• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Maikward
    Inalina skrev 2021-02-21 12:31:44 följande:

    men åh vad fantastiskt!!!  det är helt overkligt med första plusset, stort grattis! härligt att du känner dig positiv, du är ju graviiiid!!! 


    Tack så mycket!! ???? Jag fick ju 1 dotter för 3 år sedan och efter den förlossningen gick äggledarna sönder, så sedan dess har det varit jättetufft. Så märkligt, har inte ens haft testdag ännu och går ändå in i v.5 idag! :D
  • Maikward
    Inalina skrev 2021-02-21 12:31:44 följande:

    men åh vad fantastiskt!!!  det är helt overkligt med första plusset, stort grattis! härligt att du känner dig positiv, du är ju graviiiid!!! 


    Tack så mycket!! ???? Jag fick ju 1 dotter för 3 år sedan och efter den förlossningen gick äggledarna sönder, så sedan dess har det varit jättetufft. Så märkligt, har inte ens haft testdag ännu och går ändå in i v.5 idag! :D
  • Maikward
    Miilna2015 skrev 2021-02-21 14:29:18 följande:

    Grattis!!!! :) När har du testdag/när ska du meddela svaret till kliniken? :) Jag hade testdag idag (rd 18) och ska meddela plusset imorgon.

    Undrar när man får första VUL (om man får det alls?). Någon som har erfarenhet? Har läst att man kan se hjärtslag i vecka 6 redan, så jag antar att det är då man kan börja göra VUL?


    Tack!!

    Har också testdag 18, så den 3/3, onsdag nästa vecka :) Vi ska testa då med, och då går vi även in i v.6 redan! Det känns så skönt att kunna pusta ut lite varje vecka när missfallsrisken krymper.

    Stort grattis till ditt plus!!

    Jag tror att man gör VUL i v.8. Man vill ju se hjärtslagen och dem brukar man först se i v.7-8. Gör du också i Uppsala?
  • Jenzia
    Smilla93 skrev 2021-02-24 15:06:41 följande:

    Tack för svaret. :)låt säg att 4 ägg blir befruktade första rundan, så ingår alltså 4 insättningar (beroende på hur det går om må fryser och tinar och alla sådana risker)?


    Ja, om fyra ägg befruktas och utvecklas till blastocyster så får du (förhoppningsvis) tillbaka en färsk återföring (ET) och sen fryser man ned resterande 3 för fryst återföring (FET) i senare cykler
  • Annna84
    ace86 skrev 2021-02-22 19:22:25 följande:

    Tack så himla mycket!! Försökt att njuta så mycket det går :)

    Gjorde ett test igår och idag med, med samma svar! Inte så mycket starkare streck. Dock har jag ju fortsatt att blöda. Var i kontakt med kliniken och de sa att de inte var helt ovanligt med mellanblödningar speciellt med lutinus som jag har fortsatt med. Vi kom överens om att jag ska testa på onsdag och fredag igen. Och meddela de resultaten därefter. I vecka 8 blir det VUL. Så om cirka 4 veckor om jag förstått det hela rätt! Men jag är fortsatt försiktigt hoppfull, jag är glad för det första plusset och det är det jag tar med mig från denna gång, hur det än slutar!

    Nej men fråga om embryo glue! Det är inte så mycket till experiment egentligen. Bara något som faktiskt kan hjälpa ägget att fästa!

    Jag kan verkligen tänka mig (och läst/hört) att hormonerna rubbar ens egen cykel. Hoppas det inte blir alltför påfrestande med menopur behandlingen innan! Hur mår du?


    Hej! Hur har det gått för dig med testet idag, blev det starkare? Hoppas det! Helt rätt att se det positivt, att du blivit gravid på första försöket är kanon!

    Jag försöker tänka så också, det pluset jag fick, även fast det bara höll i sig 1 vecka, är ett framsteg :)

    Frågade du kliniken om embryoglue? Verkar de vara öppna för att testa olika saker?

    Jag mår mycket bättre nu, jag har laddat om inför nästa försök. Igår tog jag ovitrellesprutan och på tisdag blir det insättning :) Skönt att det gick så snabbt. Hoppas hoppas på sista embryot i frysen.
  • Annna84
    Clemmentina skrev 2021-02-22 21:39:52 följande:

    Spännande! Har hört att chansen att det fäster är lite större vid två om det tex är immunförsvaret som spelar in. Kroppen stöter inte borta båda fostren på något vis. Läkaren sa att chansen är något högre. Vi kommer göra precis samma som er om vi får möjlighet. Beror på hur många ägg som befruktas i vårt fall. Men det är tydligen standard att få frågan om att få tillbaks två om man är lite äldre (jag är också 37!) och/eller om man är inne på de sista försöket.

    Börjar med Provera imorgon och sedan med sprutor så snart mensen kommer. Dock verkar det som om jag kanske får ägglossning nu (väldigt sen!) så allt kanske blir lite framflyttat.

    Hur känns det för dig nu? När är testdag?


    Vad kul att höra att du är igång igen :) skönt att det händer något! Ska du ta menopur den här gången?
  • Prit
    Miilna2015 skrev 2021-02-24 07:57:50 följande:

    Jaha oj, det där hade jag ingen aning om, jag vågar aldrig fråga nåt när jag väl träffar läkaren. Jag fick en 5-dagars tillbaka och då sa de att jag hade fyra kvar som de skulle odla till dagen efter men sen frös de bara ner en, så jag antog att de andra tre dog, men då var det kanske som du säger att de hade utvecklats långsammare än den vi fick tillbaka och så var det bara en som var okej kvalitet sen. Kändes tråkigt för jag trodde ju att jag skulle få alla fyra till frysen. Men jag hoppas det var guldägget jag fick tillbaka för jag är gravid i vecka 5+5 nu :)


    Wow grattis !!! Det var verkligen guldägget. Och så har du en i frysen nu det är fantastiskt resultat !!!! Vad hade du för symtom när du ruvade ?
  • Smilla93
    Jenzia skrev 2021-02-24 16:59:16 följande:

    Ja, om fyra ägg befruktas och utvecklas till blastocyster så får du (förhoppningsvis) tillbaka en färsk återföring (ET) och sen fryser man ned resterande 3 för fryst återföring (FET) i senare cykler


    Okej, det va ju positivt att höra. Då kan det ju (om man har tur) innebära fler chanser än 3 som jag trodde innan! :) såg att allt såg bra ut och att du skulle plocka äggen på fredag, så kul!! Grattis! Håller tummarna för att allt går bra!! :D
  • Onemore2018
    Inalina skrev 2021-02-24 09:59:49 följande:

    skönt o höra! =) håller tummarna nu att den lilla vill stanna!


    Taaaaack??
  • ace86
    Annna84 skrev 2021-02-24 17:13:00 följande:

    Hej! Hur har det gått för dig med testet idag, blev det starkare? Hoppas det! Helt rätt att se det positivt, att du blivit gravid på första försöket är kanon!

    Jag försöker tänka så också, det pluset jag fick, även fast det bara höll i sig 1 vecka, är ett framsteg :)

    Frågade du kliniken om embryoglue? Verkar de vara öppna för att testa olika saker?

    Jag mår mycket bättre nu, jag har laddat om inför nästa försök. Igår tog jag ovitrellesprutan och på tisdag blir det insättning :) Skönt att det gick så snabbt. Hoppas hoppas på sista embryot i frysen.


    Hej

    Ja jag frågade om embryo glue på andra besöket hos kliniken, tror det var första ultraljudet under behandlingen.. Och då sa de bara att det känns onödigt att betala de pengarna vid första isättningsförsöket, men då sa jag att jag kan högst troligt ville ta det på tredje isättningsförsöket (eftersom målet var att få 3 embryon). Och fick ingen konstig kommentar kring att det inte skulle vara smart eller för experimentellt. Eftersom jag nu endast fick ett embryo i frysen så kommer jag att ta det nästa gång om denna graviditet inte går vägen. Tror inte det finns några garantier då heller, och säkert för lite statistik (läste dock någon tråd att ett liknande medel användes alltid på någon klinik i Sverige, för att hjälpa ägget att fästa).

    Men jaa, jag kunde faktiskt inte hålla mig så tog ett test igår. Strecket var betydligt starkare dvs trots blödningar (som sedan igår slutat) så verkar det gå åt rätt håll!! Såå galet, var nästan inställd på inget streck. Så vi har bokat in en tid i mitten av mars för VUL och ?hjärtkontroll?. Nu börjar ju nästan den jobbigaste väntan tycker jag ... så fortsatt försiktigt hoppfull men glad för ett första plus!

    Jag håller alla tummar för att det går vägen denna gång! Detta är ditt guldägg Anna!

    Men då tar du alltså ovitrelle en vecka innan isättning vid stimulerad cykel? Såg på Elivas hemsida att man kunde köpa till ERA-test för att veta den optimala tidpunkten för infästning av embryot. Är det något som du blivit erbjuden?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021