• Anonym (Lo)

    Inskränka aborträtten

    Varför är det så hemskt? 

    Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.


    Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

  • Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Rätt på sina villkor)

    Det är inte lagligt att för sina kroppar
    *ta vissa droger,
    *manlig omskärelse av småpojkar är tillåtet även om de inte samtyckt
    *skada andra människor fysiskt med sin kropp
    *Personer i fängelsen får inte bestämma över vad de vill göra med sin kropp exempelvis om de vill springa i någon skog mot fängelsets regler då de är begränsad av fängelsestraffet
    *Det är tillåtet att kvinnor snor sperma ifrån en mans kropp om en kvinna lurar en man till att bli pappa. 
    *Det är inte tillåtet för någon att köpa sex mot betalning 
    *Kvinnlig omskärelse är olagligt
    *Det är inte tillåtet att en kvinna mördar sin bebis i magen sent in på graviditeten. 
    *Man kan tvingas gå med i militären och riskera sin kropp och liv om man blir dödad eller skadad i ett hypotetiskt framtida krig. 

    Etc. Det finns fler lagar. 

  • Anonym (Rätt på sina villkor)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 17:54:13 följande:
    För egen del tycker jag det är skillnad på ingrepp.
    Säg att du har för trång förhud, då är omskärelse en räddning. Säg att du tillhör en religion där det görs på slentrian på spädisar = helt annan grej.

    På samma sätt tycker jag att kvinnan har rätt att bestämma om hon och hennes kropp ska hysa ett embryo tills det blir ett foster och sen barn, till skillnad från om man vill operera in horn i pannan bara för att.
    Kontext spelar roll.
    Det är inte tillåtet att få tillbaka sina organ om man friviligt gav bort dom ibörjan 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 17:51:37 följande:
    Så då är du för helt fri abort?
    Jag har redan svarat på det i trådstarten. Men jag anser inte att vad jag tycker om abort hör till saken.
  • Anonym (X)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 17:55:31 följande:
    Det är inte tillåtet att få tillbaka sina organ om man friviligt gav bort dom ibörjan 
    Va? Som njurdonation eller vad menar du?
  • Anonym (NoGo)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 17:54:21 följande:

    Det är inte lagligt att för sina kroppar
    *ta vissa droger,
    *manlig omskärelse av småpojkar är tillåtet även om de inte samtyckt
    *skada andra människor fysiskt med sin kropp
    *Personer i fängelsen får inte bestämma över vad de vill göra med sin kropp exempelvis om de vill springa i någon skog mot fängelsets regler då de är begränsad av fängelsestraffet
    *Det är tillåtet att kvinnor snor sperma ifrån en mans kropp om en kvinna lurar en man till att bli pappa. 
    *Det är inte tillåtet för någon att köpa sex mot betalning 
    *Kvinnlig omskärelse är olagligt
    *Det är inte tillåtet att en kvinna mördar sin bebis i magen sent in på graviditeten. 
    *Man kan tvingas gå med i militären och riskera sin kropp och liv om man blir dödad eller skadad i ett hypotetiskt framtida krig. 

    Etc. Det finns fler lagar. 


    Sex mellan en vuxen man och kvinna är helt lagligt ja. 
  • Anonym (Rätt på sina villkor)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 17:48:58 följande:
    Jag har ärligt talat svårt att förstå vad du menar, men tycker du alltså att det är orättvist att männen inte kan göra abort för att de inte kan bli gravida? Och därför bör inte kvinnor heller få göra det? Eller vad? 
    Att det är orättvist att bara kvinnor kan bli gravida men det är också orättvist att kvinnor av biologiska orsaker har lättare att få sex än männen överlag 
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 17:56:45 följande:
    Jag har redan svarat på det i trådstarten. Men jag anser inte att vad jag tycker om abort hör till saken.
    Nej, du svarar inte, du agiterar utan argument.
    Tråkigt när det kunnat bli en intressant diskussion.
  • Anonym (Rätt på sina villkor)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 17:57:22 följande:
    Sex mellan en vuxen man och kvinna är helt lagligt ja. 
    Men det finns konsekvenser av det exempelvis att någon man kan bli pappa om han har sex med en kvinna och hon blir gravid och hon inte vill göra en abort, mot mannens vilja. 
  • Anonym (Lo)

    Jag menar att om man ska använda argument som rätt till sin egen kropp så håller inte det om inte samma människor som yttrar det anser att det gäller för annat som människor kan tänkas vilja göra med sin kropp men får ingen hjälp av sjukvården. Och sen argumentet att annars kommer folk göra det ändå, illegalt. 


     


    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 17:53:07 följande:
    Ah, okej. Du tyckte det var en smart grej att slänga in men när någon undrar vad du menar så kan du inte förklara dig. Så kan man ju göra, men det är ingen strålande argumentationsteknik. Anledningen till att flera av oss undrar är för att vi liksom inte kan föreställa oss att det någonsin skulle uppstå en sådan situation. 
  • Anonym (Teddy)

    Vad är det för ingrepp du tänker dig du skulle behöva som vården skulle neka dig? 

Svar på tråden Inskränka aborträtten