• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Quincey

    Hej!

    Är också mitt i mitt andra IVF-försök, hade äggplock idag och fick ut 16 ägg. Får veta på måndag hur många som blev befruktade. Nu är tanken att de ska odlas till dag 5. Sist hade vi inget som gick att använda på dag 5 så är rätt orolig att det ska bli likadant denna gång.

    Lycka till alla! 

  • Orkidé8181
    Gvk skrev 2023-06-16 12:20:03 följande:

    Wiho Humlaan!

    Grattis till ett storplock på 10 ägg! Bra jobbat! Då kan du räkna med en 6 st fertiliserade. 


    Gör du en återföring sen? Isf på vilken dag?
    Hur är det när man gör äggplock i Sverige? använder de en sådan ?vakuumdammsugare? och plockar med?
    I Danmark där jag går drar de ut vätskan i en vanlig plastspruta. 


    Imorgon är det ruvardag 3 för min del och min 1:a ÅTERFÖRING av färska embryon.

    NU BEHÖVER JAG ERA RÅD!
    Ska jag våga föra tillbaka 2 embryon?!
    Tänk om jag får tvillingar!

    Jag är 42 så risken är väl liten men ändå!

    Sedan hur tänker ni med återföringar här ute. Vill ni göra  det på dag 3 eller 5?

    Som jag förstått ökar chansen än mer att bli gravid om man återför en blastocyst dag 5 än om man återför på dag 3 då embryona fortfarande är svagt utvecklade.

    Nackdelen med att vänta till dag 5 är dock att många embryon dör på vägen runt 70-80% i min ålder.

    Embryon som enligt vissa läkare skulle kunna överlevt om de snabbt kommit i rätt miljö i kvinnan.

    Svåra avvägningar. Min plan är iaf att sätta tillbaka 2 embryon på dag 3 denna gång och testa blasto nästa gång om det inte tar sig denna. 


    Jag är också 42 och har alltid fått tillbaka 2, och nu tog det sig.
    men vi vet ju inte om det är en eller två än :)

    vi fick dock endast tillbaka en i taget då vi skulle få tillbaka de 2 som vi fick till frys.
  • Noelani

    Quincy, 
    Wow 16 ägg! Hur mår du? 

    Kan du inte återföra en tvådagars och odla vidare de andra till 5? 

  • Quincey
    Noelani skrev 2023-06-16 13:29:46 följande:

    Quincy, 
    Wow 16 ägg! Hur mår du? 

    Kan du inte återföra en tvådagars och odla vidare de andra till 5? 


    Ja, är glad för så många ägg samtidigt som jag vet att det är kvaliteten som är det viktiga. Mår rätt ok men skulle avvakta och se om jag får överstimuleringssymptom i helgen. Var också inne på att få sätta in en på dag 3 men min läkare tyckte vi skulle satsa på dag 5, så jag hoppas verkligen någon kommer klara sig denna gång! 😅
  • Humlaaan

    Tack GVK! 


    Jag ska göra återföring på Tisdag om det går som det ska. Ska bli intressant att se om man väljer att göra Icsi den här gången, har inte riktigt fått tydligt om min man har bra eller dåliga spermier utan de sa att de skulle testa sig fram? 


    Ja precis, det är någon sug med lång slang! 

    Vad spännande! Jag tycker absolut att du ska sätta in två om du får, hade själv gjort det :) Har dock för lite kunskap kring var som är fördelar respektive nackdelar med om man sätter in på dag 3 eller 5, vet ni det? 


    Wow quincey 16 ägg! mår du okej efter plocket? Jag förstår din oro men har hört att det kan vara så olika från gång till gång, håller tummarna för dig! fick du någon förklaring sist? 


    Hoppas det går för alla er därute 🧡

  • Ms MR

    Läser vad ni skrev och funderar om jag är så okunnig kring hela den här processen från plock dag till blastocyst dag  Oskyldig
    När jag gjorde utplockning fick jag svar dagen efter att 4 ägg är befruktade och att nu på söndag är återförening (dem skulle höra av sig om det ska vara innan söndag men idag är 3 dag så det står kvar söndag som dag 5). Ingen har ringt för att tala om finns ändring på embrio, så ska jag tolka det som att utvecklingen går sitt väg och inte oroa mig kring detta? Jag antar att klinken ringer direkt om labben upptäckte något, man ska inte köra dit och komma fram att få veta att inget är kvar... Nu funderar jag på att ringa dit...
    Jag var helt positivt och tänkte inte alls att det kan komma till något fel fram till söndag. Kanske jag vill bara att någon lugnar mig Glad

  • Quincey

    @Humlaaan, spännande med insättning på tisdag! Jag mår lite sådär, lite varm och snurrig. Nej, jag fick inte riktigt någon förklaring till varför resultatet var så dåligt sist, kan vara kvaliteten på äggen, så känns avgörande att se hur det blir denna gång. Har dessutom tagit massa kosttillskott så hoppas det gör någon skillnad. Som jag förstått det kan man avgöra kvaliteten bättre på dag 5 än på dag 3 och det är därför de ofta vill vänta till dag 5. Gjorde ni ICSI förra gången också? 


    @Ms MR, jag tror de ringer från kliniken på morgonen samma dag som insättningen är planerad om det visar sig att embryona inte klarat sig. Håller tummarna för dig! 

  • Noelani

    Ms MR,

    För oss sa de att se skulle ringa på måndag kl 10 om något gått fel (inplanerad återföring kl 13). Men förmodar att de kanske ringer tidigare om de slutat dela sig under helgen. Men kanske också beror på embryologernas arbetstider... 😅

  • Noelani

    Vi fick mail däremot från kliniken idag att de kommer bli ICSI ist. Mannens spermier var dåliga redan under andra utredningen (perfekta för 8 år sen...) och varje kontroll prov därefter blev bara sämre och sämre.

    Från 100 miljoner till 2.5 på 8 år och från 2.5 till under 1 på 3 månader. Och sen från under 1 till 6.5 på 4 månader. 

    Och samma för mig fast tvärtom. När vi gjorde vår första utredning för 8 år sen så var nästan alla mina prover dåliga. Idag inga. 

    Så mycket ändras och mycket kan man själv ändra.

    Och tänker att det känns tryggare med ICSI för då vet man ju att de iaf garanterat kommer in i ägget 😅

    Någon som har mer erfarenhet av ICSI? Statistik? 

  • Quincey
    Noelani skrev 2023-06-16 15:36:32 följande:

    Vi fick mail däremot från kliniken idag att de kommer bli ICSI ist. Mannens spermier var dåliga redan under andra utredningen (perfekta för 8 år sen...) och varje kontroll prov därefter blev bara sämre och sämre.

    Från 100 miljoner till 2.5 på 8 år och från 2.5 till under 1 på 3 månader. Och sen från under 1 till 6.5 på 4 månader. 

    Och samma för mig fast tvärtom. När vi gjorde vår första utredning för 8 år sen så var nästan alla mina prover dåliga. Idag inga. 

    Så mycket ändras och mycket kan man själv ändra.

    Och tänker att det känns tryggare med ICSI för då vet man ju att de iaf garanterat kommer in i ägget 😅

    Någon som har mer erfarenhet av ICSI? Statistik? 


    Var det något speciellt du gjorde som ledde till bättre resultat på proverna?
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023