• Anonym (Anonym)

    Män som köpt sex

    En fråga som dykt upp i bekantskapskretsen en del på senare år är det här med män som köpt sex, hur man ska förhålla sig till det.


    Haft flera vänner som träffat killar som erkänt att de köpt sex och de flesta av oss har varit överens om att man inte har med sådana personer att göra. Men nu i helgen när min bästa vän var med och tog upp en flashback-tråd vi båda hade läst så visade det sig att hon inte hade några stora problem med det och rentav tyckte att vi andra var lite moralister. Blev förvånad få vi alltid brukar ha samma värderingar och jag trodde att hon tyckte det var lika hemskt som jag men hon tyckte inte det var en så stor sak om hennes kille hade köpt sex förr i tiden, innan de träffades om det var frivilligt eller att han var ensam eller nyfiken på det. Jag tycker ju att om man är ensam så får man rycka upp sig eller avstå från sex, och nyfiken på vad?


     


    Så jag tänkte fråga vad ni tycker? Är det inte vedervärdigt? Bifogar tråden vi diskuterade som finns på Flashback där svaren är väldigt blandade. Själv blir jag mest arg när jag läser för det trådskaparen och en hel del andra verkar tycka det är världens enklaste och självklaraste sak att göra.


     


    Även om jag inte går så långt att mena att det automatiskt är ett övergrepp att köpa sex så tycker jag ändå det borde väl säga något om en mans kvinnosyn? 


    Min vän menade att några av de trevligaste och finaste männen hon haft att göra med både privat och inom yrket (hon är terapeut) visat sig köpt sex.


     


    Gärna tankar på detta!


     


    Här är tråden: https://www.flashback.org/t3393569


     


    ?Det här riktar sig främst till flashbacks kvinnliga medlemmar men män får gärna svara också om ni har erfarenheter eller tankar kring ämnet.


     


    Funderar på det här med om man någonsin kommer att få ett seriöst förhållande längre fram, jag är en väldigt ärlig person och vill verkligen säga som det är både det som gäller nu men även hur jag levt mitt liv tidigare och jag ogillar inte bara att ljuga utan även att hålla inne för mycket av sanningen.


     


    Jag köper sex ibland, t ex om jag råkar befinna mig i Prag eller Berlin eller annat passande ställe. Åker ibland även över till Danmark i enda syfte att ha sex. Har legat med runt 20 stycken proffs, självklart tjejer som är välmående och inte med några offer av något slag. Jag tycker det är perfekt för mig som singel som hatar att ragga, dejta och uppvakta tjejer. Har mycket annat för mig som tar tid och har aldrig varit särskilt bra på att få tjejer intresserade och de gånger det hänt är det ändå för krångligt i längden. Skäms inte det minsta över mina val utan är faktiskt mer lite stolt att jag hittat en alternativ väg att få bra utlopp för det sexuella. Mår bra länge efter att jag legat med någon och kan släppa de tankarna rätt länge och göra annat, mer konstruktivt än att knulla.


     


    Men jag ser det ändå som något jag inte vill hålla på med hur högt upp i åldern som helst, jag vill såklart hitta den rätta och lägga det här bakom mig någon gång. Hitta drömkvinnan i mitt liv, om 1 år, 5 år eller 10-15 år, ingen aning om när men någon gång. Skulle naturligtvis sluta direkt då otrohet är extremt fel. Men till trådens fråga då:


     


    Skulle du som tjej klara av att höra sanningen när det gäller en sådan här sak? Att killen du gillar har legat med prostituerade (även om de absolut inte är nidbilden av prostituerade på något sätt) eller hade du dömt ut killen? Hade du föredragit att inte veta?


     


    Jag är inte på något sätt öppen med de här grejerna utan har bara berättat i förbifarten för ett par olika kompisar vid tillfälle där de nämnt att de gjort det. 


    Skulle ha svårt att ljuga om någon frågar mig rakt ut om det och skulle samtidigt tycka det vore svårt att t ex inte nyansera någons bild av prostitution som skulle prata om hur fruktansvärt det alltid är osv.


     


    Så vad säger ni tjejer? Är det big no no eller kan man vara ärlig med er?


     


    Och killar med likande erfarenheter som träffat tjejer ni verkligen tror på, vågar ni lätta era hjärtan om samtalet dyker upp??

  • Svar på tråden Män som köpt sex
  • Anonym (Om)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-09 23:03:42 följande:

    Killar som någonsin har köpt sex går fetbort, även om de ens är för tanken att köpa en annan människa. För de är garanterat samma sorts människor som skulle hata tanken på att deras döttrar blev påsatta av främmande svettiga 50+ gubbar som sprutade dem i ansiktet och tackade genom att dricksa. Dubbelmoralen är enorm bland dessa människor. De vill inte ha en kvinna som har arbetat som hora, de vill inte ha en tjej som har legat runt, men själva ska de få ligga runt - med horor.

    Om de stöttar kvinnans rätt till sin egen kropp (som de påstår sig göra genom att köpa sexuella tjänster av en kvinna; "hon vill ju själv!") varför kan de då inte ha förståelse för sin flickväns förflutna som består av många, många tillfälliga kontakter?

    Jo, för att de vill både äta kakan och ha den kvar, de vill ha sin flickvän som en madonna, men ha en annan kvinna att kunna behandla som en hora, och vad passar då inte bättre än en riktig hora? 

    Dessa män saknar den basala respekten för andra människor och går därför fetbort, om han inte kan behandla en kvinna som om hon var anledningen till varför han lever samtidigt som han får henne att känna sig så smutsig... Då är det inte underligt att han måste söka professionell hjälp.


    Många kvinnor har dubbelmoral om sex. 
    Att det exempelvis skulle handla om rätt till någons kropp om någon man kritiserar en kvinna för hennes sexualitet men det gäller inte om kvinnor gör det på på männen istället 
  • Anonym (em)
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-10 15:22:08 följande:

    Fast om man går in i diskussionen på felaktiga premisser blir det ju bara ändå mer fel i förlängningen. 


    Ingen köper en kvinna(eller man), sexköp i sig är inte slaveri. Man köper en tjänst under en kort tid. Ur just den aspekten som att betala för vilken hushållsnära tjänst som helst. 


    Eftersom det finns en djup problematik med trafficking och annat är det problematiskt att förenkla det hela eftersom det endast försvårar att komma till rätta med just dessa avarter. All sexhandel tvingas in i lönndom, även om den sker mellan vuxna människor som själva tagit det beslutet. 


    Att just du och dina gelikar tycker att sex är för privat, tabu eller vad det nu är betyder inte att alla känner och anser att det är så. Bevisligen. 


     


    Felaktiga premisser ? Tja, det är ju en definitionsfråga. även om jag personligen kanske inte väljer att uttrycka det som att man köper en kropp.
    Förutom trafficking , är de som säljer sex, utan att i bakgrunden ha någon form av trauma och utsatthet försvinnande få, om de ens existerar.
    Det kan ju ses som ytterst tveksamt om lagstiftning ska baseras på eventuellt existerande undantag.

    Sedan är det naturligtvis så att om man vill köpa sex så lär man ju med all sannolikhet se på det på ett annat sätt än den som väljer att jämställa sexköp med slaveri.
  • Anonym (Om)

    Finns en sanning om att det finns riktig dåliga saker med prostitution men även hur män kan behandlas är inte så trevligt heller

  • Anonym (Nej, inte direkt)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-10 19:00:34 följande:
    Du kanske har svårt att upptäcka vilka som köper sex men det betyder inte att alla andra har lika svårt.
    Menar du att du själv har någon typ av superkraft som gör att du kan känna av vilka män som köper sex?

    Statistiskt sett så sägs det att en av tio män i Sverige har köpt sex någon gång. En del gör det regelbundet, en del sällan och en del kanske bara har gjort det en gång. Välj ut tio män i din umgängeskrets och försök lista ut vilken av dem som kan ha köpt sex. Jag lovar dig, det kommer bli mycket svårare än du tror.

    Sedan låter det på dig som att hela ens människosyn kan anses vara bra eller dåligt baserat på en enda egenskap - Huruvida man har köpt sex eller inte. Jag tror inte att män som köper sex regelbundet har en särskilt god människosyn, även om det antagligen handlar mer om någon typ av egoism. Men jag tror att någon som inte köper sex kan vara minst lika svinig av helt andra anledningar. Att låsa in sig på enstaka beteenden och se de som köper sex som värre än satan själv medan alla andra är änglar tror jag försvårar möjligheterna att faktiskt bemöta problemen såsom de faktiskt är.
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-10 15:22:08 följande:
    Ingen köper en kvinna(eller man), sexköp i sig är inte slaveri. Man köper en tjänst under en kort tid. Ur just den aspekten som att betala för vilken hushållsnära tjänst som helst. 

    Eftersom det finns en djup problematik med trafficking och annat är det problematiskt att förenkla det hela eftersom det endast försvårar att komma till rätta med just dessa avarter. All sexhandel tvingas in i lönndom, även om den sker mellan vuxna människor som själva tagit det beslutet.


    Att just du och dina gelikar tycker att sex är för privat, tabu eller vad det nu är betyder inte att alla känner och anser att det är så. Bevisligen.


    Problemet blir att konsumenträtt och sexuell integritet inte kan gå hand i hand praktiskt och juridiskt. Att sälja sex måste förstås inte vara en särskilt stor grej för en enskild individ, men alla riskerar att få sin sexuella integritet kränkt och när man inte längre kan avstå kunder för att kunna ha råd med hyran och mat på bordet blir ekvationen omöjlig.

    Ska man teoretisera så kan man väl tycka att det är okej med ett samhälle där någon väljer att sälja sex. Men det är en stor skillnad på det och ett samhälle där någon måste sälja sex. Folk måste ha ett större spektrum av valmöjligheter. Sedan säger jag inte heller att det är kul att ha ett jobb med låga utbildningskrav såsom tidningsutdelare, men jämför man det hela arbetsmässigt så... Ja då kan det ju sjunka hur långt ner som helst om man måste sälja sex.

    Sedan är det förhållandevis väldigt få svenska medborgare som säljer sex i Sverige. Vår levnadsstandard är tillräckligt hög för att kvinnor i Sverige inte behöver sälja sex för att ekonomin ska gå ihop. Dessvärre finns ju efterfrågan fortfarande och de som drabbas är mycket utsatta.
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (em) skrev 2022-03-10 19:14:10 följande:
    Felaktiga premisser ? Tja, det är ju en definitionsfråga. även om jag personligen kanske inte väljer att uttrycka det som att man köper en kropp.
    Förutom trafficking , är de som säljer sex, utan att i bakgrunden ha någon form av trauma och utsatthet försvinnande få, om de ens existerar.
    Det kan ju ses som ytterst tveksamt om lagstiftning ska baseras på eventuellt existerande undantag.

    Sedan är det naturligtvis så att om man vill köpa sex så lär man ju med all sannolikhet se på det på ett annat sätt än den som väljer att jämställa sexköp med slaveri.

    Som sagt. Du målar upp din egen bild av hur det ser ut och diskuterar utifrån det. 


    Svensk lagstiftning är det som skiljer sig från världsnormen. Men med svensk förmätenhet kan man med moral high ground påstå att alla andra tänker fel.


    Med ditt resonemang kan jag då påstå att alla som diskuterar det här ur ditt perspektiv med säkerhet bär på trauma eller mental utsatthet. Det är ju ett retoriskt feltänk som heter duga. 


    Att vägra se nyktert på detta och tvinga allt inom spannet att agera ljusskyggt hjälper ingen. 


    Det finns tusentals rapporter som drar helt andra slutsatser än du gör. Även nationellt finns det rapporter, organisationer och enskilda som visar en helt annan bild än den du vill ha för sann. 

  • Tukt
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-10 19:00:34 följande:
    Jag vet inte vilken tidigare diskussion du refererar till, jag tror jag bara har skrivit ett tidigare inlägg här. Du kanske har svårt att upptäcka vilka som köper sex men det betyder inte att alla andra har lika svårt. Jag vet inte vad du pratar om att lösa för saker då ts fråga handlar om män som köper sex och deras kvinnosyn. 
    Så om jag förstår dig rätt så menar du att under en promenad genom stan, eller när du kliver på en buss, så kan du se vilka som är sexköpare?
    Eller är det någon form av psykologi där du kan se  hur man sitter, står eller uttrycker sig, så vet du om det är en sexköpare?
    Eller har de med klädsel att göra?
    Gäller det bara män, eller kan du se kvinnor som köper sex också?
    Och när du konstaterat att de är sexköpare så leder du det i bevis på vilket sett då? Eller litar du på din intuition där?
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Nej, inte direkt) skrev 2022-03-10 19:57:15 följande:
    Menar du att du själv har någon typ av superkraft som gör att du kan känna av vilka män som köper sex?

    Statistiskt sett så sägs det att en av tio män i Sverige har köpt sex någon gång. En del gör det regelbundet, en del sällan och en del kanske bara har gjort det en gång. Välj ut tio män i din umgängeskrets och försök lista ut vilken av dem som kan ha köpt sex. Jag lovar dig, det kommer bli mycket svårare än du tror.

    Sedan låter det på dig som att hela ens människosyn kan anses vara bra eller dåligt baserat på en enda egenskap - Huruvida man har köpt sex eller inte. Jag tror inte att män som köper sex regelbundet har en särskilt god människosyn, även om det antagligen handlar mer om någon typ av egoism. Men jag tror att någon som inte köper sex kan vara minst lika svinig av helt andra anledningar. Att låsa in sig på enstaka beteenden och se de som köper sex som värre än satan själv medan alla andra är änglar tror jag försvårar möjligheterna att faktiskt bemöta problemen såsom de faktiskt är.
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-10 15:22:08 följande:
    Ingen köper en kvinna(eller man), sexköp i sig är inte slaveri. Man köper en tjänst under en kort tid. Ur just den aspekten som att betala för vilken hushållsnära tjänst som helst. 

    Eftersom det finns en djup problematik med trafficking och annat är det problematiskt att förenkla det hela eftersom det endast försvårar att komma till rätta med just dessa avarter. All sexhandel tvingas in i lönndom, även om den sker mellan vuxna människor som själva tagit det beslutet.


    Att just du och dina gelikar tycker att sex är för privat, tabu eller vad det nu är betyder inte att alla känner och anser att det är så. Bevisligen.


    Problemet blir att konsumenträtt och sexuell integritet inte kan gå hand i hand praktiskt och juridiskt. Att sälja sex måste förstås inte vara en särskilt stor grej för en enskild individ, men alla riskerar att få sin sexuella integritet kränkt och när man inte längre kan avstå kunder för att kunna ha råd med hyran och mat på bordet blir ekvationen omöjlig.

    Ska man teoretisera så kan man väl tycka att det är okej med ett samhälle där någon väljer att sälja sex. Men det är en stor skillnad på det och ett samhälle där någon måste sälja sex. Folk måste ha ett större spektrum av valmöjligheter. Sedan säger jag inte heller att det är kul att ha ett jobb med låga utbildningskrav såsom tidningsutdelare, men jämför man det hela arbetsmässigt så... Ja då kan det ju sjunka hur långt ner som helst om man måste sälja sex.

    Sedan är det förhållandevis väldigt få svenska medborgare som säljer sex i Sverige. Vår levnadsstandard är tillräckligt hög för att kvinnor i Sverige inte behöver sälja sex för att ekonomin ska gå ihop. Dessvärre finns ju efterfrågan fortfarande och de som drabbas är mycket utsatta.

    Fetade: Fast det är ju inte så. I länder där det inte är lika svårt, ljusskyggt och stigmatiserat att sälja sex ser det inte ut så. Det ser inte ut så bland homosexuella män i landet heller. 


    Jag för inget resonemang från att någon ska tvingas! Tvärtom såklart. Jag menar att individen själv får välja. Utan att idiotförklaras eller behäftas med diagnoser, missbruk eller övergrepp i barndomen. Att man faktiskt anser att det är ett klokt val. Inte bara i relation till misär och tvång. 


    Och OM man då gör det valet bör man ha förutsättningar att göra det på ett säkert vis. Att förbjuda den individens val minskar ju inte trafficking? Det minskar, som du är inne på, det inhemska utbudet. Som i sin tur ÖKAR trafficking. 


    För efterfrågan sjunker inte, det kan du kanske hålla med om är belagt. Frågan är inte om det kommer att ske, det är hur. 


     

  • Anonym (em)
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-10 20:33:38 följande:

    Som sagt. Du målar upp din egen bild av hur det ser ut och diskuterar utifrån det. 


    Svensk lagstiftning är det som skiljer sig från världsnormen. Men med svensk förmätenhet kan man med moral high ground påstå att alla andra tänker fel.


    Med ditt resonemang kan jag då påstå att alla som diskuterar det här ur ditt perspektiv med säkerhet bär på trauma eller mental utsatthet. Det är ju ett retoriskt feltänk som heter duga. 


    Att vägra se nyktert på detta och tvinga allt inom spannet att agera ljusskyggt hjälper ingen. 


    Det finns tusentals rapporter som drar helt andra slutsatser än du gör. Även nationellt finns det rapporter, organisationer och enskilda som visar en helt annan bild än den du vill ha för sann. 


    Jag har sett alltför mycket bakgrundshistorier av det här i verkliga livet, både i Sverige och internationellt (Europa) för att kunna fastslå att frivillighet utan trauman och utsatthet är undantag. Extrema sådana.

    De argument du anför mot mina, kan jag också använda mig av, med exakt samma dignitet.
    "Du målar upp din egen bild av hur det ser ut och diskuterar utifrån det."
    "Det finns tusentals rapporter som drar andra slutsatser än du gör. Även internationellt finns det rapporter, organisationer och enskilda som visar en helt annan bild än den du vill ha som sann."

    Sedan när det gäller lagstiftning så är det en intressant diskussion vilket som bekämpar fenomenet bäst. Förbud eller legalisering av sexköp/prostitution. 
    Det ser väl inte riktigt ut som så att problemen med exempelvis trafficking är mindre i de länder där sexköp är legalt. Å andra sidan kan man ju alltid hävda mörkertal i länder som med liknande lagstiftning som Sverige.
    Även där finns ju olika åsikter.
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (em) skrev 2022-03-10 21:11:11 följande:
    Jag har sett alltför mycket bakgrundshistorier av det här i verkliga livet, både i Sverige och internationellt (Europa) för att kunna fastslå att frivillighet utan trauman och utsatthet är undantag. Extrema sådana.

    De argument du anför mot mina, kan jag också använda mig av, med exakt samma dignitet.
    "Du målar upp din egen bild av hur det ser ut och diskuterar utifrån det."
    "Det finns tusentals rapporter som drar andra slutsatser än du gör. Även internationellt finns det rapporter, organisationer och enskilda som visar en helt annan bild än den du vill ha som sann."

    Sedan när det gäller lagstiftning så är det en intressant diskussion vilket som bekämpar fenomenet bäst. Förbud eller legalisering av sexköp/prostitution. 
    Det ser väl inte riktigt ut som så att problemen med exempelvis trafficking är mindre i de länder där sexköp är legalt. Å andra sidan kan man ju alltid hävda mörkertal i länder som med liknande lagstiftning som Sverige.
    Även där finns ju olika åsikter.

    Jag diskuterar inte åsikter. Jag diskuterar rapporter och slutsatser. Om du vill påstå att samtliga är felaktiga för att mörkertalet på något vis skulle vara högre där det är öppet och lagligt än i ett land där motsatsen råder eller för dina anekdotiska upplevelser talar emot är nog diskussionen färdig. 


    Länkar en, av tusentals rapport: 


    web.archive.org/web/20110717185624/http://www.cahrv.uni-osnabrueck.de/reddot/BroschuereProstGenglisch.pdf


    Kolla gärna Rose Alliance, som är en inhemsk organisation med och för sexarbetare för en nationell bild. 


    Förklara gärna hur företeelsen och tänket kring manligt homosexuellt sexarbete skiljer sig så mycket från kvinnlig heteromotsvarighet. 

  • Anonym (em)
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-10 21:27:12 följande:

    Jag diskuterar inte åsikter. Jag diskuterar rapporter och slutsatser. Om du vill påstå att samtliga är felaktiga för att mörkertalet på något vis skulle vara högre där det är öppet och lagligt än i ett land där motsatsen råder eller för dina anekdotiska upplevelser talar emot är nog diskussionen färdig. 


    Länkar en, av tusentals rapport: 


    web.archive.org/web/20110717185624/http://www.cahrv.uni-osnabrueck.de/reddot/BroschuereProstGenglisch.pdf


    Kolla gärna Rose Alliance, som är en inhemsk organisation med och för sexarbetare för en nationell bild. 


    Förklara gärna hur företeelsen och tänket kring manligt homosexuellt sexarbete skiljer sig så mycket från kvinnlig heteromotsvarighet. 


    Kanske var jag otydlig. Jag menade inte att mörkertalet skulle vara högre i länder där sexköp är lagligt, tvärtom.

    Tack för länken, men för mitt ställningstagande gör den varken till eller från. Jag har läst oräkneliga ur båda perspektiven. Det finns tusen rapporter som stödjer ditt ställningstagande och det finns tusentals som stödjer mitt. Det borde du också känna till.
    Rose Alliance känner jag väl till. De imponerar inte på mig av olika skäl, men eftersom du inte vill ha "anekdotisk bevisföring" lämnar vi det därhän.

    Din sista fråga är också mycket intressant. Är det en så stor skillnad om man granskar fenomenet nrämare? Skulle gärna se en separat tråd om det.
Svar på tråden Män som köpt sex