• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2023-11-20 23:57:37 följande:
    Precis så är det! Mörkret innebär en kontrollförlust och det kanske är det som triggar mina tvångshandlingar? Eller att jag helt enkelt har haft så svårt att somna att jag har hittat på fler och fler saker som måste till för att det ska fungera. Jag håller med dig om att hemmet blir extra skrämmande just för att det ska vara tryggt. Tror det var Freud som menade att ?det som inte är hemma? (alltså det främmande) är mest skrämmande, men jag tycker nästan att det är tvärtom. Att det trygga och hemvana kan bli desto mer skrämmande, just för att man inte är beredd. Alltså i kombination med ett främmande element. Till exempel klassikern monster under sängen. Monster är som mest skrämmande i ens eget sovrum.

    Jag uppskattar dina tankar om ensamhet. Det är sant att ensamheten gör att man kommer nära sig själv. I mitt fall var det nog en växelverkan. Jag låg vaken under alldeles för många timmar i ett kolsvart sovrum. Det fanns ingenting som kunde distrahera tankarna, så de spann iväg åt alla möjliga destruktiva håll. Jag förstår hur du menar med förstärkning och på sätt och vis har jag nog använt mig av den metoden genom att hålla mig sysselsatt och på så vis undvika både tankarna och känslorna. Vet inte om det är någon metod jag skulle rekommendera, men den funkar för mig.

    Tack för dina kloka tankar! Det uppskattas verkligen 🙏
    Kanske är det så, kontrollförlusten ersätts av visst tvång för att återta kontrollen, fast den blir då skenbar, genom de ritualer eller vanor som följer. Det är säkert olika, men ibland är det våra inre monster som tar plats under sängarna, ibland är det faktiska yttre skäl, eller för mycket skräckunderhållning då. Du har hittat ett system som fungerar för dig och det är bra gjort! Så småningom kanske du hittar ett annat system.

    ...

    Liten iakttagelse. I somras såg man fjärilar. De är ägg, de blir larver och så flygande varelser. Det är vad jag kallar reinkarnation.
  • fultextad användarhandbok
    FredrikLiksom skrev 2023-11-21 22:19:07 följande:

    Hej!
    Hur går det med dig Fultextad Anv.? 


    Hej där. Det går så där, inga fler anfall på ett tag, vilket är positivt. Inte fått något arbete, kanske har lite på gång. Dels kanske jag ändå kan få ett läkarintyg för en utbildning, dels kanske jag kan få hjälp med att få arbete. Skulle ge mig av till Island om jag kan få några svar någon gång om det går bra utan medicin, om det dyker upp bra luckor i vädret och så. Det beror på de övriga faktorerna med. Hur går det för Fredrik?
  • Auditanne
    fultextad användarhandbok skrev 2023-11-22 18:15:45 följande:
    Hej där. Det går så där, inga fler anfall på ett tag, vilket är positivt. Inte fått något arbete, kanske har lite på gång. Dels kanske jag ändå kan få ett läkarintyg för en utbildning, dels kanske jag kan få hjälp med att få arbete. Skulle ge mig av till Island om jag kan få några svar någon gång om det går bra utan medicin, om det dyker upp bra luckor i vädret och så. Det beror på de övriga faktorerna med. Hur går det för Fredrik?
    Vill också åka dit! Synd bara att resemålet inte lockar någon annan i min närmaste krets. Vill inte åka själv. Är ej tillräckligt resvan för att kunna känna mig trygg helt ensam i ett annat land. 

    Hoppas det ordnar sig så du får din Islandsresa! 
  • fultextad användarhandbok
    Auditanne skrev 2023-11-22 18:27:59 följande:
    Vill också åka dit! Synd bara att resemålet inte lockar någon annan i min närmaste krets. Vill inte åka själv. Är ej tillräckligt resvan för att kunna känna mig trygg helt ensam i ett annat land. 

    Hoppas det ordnar sig så du får din Islandsresa! 
    Det är förståeligt, känner man sig inte bekväm med det försvinner väl en del av tjusningen. Kanske att någon ändrar sig av någon anledning, så att ni kan fara dit. För egen del är det nog mer resan i sig som lockar än enkom destinationen som sådan, även fast den är nog så intressant den med. Tillåter väder, isläge med mera så kan det bli av. Tack så väldigt mycket för det! 
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2023-11-22 18:15:45 följande:
    Hej där. Det går så där, inga fler anfall på ett tag, vilket är positivt. Inte fått något arbete, kanske har lite på gång. Dels kanske jag ändå kan få ett läkarintyg för en utbildning, dels kanske jag kan få hjälp med att få arbete. Skulle ge mig av till Island om jag kan få några svar någon gång om det går bra utan medicin, om det dyker upp bra luckor i vädret och så. Det beror på de övriga faktorerna med. Hur går det för Fredrik?
    Det låter toppen. Jag ville inte lägga mig i men jag kände att jag måste fråga eftersom diagnosen är ganska ny för dig. Det känns som du är en stark och trygg människa så du är nog rätt inställd mentalt från början när det gäller livets prövningar. Till skillnad från mig 😬.

    För mig går det ganska bra. Sovit lite bättre, stressat lite mindre så det ser positivt ut 😃. Snart kanske jag orkar ta tag i träning och kost om jag bara lyckas bygga upp lite motivation.
  • Aniiee

    Solen skiner - höns och kaniner!

    Förmodligen inte länge till dock.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Stooler
    fultextad användarhandbok skrev 2023-11-22 19:40:54 följande:
    Det är förståeligt, känner man sig inte bekväm med det försvinner väl en del av tjusningen. Kanske att någon ändrar sig av någon anledning, så att ni kan fara dit. För egen del är det nog mer resan i sig som lockar än enkom destinationen som sådan, även fast den är nog så intressant den med. Tillåter väder, isläge med mera så kan det bli av. Tack så väldigt mycket för det! 
    Jag är på intet sätt någon seglare, mina erfarenheter på segelbåt består i att vid sk "grabbseglingar" fått vara kocken på båten. Båtar, med segel eller motor är fordon jag gillar dock. Men att segla på vintern låter inte som någon angenäm upplevelse, lite som när jag gjorde "lumpen". Fjällmarsch sommartid var helt ok, fjällmarsch i full snöstorm och i öppen bivack var tortyr...
  • fultextad användarhandbok
    FredrikLiksom skrev 2023-11-23 05:51:05 följande:
    Det låter toppen. Jag ville inte lägga mig i men jag kände att jag måste fråga eftersom diagnosen är ganska ny för dig. Det känns som du är en stark och trygg människa så du är nog rätt inställd mentalt från början när det gäller livets prövningar. Till skillnad från mig 😬.

    För mig går det ganska bra. Sovit lite bättre, stressat lite mindre så det ser positivt ut 😃. Snart kanske jag orkar ta tag i träning och kost om jag bara lyckas bygga upp lite motivation.
    Nej men det gör du då inte! Jag är kanske inte så bra inställd på sådant egentligen, jag tror du är bättre på det än jag. Fast trygg under rätt förutsättningar kanske.

    Se där, något gott för annat gott med sig! Kanske börja med någon träning som känns rolig? Jag är dålig på att träna, ett tag hade jag ett program att träna efter. Annars finns det ju en del trevliga sysselsättningar som inte är regelrätt träning, eller som innebär annat än enbart träning.
  • fultextad användarhandbok
    Stooler skrev 2023-11-23 12:05:08 följande:
    Jag är på intet sätt någon seglare, mina erfarenheter på segelbåt består i att vid sk "grabbseglingar" fått vara kocken på båten. Båtar, med segel eller motor är fordon jag gillar dock. Men att segla på vintern låter inte som någon angenäm upplevelse, lite som när jag gjorde "lumpen". Fjällmarsch sommartid var helt ok, fjällmarsch i full snöstorm och i öppen bivack var tortyr...
    Då har du bra smak! Ja det låter onekligen inte så angenämt. Jag tror att det handlar mycket om hur man associerar till det och framför allt upplever det. För egen del handlar segling inte bara om glittrande vatten och sol, även om de är viktiga delar, utan också om problemlösning, meditativt varande och kanske också någon form av självtest. Att komma nära sig själv, släppa kontrollen på ett plan och ta den på ett annat. Låter helkonstigt kanske. Men visst, vintersegling är speciellt och det är inte bara att ge sig av hur som helst, det finns mycket att ta hänsyn till. Så vi får se utvecklingen, annars får jag senarelägga det helt enkelt.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!