• Wed 7 Dec 2022 13:13
    5108 visningar
    45 svar
    -1
    45
    5108

    Preventivmedel utan att träffa BM, går det?

    Jag har googlat runt för att hitta gamla FL-trådar men denna fråga verkar inte ha dykt upp tidigare. 

    Kan man på något sätt få nytt recept på preventivmedel utan att behöva träffa någon barnmorska innan? För visst är det så att mvc brukar kräva att man kommer dit, eller brukar de kunna göra undantag ibland? Eller har någon här kanske lyckats få recept via någon vårdapp (men då utan att behöva mäta blodtryck och sånt hemma)? 

  • Svar på tråden Preventivmedel utan att träffa BM, går det?
  • Anonym (att visa punani­n)
    Thu 8 Dec 2022 12:25
    #21
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 05:31:39 följande:
    Nu är inte jag ts, men enda gångerna jag varit vid gyn har varit i samband med graviditeterna och jag hade full panik hela tiden.
    Det spelar ingen roll att det är deras jobb, att de sett det mesta innan etc. Det är MIG det handlar om, inte vårdpersonalen. Och ja, jag har gått hos psykolog och försökt komma till freds med det, men utan att det fungerat.
    Stackare. Synd att någon ska behöva känna så.

    Jag har varit utsatt för sexuella övergrepp och ändå finner jag det inte obehagligare än att ta fram foten eller något annat. Det jag skulle tycka vore obehagligt vore att göra en koloskopi, heter det så när man kör upp en kamera i tarmen? Men skulle självfallet göra det om det behövs, men inte i onödan.

    Sen har jag som jag skrev lite problem med att visa armarna, eller det är inte jag som har problem. Det är sköterskornas chock och ledsna min gör att även jag blir ledsen över att jag var med om det som orsakade skadorna, speciellt om jag är extra känslig den dagen.
  • Anonym (att visa punani­n)
    Thu 8 Dec 2022 12:29
    #22
    Gullvivor skrev 2022-12-08 08:39:26 följande:
    De är dryga helt enkelt, tilltalar en på ett hånfullt sätt och ställer dumma och fördomsfulla frågor när det inte behövs. 

    Nu gällde dock det här preventivmedel och då ska man inte behöva visa upp sitt underliv. 
    Men om man bortser från det, varför skulle man behöva ha blivit utsatt för ett övergrepp bara för att man inte uppskattar att andra människor tittar på och rör ens underliv? 
    Det brukar vara en vanlig anledning till att vara ologiskt rädd för något helt ofarligt.
  • Anonym (att visa punani­n)
    Thu 8 Dec 2022 12:35
    #23
    -1
    Anonym (Nilla) skrev 2022-12-08 12:15:29 följande:
    Håller med, det är så fruktansvärt att det inte finns ord.

    Jag vet inte hur många gånger jag avbokat innan jag i panik tagit mig dit. Numera när jag inte använder några p-medel längre så sätter jag aldrig min fot där.

    De får söva mig innan jag genomgår en sådan undersökning.
    Även till Gullvivor:

    Herregud, vad ledsen jag blir över att det är så många i en sån liten tråd som är helt ologiskt rädda för en läkarundersökning.

    Jag är helt paff, vet inte vad jag ska säga. Stackars er! Vad hemskt att lida så mycket inför något så simpelt.{#emotions_dlg.flower}

    Iofs finns det ju folk som behöver sövas vid tandläkarbesök vilket också det är helt ologiskt och konstigt.
    Det är professionella personer det handlar om och intellektet borde tala om att det inte är något farligt.

    Kram till er alla som måste lida vid läkarbesök{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Jag)
    Thu 8 Dec 2022 13:09
    #24
    Anonym (att visa punanin) skrev 2022-12-08 12:35:18 följande:
    Även till Gullvivor:

    Herregud, vad ledsen jag blir över att det är så många i en sån liten tråd som är helt ologiskt rädda för en läkarundersökning.

    Jag är helt paff, vet inte vad jag ska säga. Stackars er! Vad hemskt att lida så mycket inför något så simpelt.{#emotions_dlg.flower}

    Iofs finns det ju folk som behöver sövas vid tandläkarbesök vilket också det är helt ologiskt och konstigt.
    Det är professionella personer det handlar om och intellektet borde tala om att det inte är något farligt.

    Kram till er alla som måste lida vid läkarbesök{#emotions_dlg.flower}
    Den som är orsak till min rädsla ÄR läkare. Efter det har jag jättesvårt för läkarbesök.
  • Anonym (att visa punani­n)
    Thu 8 Dec 2022 13:42
    #25
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 13:09:55 följande:
    Den som är orsak till min rädsla ÄR läkare. Efter det har jag jättesvårt för läkarbesök.
    Usch, beklagar att du träffat på en idiotisk läkare.

    Kanske ett tokigt råd, men går det att tänka att sannolikheten för att just du ska råka ut för en sån läkare igen borde vara mindre nu än innan?

    Förstår om du inte vill gå in på vad som hände, men var det så illa att det var olagligt det läkaren gjorde så hoppas jag att du orkade göra en anmälan.
  • Anonym (Jag)
    Thu 8 Dec 2022 14:04
    #26
    Anonym (att visa punanin) skrev 2022-12-08 13:42:21 följande:
    Usch, beklagar att du träffat på en idiotisk läkare.

    Kanske ett tokigt råd, men går det att tänka att sannolikheten för att just du ska råka ut för en sån läkare igen borde vara mindre nu än innan?

    Förstår om du inte vill gå in på vad som hände, men var det så illa att det var olagligt det läkaren gjorde så hoppas jag att du orkade göra en anmälan.

     


    Tyvärr inte... Män i den åldern han var och som har samma brytning är en enorm trigger oavsett situation och även fast jag vet att han gått i pension nu så är jag livrädd varje gång jag måste till ett sjukhus. Jag har träffat två läkare på vc som jag känner mig trygg med, men de kan ju inte hantera tex gyn...

    Nej jag anmälde inte. Jag var 15, nu är jag i 30-årsåldern och det är först för några år sedan jag började våga berätta om det.

  • Anonym (´´´)
    Thu 8 Dec 2022 14:08
    #27
    +1
    Gullvivor skrev 2022-12-08 08:39:26 följande:
    De är dryga helt enkelt, tilltalar en på ett hånfullt sätt och ställer dumma och fördomsfulla frågor när det inte behövs. 
    Konstigaste jag har hört. Är det fler yrkesgrupper du anser vara dryga mot dig? 
  • Thu 8 Dec 2022 14:11
    #28
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-08 14:08:44 följande:
    Konstigaste jag har hört. Är det fler yrkesgrupper du anser vara dryga mot dig? 
    Nä, alla andra är snälla. Bara barnmorskor på mvc som stör sig bara jag andas. 
  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Thu 8 Dec 2022 14:19
    #29

    Många tycker att det är obehagligt och utelämnande att visa underlivet, även för en läkare eller gynekolog. Det är inget man ska skämmas för.

    Nu har jag inga problem med det, men när jag var yngre tyckte jag att det var jobbigt. Jag fick aldrig panik eller så, men jag tyckte inte om det.

    Det är inte konstigare än t ex tandläkarskräck. Men det kan vara något som man behöver jobba med. Att strunta i t ex cellprov eller att gå till tandläkaren, för att man tycker att det är obehagligt, är ju inte så bra. Det finns dock hjälp att få.

    TS problem verkar dock handla om något annat än intima undersökningar. Varför har de varit dryga och otrevliga TS? Har alla verkligen varit så? Svårt att förstå vad det handlar om, när du inte ger exempel. Men nej, det behövs inte alltid undersökning för att få preventivmedel utskrivet, men det beror på vad för preventivmedel.

  • Anonym (nejta­ck)
    Thu 8 Dec 2022 16:35
    #30

    Det är väl inte konstigare än att folk är rädda för spindlar, höjder, vatten, åka flygplan etc?

    Jag går inte heller till gyn om jag inte verkligen måste. Tycker det är fruktansvärt obehagligt att ha någon främling grävandes i mitt underliv. Jag har svårt för beröring öht, avskyr att skaka hand, kramar etc. urs


    Anonym (att visa punanin) skrev 2022-12-08 12:35:18 följande:
    Även till Gullvivor:

    Herregud, vad ledsen jag blir över att det är så många i en sån liten tråd som är helt ologiskt rädda för en läkarundersökning.

    Jag är helt paff, vet inte vad jag ska säga. Stackars er! Vad hemskt att lida så mycket inför något så simpelt.{#emotions_dlg.flower}

    Iofs finns det ju folk som behöver sövas vid tandläkarbesök vilket också det är helt ologiskt och konstigt.
    Det är professionella personer det handlar om och intellektet borde tala om att det inte är något farligt.

    Kram till er alla som måste lida vid läkarbesök{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Preventivmedel utan att träffa BM, går det?