• Anonym (Börjar bli less)

    Är jag orättvis eller han en slacker?

    Blir så provocerad av min killes sätt att se på jobb. Vet inte om det är mig det är fel på. Nu ikväll sa han att jobb tar honom bort från saker han gillar att göra och det kändes som att proppen gick i skallen på mig. Han verkar tro att jobb är något man ska älska, annars får det vara. Tappat räkningen på hur många jobb han slutat på de senaste åren. Nu ska han tydligen försöka gå ner i tid, vilket innebär att han inom ett par månder kommer att ha sagt upp sig. Igen. Dessutom måste han gå 20 minuter till och från jobbet och det gör honom såååå trött. (Kan ju naturligtvis inte köra bil för han har inte råd med bil.) Han är fin i övrigt, men jag tycker att det här slacker-beteendet är så oattraktivt. Han jobbar så lite att han måste vända på varenda krona. Vi bor dock inte tillsammans (kommer aldrig att göra heller) så jag kanske inte ska bry mig? Men känner samtidigt så starkt att jag bara vill skrika när han börjar klaga. När vi börjar diskutera framstår jag som en ytlig bitch. Han vill ju bara njuta av livet, säger han. 

  • Svar på tråden Är jag orättvis eller han en slacker?
  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (Erfaren) skrev 2022-08-09 21:36:15 följande:

    Det är ju inget fel i sig att byta jobb ofta, vilja gå ner i tid eller eftersträva att ha ett jobb man älskar, men om det stör sig eller om du har andra prioriteringar som begränsas på grund av hans beteende så blir det förstås problematiskt. 
    Har ni pratat om hur du ser på hans beteende? 


    Jag hade en kille en gång som var lite liknande och våra olika prioriteringar blev en anledning för mig att göra slut. Jag ville att vi skulle försöka spara pengar för att flytta ihop och bilda familj men när förälskelsen lagt sig blev det uppenbart att han hellre la sina pengar på annat som spel, filmer, teknik och nöjen och att en tillsvidareanställning inte var så viktigt för honom. Han bor kvar i sin hyresetta och ströjobbar fortfarande och det är ju inget fel i det, men jag är glad att vi gick isär så jag kunde skaffa min familj och ett hus. 


    Vi har pratat om det, men han skrattar mest och säger att han aldrig träffat någon så ambitiös som jag. Va bra att du visste vad du ville. Förstår att du är nöjd med ditt beslut.
  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (Wandering soul) skrev 2022-08-09 21:44:43 följande:
    Egentligen är ju den enda skillnaden att min sunkiga etta är flyttbar. Men, ja, det är rätt mysigt faktiskt. Idag vaknade vi i Kalmar och somnar snart vid Vättern i höjd med Tidaholm. Imorgon ska vi köra till Karlstad och shoppa lite saker för att sen börja köra längs fjällkedjan hela vägen ill Treriksröset. I stilla takt. Ingen brådska.

    Min syrra säger att jag är som Snusmumriken. Dyker upp med vårvinden, sen försvinna igen. 
    Haha Snusmumriken. Hur försörjer du dig? (Du behöver inte svara, bara jag som är nyfiken). Och tror du att du vill fortsätta leva Snusmumrikern-livet? För en rutinmänniska som jag, så är det oerhört fascinerande. 
  • Anonym (Börjar bli less)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-08-09 21:45:32 följande:
    Klart att det är avgörande. Du vet ju redan att ni inte har någon framtid med varken barn, bo ihop, ekonomi eller nånting. Så varför fortsätta? Som nån skrev så missar du ju dina chanser så länge du är med honom.

    Varför du känner som du gör är för att du är helt normal. Han ÄR en slacker. Ingen ambition, och så otroligt bekväm av sig! Inget duger, det ska vara jättebra eller så får det vara, han säger upp sig och går ner i tid och verkar göra det mesta för att slippa ta ansvar för den delen av sitt liv. Vilken latmask!
    Jag kan inte få barn och har efter många års funderande beslutat att jag inte ska skaffa barn på annat sätt, så just den chansen missar jag inte. Men ja, jag håller med. Jag tycker att han är en latmask. Minsta lilla motgång, minsta lilla trötthet så ska han stanna hemma och leva på ingenting. Känns inte vuxet faktiskt. 
  • Anonym (Börjar bli less)

    Förlåt förresten om jag missat någon. Uppskattar era svar, oavsett om ni håller med mig eller inte. 

  • Drottningen1970
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-09 21:40:22 följande:
    Ja, det börjar mer och mer kännas som att jag kanske borde vara singel. Försöker komma till insikt varför jag känner som jag gör, därav tråden. Och om jag ska låta det vara avgörande eller om jag kan acceptera det.
    Du kan ju alltid vara ärlig och säga som det är. Att eran relation är tillfällig men att du inte ser nån framtid. Då blir det upp till honom om han köper läget eller ej.
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Börjar bli less) skrev 2022-08-09 21:54:58 följande:
    Jag kan inte få barn och har efter många års funderande beslutat att jag inte ska skaffa barn på annat sätt, så just den chansen missar jag inte. Men ja, jag håller med. Jag tycker att han är en latmask. Minsta lilla motgång, minsta lilla trötthet så ska han stanna hemma och leva på ingenting. Känns inte vuxet faktiskt. 
    Nej, men om man översätter barn till något annat du vill ha ut av framtiden utifrån en relation. Han verkar inte kunna bidra till en "normal" livsstil utan lever kvar i någon snöflingevärld där allt ska vara som han vill.
  • Spigger86

    Det är inget fel i sig att gå ner i tid på jobbet så man får mer fritid över. Så länge man fortfarande kan försörja sig själv och inte lever på samhället eller på andra så ser jag inget problem med det. Men ni är uppenbarligen inte kompatibla när det gäller synen på jobb, och det gör att det kan bli svårt att få erat förhållande att hålla i längden.

  • DominantPoly

    Åsikter kan du givetvis ha men det är upp till honom vad han prioriterar. Kanske vill han jobba så lite som möjligt då fritid är viktigast för honom.

    Du får själv avgöra vad som är viktigast för dig. Vad är viktigast för dig? Vad är något du inte vill leva utan?

  • Anonym (Börjar bli less)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-09 22:08:52 följande:
    Du kan ju alltid vara ärlig och säga som det är. Att eran relation är tillfällig men att du inte ser nån framtid. Då blir det upp till honom om han köper läget eller ej.
    Tyvärr är jag inte bra på tillfälligt. Lika bra att göra slut då tror jag. För bådas skull.
  • Alvina
    Alvina skrev 2022-08-09 21:35:00 följande:

    Har inte läst alla inlägg men naturligtvis ska han få leva sitt liv som han vill. Det är ingenting du borde ha någon åsikt om. Alla är inte intresserade av av att göra karriär, inget fel med det. Vill han leva fattigt är det hans val. 


    Aha. Läste nu ts en gång till och nu förstår jag att ni är tillsammans. Ni har ett förhållande. Trodde först att ni bara var bekanta/vänner. Ja men då förstår jag problemet. Det är svårt att vara tillsammans med någon som inte delar samma livssyn. Tur ni inte bor i hop i alla fall. 
Svar på tråden Är jag orättvis eller han en slacker?