• Anonym (Anonym)

    Män som köpt sex

    En fråga som dykt upp i bekantskapskretsen en del på senare år är det här med män som köpt sex, hur man ska förhålla sig till det.


    Haft flera vänner som träffat killar som erkänt att de köpt sex och de flesta av oss har varit överens om att man inte har med sådana personer att göra. Men nu i helgen när min bästa vän var med och tog upp en flashback-tråd vi båda hade läst så visade det sig att hon inte hade några stora problem med det och rentav tyckte att vi andra var lite moralister. Blev förvånad få vi alltid brukar ha samma värderingar och jag trodde att hon tyckte det var lika hemskt som jag men hon tyckte inte det var en så stor sak om hennes kille hade köpt sex förr i tiden, innan de träffades om det var frivilligt eller att han var ensam eller nyfiken på det. Jag tycker ju att om man är ensam så får man rycka upp sig eller avstå från sex, och nyfiken på vad?


     


    Så jag tänkte fråga vad ni tycker? Är det inte vedervärdigt? Bifogar tråden vi diskuterade som finns på Flashback där svaren är väldigt blandade. Själv blir jag mest arg när jag läser för det trådskaparen och en hel del andra verkar tycka det är världens enklaste och självklaraste sak att göra.


     


    Även om jag inte går så långt att mena att det automatiskt är ett övergrepp att köpa sex så tycker jag ändå det borde väl säga något om en mans kvinnosyn? 


    Min vän menade att några av de trevligaste och finaste männen hon haft att göra med både privat och inom yrket (hon är terapeut) visat sig köpt sex.


     


    Gärna tankar på detta!


     


    Här är tråden: https://www.flashback.org/t3393569


     


    ?Det här riktar sig främst till flashbacks kvinnliga medlemmar men män får gärna svara också om ni har erfarenheter eller tankar kring ämnet.


     


    Funderar på det här med om man någonsin kommer att få ett seriöst förhållande längre fram, jag är en väldigt ärlig person och vill verkligen säga som det är både det som gäller nu men även hur jag levt mitt liv tidigare och jag ogillar inte bara att ljuga utan även att hålla inne för mycket av sanningen.


     


    Jag köper sex ibland, t ex om jag råkar befinna mig i Prag eller Berlin eller annat passande ställe. Åker ibland även över till Danmark i enda syfte att ha sex. Har legat med runt 20 stycken proffs, självklart tjejer som är välmående och inte med några offer av något slag. Jag tycker det är perfekt för mig som singel som hatar att ragga, dejta och uppvakta tjejer. Har mycket annat för mig som tar tid och har aldrig varit särskilt bra på att få tjejer intresserade och de gånger det hänt är det ändå för krångligt i längden. Skäms inte det minsta över mina val utan är faktiskt mer lite stolt att jag hittat en alternativ väg att få bra utlopp för det sexuella. Mår bra länge efter att jag legat med någon och kan släppa de tankarna rätt länge och göra annat, mer konstruktivt än att knulla.


     


    Men jag ser det ändå som något jag inte vill hålla på med hur högt upp i åldern som helst, jag vill såklart hitta den rätta och lägga det här bakom mig någon gång. Hitta drömkvinnan i mitt liv, om 1 år, 5 år eller 10-15 år, ingen aning om när men någon gång. Skulle naturligtvis sluta direkt då otrohet är extremt fel. Men till trådens fråga då:


     


    Skulle du som tjej klara av att höra sanningen när det gäller en sådan här sak? Att killen du gillar har legat med prostituerade (även om de absolut inte är nidbilden av prostituerade på något sätt) eller hade du dömt ut killen? Hade du föredragit att inte veta?


     


    Jag är inte på något sätt öppen med de här grejerna utan har bara berättat i förbifarten för ett par olika kompisar vid tillfälle där de nämnt att de gjort det. 


    Skulle ha svårt att ljuga om någon frågar mig rakt ut om det och skulle samtidigt tycka det vore svårt att t ex inte nyansera någons bild av prostitution som skulle prata om hur fruktansvärt det alltid är osv.


     


    Så vad säger ni tjejer? Är det big no no eller kan man vara ärlig med er?


     


    Och killar med likande erfarenheter som träffat tjejer ni verkligen tror på, vågar ni lätta era hjärtan om samtalet dyker upp??

  • Svar på tråden Män som köpt sex
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nej, inte direkt) skrev 2022-03-06 17:57:19 följande:
    Män som har köpt sex har generellt sett väldigt lite, om ens något, att vinna på att vara öppna med vad de har gjort.
    Men vore det inte av respekt för oss kvinnor som faktiskt inte vill ha med dessa män att göra en bra sak om dom då berättade så man visste vilka man ska gallra ut?
  • Anonym (Nej, inte direkt)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-06 18:02:27 följande:
    Men vore det inte av respekt för oss kvinnor som faktiskt inte vill ha med dessa män att göra en bra sak om dom då berättade så man visste vilka man ska gallra ut?
    Det vore väl i princip som att be män göra slut på relationer som annars skulle hålla rätt bra? Nu tänker jag rent logiskt och sett ur ett problemlösningsscenario, så jag illustrerar detta på enklaste möjliga vis.

    Något kan ställa till med problem, vad som helst. Första frågan är då om det kan åtgärdas, förhindras eller lagas?

    Om svaret är ja, så är problemet löst.
    Om svaret är nej, känner någon till det?

    Om svaret är nej, så är problemet löst.
    Om svaret är ja, går det att dölja?

    Om svaret är ja, så är problemet löst.
    Om svaret är nej, så måste man vidta någon typ av åtgärd.

    I fallet med män som har köpt sex (vilket då är själva problemet) så går det ju inte att ändra på historien, alltså blir svaret nej. Om så ingen känner till det, så blir problemet till ett icke-problem. Att i det läget berätta för sin partner att man har köpt sex vore i praktiken att skapa ett problem som annars kan undvikas. I sin tur går det också att dölja.

    Självklart har jag full förståelse för att man vill rensa bort unkna karlar som betalat för sex. Det hade jag själv gärna gjort om det stod i deras pannor vad de har gjort. Men nu är ju saker såsom de är och då är det i rimlighetens namn att man helt enkelt håller tyst om det, vad man än så tycker om saken.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nej, inte direkt) skrev 2022-03-06 18:16:06 följande:
    Det vore väl i princip som att be män göra slut på relationer som annars skulle hålla rätt bra? Nu tänker jag rent logiskt och sett ur ett problemlösningsscenario, så jag illustrerar detta på enklaste möjliga vis.

    Något kan ställa till med problem, vad som helst. Första frågan är då om det kan åtgärdas, förhindras eller lagas?

    Om svaret är ja, så är problemet löst.
    Om svaret är nej, känner någon till det?

    Om svaret är nej, så är problemet löst.
    Om svaret är ja, går det att dölja?

    Om svaret är ja, så är problemet löst.
    Om svaret är nej, så måste man vidta någon typ av åtgärd.

    I fallet med män som har köpt sex (vilket då är själva problemet) så går det ju inte att ändra på historien, alltså blir svaret nej. Om så ingen känner till det, så blir problemet till ett icke-problem. Att i det läget berätta för sin partner att man har köpt sex vore i praktiken att skapa ett problem som annars kan undvikas. I sin tur går det också att dölja.

    Självklart har jag full förståelse för att man vill rensa bort unkna karlar som betalat för sex. Det hade jag själv gärna gjort om det stod i deras pannor vad de har gjort. Men nu är ju saker såsom de är och då är det i rimlighetens namn att man helt enkelt håller tyst om det, vad man än så tycker om saken.

     


    du menar alltså att dom borde ljuga om det? det är väl inte bra för nån?

  • Anonym (Sju)
    P4 Upplands granskning har visat att utlandsfödda är överrepresenterade bland de som grips för sexköp.
    En orsak som framförs är bristande kunskap om lagen, bland annat eftersom Migrationsverket ännu inte infört obligatorisk samhällsintroduktion.
    "Sexköpslagen i Sverige är ju relativt ovanlig internationellt sett," säger Kerstin Isaxon, sexualupplysare på RFSU.
    Informationsbrist möjlig orsak till sexköp - P4 Uppland | Sveriges Radio

    Som vanligt alltså.
  • Tukt

    Har alltid lite svårt för demagogiska, svartvita tankegångar så försöker därför förstå hur det tänks i tråden.
    Sexköp är alltså då på något sätt oförlåtligt. Men är det för alltid?
    Preskriptionstiden för sexköp ligger annars på 2 år. (om jag minns rätt)  Sedan anser inte samhället man längre kan lastas för det juridiskt.
    Men här förhåller man sig alltså mer som vid mord, att en gång skyldig, alltid skyldig. Spelar ingen roll om sexköpet gjordes långt innan det blev olagligt, eller om det var 50 år sedan.
    Lägg där till att när man oftast i diskussioner här inne, ska precisera otrohet så visar det sig att det kan betyda lite vad som. Det är alltid upp till den anklagande parten att avgöra det.
    Så i princip ska man "straffas" för lite vad som helst, som kan ha hänt lite när som. Eller?

  • Anonym (Anonym)
    Tukt skrev 2022-03-07 09:55:33 följande:

    Har alltid lite svårt för demagogiska, svartvita tankegångar så försöker därför förstå hur det tänks i tråden.
    Sexköp är alltså då på något sätt oförlåtligt. Men är det för alltid?
    Preskriptionstiden för sexköp ligger annars på 2 år. (om jag minns rätt)  Sedan anser inte samhället man längre kan lastas för det juridiskt.
    Men här förhåller man sig alltså mer som vid mord, att en gång skyldig, alltid skyldig. Spelar ingen roll om sexköpet gjordes långt innan det blev olagligt, eller om det var 50 år sedan.
    Lägg där till att när man oftast i diskussioner här inne, ska precisera otrohet så visar det sig att det kan betyda lite vad som. Det är alltid upp till den anklagande parten att avgöra det.
    Så i princip ska man "straffas" för lite vad som helst, som kan ha hänt lite när som. Eller?


    Svår fråga, jag tycker nog attityden kan avgöra också. Om någon ångrar sig kan det vara ok. samtidigt har jag svårt att veta vad jag ska tycka om trådskaparen i den tråden för han verkar inte skämmas, skriver att han tänker fortsätta men verkar genuint bry sig om att vara ärlig och verkar ha någon slags empati eller vad man ska kalla det. 


    Verkar ju inte som han vill utsätta de han ligger med för något obehagligt.
    Men har svårt att få ihop det, varför köper män som faktiskt inte verkar vilja förnedra ens sex? 

  • Tukt
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-07 12:08:17 följande:

    Svår fråga, jag tycker nog attityden kan avgöra också. Om någon ångrar sig kan det vara ok. samtidigt har jag svårt att veta vad jag ska tycka om trådskaparen i den tråden för han verkar inte skämmas, skriver att han tänker fortsätta men verkar genuint bry sig om att vara ärlig och verkar ha någon slags empati eller vad man ska kalla det. 


    Verkar ju inte som han vill utsätta de han ligger med för något obehagligt.
    Men har svårt att få ihop det, varför köper män som faktiskt inte verkar vilja förnedra ens sex? 


    Nu blir jag förvirrad då du själv hänvisar till TS men att det står "trådstartaren" i ditt anonyma nick. Är ni inte samma alltså?

    Men det var väl generellt det jag vände mig emot. Alltså om man talar i termer om gränser, så undrar i alla fall var de går.
    Om en person är positiv till sexköp rent "politiskt" men själv inte köpt, på vilken sida gränsen befinner man sig då?

    Och på frågan om varför. Ja många är överens om att makt är inblandat. Det har blivit lite av ett mantra i debatten. Men tror det är mer komplext än så.
    En sådan sak kan vara att många, både män och kvinnor, har ett behov av att vara i ett underläge och förnedras.
    Och vad är mer förnedrande och skammnyllt än att köpa sex? Så jag tror det finns en hel uppsjö med orsaker som inte alltid går enligt vad man normativt ser.
  • Anonym (Anonym)
    Tukt skrev 2022-03-07 12:25:23 följande:
    Nu blir jag förvirrad då du själv hänvisar till TS men att det står "trådstartaren" i ditt anonyma nick. Är ni inte samma alltså?

    Men det var väl generellt det jag vände mig emot. Alltså om man talar i termer om gränser, så undrar i alla fall var de går.
    Om en person är positiv till sexköp rent "politiskt" men själv inte köpt, på vilken sida gränsen befinner man sig då?

    Och på frågan om varför. Ja många är överens om att makt är inblandat. Det har blivit lite av ett mantra i debatten. Men tror det är mer komplext än så.
    En sådan sak kan vara att många, både män och kvinnor, har ett behov av att vara i ett underläge och förnedras.
    Och vad är mer förnedrande och skammnyllt än att köpa sex? Så jag tror det finns en hel uppsjö med orsaker som inte alltid går enligt vad man normativt ser.
    Jag menar trådstartaren som tråden på Flashback. Jag är trådskaparen här. Förstår att det blir lite rörigt.

    Vad jag tycker är svårt att riktigt få in är att personen verkar respektera andra människor, t om mer än de flesta då det verkar väldigt viktigt att vara ärlig mot människor han träffar och så samtidigt så underkastar han sig att köpa sex och det lät varken som att han ville bli underkastad eller att tjejerna han träffat skulle underkasta sig honom. Men varför köper man då sex kan man undra? Vad ger det en person egentligen?
  • Anonym (Tja)

    Bättre att göra det lagligt och låta de tjejerna bestämma själva vad de vill göra med sin kropp. 

  • Anonym (Ns)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-07 13:32:37 följande:
    Jag menar trådstartaren som tråden på Flashback. Jag är trådskaparen här. Förstår att det blir lite rörigt.

    Vad jag tycker är svårt att riktigt få in är att personen verkar respektera andra människor, t om mer än de flesta då det verkar väldigt viktigt att vara ärlig mot människor han träffar och så samtidigt så underkastar han sig att köpa sex och det lät varken som att han ville bli underkastad eller att tjejerna han träffat skulle underkasta sig honom. Men varför köper man då sex kan man undra? Vad ger det en person egentligen?
    Jag tycker det är en konstig fråga. Han beskriver ju i sin trådstart varför han gör det dessutom. De flesta som köper sex vill nog bara ha sex för sexet skull, helst med någon som tycker om det  men iallafall inte med någon som tycker det är obehagligt. Det där med makt och förnedring är något verklighetsfrämmande som jag inte alls känner igen. 
Svar på tråden Män som köpt sex