• Fri 26 Aug 2022 13:17
    3739 visningar
    14 svar
    14
    3739

    Hundvakt åt en misskött schäfer. Nu tillbaka till ägaren:/

    Göra en lång historia kort:

    Vi haft en hund hos oss då ägaren blev sjuk och hamnade på sjukhus. Hen kom hem efter 3 dagar och vart hemma sedan dess.
    När vi fick denna 6 åriga hund så var hon aldrig badad eller kloklippt. Aldrig gått i trappor och åkt bil 1 gång i sitt långa liv. Var bland det värsta jag sett i hundväg. Hon var rädd för allt. Bilar, människor och typ allt.
    Ägaren låter hunden gå på en mindre inhängnad 24/7.
    Ibland inne på deras 30 kvm bostadsyta.
    Ägaren har inte hört av sig alls de senaste 4 veckorna. Finns noll intresse.
    Förrens idag, 7 veckor senare.
    Nu ska hunden hem och det pronto.
    Mitt hjärta gick i kras över att hon ska bli satt i den inhägnaden igen. Hon vant sig vid 3 promenader per dag och är superglad över sökarbete :)
    Då ägaren inte vill varken betala för henne eller ändra sitt ägarbeteende så kontaktade jag Länsstyrelsen, dom kan inte göra något förens det finns direkta bevis att hunden aldrig kommer ut på tex. promenader.
    Naturligtvis är hunden hens men att återgå till den sanitära olägenhet som hunden får bo i gör mig så ledsen.

    Någon som har ett bra tip svad jag kan göra?
    Ägaren är +70 år och är mycket svår att taala med. Information går liksom inte fram utan hen talar om andra saker när jag frågar om hunden.

  • Svar på tråden Hundvakt åt en misskött schäfer. Nu tillbaka till ägaren:/
  • sextio­talist
    Fri 26 Aug 2022 13:21
    #1
    +1

    Skulle det fungera med jag-form 
    Åh, jag kommer sakna promenaderna. Kan jag inte få låna hunden då och då

  • Anonym (M)
    Fri 26 Aug 2022 13:23
    #2
    Förvirrad jänta skrev 2022-08-26 13:17:34 följande:
    Hundvakt åt en misskött schäfer. Nu tillbaka till ägaren:/

    Göra en lång historia kort:

    Vi haft en hund hos oss då ägaren blev sjuk och hamnade på sjukhus. Hen kom hem efter 3 dagar och vart hemma sedan dess.
    När vi fick denna 6 åriga hund så var hon aldrig badad eller kloklippt. Aldrig gått i trappor och åkt bil 1 gång i sitt långa liv. Var bland det värsta jag sett i hundväg. Hon var rädd för allt. Bilar, människor och typ allt.
    Ägaren låter hunden gå på en mindre inhängnad 24/7.
    Ibland inne på deras 30 kvm bostadsyta.
    Ägaren har inte hört av sig alls de senaste 4 veckorna. Finns noll intresse.
    Förrens idag, 7 veckor senare.
    Nu ska hunden hem och det pronto.
    Mitt hjärta gick i kras över att hon ska bli satt i den inhägnaden igen. Hon vant sig vid 3 promenader per dag och är superglad över sökarbete :)
    Då ägaren inte vill varken betala för henne eller ändra sitt ägarbeteende så kontaktade jag Länsstyrelsen, dom kan inte göra något förens det finns direkta bevis att hunden aldrig kommer ut på tex. promenader.
    Naturligtvis är hunden hens men att återgå till den sanitära olägenhet som hunden får bo i gör mig så ledsen.

    Någon som har ett bra tip svad jag kan göra?
    Ägaren är +70 år och är mycket svår att taala med. Information går liksom inte fram utan hen talar om andra saker när jag frågar om hunden.


    Har ni anmält hundägare innan ni började passa den? Då hade de ju sett i vilket skick hunden var i. Nu är det ju svårt, eftersom hunden har repat sig och mår bra.
  • Fri 26 Aug 2022 13:29
    #3

    Ja, jag kontaktade Länsstyrelsen dag 2 hos oss men jag blev ombad att återkomma till dom när det var dags för hemgång. 
    Vilket jag gjorde idag. Men nu ska jag ha bevis för hon aldrig kommer ut?

    Jaja, känns som Länsstyrelsen får man ta med nypa salt. Hjälper ju inte mig i dagsläget.

  • Fri 26 Aug 2022 13:39
    #4
    Förvirrad jänta skrev 2022-08-26 13:29:10 följande:

    Ja, jag kontaktade Länsstyrelsen dag 2 hos oss men jag blev ombad att återkomma till dom när det var dags för hemgång. 
    Vilket jag gjorde idag. Men nu ska jag ha bevis för hon aldrig kommer ut?

    Jaja, känns som Länsstyrelsen får man ta med nypa salt. Hjälper ju inte mig i dagsläget.


    Kan du få med dig grannar/anhöriga till ägaren som kan intyga att hunden inte promeneras? Ta kort på mycket hundbajs i inhägnaden, på klorna som måste vara vansinnigt långa om dom aldrig klippts och annat som missköts för att visa LS. Är inhägnaden lagligt stor för att kallas hundgård?

    Men om du vill hjälpa hunden nu får du ju försöka prata med ägaren och erbjuda dig att ta ut hunden på långpromenader så hunden iaf får lite livskvalitet tills LS reagerar.
  • Anonym (M)
    Fri 26 Aug 2022 13:41
    #5
    Förvirrad jänta skrev 2022-08-26 13:29:10 följande:

    Ja, jag kontaktade Länsstyrelsen dag 2 hos oss men jag blev ombad att återkomma till dom när det var dags för hemgång. 
    Vilket jag gjorde idag. Men nu ska jag ha bevis för hon aldrig kommer ut?

    Jaja, känns som Länsstyrelsen får man ta med nypa salt. Hjälper ju inte mig i dagsläget.


    Men varför har du inte anmält tidigare? Känns konstigt att du vetat om detta men inte anmält.
  • Fri 26 Aug 2022 13:42
    #6

    Ett sätt är ju att erbjuda ägaren att du tar över hunden mot att ägaren slipper att betala för mat, passning och skötsel.

  • Fri 26 Aug 2022 13:44
    #7
    Anonym (M) skrev 2022-08-26 13:41:55 följande:
    Men varför har du inte anmält tidigare? Känns konstigt att du vetat om detta men inte anmält.
    Har aldrig träffat ägaren eller hunden innan. Jag kom in i bilden då ingen kunde ta hunden när ambulansen kom.
  • Anonym (M)
    Fri 26 Aug 2022 13:46
    #8
    Förvirrad jänta skrev 2022-08-26 13:44:56 följande:
    Har aldrig träffat ägaren eller hunden innan. Jag kom in i bilden då ingen kunde ta hunden när ambulansen kom.
    Och ändå vet du så mkt om hunden. Ja där ser man. 
  • Fri 26 Aug 2022 13:47
    #9
    Dexter dot com skrev 2022-08-26 13:39:54 följande:
    Kan du få med dig grannar/anhöriga till ägaren som kan intyga att hunden inte promeneras? Ta kort på mycket hundbajs i inhägnaden, på klorna som måste vara vansinnigt långa om dom aldrig klippts och annat som missköts för att visa LS. Är inhägnaden lagligt stor för att kallas hundgård?

    Men om du vill hjälpa hunden nu får du ju försöka prata med ägaren och erbjuda dig att ta ut hunden på långpromenader så hunden iaf får lite livskvalitet tills LS reagerar.
    Jag fått medhåll från 1 granne. Sedan är det glesbygd. Jo, jag funderat på detta att erbjuda lite promenader. Men blir svåret för mig att promenera och sköta hund på annans bostad. Jag arbetar ju som många andra och har familj.
  • Fri 26 Aug 2022 14:00
    #10
    Anonym (M) skrev 2022-08-26 13:46:33 följande:
    Och ändå vet du så mkt om hunden. Ja där ser man. 
    Precis!
  • Anonym (nja)
    Fri 26 Aug 2022 14:06
    #11

    Jag tänker att du troligen räddar hunden lättare genom att ha god kontakt med ägaren och erbjuder hundvakt varje helg och att sköta vissa delar, än genom att försöka få länsstyrelsen att omedelbart ingripa....

    De fall jag sett med hundar som far illa, så behöver de antingen fara illa riktigt rejält, eller så behöver ägare komma till insikt.

    Du kan väl se det positiva i att du hjälpt hunden få det bra under en period och att du troligen gjort att hunden faktiskt fått det bättre. Oavsett att den kommer tillbaka till samma miljö. Nu vet ju fler om hur hunden har det och om några månader så har hunden antingen fått det bättre, eller så är det läge för länsstyrelsen att faktiskt ingripa...

  • Fri 26 Aug 2022 14:12
    #12
    Anonym (nja) skrev 2022-08-26 14:06:23 följande:

    Jag tänker att du troligen räddar hunden lättare genom att ha god kontakt med ägaren och erbjuder hundvakt varje helg och att sköta vissa delar, än genom att försöka få länsstyrelsen att omedelbart ingripa....

    De fall jag sett med hundar som far illa, så behöver de antingen fara illa riktigt rejält, eller så behöver ägare komma till insikt.

    Du kan väl se det positiva i att du hjälpt hunden få det bra under en period och att du troligen gjort att hunden faktiskt fått det bättre. Oavsett att den kommer tillbaka till samma miljö. Nu vet ju fler om hur hunden har det och om några månader så har hunden antingen fått det bättre, eller så är det läge för länsstyrelsen att faktiskt ingripa...


    Jaja, det ligger något i det du säger. Jag får helt enkelt backa lite. Jag skrev till ägaren att hunden kan hämtas hos oss under eftermiddagen och att hen var välkommen. Så får vi väl se hur det blir.

    Jag blir inte klok på människor ibland. 
    Tack för ni tog er tid att skriva.
  • Anonym (Faktu­ra)
    Fri 26 Aug 2022 14:35
    #13
    +2

    Du kan först kräva ersättning för ni tagit hand om hunden. De har ni faktiskt laglig rätt till.

    Sen kan ni ju göra lite fult att tanten behöver inte betala om ni behåller hunden. Men ska den tillbaka så säger ni att ni kommer skicka en faktura för hundpassning + foder för 7 veckor. Får ni se om hon tycker det är lika värt.

  • Fri 26 Aug 2022 18:18
    #14

    Säg att ni vill köpa hunden, och föreslå en lämplig summa. Fast hunden saknar ju säkert sin ägare.

Svar på tråden Hundvakt åt en misskött schäfer. Nu tillbaka till ägaren:/