• Anna 428

    Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig

    Hej,

    Jag har länge haft stor frånvaro på jobbet i samband med min vabb och mina sjukdomar. Vi har haft flera möten med cheferna om det, men nyss fick jag veta att de har samlat alla utan mig på ett möte där alla fick prata skit om mig. Sedan de som ville skrev mejl till chefen där de samanfattade sitt missnöje och mig och min arbetsinsats. Jag fick anteckningarna idag och det är jobbigt. Det har bestämts att jag ska söka ett nytt jobb, men under tiden ska jag gå här och titta människor i ögonen som har skrivit negativa saker om mig och står för det. Vissa av saker är inte sanna och andra handlar om missförstånd.

    Hur ska jag klara av detta?

  • Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig
  • Anonym (De)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-04 19:41:47 följande:

    Men om du ändå måste söka ett nytt jobb så kan du ju passa på att få utköpspengarna. Blir ju ingen skillnad för dig, förutom att du får massa cash.


    Beror ju på hur långt utköp man får. Men brukar inte vara så länge. Vid ett utköp riskerar ts sedan arbetslöshet (kanske på lång tid) vilket inte är så kul.

    Däremot anser jag att ts skall se till att bli omplacerad medan hon köper nytt jobb
  • Anonym (f)
    Anna 428 skrev 2021-08-04 17:22:21 följande:
    Nej, men de erbjöd inte omplacering som första alternativ just nu utan HR menade att jag ska försöka söka jobb inom kommunen själv först och se hur det går. Det är jo dumt att stanna på en arbetsplats där de inte vill ha mig till en sådan grad att det ordnas ?mobbningsmöte?
    Det säger hr för det blir enklast för hr.

    Kräv att de föreslår en omplacering istället.
  • Anonym (f)

    Låter för övrigt precis som min egen chef. Jobbar inom kommunal verksamhet. Jag försöker få en omlacering just nu, men hr vill på alla sätt undvika det. De vill ha mig på den arbetsplatsen där jag är till skillnad mot dig, men jag vill pga av att arbetsmiljön och sjukdom få byta arbetsplats, vilket de inte vill.

  • Anonym

    Du ska riinga till ditt fackförbund.
    Den lokala representanten tar inte sitt uppdrag på allvar
    Du ska ha hjälp från facket

  • Anonym (Vera)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-04 19:02:03 följande:

    Det är chefen som sätter er i skiten genom att inte täcka upp med vikarie/ytterligare en anställd.

    Det är åsikter som dina som driver folk till stressrelaterad långtidssjukskrivning.

    Dålig arbetsledning är inte den anställdas fel.


    Fast det är ju verkligen inte alla yrken eller arbetsplatser där man kan ta in en timmis eller vikarie hur som helst. Har man lite mer krävande eller kvalificerade uppgifter kan man sällan lämna över dem till någon annan med kort varsel.

    Jobbar själv på en arbetsplats där man MÅSTE vara insatt för att göra ett bra jobb. Är en kollega sjuk innebär det att någon av oss andra måste ta över hans arbetsuppgifter den dagen då det inre kan vänta. Detta kräver alltså att vi ibland måste jobba över eller utföra flera personers jobb på samma tid. Så om TS vore anställd hos oss skulle vi alla tröttna och önskat att hon sa upp sig eftersom hennes frånvaro skulle påverka oss andra negativt.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-04 19:02:03 följande:

    Det är chefen som sätter er i skiten genom att inte täcka upp med vikarie/ytterligare en anställd.

    Det är åsikter som dina som driver folk till stressrelaterad långtidssjukskrivning.

    Dålig arbetsledning är inte den anställdas fel.


    Det funkar inte riktigt så. Vi har ont om vikarier och de som finns är oftast redan bokade. Många gånger får vi en vikarie vi aldrig haft tidigare, då ska vi alltså både gå kort och lära upp en ny person, som kanske aldrig ens kommer tillbaka.

    Ibland blir vi inbeordrade, eller måste byta pass, eller så får vi gå kort.

    Det är inte den anställdas fel att det inte finns vikarier, men min erfarenhet av såna personer är att det finns tusen olika anledningar varför de inte kan jobba. Jag säger ingenting om någon är sjukskriven. Men tänk dig själv en person som ska jobba 100% och som är på arbetet 30%. Oavsett om de lyckas hitta vikarie eller ej är det alltså 70% arbetstid som man får göra extra jobb! För även vikarier som kan jobbet kan inte göra allt, och som sagt - många är nya, eller kan inte språket, eller vill knappt vara där. Kan inte uppgifterna, rutinerna etc. Och sedan ska det sparas, sparas, sparas hela tiden, så vissa turer blir det ingen vikarie alls, eller en kortare tur så någon annan får jobba över eller jobba ensam.

    Är man anställd ska man väl ändå kunna räkna med att personen kommer till jobbet åtminstone de flesta av sina arbetstider?
  • Anonym (De)
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-04 23:39:16 följande:

    Fast det är ju verkligen inte alla yrken eller arbetsplatser där man kan ta in en timmis eller vikarie hur som helst. Har man lite mer krävande eller kvalificerade uppgifter kan man sällan lämna över dem till någon annan med kort varsel.

    Jobbar själv på en arbetsplats där man MÅSTE vara insatt för att göra ett bra jobb. Är en kollega sjuk innebär det att någon av oss andra måste ta över hans arbetsuppgifter den dagen då det inre kan vänta. Detta kräver alltså att vi ibland måste jobba över eller utföra flera personers jobb på samma tid. Så om TS vore anställd hos oss skulle vi alla tröttna och önskat att hon sa upp sig eftersom hennes frånvaro skulle påverka oss andra negativt.


    Och då får man tillfälligt anställa en person på heltid
  • Anna 428
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-04 23:39:16 följande:

    Fast det är ju verkligen inte alla yrken eller arbetsplatser där man kan ta in en timmis eller vikarie hur som helst. Har man lite mer krävande eller kvalificerade uppgifter kan man sällan lämna över dem till någon annan med kort varsel.

    Jobbar själv på en arbetsplats där man MÅSTE vara insatt för att göra ett bra jobb. Är en kollega sjuk innebär det att någon av oss andra måste ta över hans arbetsuppgifter den dagen då det inre kan vänta. Detta kräver alltså att vi ibland måste jobba över eller utföra flera personers jobb på samma tid. Så om TS vore anställd hos oss skulle vi alla tröttna och önskat att hon sa upp sig eftersom hennes frånvaro skulle påverka oss andra negativt.


    Är det ok att ordna en mobbninsmöte då? Kanske ännu bättre att personen tar livet av sig?
  • Postman
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-04 23:39:16 följande:

    Fast det är ju verkligen inte alla yrken eller arbetsplatser där man kan ta in en timmis eller vikarie hur som helst. Har man lite mer krävande eller kvalificerade uppgifter kan man sällan lämna över dem till någon annan med kort varsel.

    Jobbar själv på en arbetsplats där man MÅSTE vara insatt för att göra ett bra jobb. Är en kollega sjuk innebär det att någon av oss andra måste ta över hans arbetsuppgifter den dagen då det inre kan vänta. Detta kräver alltså att vi ibland måste jobba över eller utföra flera personers jobb på samma tid. Så om TS vore anställd hos oss skulle vi alla tröttna och önskat att hon sa upp sig eftersom hennes frånvaro skulle påverka oss andra negativt.


    Anonym (Ida) skrev 2021-08-05 00:07:54 följande:

    Det funkar inte riktigt så. Vi har ont om vikarier och de som finns är oftast redan bokade. Många gånger får vi en vikarie vi aldrig haft tidigare, då ska vi alltså både gå kort och lära upp en ny person, som kanske aldrig ens kommer tillbaka.

    Ibland blir vi inbeordrade, eller måste byta pass, eller så får vi gå kort.

    Det är inte den anställdas fel att det inte finns vikarier, men min erfarenhet av såna personer är att det finns tusen olika anledningar varför de inte kan jobba. Jag säger ingenting om någon är sjukskriven. Men tänk dig själv en person som ska jobba 100% och som är på arbetet 30%. Oavsett om de lyckas hitta vikarie eller ej är det alltså 70% arbetstid som man får göra extra jobb! För även vikarier som kan jobbet kan inte göra allt, och som sagt - många är nya, eller kan inte språket, eller vill knappt vara där. Kan inte uppgifterna, rutinerna etc. Och sedan ska det sparas, sparas, sparas hela tiden, så vissa turer blir det ingen vikarie alls, eller en kortare tur så någon annan får jobba över eller jobba ensam.

    Är man anställd ska man väl ändå kunna räkna med att personen kommer till jobbet åtminstone de flesta av sina arbetstider?


    Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet på arbetsplatsen. Det är också arbetsgivarens skyldighet att undersöka hur folk mår på arbetsplatser och förebygga ohälsa. Sköter en arbetsgivare det systematiska arbetsmiljöarbetet på rätt sätt så ska detta inte behöva hända. Är någon sjuk tillräckligt ofta ska man ha rehabsamtal med de som är frånvarande mycket. Man ska också ha medarbetarsamtal med alla. En arbetsgivare ska göra riskanalys och ha en handlingsplan vid misstanke om ohälsa eller en ohälsosam arbetsmiljö.

    Det är inte enskilda arbetare som ska få spö eller driva något förändringsarbete. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att ALLA har en bra och hygglig arbetsmiljö. Väck era chefer, skaka liv i era skyddsombud. De har missuppfattat sina uppdrag. Skicka dem på utbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Anonym (Har vi fakta)

    Nu har vi ju inte alla fakta, det kan ju varit ett helt vanligt möte som skulle vara och på mötet kom det fram massa gnäll om TS. Chefen väljer då att säga "Vi diskuterar inte det här och nu utan har ni klagomål så skriv ner dom och lämna till mig så ska jag prata med NN"

    Att ha en medarbetare som ständigt sjukskriver sig / Vabbar är oerhört tidskrävande och kostsamt. 
    Någon skrev att man då ska anställa en till på den tjänsten... och vem ska betala det? Det är ju en del av detta som gör att det sen blir sparkrav och indragningar. 

    I min värld borde alla sjukskrivningar gå via FK om det sen visar sig vara arbetsrelaterat så får AG betala. 
    Säga att en tjänst kostar 10 000kr  för kunddu har personal som kostar 7000kr andra omkostnader på 2 000kr vinst på 1000 kr
    OM personalen blir sjuk har du fortfarande en tjänst som kostar 10 000 för kund
    Omkostnader 2000kr
    Personal sjuk 5600kr
    Personal som ersätter 7000kr
    Då går du alltså back 4600kr
    Ja med vinsten kan man täcka ett fåtal sjukdomar MEN blir det mycket så blir det en stor kostnad för företaget. 
    Säg att du är hantverkare då har du kostnader VARJE dag som måste täckas oavsett om du är på jobbet eller ej. 
    Administration
    Leasing av bilar
    Leasing av större maskiner
    Försäkringar

Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig