• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • MeIMyself
    fiialiisa skrev 2023-05-09 07:22:31 följande:

    Hej på er! Nojar sönder här så måste höra vad ni har att säga. På fre ska jag göra min första Fet-återföring. Jag fick ett positivt ÄL-test söndags morgon. Jag o sambon hade dumt nog oskyddat sex kvällen före, alltså lör kväll. Har inte sagt nått till kliniken men läste i papperena att man skulle haft skyddat sex en vecka före ÄL.
    Jag tänker att jag inte borde råkat bli gravid nu, med tanke på hur länge vi försökt o det va före ägglossning...samtidigt som jag vet att spermierna kan leva länge o vänta på ägget...
    Men ah vet inte vad jag ska göra, vet inte om det finns risk för nån typ av komplikationer, typ att kroppen stöter bort FET men tänker det bara gör det om jag nu redan blivit gravid...npn som har erfarenhet eller vad tror ni? 


    Hej,

    Tror inte det är så farligt men vet faktiskt inte, inget vi har tänkt på iaf.
    Men vågar inte svara på om det kan leda till komplikationer men svårt o tro. 
    Jag tror också den bara stöter bort den om du redan är gravid, och då är det väl strunt samma om du blir gravid på egen hand :)
    Jag tror inte det stod på våra papper att vi inte får ha oskyddad sex innan FET, men ET fick vi absolut inte ens ha sex pga risk för att äggstockarna vänder sig. 
    Kommer säkert gå bra, lycka till.

  • akinorev87

    Har blött sedan RD 4 och idag är det RD 9. Det började som spotting men sedan varit mer, Inte helt som en vanlig mens men ändå mer.
    Det är rätt kört va? Rynkar på näsan TD är först på måndag 15/5.

  • MeIMyself
    akinorev87 skrev 2023-05-09 10:32:25 följande:

    Har blött sedan RD 4 och idag är det RD 9. Det började som spotting men sedan varit mer, Inte helt som en vanlig mens men ändå mer.
    Det är rätt kört va? Rynkar på näsan TD är först på måndag 15/5.


    har du testat?
  • akinorev87
    MeIMyself skrev 2023-05-09 11:40:48 följande:
    har du testat?
    Helt ärligt inte vågat/orkat. Så länge jag inte testat så ruvar jag typ. Iaf tänker min hjärna så Tungan ute
  • MeIMyself
    akinorev87 skrev 2023-05-09 12:29:13 följande:
    Helt ärligt inte vågat/orkat. Så länge jag inte testat så ruvar jag typ. Iaf tänker min hjärna så Tungan ute
    förstår :) 

    avvakta då så ser vi på testdagen, min är också 15/5Skäms
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-05-08 16:22:21 följande:

    Hej hej,
    Vi har börjat planera vår andra IVF-omgång och denna gång ska jag ta högre dos av både Gonal-F och Menopur. Vi fick 12 befruktade ägg sist men ingen blastocyst av bra kvalitet som kunde frysas. Trodde dosen höjdes om man hade få ägg men kanske har missförstått?


    Tror även de höjer när äggen behöver extra push för att mogna klart. GladLiten uppdatering härifrån. Ultraljudet idag visade på 11 ägg nu vilket känns toppen! Hjärta Men tyvärr är inte äggen mogna nog för att kunna tas vare sig på torsdag eller fredag som planen initialt var, och de har inte äggplock på helgerna i Malmö (har ngn förresten?), så vi har fått tid på måndag för äggplock och nya mediciner utskrivna för tiden fram tills dess. Just nu känns det dock ngt överväldigande att istället för att vara klar med stimuleringsbehandlingen behöva köra veckan ut med det - och framförallt fortsätta må som man gör med magont och illamående - och äggplock om en vecka istället för om 2 dagar GråterGråter. Knäckande känsla att varken kunna röra sig eller jobba plus må dåligt i en vecka till. Sen inte sagt att allt blir bra efteråt, lär ha ont först efter äggplocket och räds att inte få starkare smärtstillande än Alvedon (0 effekt för just mig tyvärr men ingen lyssnar ju eller verkar bry sig) och biverkningarna på Lutinus är buksmärtor och illamående - check på den liksom...
  • Mathilda88
    Liten uppdatering härifrån. Ultraljudet idag visade på 11 ägg nu vilket känns toppen! Hjärta Men tyvärr är inte äggen mogna nog för att kunna tas vare sig på torsdag eller fredag, och de har inte äggplock på helgerna i Malmö (har ngn förresten?), så vi har fått tid på måndag för äggplock och nya mediciner utskrivna för tiden fram tills dess. Just nu känns det dock ngt överväldigande att istället för att vara klar med stimuleringsbehandlingen behöva köra veckan ut med det - och framförallt fortsätta må som man gör med magont och illamående - och äggplock om en vecka istället för om 2 dagar GråterGråter. Knäckande känsla att varken kunna röra sig eller jobba plus må dåligt i en vecka till. Sen inte sagt att allt blir bra efteråt, lär ha ont först efter äggplocket och räds att inte få starkare smärtstillande än Alvedon (0 effekt för just mig tyvärr vilket gör mig ledsen, men ingen lyssnar ju eller verkar bry sig) och biverkningarna på Lutinus är buksmärtor och illamående - check på den liksom.. 
  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-09 17:32:00 följande:
    Liten uppdatering härifrån. Ultraljudet idag visade på 11 ägg nu vilket känns toppen! Hjärta Men tyvärr är inte äggen mogna nog för att kunna tas vare sig på torsdag eller fredag, och de har inte äggplock på helgerna i Malmö (har ngn förresten?), så vi har fått tid på måndag för äggplock och nya mediciner utskrivna för tiden fram tills dess. Just nu känns det dock ngt överväldigande att istället för att vara klar med stimuleringsbehandlingen behöva köra veckan ut med det - och framförallt fortsätta må som man gör med magont och illamående - och äggplock om en vecka istället för om 2 dagar GråterGråter. Knäckande känsla att varken kunna röra sig eller jobba plus må dåligt i en vecka till. Sen inte sagt att allt blir bra efteråt, lär ha ont först efter äggplocket och räds att inte få starkare smärtstillande än Alvedon (0 effekt för just mig tyvärr vilket gör mig ledsen, men ingen lyssnar ju eller verkar bry sig) och biverkningarna på Lutinus är buksmärtor och illamående - check på den liksom.. 

    Förstår att det är jobbigt men grattis till 11 äggblåsor :) nu är det bara att vänta in så de blir tillräckligt bra storlek för att öka chanserna att dina äggblåsor innehåller ägg. Hur många sprutdagar blir det totalt för dig? 

    När jag tog sprutorna var jag också tvungen att få förlängd tid men äggplocket skedde ändå samma vecka som det var tänkt från början men alla dessa sprutor är inte roliga för fem öre! 


     

  • SierraLeone
    Mathilda88 skrev 2023-05-05 19:16:18 följande:
    Låter inte omöjligt. Du får inget ET tillbaka denna cykeln då eller med Lutinus? Hur gick äggplocket? 
    Det kan även bidra att man har haft ett tydligt mål - äggplocket - och nu när det är klart så står man plötsligt ngt handfallen utan ett nytt mål att satsa emot? Vet inte hur planen ser ut för dig framöver? Hoppas känslan lättar snart! Hjärta

    Jo jag fick tillbaka en blasto nu i början av veckan och äggplocket gick bra, kände i princip inget förutom när läkaren stack in nålen. Var så pass hög på morfin och allt möjligt jag fick att jag knappt minns något haha. 


    Detta var min första behandling och det har varit stressande och oroligt hela tiden för att jag varit rädd för att göra fel med mediciner och allt men det blev ändå bra trots allt och läkarna och personalen har varit helt fantastiska. Nu är det väntans tider i alla fall, bära eller brista. Jag försöker hålla mig positiv i alla fall :) 

  • dudetten

    Vi har precis startat vår resa. Ni som kört igång och kanske gjort flera ivf, Kände ni av sprutorna? 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023