• Anonym (Lingon)

    Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?

    Då och då ser jag någon på nätet fråga "vad betyder xyz?" när någon nämnt xyz i ett inlägg eller kommentar. Och då och då svarar personen som nämnt ordet något i stil med "Googla...".  Ja alla kan googla ordet och det är oftast lätt att göra det, men samtidigt är det lätt för den som nämnt ordet att förklara vad det betyder. Troligt är att det är fler som undrar vad det är för ord. En trevlig gest tycker jag att ta sig tid och förklara för ovetande personer vad det betyder i stället för att  skriva "Du får väl googla själv!", eller "Vet du vad google är?", som mer liknar en härskarteknik.

    Ni som skriver att folk får googla själva på knepiga ord de använt undrar jag vad ni är för typ av person?

  • Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?
  • Anonym (Lingon)
    Virriga Vera skrev 2021-09-21 15:21:09 följande:

    Jag tillhör de som kan bli irriterad på folk som INTE googlar. Förr hjälpte jag gärna till och googlade svaret, sedan fick man inget tack för hjälpen. Orkar de inte googla/leta själv varför ska jag lägga tid på det åt andra.


    Är det t ex i en chatt på mobilen så kan det vara mycket snabbare att fråga vad det betyder än öppna webbläsaren, skriva in adressen och leta upp relevant information, sen t baks till chatten.
  • LadyJane
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-22 01:02:59 följande:
    Är det t ex i en chatt på mobilen så kan det vara mycket snabbare att fråga vad det betyder än öppna webbläsaren, skriva in adressen och leta upp relevant information, sen t baks till chatten.
    Snabbare än att skriva frågan, vänta på svar och sedan uppdatera tråden för att läsa svaret?

    Knappast.

    Det där handlar om ren lathet och definitivt ingen tidsbesparing..
  • Anonym (Lingon)
    LadyJane skrev 2021-09-22 07:04:44 följande:
    Snabbare än att skriva frågan, vänta på svar och sedan uppdatera tråden för att läsa svaret?

    Knappast.

    Det där handlar om ren lathet och definitivt ingen tidsbesparing..
    Chatt skrev jag.
  • Virriga Vera
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-22 01:02:59 följande:
    Är det t ex i en chatt på mobilen så kan det vara mycket snabbare att fråga vad det betyder än öppna webbläsaren, skriva in adressen och leta upp relevant information, sen t baks till chatten.
    Om det är i en chat/pågående samtal så är det väl ganska ok att inte googla, men din TS handlar ju inte om ett chatsamtal.
  • nihka
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-21 13:59:38 följande:

    Fint och fint, jag har bestämt mig för att det oftast är bättre att behandla andra människor vänligt för det brukar främja en allmän vänligt och tolererande klimat och att vara dryg och kort mot andra människor främjar raka motsatsen.


    Fast i det lägger du också in att det är tolerant och vänligt att svara på frågor och den som låter bli är dryg och kort.
  • Anonym (jaha)
    nihka skrev 2021-09-22 17:55:27 följande:
    Fast i det lägger du också in att det är tolerant och vänligt att svara på frågor och den som låter bli är dryg och kort.
    Japp, för att inte svara på andras frågor eller be dem googla ÄR ju jävligt drygt och om jag inte vill ha ett lika dryg beteende tillbaka så är det ju bäst att inte vara dryg mot andra.
  • nihka
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-22 18:06:12 följande:

    Japp, för att inte svara på andras frågor eller be dem googla ÄR ju jävligt drygt och om jag inte vill ha ett lika dryg beteende tillbaka så är det ju bäst att inte vara dryg mot andra.


    Själv tycker jag det är drygt att behandla omgivningen som sin dräng/piga och om man gör så får man räkna med att ingen orkar med en till slut.
  • Anonym (Lingon)
    Virriga Vera skrev 2021-09-22 12:54:07 följande:
    Om det är i en chat/pågående samtal så är det väl ganska ok att inte googla, men din TS handlar ju inte om ett chatsamtal.
    Just det ja. Men ibland går de i varann. Appar där man skriver kommentar på kommentar som mer liknar en chatt.
  • Anonym (Lingon)
    nihka skrev 2021-09-22 18:17:35 följande:
    Själv tycker jag det är drygt att behandla omgivningen som sin dräng/piga och om man gör så får man räkna med att ingen orkar med en till slut.
    Men som sagt så kan det vara så att du skriver med en lågbegåvad person. Den som frågar något kanske inte ligger på samma intelligensnivå som du. Lika bra att utgå från det och antingen svara på frågan, inte svara alls eller skriva nåt trevligare som t ex "har inte tid att förklara men du kan ju googla på ordet".
  • nihka
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-22 20:04:04 följande:

    Men som sagt så kan det vara så att du skriver med en lågbegåvad person. Den som frågar något kanske inte ligger på samma intelligensnivå som du. Lika bra att utgå från det och antingen svara på frågan, inte svara alls eller skriva nåt trevligare som t ex "har inte tid att förklara men du kan ju googla på ordet".


    Spelar ingen roll om personen är otrevlig på ett begåvat eller obegåvat sätt. Intet ont anande kanske inte heller vet att en person ständigt är otrevlig och håller på att bygga upp från en tillsynes oskyldig nivå när någon biter ifrån direkt.
  • Anonym (Lingon)
    nihka skrev 2021-09-22 21:46:11 följande:
    Spelar ingen roll om personen är otrevlig på ett begåvat eller obegåvat sätt. Intet ont anande kanske inte heller vet att en person ständigt är otrevlig och håller på att bygga upp från en tillsynes oskyldig nivå när någon biter ifrån direkt.
    Otrevlig på begåvat eller obegåvat sätt?? Verkar som du plockade lite ord här och där i mitt inlägg.
  • nihka
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-23 10:18:54 följande:
    Otrevlig på begåvat eller obegåvat sätt?? Verkar som du plockade lite ord här och där i mitt inlägg.
    En lågbegåvad person som är otrevlig är väl otrevlig på ett mindre begåvat sätt, eller tänkte du att en lågbegåvad person skulle kunna vara begåvad i otrevligheter?

    Vad jag menar är att det inte spelar någon roll hur en person är otrevlig, på fisk. fågel eller mittemellannivå, hen är ändå otrevlig.
    !
  • Embla twopointoh
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-22 20:04:04 följande:
    Men som sagt så kan det vara så att du skriver med en lågbegåvad person. Den som frågar något kanske inte ligger på samma intelligensnivå som du. Lika bra att utgå från det och antingen svara på frågan, inte svara alls eller skriva nåt trevligare som t ex "har inte tid att förklara men du kan ju googla på ordet".
    Är det inte ganska drygt att utgå ifrån att en person är lågbegåvad enbart baserat på att de frågar något "självklart"? Statistiskt sett är sannolikheten att man har att göra med en normalbegåvad (eller högre) person större än att personen är lågbegåvad.
Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?