• Anonym (Anonym)

    Sambons dotter äter upp allt

    Min sambos dotter bor både hos oss och hos mamman. Jag tycker om henne men det är en sak jag stör mig på. När hon är hos oss så äter hon upp allt. Hon dricker upp juicen, äter upp allt pålägg, äter upp allt fika, använder skitmycket toapapper osvosv. Det är som att hon inte tänker på eller inte bryr sig om att det faktiskt bor fler i huset också. Utöver henne så är det jag, sambon och mina två pojkar.

    Hon är 21 år så hon borde förstå att man inte äter upp allt som finns i hushållet. Det måste ju finnas kvar till andra också. Det blir ju dyrt att hålla på och köpa mer mat hela tiden bara för att hon äter upp allt. Hon tar mer än oss andra och tänker inte på att andra också vill ha.

    Jag har bett min sambo prata med henne om detta men han gör aldrig det. De har en ganska ansträngd relation så jag vet inte om det är därför. Han kanske inte vågar säga till henne av rädsla att hon ska ta illa upp och inte vilja vara här längre men jag tycker ändå att det är han som borde prata med henne. Sambons dotter och jag står inte varandra så pass nära att jag riktigt vågar eller känner att det är min plats att prata med henne om detta. Jag blir väl så illa tvungen att göra det om min sambo vägrar men jag ska försöka få honom att prata med henne.

    Min sambo verkar dock inte tycka att det är ett problem. Han menar bara att vi får handla mer när hon har ätit upp allt. I sådana fall får väl sambon (eller dottern) betala den maten. Jag är då inte gjord av pengar.

    Tycker ni andra att det är jag som överdriver eller är det ohyfsat och onödigt att en person äter upp allt i hushållet?

  • Svar på tråden Sambons dotter äter upp allt
  • Anonym (-)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-25 14:10:34 följande:
    Men vi andra äter inte lika mycket som hon gör. Köper hon maten för egna pengar eller ger oss pengar så bryr jag mig inte. Det handlar om att hon äter upp allt och inte verkar bry sig om att det finns andra som också vill ha. Ska hon äta gratis av den mat vi har hemma så får hon faktiskt äta mindre
    Jag skrev just att "normala mängder" är olika för alla. Alltså kan du inte jämföra med vad ni andra äter.
    Det är som sagt fel väg att gå att säga till någon att äta mindre. Kanske du och de andra barnen kan äta lite mindre så blir allt billigare?

    Låt henne betala en del av maten, men strunta i att hon äter, i dina ögon, mycket.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fel) skrev 2021-10-25 14:12:57 följande:

    Då måste hon ju vara väldigt överviktig också? All mat här hemma skulle då ingen vuxen få i sig utan att spy. 


    Du fattar nog vad jag menar. Inte all mat men hon äter mycket och kan ensam äta upp påläggen och dricka upp juicen så ingen annan hinner ta.

    Hon är inte väldigt överviktig. Skulle säga att hon är lite mullig/lite över normal, kanske några få kilon för mycket.
  • Anonym (-)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-25 14:13:17 följande:
    Det är nog det förstnämnda. Det är jag rätt säker på..

    Hon har ingen diagnos, i alla fall inte på papper. Det är det jag menar, man ska inte ens behöva låsa in sminket. Jag blir väl så illa tvungen att ta detta med henne men jag vill verkligen inte utmålas som någon elak styvmoder.
    Ditt smink - din sak att ta upp med henne. Det blir märkligt om din sambo skall prata med dottern om ditt smink, när det är du som bryr dig.

    Maten - din och din sambos gemensamma sak. Antingen betalar han dig hennes extra del om han inte vågar prata med henne, eller så tar han upp med henne att hon skall bidra.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-25 14:13:17 följande:
    Det är nog det förstnämnda. Det är jag rätt säker på..

    Hon har ingen diagnos, i alla fall inte på papper. Det är det jag menar, man ska inte ens behöva låsa in sminket. Jag blir väl så illa tvungen att ta detta med henne men jag vill verkligen inte utmålas som någon elak styvmoder.
    Man är inte elak för att man sätter gränser och ställer krav på vuxna människor. Det är dock ni båda tillsammans som borde göra det, men fegar sambon ur måste du göra nåt. Om det nu bara handlar om att hon är bortskämd måste hon ju lära sig att så här beter man sig inte. Hon kommer överföra det beteendet på andra ställen och andra människor och kanske blivande arbetsplatser och det kommer ställa till problem. Ska hon länsa arbetskompisarnas matlådor? Tömma kylen hos blivande svärmor? Etc.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (-) skrev 2021-10-25 14:13:53 följande:

    Jag skrev just att "normala mängder" är olika för alla. Alltså kan du inte jämföra med vad ni andra äter.

    Det är som sagt fel väg att gå att säga till någon att äta mindre. Kanske du och de andra barnen kan äta lite mindre så blir allt billigare?

    Låt henne betala en del av maten, men strunta i att hon äter, i dina ögon, mycket.


    Om hon hade inhandlat sin egen mat eller gett oss pengar så hade jag inte brytt mig om hur mycket hon äter. Det handlar om att hon äter upp allt så det inte finns kvar till oss andra. Du verkar ju inte alls förstå problemet här. Du fokuserar ju på något som inte alls är det egentliga problemet här och jag har aldrig sagt att det är det heller.

    Jag har inte heller sagt att någon ska säga att hon ska äta mindre, om hon dock ska äta gratis av vår mat så måste hon äta mindre. Annars tycker jag att hon får betala eller handla själv
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Hon är 21 år och studerar på universitet. Då skulle hon kunna bo i studentlägenhet istället, särskilt som hon har studielån. Till vad förresten...? Dumt att dra på sig lån som hon antagligen bara lägger på onödiga saker.

    Eftersom pappan inte tycker att hon behöver bidra så får han stå för hennes del av utgifterna, dvs han betalar 2/3 och du 1/3 av mat, el, internet, alla hushållsgemensamma räkningar. Men sminket ska hon så klart ersätta dig och köpa nytt - varje gång hon använder det! Annars får du mycket riktigt skaffa en låda med hänglås, för jag tror inte du får ha det ifred annars.

    Nej, du överreagerar inte ett dugg. Fundera på om du verkligen vill ha det så här, för curlandet kommer inte sluta bara för att hon flyttar ut nån dag. Då kommer lilla papsen så klart stötta henne med hyrespengar, matpengar eller låta henne flytta hem igen om det kniper ordentligt. Och hon kommer aldrig lära sig av med sin egoism så länge man inte sätter gränser.

  • Anonym (Ff)

    Ni vet vad det är hon brukar äta upp och då kan man ju till viss del sluta ha det hemma hela tiden. Fika tex är ju inget som man behöver ha hemma. Finns det tillgängligt så är det väldigt lätt att man äter utav det..

    Ingen idé att köpa mer och mer om hon inte ändrar beteende. Lättare då att sluta köpa hem vissa saker som man ändå egentligen inte behöver. Alltså sådant som är innehåller en massa socker som fika och juice.

  • Anonym (Betala)

    Noll aning om hur ekonomi ser ut och hur du och din sambo lägger upp den.

    Men han får kanske börja lägga in mer i matbudgeten sin del av er gemensamma kostnad samt lite extra för dottern.

    Prata lite med dottern och försök henne förstå att hon kan inte äta upp allt och tar det slut får hon lov att gå och handla nytt, antingen med sina pengar då eller med sin pappas kort

    Sen blir man ju självklart nyfiken på vilken mängd juice det gäller och mängd mat.

    Har själv 2 döttrar som använder stora mängder toapapper, särskilt vid mens för det lägger in skydden i papper och sen ner i skräpkorg.

    Men toapapper ser jag alltid till att ha mängder av.

  • Anonym (Micke)

    Ja du vilket glupskt barn ! Tänka sig äta er alla ur huset

    Du får väl göra som man gjorde under kriget när det var matransonering.
    Ransoneringskort.

    Tex. Måndag frukost
    1 skiva ljust bröd och 1 skiva hårt bröd, en skiva skinka.
    2 dl Juice, 3 dl mjölk.

    osv osv så vet hur mycket hon får ta.

    Eller så köper du mat så det räcker till alla och ingen behöver gå hungrig.
    Ochså ett alternativ.  Jag har aldrig haft ont om mat i kylskåpet pga att
    det är för dyrt. 
    Vill du eller din man ta betalt av en 21 årig dotter så visst, inget hindrar er.
    Jag personligen tycker det är höjden av snålhet ( om inte familjen har dåligt ställt
    så klart pga arbetslöshet/sjukdom - då får hon betala så mycket som hon kan till
    sista öret på kontot )

  • Ginsinggeng
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-25 14:03:09 följande:
    Jag tycker att hon kan äta normala mängder och om hon vill äta jättemycket så får hon köpa egen mat eller ge oss pengar, alternativt att min sambo står för hennes mat. Vi andra rensar inte kylskåpet som hon gör. Vi äter normala mängder och lämnar juice till andra också. Man dricker inte upp allt själv så andra blir utan.
    Exakt hur mycket är en normal mängd?
Svar på tråden Sambons dotter äter upp allt