• Anonym (Anonym)

    Män som köpt sex

    En fråga som dykt upp i bekantskapskretsen en del på senare år är det här med män som köpt sex, hur man ska förhålla sig till det.


    Haft flera vänner som träffat killar som erkänt att de köpt sex och de flesta av oss har varit överens om att man inte har med sådana personer att göra. Men nu i helgen när min bästa vän var med och tog upp en flashback-tråd vi båda hade läst så visade det sig att hon inte hade några stora problem med det och rentav tyckte att vi andra var lite moralister. Blev förvånad få vi alltid brukar ha samma värderingar och jag trodde att hon tyckte det var lika hemskt som jag men hon tyckte inte det var en så stor sak om hennes kille hade köpt sex förr i tiden, innan de träffades om det var frivilligt eller att han var ensam eller nyfiken på det. Jag tycker ju att om man är ensam så får man rycka upp sig eller avstå från sex, och nyfiken på vad?


     


    Så jag tänkte fråga vad ni tycker? Är det inte vedervärdigt? Bifogar tråden vi diskuterade som finns på Flashback där svaren är väldigt blandade. Själv blir jag mest arg när jag läser för det trådskaparen och en hel del andra verkar tycka det är världens enklaste och självklaraste sak att göra.


     


    Även om jag inte går så långt att mena att det automatiskt är ett övergrepp att köpa sex så tycker jag ändå det borde väl säga något om en mans kvinnosyn? 


    Min vän menade att några av de trevligaste och finaste männen hon haft att göra med både privat och inom yrket (hon är terapeut) visat sig köpt sex.


     


    Gärna tankar på detta!


     


    Här är tråden: https://www.flashback.org/t3393569


     


    ?Det här riktar sig främst till flashbacks kvinnliga medlemmar men män får gärna svara också om ni har erfarenheter eller tankar kring ämnet.


     


    Funderar på det här med om man någonsin kommer att få ett seriöst förhållande längre fram, jag är en väldigt ärlig person och vill verkligen säga som det är både det som gäller nu men även hur jag levt mitt liv tidigare och jag ogillar inte bara att ljuga utan även att hålla inne för mycket av sanningen.


     


    Jag köper sex ibland, t ex om jag råkar befinna mig i Prag eller Berlin eller annat passande ställe. Åker ibland även över till Danmark i enda syfte att ha sex. Har legat med runt 20 stycken proffs, självklart tjejer som är välmående och inte med några offer av något slag. Jag tycker det är perfekt för mig som singel som hatar att ragga, dejta och uppvakta tjejer. Har mycket annat för mig som tar tid och har aldrig varit särskilt bra på att få tjejer intresserade och de gånger det hänt är det ändå för krångligt i längden. Skäms inte det minsta över mina val utan är faktiskt mer lite stolt att jag hittat en alternativ väg att få bra utlopp för det sexuella. Mår bra länge efter att jag legat med någon och kan släppa de tankarna rätt länge och göra annat, mer konstruktivt än att knulla.


     


    Men jag ser det ändå som något jag inte vill hålla på med hur högt upp i åldern som helst, jag vill såklart hitta den rätta och lägga det här bakom mig någon gång. Hitta drömkvinnan i mitt liv, om 1 år, 5 år eller 10-15 år, ingen aning om när men någon gång. Skulle naturligtvis sluta direkt då otrohet är extremt fel. Men till trådens fråga då:


     


    Skulle du som tjej klara av att höra sanningen när det gäller en sådan här sak? Att killen du gillar har legat med prostituerade (även om de absolut inte är nidbilden av prostituerade på något sätt) eller hade du dömt ut killen? Hade du föredragit att inte veta?


     


    Jag är inte på något sätt öppen med de här grejerna utan har bara berättat i förbifarten för ett par olika kompisar vid tillfälle där de nämnt att de gjort det. 


    Skulle ha svårt att ljuga om någon frågar mig rakt ut om det och skulle samtidigt tycka det vore svårt att t ex inte nyansera någons bild av prostitution som skulle prata om hur fruktansvärt det alltid är osv.


     


    Så vad säger ni tjejer? Är det big no no eller kan man vara ärlig med er?


     


    Och killar med likande erfarenheter som träffat tjejer ni verkligen tror på, vågar ni lätta era hjärtan om samtalet dyker upp??

  • Svar på tråden Män som köpt sex
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (em) skrev 2022-03-10 22:09:43 följande:
    Kanske var jag otydlig. Jag menade inte att mörkertalet skulle vara högre i länder där sexköp är lagligt, tvärtom.

    Tack för länken, men för mitt ställningstagande gör den varken till eller från. Jag har läst oräkneliga ur båda perspektiven. Det finns tusen rapporter som stödjer ditt ställningstagande och det finns tusentals som stödjer mitt. Det borde du också känna till.
    Rose Alliance känner jag väl till. De imponerar inte på mig av olika skäl, men eftersom du inte vill ha "anekdotisk bevisföring" lämnar vi det därhän.

    Din sista fråga är också mycket intressant. Är det en så stor skillnad om man granskar fenomenet nrämare? Skulle gärna se en separat tråd om det.

    Nja. Det finns av förklarliga skäl väldigt få rapporter som stöder svenska ståndpunkten, faktiskt. Många länder har gjort det helt omvända efter 1999, då lagstiftningen ändrades. 


    Vad som rapporteras skiljer sig givetvis mellan länder beroende på just lagstiftning, debattklimat och geografiskt läge bland annat. 


     


     

  • Akroman

    Helt vidrigt att köpa sex, skäms ni som gör det!!

  • Anonym (Räknas detta?)

    Effekterna med sexköpslagen går givetvis långt utöver sexköp och de som är inblandade i det.

    Med legala sexköp så ändras balansen mellan kvinnor och män i relationer, dejting och uppvaktning. Med legala sexköp så ökar man på ensamheten i samhället eftersom en del kvinnor "konkurreras ut" av möjligheten att en man kan köpa sex av någon annan istället för att vara med henne.

    Så man kan inte bara se att sexköp som illegalt är dåligt för de prostituerade, det finns argument för det visst och de stämmer. Men lyfter man frågan och tänker längre drabbas andra kvinnor av om sexköp skulle bli legalt.

    Kan ge målande exempel om någon är intresserad.  

  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Räknas detta?) skrev 2022-03-15 22:51:04 följande:

    Effekterna med sexköpslagen går givetvis långt utöver sexköp och de som är inblandade i det.

    Med legala sexköp så ändras balansen mellan kvinnor och män i relationer, dejting och uppvaktning. Med legala sexköp så ökar man på ensamheten i samhället eftersom en del kvinnor "konkurreras ut" av möjligheten att en man kan köpa sex av någon annan istället för att vara med henne.

    Så man kan inte bara se att sexköp som illegalt är dåligt för de prostituerade, det finns argument för det visst och de stämmer. Men lyfter man frågan och tänker längre drabbas andra kvinnor av om sexköp skulle bli legalt.

    Kan ge målande exempel om någon är intresserad.  


    Med legala sexköp ändrar man just bara det om man inte på något vis vill få det till att det inte sker sexköp i nuläget för att det är illegalt. 


    Man talar om trafficking och att det är det man vill stäva, men det är inte där merparten av polisens resurser läggs. Inte heller ser den juridiska processen likadan ut som i andra brottsmål. Man fullt ut utnyttjar stigmat i ämnet. m.h.a. strafförelägganden på plats till exempel. Få vill gå igenom processen med förhör och rättegång även som oskyldiga och erkänner därmed ett brott de inte begått. 
    Det finns många exempel på där även nekande blir uthängda på olika sätt och vis. 


    Skyldig tills motsatsen bevisats med andra ord. I ett rättssamhälle där det omvända är ansatsen. 

  • Anonym (P)
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-16 09:10:49 följande:

    Med legala sexköp ändrar man just bara det om man inte på något vis vill få det till att det inte sker sexköp i nuläget för att det är illegalt. 


    Man talar om trafficking och att det är det man vill stäva, men det är inte där merparten av polisens resurser läggs. Inte heller ser den juridiska processen likadan ut som i andra brottsmål. Man fullt ut utnyttjar stigmat i ämnet. m.h.a. strafförelägganden på plats till exempel. Få vill gå igenom processen med förhör och rättegång även som oskyldiga och erkänner därmed ett brott de inte begått. 
    Det finns många exempel på där även nekande blir uthängda på olika sätt och vis. 


    Skyldig tills motsatsen bevisats med andra ord. I ett rättssamhälle där det omvända är ansatsen. 


    Hur skulle det komma sig att polisen haffade en oskyldig sexköpare menar du?
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (P) skrev 2022-03-16 10:26:03 följande:
    Hur skulle det komma sig att polisen haffade en oskyldig sexköpare menar du?

    Här blev ordalydelsen något helt annat. En sexköpare är per definition inte oskyldig. 


    Fast någon som INTE köpt sex kan hotas med rättsprocess. Även om man då är oskyldig kan det vara enklare att helt enkelt betala strafföreläggande för att misstanken om något så stigmatiserande inte ens ska lyftas. 


    Detta finns exempel på män som kommer ut från byggnader med kända bordeller, massagesalonger etc. Misstanken lyfts vid olika betalningssätt och mycket annat. 


    Om man nekar och åtalas på lösa grunder räcker det för att hängas ut:
    www.nwt.se/2021/06/24/valkand-krogare-atalad-for-sexkop-pa-misstankta-bordellen/


    För att inte tala om de lila breven som bl.a. justitieministern ville skicka ut till alla som MISSTÄNKTES för sexköp ens. 


    Just sexköp ska alltså behandlas annorlunda än alla andra brott, inklusive överfallsvåldtäkt, grova trafikbrott och mord. Känns det balanserat? 

  • Anonym (Om)

    All laglig sex handlar om betalning i någon form exempelvis någon har sex med någon pågrund av kärlek. 
    Så problemet är snarare istället att det förekommer hel del  trafficking i prostitution
    2. Många av kvinnorna som säljer sex är utsatta på något sätt.
    3. Det är svårt att någon blir attraherad naturligt av någon de inte gillar om den betalar pengar för sexet. Allstå biologiskt

  • Anonym (Om)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-16 15:27:29 följande:

    All laglig sex handlar om betalning i någon form exempelvis någon har sex med någon pågrund av kärlek. 
    Så problemet är snarare istället att det förekommer hel del  trafficking i prostitution
    2. Många av kvinnorna som säljer sex är utsatta på något sätt.
    3. Det är svårt att någon blir attraherad naturligt av någon de inte gillar om den betalar pengar för sexet. Allstå biologiskt


    Dessutom prostitution för kvinnor är vanligen ett hårdare arbete än exempelvis om någon jobbar på en restaurang.
    Folk säljer sina kroppar för arbeten men olika jobb är mer krävande än andra. 
  • Anonym (Gäddan)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-16 15:29:21 följande:
    Dessutom prostitution för kvinnor är vanligen ett hårdare arbete än exempelvis om någon jobbar på en restaurang.
    Folk säljer sina kroppar för arbeten men olika jobb är mer krävande än andra. 
    Vad svamlar du om? Varför är det hårdare arbete att ha sex utvalda tillfällen än att slita långpanna i köket? Eller som flytt"gubbe", städare, betongare eller vad fan som helst. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Gäddan) skrev 2022-03-16 14:08:08 följande:

    Här blev ordalydelsen något helt annat. En sexköpare är per definition inte oskyldig. 


    Fast någon som INTE köpt sex kan hotas med rättsprocess. Även om man då är oskyldig kan det vara enklare att helt enkelt betala strafföreläggande för att misstanken om något så stigmatiserande inte ens ska lyftas. 


    Detta finns exempel på män som kommer ut från byggnader med kända bordeller, massagesalonger etc. Misstanken lyfts vid olika betalningssätt och mycket annat. 


    Om man nekar och åtalas på lösa grunder räcker det för att hängas ut:
    www.nwt.se/2021/06/24/valkand-krogare-atalad-for-sexkop-pa-misstankta-bordellen/


    För att inte tala om de lila breven som bl.a. justitieministern ville skicka ut till alla som MISSTÄNKTES för sexköp ens. 


    Just sexköp ska alltså behandlas annorlunda än alla andra brott, inklusive överfallsvåldtäkt, grova trafikbrott och mord. Känns det balanserat? 


    Ja det blev fel. Jag menade en som är oskyldig till sexköp. Hur skulle en situation se ut då en sådan person haffad av polisen och vad skulle föranleda det?

    Allt det där du skriver om blir ju bara hypotetiskt. Om du inte menar att du har konkreta exempel på de som var oskyldiga men valde att erkänna? Att länka till en låst artikel hjälpe inte diskussionen.
Svar på tråden Män som köpt sex