• Thu 29 Dec 2022 09:53
    2983 visningar
    6 svar
    6
    2983

    Ångest under graviditet ?

    Hejsan, 
    Jag har ätit escitalopram (bara 5 mg) under 4 års tid och har varit väldigt stabil, inte känt ångest. Är just nu gravid i vecka 7 och första veckorna har jag varit så otroligt glad och lycklig. Men jag har varit smått gravidmanisk. Googlat, lyssnat poddar, kollat youtube och kollat serier, gjort listor osvosv. Nu i måndags slog ångesten till som ett brev på posten, och jag får panik över detta. Känner ångest över hela graviditeten och får panik att detta ska hålla i sig och påverka kärleken till mitt barn, för just nu känner jag inget annat än ångest.. 
    Är det fler som varit med om detta? 


     

  • Svar på tråden Ångest under graviditet ?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 1 Jan 2023 11:51
    #1

    Hej!

    jag har själv inte varit med om det, är första graviditet för mig nu och är väldigt tidigt. Men pratat med barnmorskan om detta eftersom jag äter medicin för ångest och numera är ångestfri med den. Hon sa att det är vanligt att man kan behöva öka dosen under graviditeten pga att hormonerna och ökad kroppsvolym mm gör att den gamla dosen inte alltid räcker till.

  • Sun 1 Jan 2023 14:08
    #2

    Kontakta barnmorska eller läkare. Det är vanligt att behöva justera dosen under graviditet. Under första graviditeten fick jag höja dosen ett par gånger. Ökad blodmängd i kroppen gör att koncentrationen i kroppen minskar.

    Under andra graviditeten åt jag en högre dos till att börja med och fick istället sänka lite pga krock med annan medicin. 

    Sen så är det förstås också en stor hormonomställning som kan ställa till det och bidra ytterligare till ångesten. Jag hade mycket ångest i början och var jättestressad över andra graviditeten trots att den var planerad och efterlängtad. Det lugnade sig efter några veckor. 

    Det hjälpte mig att bolla tankar med psykolog.

  • Sun 1 Jan 2023 21:26
    #3
    -2

    Kan inte bli gravid MEN, varför är kön så lång till kassan på ICA, vill bara köpa POPCORN!!!1

  • Tue 3 Jan 2023 08:26
    #4
    annieh897 skrev 2023-01-01 14:08:54 följande:

    Kontakta barnmorska eller läkare. Det är vanligt att behöva justera dosen under graviditet. Under första graviditeten fick jag höja dosen ett par gånger. Ökad blodmängd i kroppen gör att koncentrationen i kroppen minskar.

    Under andra graviditeten åt jag en högre dos till att börja med och fick istället sänka lite pga krock med annan medicin. 

    Sen så är det förstås också en stor hormonomställning som kan ställa till det och bidra ytterligare till ångesten. Jag hade mycket ångest i början och var jättestressad över andra graviditeten trots att den var planerad och efterlängtad. Det lugnade sig efter några veckor. 

    Det hjälpte mig att bolla tankar med psykolog.


    Hejsan,
    Tack för ditt lugnande svar! Jag känner mig ju lite orolig för att höja dosen iom att jag är gravid. Får jag fråga vilken dos du åt, och upplever du att det påverkade ditt barn på något sätt?

    Får jag fråga också om du klarade dig från förlossningsdepression? Tänker vi ?ångestbenägna? personer är mer känsliga för det ? 


    Som tur är så har ångesten lugnat ner sig lite, inte lika extremt men fortfarande ångest. Var på tidigt UL igår och fick se det lilla hjärtat slå och då kom all lycka tillbaka för en stund!

  • Tue 3 Jan 2023 08:42
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-01 11:51:10 följande:

    Hej!

    jag har själv inte varit med om det, är första graviditet för mig nu och är väldigt tidigt. Men pratat med barnmorskan om detta eftersom jag äter medicin för ångest och numera är ångestfri med den. Hon sa att det är vanligt att man kan behöva öka dosen under graviditeten pga att hormonerna och ökad kroppsvolym mm gör att den gamla dosen inte alltid räcker till.


    Hej,

    Tack för ditt svar ! 


    Jaa det låter ju faktiskt rimligt att dosen kanske inte räcker till.. Men jag är inte helt bekväm med att äta ångestdämpande medans jag är gravid, så att höja dosen känns sådär, försökte sluta men gick åt skogen haha.. Men vill heller inte må dåligt såklart. Äter du också escitalopram, och vilken dos om jag får fråga ?

  • Tue 3 Jan 2023 13:49
    #6
    Solrosen10 skrev 2023-01-03 08:26:55 följande:

    Hejsan,
    Tack för ditt lugnande svar! Jag känner mig ju lite orolig för att höja dosen iom att jag är gravid. Får jag fråga vilken dos du åt, och upplever du att det påverkade ditt barn på något sätt?

    Får jag fråga också om du klarade dig från förlossningsdepression? Tänker vi ?ångestbenägna? personer är mer känsliga för det ? 


    Som tur är så har ångesten lugnat ner sig lite, inte lika extremt men fortfarande ångest. Var på tidigt UL igår och fick se det lilla hjärtat slå och då kom all lycka tillbaka för en stund!


    Jag var också mycket tveksam till att höja dosen men läkaren var tydlig med att det är sämre för barnet att mamman mår dåligt än vad beprövade antidepressiva är. Jag hade bara 2,5 mg först (hade påbörjat uttrappning när jag blev gravid) som jag fick höja till 5 mg och sedan till 10 mg. 

    Andra graviditeten startade jag på 20 mg men sänkte till 15 mg. Barn vars mammor tagit antidepressiva under graviditeten ska vara under lite extra observation 48 timmar efter födsel eftersom de kan få lite utsättningssymptom. På mina barn märktes det inget. 

    Jag var väldigt orolig att drabbas av förlossningsdepression. Jag bad direkt om psykologkontakt när jag kände att det började kännas jättejobbigt, massa ångest, bara grät... Det gick över efter några dagar och var "bara" baby blues, ingen förlossningsdepression. Däremot skulle jag säga att den generella ångesten ökade, mycket oro över bebisen, plötslig spädbarnsdöd och andra katastroftankar. 

    Jag fick barn nummer 2 för 15 dagar sedan och jag upplever lite samma sak. Ökad oro och ångest, mycket gråt... Men känner igen det från förra gången och vet att framförallt första månaden är ett enda kaos av känslor. 

    Mina tips till dig utifrån min erfarenhet är att inte vara rädd att höja dosen om det behövs, be om samtalsstöd, var beredd på att första tiden är allmänt kaos med känslor överallt vilket inte behöver betyda förlossningsdepression, men var inte rädd att be om hjälp om det känns övermäktigt. 

    Lycka till!
Svar på tråden Ångest under graviditet ?