• Molker93

    Hjälp mig tyda spermaprovet

    Idag fick vi resultat på mannens spermaprov och de sa att det inte var det värsta de sett, men att kvaliten låg i underkant. Såhär såg det ut:

    Volym ml: 1
    Motila %: 30
    Rörlighet (grad 1-4): 2,25
    Spermiekonc. Milj/ml: 15,3
    Totalantal motila (milj) : 4,59

    Det jag undrar specifikt över är rörligheten. Är det en bra siffra eller inte? Hittar inget om den skalan online. 

  • Svar på tråden Hjälp mig tyda spermaprovet
  • SvenOlsson
    Molker93 skrev 2022-10-20 22:26:18 följande:
    Hjälp mig tyda spermaprovet

    Idag fick vi resultat på mannens spermaprov och de sa att det inte var det värsta de sett, men att kvaliten låg i underkant. Såhär såg det ut:

    Volym ml: 1
    Motila %: 30
    Rörlighet (grad 1-4): 2,25
    Spermiekonc. Milj/ml: 15,3
    Totalantal motila (milj) : 4,59

    Det jag undrar specifikt över är rörligheten. Är det en bra siffra eller inte? Hittar inget om den skalan online. 


    Det är dåliga siffror för en vanlig graviditet. Men om det är aktuellt för er med IVF-behandling skulle jag säga det finns fog för att känna hopp

    Jag gjorde spermaprov som en del av förberedelserna inför att donera till fertilitetsklinik. På mitt resultat fanns också hänvisning till nivåer på mätvärden som WHO tagit fram år 2010. De hade som lägsta nivå satt volym 1,5 ml, totala spermier 39 miljoner, progressivt rörliga 32%, samt progressivt rörliga per ml till 15 miljoner.

    Förmodligen är de mätvärdena den lägsta nivån för att en man ska räknas som fertil, för genomsnittet ligger väldigt mycket högre. Själv hade jag exempelvis totalt 495 miljoner spermier med 70% rörlighet, med 6 dagars abstinenstid. Det är förvisso ett riktigt bra resultat, men det ligger alltså ändå inom normalspannet
Svar på tråden Hjälp mig tyda spermaprovet