• Anonym (oplan­erade barn)
    Fri 23 Sep 2022 13:55
    4391 visningar
    56 svar
    -1 +1
    56
    4391

    Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?

    Det kan påstås vara så att abortförbud leder inte till färre aborter, men hur?


    "3. Restriktiv abortlagstiftning minskar inte antalet aborter

    Studier från bland annat WHO visar att en strikt abortlag inte hänger samman med låga aborttal. Aborter genomförs ändå, men under osäkra former."
    Citat Rfsu
    www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abort---argument-och-myter/
    I så fall  så borde det inte leda med mera till fler oönskade barn om abortlagstiftningen blir hårdare, för dessa personer skulle ändå ha gjort en olaglig abort. 
    Eller hur räknar dom som påstår det?

    Min tolkning är att många fler kvinnor och män skulle vara mer noggrann så de inte hamnar i en ofrivillig graviditet om abortlagstiftningen blir hårdare

  • Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?
  • Fri 23 Sep 2022 14:18
    #11
    -1 +3
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 14:12:05 följande:

    Titta på de länder där det finns abortförbud. Där finns svaret. 

    Abort är inget nytt påfund, det har funnits jättelänge, långt innan vi fick legala aborter utförda av läkare. 

    Är det bättre att både mamman och fostret dör vid en illegal abort, när vi med legala aborter endast tar bort fostret?

    Tror du alla ungdomar har konsekvenstänket i tonåren att ta ansvar för oönskade graviditet? 

    Folk har alltid och kommer alltid att ha sex för nöjes skull, inte enbart för fortplantning. Och då kommer det alltid finnas oönskade graviditeter, även i fall där man använder skydd.

    Vill man minska antalet aborter, så är det upplysning som gäller. Men många länder vill ju inte ens ha sexualundervisning i skolan. 


    Så en stat ska börja tillåta saker för att människor annars gör det ändå? Dvs något som anses vara fel/omoraliskt av staten ska man ändå tillåta så att det görs "säkert"? Gäller det bara abort eller annat också?
  • Fri 23 Sep 2022 14:19
    #12
    +1
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2022-09-23 14:15:47 följande:
    En hårdare abortlagstiftning leder till att åsikterna i ett samhälle påverkas så kvinnorna själva tycker aborter är något mindre bra?
    Absolut, man ska inte underskatta lagars påverkan på den allmänna opinionen. Vi har en del lagar i Sverige som inte har någon straffsats, utan syftet med lagen är att ändra befolkningens inställning.
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:21
    #13
    Gullvivor skrev 2022-09-23 14:18:05 följande:
    Så en stat ska börja tillåta saker för att människor annars gör det ändå? Dvs något som anses vara fel/omoraliskt av staten ska man ändå tillåta så att det görs "säkert"? Gäller det bara abort eller annat också?
    De länder som har legal aborträtt anser inte att abort är fel eller omoraliskt, utan en rättighet för kvinnan.

    De länder som tycker det är fel, de har ingen eller en mkt restriktiv abortlagstiftning. 

    Inget land är tvingat att införa legala aborter om de inte vill. 
  • Fri 23 Sep 2022 14:23
    #14
    -1 +2
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 14:13:53 följande:
    En del kanske behåller, men många gör en egen abort eller går till en "läkare" som utför en illegal abort. 

    Vad är vitsen med att det föds oönskade barn?
    Har du någon konkret statistik som backar upp det där "många", eller är det bara din åsikt? Jag skulle nämligen spontant vilja påstå att följden av abortförbud blir tvärtom, att fler behåller och det är bara de mest desperata som riskerar att göra abort ändå. Människor funkar så. Men jag har inget konkret som stödjer det, så insatt är jag inte och det kan nog vara svårt att få fram tillförlitlig statistik på det också.
  • Fri 23 Sep 2022 14:24
    #15
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 14:21:09 följande:
    De länder som har legal aborträtt anser inte att abort är fel eller omoraliskt, utan en rättighet för kvinnan.

    De länder som tycker det är fel, de har ingen eller en mkt restriktiv abortlagstiftning. 

    Inget land är tvingat att införa legala aborter om de inte vill. 
    Jag vet att inget land känner sig tvingat att införa legala aborter pga ditt inlägg, jag funderade mer på hur du tänkte då jag uppfattade det som att du menar att det är bättre att det sker legalt (i de länder där abortförbud råder) bara för att det finns kriminella människor som inte följer lagen och utsätter sig själva frivilligt för risker.
  • Fri 23 Sep 2022 14:35
    #16
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 14:21:09 följande:
    De länder som har legal aborträtt anser inte att abort är fel eller omoraliskt, utan en rättighet för kvinnan.

    De länder som tycker det är fel, de har ingen eller en mkt restriktiv abortlagstiftning. 

    Inget land är tvingat att införa legala aborter om de inte vill. 
    I mångt och mycket går synen på abort och på ogifta mödrar hand i hand. I Sverige är det liksom ingen sak överhuvudtaget om en singelkvinna får ett barn, i länder med restriktiv abortlagstiftning är det en skam för en ogift kvinna att få barn. Det gör att det kan bli lite svårt att jämföra Sverige med till exempel ett strikt muslimskt eller katolskt land, eftersom orsaken till att kvinnor vill göra abort förmodligen skiljer sig åt.

  • Anonym (Ping)
    Fri 23 Sep 2022 14:40
    #17
    +1
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 14:23:57 följande:
    Har du någon konkret statistik som backar upp det där "många", eller är det bara din åsikt? Jag skulle nämligen spontant vilja påstå att följden av abortförbud blir tvärtom, att fler behåller och det är bara de mest desperata som riskerar att göra abort ändå. Människor funkar så. Men jag har inget konkret som stödjer det, så insatt är jag inte och det kan nog vara svårt att få fram tillförlitlig statistik på det också.
    Man kan ju se på USA. Det är de som är resursstarka som åker till en annan stat där det är lagligt, eller skaffar abortpiller via post. För dem är det krångligare nu, men inte omöjligt. De som drabbas hårdast är de svaga i samhället, som inte har samma möjligheter. 
  • Fri 23 Sep 2022 14:42
    #18
    -1 +1
    Anonym (Ping) skrev 2022-09-23 14:40:15 följande:
    Man kan ju se på USA. Det är de som är resursstarka som åker till en annan stat där det är lagligt, eller skaffar abortpiller via post. För dem är det krångligare nu, men inte omöjligt. De som drabbas hårdast är de svaga i samhället, som inte har samma möjligheter. 
    Fast det är inte svar på min fråga.
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:48
    #19
    Gullvivor skrev 2022-09-23 14:24:56 följande:
    Jag vet att inget land känner sig tvingat att införa legala aborter pga ditt inlägg, jag funderade mer på hur du tänkte då jag uppfattade det som att du menar att det är bättre att det sker legalt (i de länder där abortförbud råder) bara för att det finns kriminella människor som inte följer lagen och utsätter sig själva frivilligt för risker.
    Ja, jag tycker att det är bättre att ha legala aborter i varje land, än att kvinnor utför illegala aborter eller föder oönskade barn.
    Inte för att människor som gör kriminella inte följer lagen, utan för kvinnornas skull. Det är inte samma sak som att jag tycker att man ska tillåta all kriminalitet. 

    Finns saker som var olagligt förr som idag är tillåtet i vissa länder, t ex homosexualitet. Så vad som uppfattas som olagligt/lagligt ändras över tid. Samma med saker som förr var lagliga men idag, i vissa länder, är olagliga, t ex barnaga. 
  • Anonym (Ping)
    Fri 23 Sep 2022 14:50
    #20
    +1
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 14:42:08 följande:
    Fast det är inte svar på min fråga.
    Njaooo. Din fråga var om många ändå gör abort. I USA skulle jag vilja påstå att det är så. 

    Medelklassen fortsätter göra abort som att (nästan) inget hänt. Gissningsvis är det _någon_ som väljer att ändå få barnet, men då är det ett val. De resurssvaga tvingas föda barn de inte vill ha, eller försöka sig på farliga hemmarborter.
Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?