• Mon 9 Aug 2021 15:47
    1507 visningar
    8 svar
    8
    1507

    Hur får jag valpen att sova på natten ?

    Blir tokig ! Min 9 veckors valp har svårt att komma till ro på kvällen/natten . Vi har kompostgaller i en liten hage brevid sängen med hennes bädd i. Vi försöker aktivera henne innan läggdags. Men hon. Fräser, tuggar på kompostgaller, försöker klättra över. Tar jättelång tid innan hon kommer till ro. Snälla tips å råd???

  • Svar på tråden Hur får jag valpen att sova på natten ?
  • Mon 9 Aug 2021 18:49
    #1

    Hon är förmodligen orolig och otrygg så lägg dig på en madrass på golvet och sov med henne så hon får närhet och känner sig trygg. Hon har ju precis lämnat sin mamma och syskon och behöver all trygghet hon kan få.

  • Mon 9 Aug 2021 18:51
    #2
    Dexter dot com skrev 2021-08-09 18:49:32 följande:

    Hon är förmodligen orolig och otrygg så lägg dig på en madrass på golvet och sov med henne så hon får närhet och känner sig trygg. Hon har ju precis lämnat sin mamma och syskon och behöver all trygghet hon kan få.


    Håller med. Så gör vi med alla våra hundar.
  • Mon 9 Aug 2021 20:15
    #3
    Guldnovan skrev 2021-08-09 18:51:47 följande:
    Håller med. Så gör vi med alla våra hundar.
    Jag respekterar att alla inte vill ha hunden i sängen men då får man sova på golvet några månader tills valpen är trygg nog att sova själv. Trygghet och bygga tillit är ju A och O för att få en harmonisk hund.
  • Skrutt­igtÄpp­le
    Mon 9 Aug 2021 20:29
    #4

    Det handlar om en 9 veckors valp. Du får tänka att den fram tills bara för en vecka sedan troligtvis alltid sovit nära antingen sin mamma eller sina syskon. Den är helt enkelt otrygg och vill ha närhet. När vi hade valp så sov dem helt enkelt i sängen med någon av oss. Men jag förstår att vissa inte vill lära hunden att vara i sängen men som föregående skribent säger så kan du lösa det enkelt genom att sova på golvet med valpen tills du märker att den börjar bli trygg.

  • Mon 9 Aug 2021 22:27
    #5

    Har sovit med valpen på golvet

  • Tue 10 Aug 2021 05:30
    #6
    Humlan88 skrev 2021-08-09 22:27:45 följande:

    Har sovit med valpen på golvet


    Försöker hon klättra över gallret fast du ligger innanför gallret tillsammans med henne?
  • Tue 10 Aug 2021 20:11
    #7

    Nej vi sov i början med henne. Nu sover vi i sängen och hon nedanför

  • Wed 11 Aug 2021 05:26
    #8
    Humlan88 skrev 2021-08-10 20:11:43 följande:

    Nej vi sov i början med henne. Nu sover vi i sängen och hon nedanför


    Men om valpen bara är 9 veckor så kan ni inte ha sovit många nätter med henne så flytta ner på golvet igen. Det kan ta många månader innan en valp landat och blivit trygg. 
Svar på tråden Hur får jag valpen att sova på natten ?