• Anonym (Sasha Fierce)

Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg

Så jävla less på min exman och måste fasen ösa ut lite skit. Han har ett bra jobb, tjänar bra och jobbar mycket. De är dessutom två vuxna i hushållet med ett till småsyskon tilll våra gemensamma barn.

Vårt ena barn som bor varannan vecka går i en skola nära min bostad och går hem till mig för pappa inte fixat fritids och hon inte har nånstans att ta vägen efter skolan i ca 3-4h tills han hämtar efter jobbet, inga bra bussförbindelser finns.

Det är mysigt visst, men med endast en 50% tjänst är jag inte skittät direkt, och barnet äter (mycket) 22 dagar av 30 hos mig. Ibland tar hen hem kompisar och bjuder även dem på fika, det behövs skjuts till aktiviteter osv ibland för exet aldrig planerar eller glömmer grejer.

Jag har ju själv tagit beslutet att inte jobba heltid för vår skull gemensamt under mina veckor med barnen, mer tid, mindre stress och för att slippa långa dagar på fritids - inte att exet ska få gratis barnomsorg, skolfix och skjuts mm och därmed glida på mitt upplägg. Samtidigt vill jag inte att barnet ska drabbas och hjälper gärna BARNET att lösa problemet med det jag kan.

När jag tar upp det med honom ghostar han frågan och ignorerar ämnet. Så less, vad kan jag göra? Är inte sugen på att starta något krig eller tvist med exet, och inte heller att barnet ska känna sig som en belastning eller vara ovälkommet.

• Svar på tråden Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg
  • Anonym (E)
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-20 22:56:48 följande:
    Jo jag har tänkt tanken men det vill jag inte i första hand, jag vill att det ska funka och att han ska lösa sina egna problem helt enkelt. Även denna lösning skulle han säkert nappa på av en sorts lathet och passivitet.
    Tror du själv på riktigt att det är ett rimligt antagande att han skulle kunna ta det ansvaret...? Jag är extremt skeptisk.
  • Tow2Mater

Du menar du vill barnet ska slippa långa dagar på fritids under din vecka men du har inget emot att barnet skulle spendera långa dagar på fritids under pappans vecka? Toppen barnet kan vara hos dig varje efm.

• Tow2Mater
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-20 22:53:53 följande:
    Varför det menar du?
    Du skulle t ex ha råd att bjuda även barnets kompisar på fika.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 01:57:59 följande:

Du menar du vill barnet ska slippa långa dagar på fritids under din vecka men du har inget emot att barnet skulle spendera långa dagar på fritids under pappans vecka? Toppen barnet kan vara hos dig varje efm.

Jag har anpassat mig för att -barnet- ska slippa det, ja, varför kan då han inte göra likadant under sina veckor? Varför ska det vara mitt ansvar att stå till tjänst med omsorg under hans veckor vid vv-boende? Du tar saker ur sitt sammanhang, med samma empatilösa och trångsynta inställning som min exman.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 01:59:48 följande:

Du skulle t ex ha råd att bjuda även barnets kompisar på fika.

Tänk efter lite här nu, bara testa. Du menar alltså att jag ska gå upp i tid för att ha råd att bjuda kompisar på fika som egentligen inte ska vara hos mig alls, att lösa ett problem som inte är mitt och som jag heller aldrig bett om. För att pappan inte fixat barnomsorg eller anpassar sig utifrån barnets behov, utan tar för givet att jag står till tjänst.

Ge mig en enda anledning till att detta inte skulle vara hans problem att lösa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 02:58:58 följande:
    Tänk efter lite här nu, bara testa. Du menar alltså att jag ska gå upp i tid för att ha råd att bjuda kompisar på fika som egentligen inte ska vara hos mig alls, att lösa ett problem som inte är mitt och som jag heller aldrig bett om. För att pappan inte fixat barnomsorg eller anpassar sig utifrån barnets behov, utan tar för givet att jag står till tjänst.

Ge mig en enda anledning till att detta inte skulle vara hans problem att lösa.
    Menar du att du har råd att bjuda även barnets kompisar på fika på dina veckor men inte pappans veckor, ha ha?

Jobbade du heltid på pappans veckor skulle du ju inte finnas där for att ta hand om barnet.
  • Anonym (Sasha Fierce)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 03:07:38 följande:

Menar du att du har råd att bjuda även barnets kompisar på fika på dina veckor men inte pappans veckor, ha ha?

Jobbade du heltid på pappans veckor skulle du ju inte finnas där for att ta hand om barnet.

Jag har råd att göra det när jag har barnet hos mig vv men inte dagligen nej. Framför allt vill jag inte, när det tas så för givet. Kostnaden är främst en konsekvens av ett annat problem, dvs bristen på ansvar från hans sida, intressant att du inte ser det.

Jag kanske får börja låtsas som att jag jobbar heltid vv då, och att extranyckeln hem och in är borta, gömma mig bakom gardinen när barnet plingar på.
  • Anonym (Ola)

Ert ena barn? Har ni fler tillsammans? Hur gammal är barnet?

Jobbar du 50% enbart för barnets skull eller finns det andra orsaker till det?

Själv skulle jag bara vara nöjd om barnet ville vara mycket hos mig, men förstår såklart den ekonomiska aspekten om man jobbar halvtid. Det är väldigt lite.

• Anonym (E)
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 02:53:15 följande:
    Jag har anpassat mig för att -barnet- ska slippa det, ja, varför kan då han inte göra likadant under sina veckor? Varför ska det vara mitt ansvar att stå till tjänst med omsorg under hans veckor vid vv-boende? Du tar saker ur sitt sammanhang, med samma empatilösa och trångsynta inställning som min exman.
    Jättebra att du tänker på ditt barns bästa men han har ingen skyldighet att göra det. Exakt varför han inte gör det vet vi inte, han kanske inte tycker sig ha samma möjligheter, han kanske skiter i det, han kanske inte tycker det är nödvändigt eller nånting annat. Ni har båda ett lagstadgat ansvar, där verkar han inte brista. Utöver det kan man hävda ett moraliskt ansvar, men han har tekniskt sett inte skyldighet att följa varken din eller någon annans kompass. Han kan lika gärna tycka att det han gör verkligen är rätt.

Om han nu inte fixar dagis, har du själv försökt kontakta dem och påpeka behovet? Även om det säkert tekniskt sett måste komma från honom själv finns det människor som är humana och sätter barnets behov före byråkrati.
    Anonym (Sasha Fierce) skrev 2021-08-21 03:24:01 följande:
    Jag kanske får börja låtsas som att jag jobbar heltid vv då, och att extranyckeln hem och in är borta, gömma mig bakom gardinen när barnet plingar på.
    Så det är din lösning...? Att vända barnet ryggen...? Nu blev du ju bara barnslig ts, du tar ut en hämnd som bara drabbar din dotter i så fall. Dessutom kan man fråga sig vem som isf är sämst av er två, han som inte fixar dagis eller du som vägrar att släppa in ditt eget barn?? Ska du slänga ut din moraliska kompass, bara för att han är en idiot....? Pappan kommer ju skita i det i vilket fall. Det finns ingenting du kan göra som kommer att ha någon större inverkan på hans liv, som tvingar honom att agera i det här.
  • hammarhajen

Oavsett vad jag tycker om pappans beteende hade jag i dina skor försökt se om det går att jobba mer än halvtid de veckor jag inte hade barnen. Eller lite fler procent alla veckor, t.ex. en timme extra om dagen. 

Barn far INTE illa av fritids en timme per dag, däremot skulle jag aldrig vilja sätta mig i den ekonomiska sitsen att det kändes för dyrt att ge mitt barn mellis varje dag, eller att det inte funkade att barnet hade med kompisar hem. En sådan ekonomisk utsatthet skadar nog mer än en stunds fritids om dagen. 

Sedan tycker jag absolut att pappan beter sig illa av din beskrivning, men det är ju som bekant svårt att ändra på andra. 

Svar på tråden Så sjukt trött på att egoistiskt ex glider på mitt upplägg