• Anna 428

    Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig

    Hej,

    Jag har länge haft stor frånvaro på jobbet i samband med min vabb och mina sjukdomar. Vi har haft flera möten med cheferna om det, men nyss fick jag veta att de har samlat alla utan mig på ett möte där alla fick prata skit om mig. Sedan de som ville skrev mejl till chefen där de samanfattade sitt missnöje och mig och min arbetsinsats. Jag fick anteckningarna idag och det är jobbigt. Det har bestämts att jag ska söka ett nytt jobb, men under tiden ska jag gå här och titta människor i ögonen som har skrivit negativa saker om mig och står för det. Vissa av saker är inte sanna och andra handlar om missförstånd.

    Hur ska jag klara av detta?

  • Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig
  • Postman
    Anonym (Har vi fakta) skrev 2021-08-05 13:57:53 följande:
    Och hur i hela världen kan jag som arbetsgivare förebygga när dom skadar sig på FRITIDEN när dom IDROTTAR???
    Ska jag förbjuda idrott på fritiden? Inte speciellt bra för arbetsmiljön....
    Ska jag förbjuda dom att göra IVF? Inte speciellt bra för arbetsmiljön....

    Vet vad det är att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete och det fungerar bäst på stora företag/kommun/stat där det finns otaliga resurser och pengar. 

    Det låter så finns när det skrivs men verkligheten måste också fungera, har man aldrig arbetat ute på golvet utan bara läst en massa så är det svårt att se helheten.
    Glad Alltså du kan ju självklart inte styra dina medarbetares fritid, men av ditt resonemang att döma så visar du hur okunnig du är om arbetsmiljöarbete. Det är snarare tvärt om, du ska uppmuntra din medarbetare att motionera, visst finns det extremsporter men ändå.

    Du ska organisera din organisation så den tål att någon är ledig, har semester, blir sjuk eller har annan frånvaro. Om du gör en riskanalys eller kalla det beredskapsplan över ditt företag så ser du snart vilka känsliga avsnitt det finns och vilka effekter det kan få för ditt företag, du får en bra blick över vilka åtgärder eller handlingsplaner som krävs.

    Nej, SAM fungerar lika bra på mindre företag, det handlar om att du ska leta risker och förebygga ohälsa.

    Du har det yttersta ansvaret, självklart kan inte dina medarbetare fara fram hur som helst bara för att du har det yttersta ansvaret utan de har 49% ansvar medan du äger 51% ansvar. Det är bättre att göra någonting än ingenting, kommer  arbetsmiljöverket och du inte har något så kommer råttfällan smälla hur du än hävdar annat.

    Återigen, gå en utbildning i SAM, ta gärna med någon chef och ett skyddsombud. Det är bra att vara några stycken så man kan bolla frågor mellan varandra. Vill du ha länkar eller annan info så får du gärna PM:a mig.

    Och sist, nej jag är ingen skrivbordsprodukt, jag har gått den långa vägen, mina 36 år i industrin har gett mig en inblick i alla nivåer på ett företag. Jag har suttit på båda sidorna av förhandlingsbordet så jag vet precis hur alla tänker och känner sig.
  • Postman
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-05 14:26:02 följande:
    Oj, du har aldrig jobbat på en arbetsplats va? Jag jobbar inom vården och vi ska spara in på ALLT, hela tiden. Varenda dag räknar vi på vårdtyngd för att ev kunna minska bemanningen för att spara in pengar. Att tro att man skulle kunna anställa en extra person på HELTID är sä extremt verklighetsfrånvänt och naivt att jag inte kan ta dig på allvar. Säg mig, har du NÄGONSIN jobbat på en riktig arbetsplats? Säg EN ENDA arbetsplats där arbetsgivaren utan problem anställer en extra personal på HELTID bara för att en enskild anställd har hög sjukfrånvaro och vabb.

    Har jobbat på flera arbetsplatser och såna som TS blir aldrig populär eftersom de förstör för hela gruppen med sin frånvaro.
    Anonym (Ida) skrev 2021-08-05 14:26:27 följande:
    Hur gör man med en anställd som är sjuk eller vabbar varje vecka och som inte är direkt jobbrelaterat utan olika varje gång? Tex magsjuk, feber, förkyld, ont i huvudet, sovit dåligt, försovit sig, ont i ryggen, ont i magen osv?

    Om ingen annan på arbetsplatsen har problem med arbetsmiljön, mer än att denna person är borta precis hela tiden?

    Arbetsmiljön kan ju faktiskt även vara de anställda själva som orsakar att den blir dålig, tex att vara hemma jämt för allt och inget. Eftersom du tycker det är arbetsgivarens ansvar att fixa bra arbetsmiljö så måste det ju även innebära att få bort anställda som försämrar den rejält.
    Vera/Ida, jag utgår ifrån att ni är i vården båda två, jag vet att kommunerna har dysfunktionella organisationer och att många kommuner inte har förstått sitt arbetsgivaransvar. Ni har också en avsaknad av chefer och ni påverkats mycket av okunniga politiker.

    I och med att ni sällan eller aldrig har chefer (eller okunniga chefer) på avdelningarna så bildas det olika hierarkier inom era arbetsgrupper, det är inte alls bra och det är förödande i det långa loppet både för er själva och gruppen, ni rår inte för det eftersom finns det ingen på plats som fattar besluten så gör olika personer i gruppen det och sen är tjafset eller gnället ett faktum, detta i kombo med omänskliga sparkrav och svag bemanning. 

    Åter igen, det är er arbetsgivare som enligt lagen har ansvaret för er arbetsmiljö och att alla mår bra, den senaste utgåva av Organisatorisk och social arbetsmiljö är väldig skarp, ställer stora krav på er arbetsgivare. läs gärna länken nedan om kränkande särbehandling eller gärna hela OSA om ni har intresse. Annars råder jag er att kontakta facket så får de ruska liv i er arbetsgivare och chefer. Ni ska absolut inte döma era arbetskamrater, ni vet aldrig vad som ligger bakom. Det är er chef som har ansvaret att ta hand om en sjuk medarbetare och se till att ni som är kvar har en bra arbetsmiljö. Tyvärr är chefer och arbetsgivare väldigt okunniga (särskilt inom kommuner) och där får facken spela en stor roll.

    www.suntarbetsliv.se/verktyg/osa-kompassen/hantera-14/
    www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo-afs-20154/
  • Drottningen1970
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-05 18:24:30 följande:

    Fast det är väl klart att jag blir sur om en kollegas frånvaro gör så att jag måste jobba över, måste jobba extra hårt för att utföra hens arbetsuppgifter osv. Såhär är det inom all verksamhet som bedrivs med skattemedel, det ska alltid sparas in. Vad tjänar det till att klaga till chefen, beslut om hur mycket pengar Vård och skola får fattas på en betydligt högre nivå. Sen tycker jah självklart att det är dåligt att det inte finns mer skattepengar till vård och omsorg, men som sagt, det är knappast min chefs fel. Och det kommer inte ändras hur mycket jag än klagar till min chef, det kan bara ändras genom skattesedeln.

    Fram tills dess får man hoppas på lojala kollegor som inte är borta hela tiden såsom TS verkar vara. Tycker som sagt att folk med hög frånvaro har en skyldighet att inte ta vilka jobb som helst om det påverkar andra typ kollegor, elever eller patienter.


    Ja det är klart att du blir sur. Däremot är det orimligt att du blir sur på din sjuka kollega. Surheten ska riktas mot arbetsgivaren.

    Jo då man kan visst få till förändring på arbetsplatsen om man står enade. Men din arbetsgivare har lyckats få er att tro att förändring är omöjlig så ni ger er på vatandra istället. Våra arbetsrättsliga regler finns just för att sjuka, nyförlösta, arbetsskadade etc inte ska slås ut från arbetsmarknaden utan för att alla ska ha ett skydd. Det finns ingen arbetsplats där man kan vara borta utan att det märks. Annars skulle ju tjänsten inte alls behövas. Under ett arbetsliv kommer alla att ha perioder där man presterar på topp och perioden där man av olika anledningar fungerar sämre. Vore helt orimligt att man skulle behöva byta jobb om man har en tyngre period i livet så som vid sjukdom eller småbarnsår. Arbetsplatsen måste klara det eftersom vi har med människor och inte robotar att göra. Det vinner alla på.

    Det är väldigt obehagligt att du likställer sjukdom med att vara illojal. Nästan så man hoppas du får smaka lite på detta själv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-05 16:47:09 följande:

    Alltså du kan prata hur mycket du vill om vems ansvar det är. På min arbetsplats klarar vi av enstaka dagar med vabb eller sjukfrånvaro. Trots att vi är flera föräldrar med små barn så löser det sig. Problemet med TS är ju att hon verkar helt opålitlig och är borta mer än hon är på jobbet. Såhär ser det ut på varenda arbetsplats i vården i Sverige, och det kommer inte ändras i första taget. Så jag tycker att personer som TS har ett ansvar att inte ta jobb inom typ vård eller skola där de sätter andra i skiten, utan väljer ett yrke där man är mer lättersättlig typ kassabiträde på ICA eller kundtjänstmedarbetare.


    Fyfan vad pandemin förstör för människor. Innan corona hade många av dessa människor inte behövt må dåligt över stor frånvaro, helt enkelt för att den inte varit stor. Men nu ska det hackas på alla som är borta mycket, har ni glömt att de inte var det bara för något år sedan??

    Jag hamnar i facket med folk med hög frånvaro. Jag har småbarn och nu med corona så FÅR de inte komma till förskolan om de är det minsta krassliga. OAVSETT vad jag eller andra tycker om det. Jag eller min man MÅSTE stanna hemma med dem. Och det blir ofta kan jag säga (och vi delar lika). Och det var INTE så här innan våren 2020, men folk verkar glömma det. Jag vabbade någon vända varje termin, några förkylningar eller någon kräksjuka men inget märkvärdigt. Barnen kunde gå snora lite på skolan, de var ju inte sjuka per se liksom. Men nu ska allt vabbas för. När den ena blivit frisk så är den andra sjuk. Och har jag otur så blir jag också sjuk och hör och häpna, då måste jag stanna hemma för det också!

    Dessutom fick jag corona till slut. Borta två månader och halvtidssjukskriven i två månader. Jag jobbar som lärare (stor virusvarning bara det, och inga skydd har vi fått använda ens). Blev smittad på jobbet och och har stressat så ofantligt mycket pga mina frånvarotillfällen och vabbdagar så jag nästan gått in i väggen. FÖR ATT DET ÄR EN JÄVLA HETSJAKT PÅ OSS SOM ÄR BORTA PGA SAKER VI INTE KAN RÅ ÖVER. Tror någon att vi vill stanna hemma för skojs skull? Att vi vill drabbas ekonomiskt? Jag har förlorat min hälsa (psykiskt och fysiskt) och så sjukt mycket pengar pga den här jävla pandemin och det är fan inte kul. Jag har nu valt att gå ner i tid själv, för att inte helt bränna ut mig av allt skit jag fått ta emot. När jag får chansen så lämnar jag skolan för gott. Där ska det tydligen bara arbeta folk som inte blir sjuka och inte skaffar barn.
  • Anna 428

    Jag måste bara berätta att jag är oändligt tacksam till er, människor som stöttar mig i den här tråden och de tidigare trådar.

    Det här situationen är väldigt påfrestande för mig och har pågått under ett årstid där jag varit mest kritiserad av folk som har noll empati. Det värsta har varit att de har inte sagt något till mig på jobbet (förutom två samtal med facket och cheferna) utan gått och snackat skit bakom min rygg. Nu har det kommit fram till slut.

    Jag är faktiskt tacksam för att det har hänt också. För 50 stycken av mina kollegor har inte sagt något dåligt om mig mot tio stycken som har gjort det i mer eller mindre kränkande form. Nu går jag till jobbet och möter människor som ler mot mig, hälsar extra trevligt och frågar hur jag mår. 

    Ni som gör så mot kollegor som har det svårt räddar människoliv.

    Ni som skriver till främlingar och delar av er tid och kunskap räddar människoliv och bygger upp de som ligger.

  • Anonym (De)
    Anna 428 skrev 2021-08-06 07:48:47 följande:

    Jag måste bara berätta att jag är oändligt tacksam till er, människor som stöttar mig i den här tråden och de tidigare trådar.

    Det här situationen är väldigt påfrestande för mig och har pågått under ett årstid där jag varit mest kritiserad av folk som har noll empati. Det värsta har varit att de har inte sagt något till mig på jobbet (förutom två samtal med facket och cheferna) utan gått och snackat skit bakom min rygg. Nu har det kommit fram till slut.

    Jag är faktiskt tacksam för att det har hänt också. För 50 stycken av mina kollegor har inte sagt något dåligt om mig mot tio stycken som har gjort det i mer eller mindre kränkande form. Nu går jag till jobbet och möter människor som ler mot mig, hälsar extra trevligt och frågar hur jag mår. 

    Ni som gör så mot kollegor som har det svårt räddar människoliv.

    Ni som skriver till främlingar och delar av er tid och kunskap räddar människoliv och bygger upp de som ligger.


    Ts det är så roligt att du delar med dig och förklarar att personer här faktiskt gör skillnad i ditt liv!

    Jag har varit aktiv i både denna och din förra tråd och förfasas över folks resonemang och kan inte föreställa mig hur det är att faktiskt möta personer i verkliga livet som beter sig på detta sätt (vilket du ju gör dagligen).

    Vad skönt ändå att det finns personer på jobbet som också börjat bry sig!
  • Anonym (Lizette)
    Anna 428 skrev 2021-08-05 18:37:44 följande:
    Jag har jobbat med hög närvaro och presterade inom min kompetens i tio år på tre olika arbetsplatser (är hög utbildad). Ett år har blivit så här och jag ska plötsligt ta ett jobb på Ica?
    Men du har ju tidigare skrivit att det började för 3 år sedan. Då dog din man(jag beklagar verkligen) och du blev sjukskriven. Sen träffade du en ny man och blev snabbt gravid med någon slags riskgraviditet där du behövde bli sjukskriven. Sen var du föräldraledig och sen covidsjuk och vab. 
    Det är bättre att du skriver som det är för att få bättre råd. Sanningen är ju att du har varit borta VÄLDIGT mycket. Men det som skett är absolut inte rätt. Jag tycker arbetsgivaren har ett stort ansvar i detta, men om arbetsgivaren inte tar hela sitt ansvar så lägger arbetskollegorna ansvaret på dig istället. Vilket blir oerhört tungt för dig. 
    Hur tycker du detta borde ha hanterats? Hur vill du gå vidare från det här, om du får välja?
    Har du haft svårt att komma överens med kollegor när du är på plats på jobbet?
    Jag kan förstå kollegornas frustration. Tar arbetsgivaren inte större ansvar så hamnar det på dem och det vet man ju själv- hade man fått extra arbete hela tiden hade man blivit irriterad! Men det är fel från början att det tillåts bli en situation där de får ta över till den grad att de tycker så illa om dig.
    Sköt om dig, hoppas det löser sig.
  • Anonym (W)
    Anonym (Ida) skrev 2021-08-05 15:09:59 följande:

    Ingen är sjuk hela tiden. Antingen får man sjukskriva sig, byta jobb eller skärpa till sig.

    Har man barn som är sjuka är det en annan sak.


    TS skriver att hon haft lunginflammation och covid-19, samt vabbat mycket för sin ettåring. Är något av detta TS fel? Vad skulle hon ha gjort annorlunda, tycker du?
  • Anonym (W)
    Anonym (Vera) skrev 2021-08-05 18:24:30 följande:

    Fast det är väl klart att jag blir sur om en kollegas frånvaro gör så att jag måste jobba över, måste jobba extra hårt för att utföra hens arbetsuppgifter osv. Såhär är det inom all verksamhet som bedrivs med skattemedel, det ska alltid sparas in. Vad tjänar det till att klaga till chefen, beslut om hur mycket pengar Vård och skola får fattas på en betydligt högre nivå. Sen tycker jah självklart att det är dåligt att det inte finns mer skattepengar till vård och omsorg, men som sagt, det är knappast min chefs fel. Och det kommer inte ändras hur mycket jag än klagar till min chef, det kan bara ändras genom skattesedeln.

    Fram tills dess får man hoppas på lojala kollegor som inte är borta hela tiden såsom TS verkar vara. Tycker som sagt att folk med hög frånvaro har en skyldighet att inte ta vilka jobb som helst om det påverkar andra typ kollegor, elever eller patienter.


    Du tycker alltså att TS borde ha vetat i förväg att hon skulle få lunginflammation, samt att det skulle komma en pandemi som dels gjorde att hon själv blev sjuk och dels att hon blev tvungen att vabba mycket för sin ettåring?

    Det är helt obegripligt hur du och Ida kan skuldbelägga sjuka människor så som ni gör. Ni verkar utgå från att alla med hög frånvaro är lata människor som tar minsta chans att smita från jobbet. Flera i tråden försöker förklara för er att ni ska lägga skulden där den hör hemma, men ni envisas med att det är den sjuka som gör fel.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (W) skrev 2021-08-06 09:05:15 följande:

    TS skriver att hon haft lunginflammation och covid-19, samt vabbat mycket för sin ettåring. Är något av detta TS fel? Vad skulle hon ha gjort annorlunda, tycker du?


    Det kom fram först senare att det var 2 längre tillfällen.

    Men folk refererar ju även till hennes andra tråd där ts tydligen skrivit om ännu mer frånvaro.
Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig