• mamma8212

    För oss 35+ som försöker bli gravida

    Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

    Vore kul om vi var fler!

  • Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (Babymakeing)
    Ostkroken skrev 2021-12-04 10:14:02 följande:

    Hejsan!

    39 år och inne på tredje försöket. 6 barn sedan innan och alltid haft lätt att bli gravid, dock har jag nu två mf ( väldigt tidiga) bakom mig nu. Fick mens en vecka tidigare förra månaden och det var nog mf för har aldrig fått lingonveckan tidigt förr. Eller det kan ju bli så ändå, stress och mkt jobb kanske.

    Hade äl 20-21/11 enligt test, sex endast den 21 tror jag det va???? men haft molvärk och ont i äggstockarna varje dag sedan 25/11 ca. Testade svagt positivt nu! Haha jag trodde det var neg och lade undan testet! Men nu kastade jag en blick på det och ser ett svagt streck!

    ????????


    Man går göra smileysar som man gjorde på den gamla goda tiden hehe. : ) men att använda emojis och vissa specialtecken går bort på familjeliv tyvärr :/

    Spännande med pluset! Men tyvärr är testet ogiltigt efter avläsningstiden då det kan dyka upp streck oavsett om man är gravid eller inte då :/ men testa ett nytt imorgon bitti å se om det blir streck inom tiden :)

    Cb är ökända för att ge streck efter testtiden, själv råkat ut för det några gånger så vågar inte använda deras test längre :/
  • Anonym (34)
    Ostkroken skrev 2021-12-04 10:14:02 följande:

    Hejsan!

    39 år och inne på tredje försöket. 6 barn sedan innan och alltid haft lätt att bli gravid, dock har jag nu två mf ( väldigt tidiga) bakom mig nu. Fick mens en vecka tidigare förra månaden och det var nog mf för har aldrig fått lingonveckan tidigt förr. Eller det kan ju bli så ändå, stress och mkt jobb kanske.

    Hade äl 20-21/11 enligt test, sex endast den 21 tror jag det va???? men haft molvärk och ont i äggstockarna varje dag sedan 25/11 ca. Testade svagt positivt nu! Haha jag trodde det var neg och lade undan testet! Men nu kastade jag en blick på det och ser ett svagt streck!

    ????????


    Wow aldrig hört om någon som plussat så tidigt
  • Pandy13
    Anonym (34) skrev 2021-12-04 22:54:09 följande:

    Wow aldrig hört om någon som plussat så tidigt


    Det är ju exakt två veckor efter äl. Du kanske läste fel ;)
  • Kiiwii

    Fick mens idag på BIM, tråkigt förstås men det betyder att jag kände av min ägglossning, att jag äntligen kan tyda kroppens signaler igen och att den funkar som förut innan jag satte in hormonspiral :D Nu är det tredje månaden i rad som cykeln funkar som en klocka så är väldigt glad över det!

    Så nu jädrar blir det ägglossningstest och ligga i som fan framöver ;) Hoppas verkligen det tar sig snart, känner mig hoppfull i alla fall :)

    Ville bara skriva av mig lite, skönt att kunna göra det någonstans!

  • LillaGry

    Testade positivt!! på covid i veckan , hela familjen trots att både jag och min partner är dubbel vaccinerade. Vid ägglossning mådde ingen av oss toppen men vi fick till det fyra gånger ändå, två dagar innan, två gånger dagen innan och en gång på äl dagen sen var vi båda helt slut. Hoppas infektionen inte påverkar möjligheterna att bli gravid den här gången. Detta var femte försöket, har bim den 13-14 december.

  • nomina
    LillaGry skrev 2021-12-05 13:17:54 följande:

    Testade positivt!! på covid i veckan , hela familjen trots att både jag och min partner är dubbel vaccinerade. Vid ägglossning mådde ingen av oss toppen men vi fick till det fyra gånger ändå, två dagar innan, två gånger dagen innan och en gång på äl dagen sen var vi båda helt slut. Hoppas infektionen inte påverkar möjligheterna att bli gravid den här gången. Detta var femte försöket, har bim den 13-14 december.


    Jag har hört/läst att chansen till graviditet kan öka om man är sjuk.

    Jag tänker att om immunförsvaret är nedsatt så försöker inte kroppen ha ihjäl de spermierna som försöker befrukta ägget.

    Hoppas att det leder till något bra i detta fall! :)
  • gladtjejhej

    Hej!
    Hoppar in i denna tråden :) 

    Är 34 år och vi är på vårt sjunde försök och jag är på min första enkeldos Letrozol. Har en dotter sedan innan som jag fick när jag var 25, blev gravid trots p-piller då så har haft övertro på min fertilitet haha.

    Blir knäpp för att jag inte riktigt kan tolka min kropp. Jag fick blinkande smiley och utslag på ÄL-stickor CD 15 och 16, hade ont i magen som jag alltid har vid ÄL. Idag är jag på CD 17 men min temp sticker inte iväg utan är fortsatt låg. Letrozol har kanske inte gett effekt på enkeldos men konstigt att känna hur kroppen vill ägglossa men att den sen ev inte gör det. Är så himla ivrig men nu är det ju den hemska väntan som inleds.. Hoppas på tempökning imorgon iaf. 

    Någon här som tar Letrozol?

  • Anonym (Gry)

    Hejsan!

    Jag är 36 år och har två barn sen tidigare. De blir 10 och 12 nu. Vi har slutat med preventivmedel (p-piller) I september och tänkt att...om det blir så blir det. Jag vågar inte hoppas så mycket. Jag tänker att min tid är förbi. Plus att jag bara blir uppstressad och det gör ingen nytta.

    Har haft mens två gånger nu. Inväntar den tredje. Men det känns som att det drar ut på tiden. Å andra sidan kan det lika väl bero på omställningen efter p-piller och min mens har aldrig vart regelbunden direkt.

    Min första beräknade BIM var i torsdags. 2/12. Har haft känningar om att mensen är på g några dagar före det och de fortsätter. Med lite olika symptom. Idag känns det dock lugnare och har inga direkta känningar alls, förutom brösten som kattens tassar absolut inte får vandra över.

    Jag tror att jag har stressat upp mig igen. Och att det är därför mensen drar ut på tiden. Eller på grund av att jag vaccinerades i samma veva som ÄL.

    Vid alla tidigare graviditeter (ja, fler än två) så har jag märkt att jag varit gravid pga att jag börjat må illa. Så misstänker att det är jag själv som orsakar detta. Vågar inte göra något test heller. Vet inte varför. Kanske ändå är för tidigt. Svårt med oregelbunden mens. Nu är jag iaf på dag 32 och nästa BIM jag kommit fram till är 10/12.

    Kanske kan göra ett test efter det om det inte redan kommit igång tills dess.

    Vet inte vad jag ville med detta. Blev glad när jag såg att fler än jag 35+ försöker få smått. För jag känner ingen. Och har ingen att surra med om det här. Så det blev onödigt långt kanske.

    Hej, i alla fall!

  • nomina
    Anonym (Gry) skrev 2021-12-06 11:05:40 följande:

    Hejsan!

    Jag är 36 år och har två barn sen tidigare. De blir 10 och 12 nu. Vi har slutat med preventivmedel (p-piller) I september och tänkt att...om det blir så blir det. Jag vågar inte hoppas så mycket. Jag tänker att min tid är förbi. Plus att jag bara blir uppstressad och det gör ingen nytta.

    Har haft mens två gånger nu. Inväntar den tredje. Men det känns som att det drar ut på tiden. Å andra sidan kan det lika väl bero på omställningen efter p-piller och min mens har aldrig vart regelbunden direkt.

    Min första beräknade BIM var i torsdags. 2/12. Har haft känningar om att mensen är på g några dagar före det och de fortsätter. Med lite olika symptom. Idag känns det dock lugnare och har inga direkta känningar alls, förutom brösten som kattens tassar absolut inte får vandra över.

    Jag tror att jag har stressat upp mig igen. Och att det är därför mensen drar ut på tiden. Eller på grund av att jag vaccinerades i samma veva som ÄL.

    Vid alla tidigare graviditeter (ja, fler än två) så har jag märkt att jag varit gravid pga att jag börjat må illa. Så misstänker att det är jag själv som orsakar detta. Vågar inte göra något test heller. Vet inte varför. Kanske ändå är för tidigt. Svårt med oregelbunden mens. Nu är jag iaf på dag 32 och nästa BIM jag kommit fram till är 10/12.

    Kanske kan göra ett test efter det om det inte redan kommit igång tills dess.

    Vet inte vad jag ville med detta. Blev glad när jag såg att fler än jag 35+ försöker få smått. För jag känner ingen. Och har ingen att surra med om det här. Så det blev onödigt långt kanske.

    Hej, i alla fall!


    Välkommen! :) men åhh klart din tid inte är förbi! Finns ju kvinnor som får barn långt senare än så, du har dessutom redan två så jag tror absolut att det tar sig snart. Kanske bara kroppen behöver komma in i regelbundenhet!

    Jag känner såklart oro också, är 38 och ska försöka på första barnet. Ett missfall för 10 år sen.

    Det tog sig på första försöket så nu bara jag hoppas att den eller dom små får stanna där tills de är mogna :)

    Det är skönt att ha några 35+are att bolla med!
  • Anonym (Gry)
    nomina skrev 2021-12-06 11:33:50 följande:

    Välkommen! :) men åhh klart din tid inte är förbi! Finns ju kvinnor som får barn långt senare än så, du har dessutom redan två så jag tror absolut att det tar sig snart. Kanske bara kroppen behöver komma in i regelbundenhet!

    Jag känner såklart oro också, är 38 och ska försöka på första barnet. Ett missfall för 10 år sen.

    Det tog sig på första försöket så nu bara jag hoppas att den eller dom små får stanna där tills de är mogna :)

    Det är skönt att ha några 35+are att bolla med!


    Åh men grattis! Vad mysigt.

    Jag fick missfall precis före första barnet. Trodde även då att det var över för min del. Men vet att jag kan vara gode dramatisk. Men min mentala gräns låg vid 35 år. Sen har jag tänkt att det är..försent. Jag vet ju att det inte är så rent logiskt. Har en vän som fick barn vid 40 utan problem. Och vet ju att det absolut går! Men man oroar sig..

    Skulle egentligen velat tidigare men har träffat denna man för ca 3,5 år sedan och det är väl inte förrän nu det blivit aktuellt, helt enkelt.

    När jag nu behövde sluta med p-piller av en annan anledning så beslutade vi oss bara för att vara, och se vad som sker.

    Vilken vecka är du i? :)
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida