• EMKR

    BIM December 2020-Första barnet

    Hej!

    Startar denna grupp för oss som försöker till ett plus med första barnet:).

    Jag hoppas att ni vill hänga med mig här i december gruppen! Men hoppas även att det blir våran sista:D

    Håller tummarna och så kör vi nu tjejer! <3

  • Svar på tråden BIM December 2020-Första barnet
  • emmisen87
    Stickling skrev 2020-12-03 20:00:28 följande:
    Hej och välkommen! Jag hade inte heller varit på Familjeliv förrän jag började försöka bli gravid och kände mig ensam med alla mina tankar och min längtan. Vad kämpigt att ni försökt så länge, förstår att det måste kännas stressande. Skönt att du fått din sjukdom under kontroll i alla fall! Och nu kan ni ju snart söka hjälp för utredning också, om ni skulle vilja?
    Tack :) Ja vi sökte faktiskt redan i augusti då vi båda redan då var stressade, så vi har båda tagit tester (alla okej, och inga problem med äggreserven iaf), jag har fått äggledarspolning och min sambo har fått testa simmarna, och  de sa att allt såg okej ut. Vi väntar nu att godkännande ska dimpa ner i brevlådan när som helst. När vi skrev in oss förstod läkaren på oss att vi tyckte det var jobbigt så hon skrev på vår "ansökan" redan då att vi försökt ett år. Så vi får försöka fokusera på att det är nära nu... känns som det inte finns en anledning för att det inte skulle gå i allafall. Så hoppas jag att jag kan tagga ner lite och inte vara så stressad hela tiden över detta, kan ju knappast hjälpa men har svårt att förstå hur man inte kan tänka på det? Vad gör ni andra för att försöka slappna av och inte tänka allt för mycket på detta?
  • mandarincurd
    Tokan123 skrev 2020-12-03 22:56:05 följande:

    Jag har förstått att lh värdet inte detekterar bäst på morgonurinet till skillnad från grav test så jsg tänker om jag ska skippa det testet och bara ta på kvällen...


    Hm, kanske det. Kanske ska satsa på att ta direkt efter jobbet istället. Dock har jag ju druckit en del kaffe då... :)

    Men jag tycker mig se ett svagt streck på det jag tog idag, igår var det inget. Så den kanske är på g.
  • Soff
    Stickling skrev 2020-12-03 21:15:25 följande:

    Okej, förstår! Vad skönt att du får lite koll på hur det ser ut för dig, förstår att det känns lugnande. Du kan väl uppdatera om hur det gick sen! <3


    Ja det känns skönt att få lite koll och lite stöd i allt det här <3 absolut <3
  • Stickling
    emmisen87 skrev 2020-12-03 23:02:08 följande:

    Tack :) Ja vi sökte faktiskt redan i augusti då vi båda redan då var stressade, så vi har båda tagit tester (alla okej, och inga problem med äggreserven iaf), jag har fått äggledarspolning och min sambo har fått testa simmarna, och  de sa att allt såg okej ut. Vi väntar nu att godkännande ska dimpa ner i brevlådan när som helst. När vi skrev in oss förstod läkaren på oss att vi tyckte det var jobbigt så hon skrev på vår "ansökan" redan då att vi försökt ett år. Så vi får försöka fokusera på att det är nära nu... känns som det inte finns en anledning för att det inte skulle gå i allafall. Så hoppas jag att jag kan tagga ner lite och inte vara så stressad hela tiden över detta, kan ju knappast hjälpa men har svårt att förstå hur man inte kan tänka på det? Vad gör ni andra för att försöka slappna av och inte tänka allt för mycket på detta?


    Okej, förstår. Vad skönt att ni fått veta att allt ser bra ut, även om jag förstår om det är svårt att släppa oron innan man väl lyckas. Men då finns det ju i alla fall gott hopp om att det ska gå vägen!

    Jaa du, det är the million dollar question, som kommer upp här med jämna mellanrum (har själv ställt den, haha). Det enkla svaret brukar vara att försöka fokusera på något annat, hålla sig sysselsatt etc, men sanningen är väl att det är i princip omöjligt att inte tänka på det, när det handlar om något så livsomvälvande och stort som man längtar efter med hela sitt hjärta. Man kanske får försöka acceptera att tankarna finns där, men också försöka begränsa utrymmet de får ta, typ bestämma en avsatt tid varje dag där man får googla, scrolla runt här inne, uppdatera mensappar etc, och sen försöka göra annat resten av dagen.
  • KNAS2
    Tokan123 skrev 2020-12-03 22:14:33 följande:

    Jag börjar känna av vad jag tror är ägglossningsvärk. Testar med äl stickor varje dag. Har läst att man ska testa två gånger per dag för att inte missa höjningen. Har testat morgon direkt innan jobbet och sen när jag kommer hem. Dock står det att det är bäst mellan 10-20. Hur skulle ni ha tänkt? Testat ändå på morgonen eller är det pengar i sjön?


    Hej,

    Jag började ta ett test om dagen. Sedan när det enligt app beräknad äl va så började jag ta två test om dagen och fick då stegringen på em. Så jagr glad att jag tog två om, dagen för annars hade jag kanske missat stegringen alternativt sett stegringen senare, än jag nu gjorde.

    Lycka till!
  • KNAS2
    Amelia84 skrev 2020-12-03 18:12:51 följande:

    Jag har inte berättat för mina vänner heller, utan pratar som om det vore en annan vän som försöker, att hon lär mig massa saker. Jag vill inte berätta, för då blir det så mycket frågor om hur det går, och eftersom det kan ta ett tag så vill jag helst slippa det.

    Därför så skönt med detta forum där vi alla sitter i samma båt och kan stötta varandra!


    Ah okej :) då förstår jag.

    Jag håller med dig, superskönt att kunna ventilera både galan tankar, tips och trix!
  • Vickan31
    Tokan123 skrev 2020-12-03 22:14:33 följande:

    Jag börjar känna av vad jag tror är ägglossningsvärk. Testar med äl stickor varje dag. Har läst att man ska testa två gånger per dag för att inte missa höjningen. Har testat morgon direkt innan jobbet och sen när jag kommer hem. Dock står det att det är bäst mellan 10-20. Hur skulle ni ha tänkt? Testat ändå på morgonen eller är det pengar i sjön?


    Jag har också läst att det är bäst att ta ÄL-test mellan 10-20 så jag brukar inte testa med morgonurinet utan istället testa en gång kring lunch (även om jag är på jobbet) och sedan en gång mot kvällen när jag kommit hem. Men det är alltså inte varje dag jag testar två gånger utan bara när jag sett att det börjar öka och närma sig Glad
  • Vickan31
    Stickling skrev 2020-12-03 19:57:17 följande:
    Ja eller hur, en bra påminnelse om att det kan ta tid och sen bli hur fint som helst!

    Haha, ja om du bara lyckas få in vanan att vakna till så pass mycket att du kommer ihåg att tempa, är i princip hela jobbet gjort :) Låter som en bra idé att fundera på det till nästa år, om inte annat kan du ju då känna att du gör något nytt så att säga, och kommer lite framåt på så sätt. Men vi hoppas förstås att det visar sig nu i december att du inte behöver försöka mer!..

    Jag har gjort lite olika med testandet. I början testade jag typ tre dagar före BIM, men blev nedslagen av att ta idel negativa tester, och när mensen sen alltid kom, kändes testet som ett slöseri med pengar. Nu tänker jag att jag ska försöka vänta till BIM+1, men vet också hur otroligt svårt det brukar kännas att hålla sig, så jag lovar inte heller nånting, haha.

    Hittills har jag inte fått positivt ÄL-test, så ÄL verkar snarare bli till helgen än imorgon tyvärr. Så segt.
    Stickling skrev 2020-12-03 20:13:43 följande:
    Förresten, kom på att om du vill prova Natural Cycles kan du om du vill få en inbjudan via länk av mig. Som användare kan man bjuda in vänner och få lite rabatt i deras webshop, och vännen får en prenumeration för 20% mindre kostnad + en gratis termometer :) Du kan ju skicka ett meddelande till mig i så fall, visst kan man väl göra det här på Familjeliv på nåt sätt? :)
    Precis! <3 

    Ja jag tror att det är bra för hoppets skull att känna att man testar något nytt i form av vitaminer, livsstilsval, kost, natural cycles/appar m.m. Så om det blir så att jag "behöver" testa Natural Cycles ska jag definitivt skriva till dig, det lät ju som ett bra erbjudande! Ska bara lista ut hur man gör med direktmeddelanden här då, haha :) 

    Har du gjort/ska göra några förändringar när det gäller livsstil, kost, vitaminer etc?

    Jag förstår! Att vänta till BIM+1 är väl mitt mål också, men jag håller med dig om att det som sagt är väldigt svårt att hålla sig ;) 

    Vad segt att den ska vara sen just nu, men håller tummarna för att den kommer snart så att du slipper vänta mer <3 

  • Soff
    Stickling skrev 2020-12-03 21:15:25 följande:
    Okej, förstår! Vad skönt att du får lite koll på hur det ser ut för dig, förstår att det känns lugnande. Du kan väl uppdatera om hur det gick sen! <3

    Jobbig dag idag, först cellprov och sen där där spolningen. Och den där spolningen kommer jag då aldrig göra om. Det var bland det värsta jag gjort. Har förstått att det ska vara väldigt individuellt hur det känns, tyvärr var jag en av dom det är extremt smärtsamt för. Grät mig igenom det. Hon fick dessutom göra om det, för att hon inte kom åt tillräckligt på första försöket. Jag var nära att bryta allting, men så har man suttit och åkt i över 1h för att göra det där liksom... det blödde jättemycket också, så blev lite smått chockad över hur det såg ut efteråt. Vill verkligen inte skrämma någon som läser detta, men däremot vill jag säga detta. Ta bedövning inför detta! (tror man tar emla-kräm på en tampong) Ifall ni är som jag, och upplever extrem smärta med detta.. det är bara att hoppas att man får valuta för denna smärta, och att det blir en bebis i slutändan. Förövrigt såg allt bra ut, så det är iallafall skönt. 
Svar på tråden BIM December 2020-Första barnet