• VadåTålamod

    Försöker bli gravid naturligt PCOS

    Hej!

    Finns här någon mer som försöker bli gravid naturligt med PCOS?

    Jag var på utredning och skulle påbörja Letrozolstimulering men dagarna innan start fick jag mens naturligt tack vare ändrad kost och kände att nu är nog kroppen igång! Nu har jag haft 2 cyklar ca35 dagar långa och kämpar på.

    Slutade med preventivmedel i februari 21, och fick mens först 6 månader senare ca. Så jag sökte mig till vården då cykeln inte kom igång och all acne gjorde mig och partner fundersamma på om något var fel.

    Nu i dagarna har vi gjort ett gäng med graviditetstest som var negativa. Ganska låg pga det, men nu kom mensen med besked och då är vi iaf lite glada över en regelbunden cykel :)

    Vore kul om vi var flera som kunde följas åt och peppa varandra här :D

    Och kanske tips på kost/livstil!

    Jag har frångått all koffein, sötningsmedel, socker (ej överviktig) men det gjorde verkligen susen!!


    PCOS PCO bli gravid
  • Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-04-28 14:31:34 följande:

    Kollade fel, det är ju datumet som är den 28:e (: CD 24 kom alltså mensen!


    Tack!! ja jag hoppas verkligen det. Ingen mer blödning hittills och har rätt mycket molvärk fram och tillbaka vilket jag inte hade förra gången så det hoppas jag är positivt. 

    Men åh vad tråkigt.. Förstår verkligen dina känslor. Är det inte dags att prata med gyn igen och kanske få hjälp med att få ägget att släppa? Man kan ju få en sån spruta! Är du säkert att du inte haft ÄL om du ändå fått mens såpass tidigt? Lät ju så hoppfullt där på gyn. Jag förstår dig verkligen  och tycker det är så orättvist att det inte släpper för dig och att kroppen får igång allting ordentligt. hoppas verkligen det är sin tur snart Hjärta
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-04-28 20:07:04 följande:
    Tack!! ja jag hoppas verkligen det. Ingen mer blödning hittills och har rätt mycket molvärk fram och tillbaka vilket jag inte hade förra gången så det hoppas jag är positivt. 

    Men åh vad tråkigt.. Förstår verkligen dina känslor. Är det inte dags att prata med gyn igen och kanske få hjälp med att få ägget att släppa? Man kan ju få en sån spruta! Är du säkert att du inte haft ÄL om du ändå fått mens såpass tidigt? Lät ju så hoppfullt där på gyn. Jag förstår dig verkligen  och tycker det är så orättvist att det inte släpper för dig och att kroppen får igång allting ordentligt. hoppas verkligen det är sin tur snart Hjärta
    Jo det är väll kanske dags att gå vidare med utredningen nu snart. Vill bara så gärna att det ska funka på naturlig väg egentligen så det tar liksom emot.. Jag är säker på att jag inte fått någon äl, tempen har inte ökat det minsta. Dock hade jag ju positiva äl test på cd 9, vilket ganska så exakt är två veckor innan mens och jag läste att man kan få en blödning utan ägglossning om kroppen försökt ägglossa men misslyckats. Hängde inte med exakt men det hade med hormoner som frigörs osv att göra. Så ända positiva är väll att jag ?skulle? haft ägglossning redan på cd 9-10 någongång, hoppas Alltså på ungefär samma denna cykeln bara att det då också faktiskt släpper ett ägg.
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-04-29 15:34:01 följande:
    Jo det är väll kanske dags att gå vidare med utredningen nu snart. Vill bara så gärna att det ska funka på naturlig väg egentligen så det tar liksom emot.. Jag är säker på att jag inte fått någon äl, tempen har inte ökat det minsta. Dock hade jag ju positiva äl test på cd 9, vilket ganska så exakt är två veckor innan mens och jag läste att man kan få en blödning utan ägglossning om kroppen försökt ägglossa men misslyckats. Hängde inte med exakt men det hade med hormoner som frigörs osv att göra. Så ända positiva är väll att jag ?skulle? haft ägglossning redan på cd 9-10 någongång, hoppas Alltså på ungefär samma denna cykeln bara att det då också faktiskt släpper ett ägg.
    Ja jag förstår det, och så konstigt att du nu lyckats korta ner din cykel så mycket men att ÄL då istället uteblir? Och så synd när det lät på gyn som att ägget verkligen hade växt på sig fint? ja okej det kanske låter rimligt.

    Jenny koos har ett till paket som man kan lägga på det lila paketet om man har PCO och det har jag också tagit ett tag, sedan om det gjort bu eller bä vet jag ju inte, men var någon tablett som skulle reglera blodsockret osv med där. Ja jag hoppas så mycket för din skull att du får en lagom lång cykel med ett ägg som släpper!
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-05-05 19:48:41 följande:

    hur går det för er?


     


    Jag vet inte, antingen har jag haft ägglossning under mensen!? Eller så är ägglossning pågång. Fick positivt ägglossnings test igår men tempen höjdes mitt under mensen. Dock har den inte höjts så mycket så det kan ju bero på sömnen eller liknande. Blir fan inte klok på vad som hänt med kroppen haha, så mycket konstigt det senaste. Hoppas dock inte att ägglossningen kom under mensen för då är det nog kört denna månaden också.. Lägger in bild på tempen så du får se 

  • LJM91

    Hoppar in i den här tråden då jag misstänker att jag har PCO/PCOS, har gjort en provtagning och fick högt AMH (9.1) och jag har väldigt långa och oregelbundna menscykler (typ 40-65 dagar). Har varit i kontakt med gyn men vi får ingen hjälp förrän vi har försökt i ett år, eftersom jag får utslag på ägglossningstest och tydlig temphöjning varje cykel kan jag vara ganska säker på att jag trots allt ägglossar naturligt. Vi har försökt bli gravida sen augusti, fick mens i fredags så nu går vi in på sjunde försöket.

    Är det någon som har testat Donaferty/inositol? Lyssnade på en intervju med en gynekolog som rekommenderade det om man har PCOS då det ska stabilisera insulinet och hjälpa kroppen att ägglossa mer regelbundet om jag förstod det rätt?

  • Hedvig123
    LJM91 skrev 2022-05-08 10:11:49 följande:

    Hoppar in i den här tråden då jag misstänker att jag har PCO/PCOS, har gjort en provtagning och fick högt AMH (9.1) och jag har väldigt långa och oregelbundna menscykler (typ 40-65 dagar). Har varit i kontakt med gyn men vi får ingen hjälp förrän vi har försökt i ett år, eftersom jag får utslag på ägglossningstest och tydlig temphöjning varje cykel kan jag vara ganska säker på att jag trots allt ägglossar naturligt. Vi har försökt bli gravida sen augusti, fick mens i fredags så nu går vi in på sjunde försöket.

    Är det någon som har testat Donaferty/inositol? Lyssnade på en intervju med en gynekolog som rekommenderade det om man har PCOS då det ska stabilisera insulinet och hjälpa kroppen att ägglossa mer regelbundet om jag förstod det rätt?


    Hejsan, kul med en ny här inne! Tråkigt att dom inte vill hjälpa er, vi här inne har ju istället för att ta hjälp försökt förbättra menscykeln med kosten vilket gett resultat! Jag hade förra sommaren ingen mens på typ 6mån och nu senast var cykeln på 24-dagar, dock har ägglossningen börjat krångla nu ist..

    Jag har testat inositol, dock testade jag massa grejer samtidigt och vet inte vilket av det som gett resultat. Jag har dock inte fortsatt med just inisitolen så vet inte hur det sett ut om jag fortsatt! Har du kollat på Jenny Koos tillskottspaket för oss med pcos? Jag äter motsvarande tillskott och har minskat kaffeintaget rejält, inbillar mig att det är dessa två faktorer som hjälpt mig mest!
  • LJM91
    Hedvig123 skrev 2022-05-08 10:31:54 följande:
    Hejsan, kul med en ny här inne! Tråkigt att dom inte vill hjälpa er, vi här inne har ju istället för att ta hjälp försökt förbättra menscykeln med kosten vilket gett resultat! Jag hade förra sommaren ingen mens på typ 6mån och nu senast var cykeln på 24-dagar, dock har ägglossningen börjat krångla nu ist..

    Jag har testat inositol, dock testade jag massa grejer samtidigt och vet inte vilket av det som gett resultat. Jag har dock inte fortsatt med just inisitolen så vet inte hur det sett ut om jag fortsatt! Har du kollat på Jenny Koos tillskottspaket för oss med pcos? Jag äter motsvarande tillskott och har minskat kaffeintaget rejält, inbillar mig att det är dessa två faktorer som hjälpt mig mest!
    Tack för välkomnandet :) jag tror att kosten kan göra skillnad för mig också, har ett antal kilos övervikt så lite förändringar där kan förhoppningsvis hjälpa mina ägglossningar på traven. Vad är det för kostförändringar ni har gjort? Jag dricker inte kaffe så kan inte ändra så mycket där :) har tittat på Jenny Koos paket men jag har så otroligt svårt för att svälja tabletter så vågar inte riktigt köpa hem såna stora paket med risk att jag inte kommer lyckas ta dem.. Behöver kunna dela, krossa eller tugga tabletter och det är ju inte alltid man kan det tyvärr.
  • Hedvig123
    LJM91 skrev 2022-05-08 10:39:42 följande:
    Tack för välkomnandet :) jag tror att kosten kan göra skillnad för mig också, har ett antal kilos övervikt så lite förändringar där kan förhoppningsvis hjälpa mina ägglossningar på traven. Vad är det för kostförändringar ni har gjort? Jag dricker inte kaffe så kan inte ändra så mycket där :) har tittat på Jenny Koos paket men jag har så otroligt svårt för att svälja tabletter så vågar inte riktigt köpa hem såna stora paket med risk att jag inte kommer lyckas ta dem.. Behöver kunna dela, krossa eller tugga tabletter och det är ju inte alltid man kan det tyvärr.

    Jag levde på pasta och bröd typ enbart innan så jag har helt enkelt börjat äta mer fett och protein och försöker äta lite mer ordentliga portioner. Jag  var tidigare på gränsen till undervikt men har lagt på mig ett par kilon sen jag la om kosten lite vilket jag tror var bra i mitt fall! 

    Okej jag förstår! Jag har blivit så van att svälja tabletter nu med alla kosttillskott men förstår verkligen problemet!! Du kanske kan söka runt lite efter liknande tabletter som går att tugga eller krossa men så du ändå får ungefär samma innehåll? 


    jag hade ingen ägglossning förra cykeln och tempen denna cykeln har varit lite konstig så misstänker att jag har haft ägglossning väldigt tidigt. Blir så trött på detta för det känns som ännu en månad är ?förstörd?.. Vet inte exakt när ägglossningen skett eftersom tempen varit bara ca 0.1-0.2 över min vanliga temp i flera dagar och sedan idag steg rejält. Lägger in bild på kurvan här nedanför. 


Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS