• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • strelitzia
    Ostronflickan skrev 2023-04-27 10:02:51 följande:

    Imorse mailade de med besked om att 8 av 12 (!!) har blivit befruktade och fortsatt dela sig fint nu på dag2, kliniken valde att inte göra ICSI-befruktning denna gången eftersom donator-spermierna har så hög kvalité så jag har varit lite nervös över första beskedet. Så glad att allt går bra för de små. 


    Nu kommer de fortsätta blastocyst-odla tills söndag då vi är inbokade för ET men känns so m vi kan ha goda chanser att få ett gäng till frysen. 

    Strelitzia: Tinade de då ett i taget men det var först den 3e som klarade upptinings-processen? Det är ju så många kritiska moment vid frysningen..

    Ju mer jag tänker på det blir jag säker på att jag vill göra en insättning direkt, mår redan mycket bättre. Känner mig ?milt överstimulerad?, lite svullen såklart men inga andra symtom. Klarade till och med av att gå gå en lång arbetsintervju igår eftermiddag haha! 


    Så skönt att så många klarat sig så här långt! 

    Exakt, de tinar ett i taget. Jag försöker tänka att de som inte klarade sig, ändå inte hade fäst om de överlevt tiningen, men blev samtidigt väldigt besviken för varför skulle de det satte in klara sig eller de som är kvar för den delen. Nu var jag på tidigt vul igår och so far so god, men efter missfall i v12 i dec så är det svårt att ta sig till de här. 

    Vad skönt att du känner dig bättre! Jag hade också velat köra direkt. Att gå runt och känna sig konstant svullen är riktigt påfrestande. Hoppas intervjun gick bra! 
  • Ostronflickan
    ISeeYou skrev 2023-04-27 13:25:56 följande:

    Det är alldeles för lätt att fastna i skräckscenarion men är väl ett sätt att förbereda sig på det värsta?men är ju också viktigt att våga tro så det inte bara blir att kämpa i motvind. De flesta får ju barn tillslut 🙏🏼


    Ja det är ett embryo från samma omgång IVF så är som du skriver ren slump vem som blir vem i syskonskaran 😅 

    Jaha ni samkör, häftigt! Ska bli spännande att följa hur det går för er 😍 Jag hoppades i början på att det skulle bli tvillingar, skulle bli kostnadseffektivt bland annat 🤣 Men vi fick en liten vilding så är glad att det bara blev han, tror hans mammor hade gått av annars 😝🥰


    Haha åh, ja man vet ju inte vilket barn som kommer till en.. Men det får framtiden visa 🥰 Vi tycker det känns lyxigt om vi får till dubbel föräldraledighet och kan få vara mycket hemma med de små. 

    I skrivande stund är min partner faktiskt redan gravid (v.8+4) och vi väntar på ett andra tidigt ultraljud i nästa vecka men har fått se ett litet pickande där inne. Så om vårt försök i helgen tar sig blir det 5-6 veckor mellan barnen. Det bästa kanske hade varit ett par månader egentligen om jag försöker tänka mer rationellt och tänker att det kanske kan bli lättare att acceptera ett negativt test om det blir så. 


    Jag började försöka 2018 (i förra relationen) och det var otroligt påfrestande och tiden/väntan blev verkligen vår värsta fiende. Är så glad att allt inte är lika svart/vitt längre för på ett sätt är vi ju redan föräldrar till en liten mini-person, det är väldigt tryggt att få vara i denna processen när inte lika mycket står på spel men heller inte känna avund över att inte få försöka. ❤️


    strelitzia skrev 2023-04-27 19:56:16 följande:
    Så skönt att så många klarat sig så här långt! 

    Exakt, de tinar ett i taget. Jag försöker tänka att de som inte klarade sig, ändå inte hade fäst om de överlevt tiningen, men blev samtidigt väldigt besviken för varför skulle de det satte in klara sig eller de som är kvar för den delen. Nu var jag på tidigt vul igår och so far so god, men efter missfall i v12 i dec så är det svårt att ta sig till de här. 

    Vad skönt att du känner dig bättre! Jag hade också velat köra direkt. Att gå runt och känna sig konstant svullen är riktigt påfrestande. Hoppas intervjun gick bra! 

    Förstår att du är orolig med den erfarenheten, graviditeter verkar verkligen bara vara en lång väg av olika delmål man får kämpa framåt mot. Men tänk på alla 2-3dagars som blivit till barn där resten av äggen inte klarat sig till frys! ❤️ 

    Jag är fortfarande ganska svullen och MYCKET blandade känslor av allt progesteron. Det drar och spänner mycket i magen även om jag inte har ont. Bara 2 dygn kvar till ET nu, klockan 13.00 har vi tid i Köpenhamn. Såklart är jag superorolig att embryologen kommer maila under morgonen när vi är påväg ner, men min partner försöker sitt bästa för att rädda mig från de katastroftankarna..

  • strelitzia
    Ostronflickan skrev 2023-04-28 12:56:33 följande:

    Haha åh, ja man vet ju inte vilket barn som kommer till en.. Men det får framtiden visa 🥰 Vi tycker det känns lyxigt om vi får till dubbel föräldraledighet och kan få vara mycket hemma med de små. 

    I skrivande stund är min partner faktiskt redan gravid (v.8+4) och vi väntar på ett andra tidigt ultraljud i nästa vecka men har fått se ett litet pickande där inne. Så om vårt försök i helgen tar sig blir det 5-6 veckor mellan barnen. Det bästa kanske hade varit ett par månader egentligen om jag försöker tänka mer rationellt och tänker att det kanske kan bli lättare att acceptera ett negativt test om det blir så. 


    Jag började försöka 2018 (i förra relationen) och det var otroligt påfrestande och tiden/väntan blev verkligen vår värsta fiende. Är så glad att allt inte är lika svart/vitt längre för på ett sätt är vi ju redan föräldrar till en liten mini-person, det är väldigt tryggt att få vara i denna processen när inte lika mycket står på spel men heller inte känna avund över att inte få försöka. ❤️


    strelitzia skrev 2023-04-27 19:56:16 följande:
    Så skönt att så många klarat sig så här långt! 

    Exakt, de tinar ett i taget. Jag försöker tänka att de som inte klarade sig, ändå inte hade fäst om de överlevt tiningen, men blev samtidigt väldigt besviken för varför skulle de det satte in klara sig eller de som är kvar för den delen. Nu var jag på tidigt vul igår och so far so god, men efter missfall i v12 i dec så är det svårt att ta sig till de här. 

    Vad skönt att du känner dig bättre! Jag hade också velat köra direkt. Att gå runt och känna sig konstant svullen är riktigt påfrestande. Hoppas intervjun gick bra! 

    Förstår att du är orolig med den erfarenheten, graviditeter verkar verkligen bara vara en lång väg av olika delmål man får kämpa framåt mot. Men tänk på alla 2-3dagars som blivit till barn där resten av äggen inte klarat sig till frys! ❤️ 

    Jag är fortfarande ganska svullen och MYCKET blandade känslor av allt progesteron. Det drar och spänner mycket i magen även om jag inte har ont. Bara 2 dygn kvar till ET nu, klockan 13.00 har vi tid i Köpenhamn. Såklart är jag superorolig att embryologen kommer maila under morgonen när vi är påväg ner, men min partner försöker sitt bästa för att rädda mig från de katastroftankarna..


    Precis, jag försöker vara rationell, det är ju också ovanligt att få fler än ett missfall, men det är ändå inte särskilt betryggande för vissa får ju de.

    Det är så intressant hur olika alla påverkas av alla hormoner. Jag ska ta lutinus till v12, känner inte av de alls mer än att det är störigt i sig. 
    Åh vad spännande men förstår att det känns nervöst! Är övertygad om att det kommer gå bra!
    Tycker embryolog verkar vara ett så himla häftigt yrke. Åkte hem och googlade vad som krävs för att bli efter senaste återinföringen och kunde konstatera att det bara är ämnen som jag är totalt värdelös i haha. 
  • Ms MR

    Grattis till alla som pulsade Hjärta och även till dem som kommit till äggplockning. Lycka till med vidare i processen.
    Jag är nämligen exalterad bara på tanken att om ca 2 veckor vi ska ha vårt första möte på RMC. Det står att jag ska träffa läkaren och sedan sjuksköterska som visar injektionsteknik. 
    Då blir det bästämt terapi allt för oss. 

    Jag undrar om kvinna börjar direkt med hormonsterapieller eller det beror? 
    I alla fall är helt positiv och glad för allt som kommer att hända i nästa kommande period Drömmer

  • Loovaa

    Ms MR: Om jag minns rätt så behandlas du också i Malmö.  Innan du får starta så måste ni båda ta lite blodprover (du kommer få remisser på RMC) samt klamydiatest. Klamydiatestet beställer du hem på 1177. 


    När ni tagit era tester så får ni börja anmäla menstruation på 1177. Vi blev nekade start 2 gånger, men fick starta på den tredje mensen. 

    Men har hört om andra som har fått starta på första.  Så hoppas ni har tur och inte behöver vänta. 😅

  • strelitzia
    Ms MR skrev 2023-04-29 00:17:37 följande:

    Grattis till alla som pulsade Hjärta och även till dem som kommit till äggplockning. Lycka till med vidare i processen.
    Jag är nämligen exalterad bara på tanken att om ca 2 veckor vi ska ha vårt första möte på RMC. Det står att jag ska träffa läkaren och sedan sjuksköterska som visar injektionsteknik. 
    Då blir det bästämt terapi allt för oss. 

    Jag undrar om kvinna börjar direkt med hormonsterapieller eller det beror? 
    I alla fall är helt positiv och glad för allt som kommer att hända i nästa kommande period Drömmer


    Vad roligt att ni äntligen ska få gå på introduktionsmöte, förstår att ni är exalterade! Glad

    När du får börja med sprutor beror på. Efter mötet kommer du anmäla första dagen på nästkommande mens. Dom har rätt att neka er tre gånger pga platsbrist. Hoppas ni har flyt och får börja på första!
  • Pea593

    Hej alla! Var längesen jag skrev här nu. Gjorde ett FET den 14/4. Tjuvtestade negativt ruvardag 9 och gav upp hoppet. På den officiella testdagen testade jag svaaaaaaaaagt plus. Alltså så svagt att jag tänkte att det skulle vara ett spökstreck. Tog såklart fler tester, då med "RFSU testa ofta" och dom var helt blanka. Ställde återigen in mig på att det misslyckats med vårt enda ägg i frysen. 

    Ringde kliniken och dom bad mig testa om nu på tisdag. Meeeen tjuvtestade såklart imorse ändå. Nu med Clearblue digital. Och det visade till min stora chock GRAVID 1-2!!!
    Kan det verkligen stämma? 

    Mina tankar är just nu att det borde stå fler veckor än 1-2. Jag har en del brungrå flytningar sen igår som oroar mig... Borde inte testet visat starkare på testdagen ??(alltså ruvardag 13) 

    Är såklart överlycklig över att efter 2,5 års försök äntligen få ett plus. Men oron tar liksom över. 
    Är ju rädd att detta är ett tidigt missfall. 

    Sorry för långt inlägg och pessimism. Jag är förstås överlycklig, men jag har så himla svårt att tro det.
    Dessutom har jag inga symtom alls. 

    Behövde bara skriva av mig detta. Då tankarna snurrar till max här inne. 

    Kram på er! 

  • MeIMyself
    Pea593 skrev 2023-04-30 08:23:25 följande:

    Hej alla! Var längesen jag skrev här nu. Gjorde ett FET den 14/4. Tjuvtestade negativt ruvardag 9 och gav upp hoppet. På den officiella testdagen testade jag svaaaaaaaaagt plus. Alltså så svagt att jag tänkte att det skulle vara ett spökstreck. Tog såklart fler tester, då med "RFSU testa ofta" och dom var helt blanka. Ställde återigen in mig på att det misslyckats med vårt enda ägg i frysen. 

    Ringde kliniken och dom bad mig testa om nu på tisdag. Meeeen tjuvtestade såklart imorse ändå. Nu med Clearblue digital. Och det visade till min stora chock GRAVID 1-2!!!
    Kan det verkligen stämma? 

    Mina tankar är just nu att det borde stå fler veckor än 1-2. Jag har en del brungrå flytningar sen igår som oroar mig... Borde inte testet visat starkare på testdagen ??(alltså ruvardag 13) 

    Är såklart överlycklig över att efter 2,5 års försök äntligen få ett plus. Men oron tar liksom över. 
    Är ju rädd att detta är ett tidigt missfall. 

    Sorry för långt inlägg och pessimism. Jag är förstås överlycklig, men jag har så himla svårt att tro det.
    Dessutom har jag inga symtom alls. 

    Behövde bara skriva av mig detta. Då tankarna snurrar till max här inne. 

    Kram på er! 


    Jag har ingen erfarenhet tyvärr men hoppas det är positivt utan missfall.
    kan dom inte ta blodprov på kliniken ?
  • Ostronflickan
    Pea593 skrev 2023-04-30 08:23:25 följande:

    Hej alla! Var längesen jag skrev här nu. Gjorde ett FET den 14/4. Tjuvtestade negativt ruvardag 9 och gav upp hoppet. På den officiella testdagen testade jag svaaaaaaaaagt plus. Alltså så svagt att jag tänkte att det skulle vara ett spökstreck. Tog såklart fler tester, då med "RFSU testa ofta" och dom var helt blanka. Ställde återigen in mig på att det misslyckats med vårt enda ägg i frysen. 

    Ringde kliniken och dom bad mig testa om nu på tisdag. Meeeen tjuvtestade såklart imorse ändå. Nu med Clearblue digital. Och det visade till min stora chock GRAVID 1-2!!!
    Kan det verkligen stämma? 

    Mina tankar är just nu att det borde stå fler veckor än 1-2. Jag har en del brungrå flytningar sen igår som oroar mig... Borde inte testet visat starkare på testdagen ??(alltså ruvardag 13) 

    Är såklart överlycklig över att efter 2,5 års försök äntligen få ett plus. Men oron tar liksom över. 
    Är ju rädd att detta är ett tidigt missfall. 

    Sorry för långt inlägg och pessimism. Jag är förstås överlycklig, men jag har så himla svårt att tro det.
    Dessutom har jag inga symtom alls. 

    Behövde bara skriva av mig detta. Då tankarna snurrar till max här inne. 

    Kram på er! 


    Åh, grattis till plusset!


    Måste kännas så häftigt efter att ha försökt så länge ❤️ Känns ju som att de här Rfsu-testen ger ju ofta väldigt svaga eller tomma test. Här hemma fick vi t.o.m. negativt sådant på testdagen men 2-3 veckor med CB digitalt, och ett litet hjärta pickade så fint i min partner. 

    Tycker också att du kanske borde försöka få till ett blodprov om din oro tar över, om det är möjligt. 

  • Ostronflickan

    Idag fick jag tillbaka vårt första embryo, en efterlängtad 5-dagars blastocyst ifrån äggplocket i veckan och är nu ruvare ❤️ 

    ALLA 8 som var befruktade när de kikade på dem dag2 hade fortsatt att utvecklas fint tills idag och såg starka ut. Embryologen har valt att frysa 3 stycken 5-dagars idag och kommer försöka fortsätta odla de resterande 4 stycken till 6-dagars inför frys! 

    Är så glad och lättad, all oro bara rann av mig direkt! Jag är fortfarande svullen och de kunde se lite vätska men inga mängder, men just nu känns allt det jobbiga värt det. Förhoppningsvis blir det inga mer äggplock på ett väldigt bra tag. 🥰

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023