• Anonym (Agge)

Städprylar överallt

Båda badrummen har ett komplett städkit i lådorna, ett är under köksbänken, tom vardagsrummet har en egen trasa och sprayflaska i ett skåp där... Det är för att "inte slösa energi på att först behöva hämta grejerna", men är det inte galet att typ varenda rum har sina egna städkit!?

• Svar på tråden Städprylar överallt
  • Anonym (Bra tips)

Jag tycker det låter väldigt smart!
    Hade gjort så omjag haft platsen. Mycket lättare att spontanstäda.

• Anonym

Nej aldrig,
    Skulle inte tycka det var städat om det låg onödiga prylar och drällde

• Anonym (momma)

Var de oss du var hemma hos? Och snokade?

Ja, vi har städprylar i varje rum. inte för att vi är lata och inte orkar hämta utan för att det behövs olika saker till olika saker och det underlättar oerhört om det inte står en miljard prylar i ett skåp i andra sidan huset.

• Anonym
    Anonym (momma) skrev 2022-12-23 16:32:28 följande:

Ja, vi har städprylar i varje rum. inte för att vi är lata och inte orkar hämta utan för att det behövs olika saker till olika saker och det underlättar oerhört om det inte står en miljard prylar i ett skåp i andra sidan huset.

Vad ska du ha en miljard saker till?
    Lär dig att städa effektivt istället.

Det där låter ju helt sjukt.
  • Anonym (momma)
    Anonym skrev 2022-12-23 16:50:13 följande:
    Vad ska du ha en miljard saker till?
    Lär dig att städa effektivt istället.

Det där låter ju helt sjukt.
    Det är ju det jag gör, städar effektivt. istället för att ha ett enda städskåp fullt med prylar i någon perifer städkammare.
  • Anonym (Agge)
    Anonym (momma) skrev 2022-12-23 16:32:28 följande:

Ehh nej? Jag pratar om vårt hem.
  • Anonym (momma)
    Anonym (Agge) skrev 2022-12-23 17:18:16 följande:
    Ehh nej? Jag pratar om vårt hem.
    Ja, jag skämtade så klart om att du varit hos oss och snokat.
  • Anonym (Ett ställe)

Men trasan ska ju ändå tvättas efter varje användning så det är ju ingen poäng att ha på olika platser. Vi har ett skåp med alla trasor och alla flaskor. Funkar utmärkt

• Anonym
    Anonym (momma) skrev 2022-12-23 17:08:39 följande:
    Det är ju det jag gör, städar effektivt. istället för att ha ett enda städskåp fullt med prylar i någon perifer städkammare.
    Om du städar effektivt behöver du inte ett städskåp fullt med prylar.

Mvh, utbildare inom Cleaning Excellence
  • Anonym
    Anonym (Ett ställe) skrev 2022-12-23 17:33:01 följande:

Men trasan ska ju ändå tvättas efter varje användning så det är ju ingen poäng att ha på olika platser. Vi har ett skåp med alla trasor och alla flaskor. Funkar utmärkt

Vad har du i alla flaskor?
  • Anonym (Agge)
    Anonym (Ett ställe) skrev 2022-12-23 17:33:01 följande:

Inte när man bara använder den med vatten.
  • Anonym
    Anonym (Agge) skrev 2022-12-23 17:52:17 följande:
    Använder du microfiber så behöver du inte vatten så länge det bara är damm och lösa partiklar.
    Kom också ihåg att aldrig använde sköljmedel eller tumla microfiber.

Ska man vara noga så behövs ett speciellt tvättmedel till microfiber, men det förstår jag ju att gemene man inte använder.
    Tvätta då endast micro som använts i toaletten, med tvättmedel.
    Resten kan du bara skölja upp.
  • Anonym (chere)

Jag som tyckte jag var extrem men jag ligger i lä. Jag har de flesta städgrejer under diskbänken (trasor, medel och sånt). Tar ju inte mer än 5 sekunder att gå dit och hämta trasa och ev. medel. Vill jag bara torka med vatten måste jag ju ändå gå till köket och fukta trasan så det blir extra jobb.

I badrummet har jag torra tvättlappar och våtservetter för snabbstädning samt medel till toastolen. Ska jag storstäda badrummet tar det inte många sekunder att gå till köket och hämta mer grejer. Jag har även en swiffer duster för att snabbt kunna torka damm och den hänger oftast i hallen på en krok. Tar typ 5 sekunder att hämta den vilket rum jag än är i. Jag har massor av microfibertrasor som alltid tvättas efter användning, skulle vara helt galet att ha flera ställen att sätta de rena och vikta trasorna. Känns också helt galet att ha flera flaskor med medel, räcker ju med en flaska och den räcker i evigheter. Jag städar mycket men det går åt kanske 1-2 flaskor om året. Skulle jag ha en flaska i varje rum skulle det ju ta typ 10 år innan det tar slut. 

• Anonym (nej)

Jag tycker det är ofräscht att använda samma städtrasor mer än en gång. Jag tvättar dem efter varje användning. Så jag tycker det är bättre att ha allt sånt på ett ställe. Jag har däremot wc-medel i varje badrum och torra tvättlappar som man kan nödstäda lite med vid behov. 

• Anonym (Ordning)

Jag har mina städprylar i korgar med handtag som förvaras i tvättstugan. Jag har en korg för badrum och toalett och en korg för resten av hemmet. 
    Sen har jag en korg där jag förvarar rena trasor, nya klädrollers och nya vippor till Swiffern så att det är lätt att fylla på korgarna när något fattas. 

• Anonym (y)

Jättebra metod om den funkar för personen. Ser inget att klaga på, snacka om att söka saker att tjafsa om.

• Anonym (Ett ställe)
    Anonym (Agge) skrev 2022-12-23 17:52:17 följande:
    Menar du att du städar toalett och handfat och sånt med samma trasa flera gånger? snacka om bakterier återvinning? 
  • Anonym (Ett ställe)
    Anonym skrev 2022-12-23 17:35:21 följande:
    Vad har du i alla flaskor?
    Ajax för badrum , universal och spegel. Sen även förstås massa andra medel som används för andra saker. 
  • mammatill6

Vill ha allt på ett ställe. Men blir nyfiken på alla flaskor folk har? Vad är det i dem? Funkar inte allrengöring, tosmedel o glasspray?

• Anonym
    Anonym (Ett ställe) skrev 2022-12-23 20:14:47 följande:
    Ajax för badrum , universal och spegel. Sen även förstås massa andra medel som används för andra saker. 
    Vatten räcker för allt, utom just toaletten.
    Använd microfiber och släng alla medel!
Svar på tråden Städprylar överallt