• Wed 4 Jan 2023 17:15
    3047 visningar
    6 svar
    6
    3047

    Hur såg det ut när ni blev föräldralediga?

    Hej allihopa!

    Jag har just fått mitt andra barn och är därmed föräldraledig nu ett tag framöver. 

    Jag är lite nyfiken på hur det gick till för er andra när ni anmälde att ni skulle vara föräldralediga, och även hur det var när ni skulle komma tillbaka? 

    När jag fick mitt första barn studerade jag, så jag har ingen tidigare erfarenhet av detta...

    Såhär såg det ut i mitt fall:

    Jag fick sluta jobba i graviditetsvecka 20 pga corona, min chef frågade ingenting om hur länge jag planerade att vara föräldraledig - Har era arbetsgivare gjort det?
    Det tillsattes inte heller någon i mitt ställe, utan min plats fylldes ut med vikarier resten av året - nu vet jag inte hur det är tänkt. 
    Dock har de tjänster utannonserade och därför tänker jag att det är bra om jag har god framförhållning och redan nu meddelar att jag planerar att vara ledig si och så länge...

    Min tanke är att jag ska vara föräldraledig till i början av augusti, kanske lite längre men det får jag fundera på.

    Jag ska mejla min arbetsgivare med besked när jag bestämt mig, någon som har lite tips på hur man kan formulera sig? Hur gjorde ni?

    Tacksam för lite input

  • Svar på tråden Hur såg det ut när ni blev föräldralediga?
  • Anonym (L)
    Wed 4 Jan 2023 18:04
    #1

    Fick andra barnet för 6 månader sedan. Var sjukskriven från vecka 6+0. La in föräldrarledigt från dagen barnet föddes till sista augusti i år. Ska dock förlänga det till januari 2024 och det planerar jag att meddela min chef nu i början av detta år. Enligt mitt kollektivavtal måste föräldrarledighet meddelas senast 3 månader innan man önskar ha ledigt, annars kan arbetsgivaren neka. En del har 2 månader.

  • Anonym (Oklar­t)
    Wed 4 Jan 2023 18:21
    #2

    Jag behöll min anställning i staden, men var tämligen öppen mot min chef att jag troligen skulle söka andra tjänster. Vilket jag gjorde. 

    Nu är jag tillbaka sedan många år. Jag blev anställd av min förrförra chef, trots att hon formellt hade lite för många fast anställda. Hon tyckte inte om vikariat och hade det förankrat upp i organisationen att få lov att erbjuda tillsvidareanställning. 

    Nuvarande arbetsplats tänker inte precis likadant. Min chef lägger ut vikariat på 9 månader, med möjlighet till förlängning. Folk börjar.... Och hittar snart en fast tjänst någon annan stans. Vi fick plocka in dyr konsult, så nu lägger vi också ut fasta tjänster.

    De som kom tillbaka nu senast har börjat på deltid. Chefen har skräddarsytt tjänster som passar. 

  • Wed 4 Jan 2023 18:35
    #3

    Okej, men det var ingen som frågade hur länge ni tänkte vara borta? 


    Jag pratade med en kollega häromdagen och hon sa att min tjänst inte var tillsatt (utifrån att jag är f-ledig) men det är ju lite svårt att göra om man inte vet hur länge personen ska vara borta - så tänker jag i alla fall. Och jag vet inte om min arbetsgivare skulle annonsera ut om en ledig tjänst eller fylla upp internt. 
    Min magkänsla säger internt, det har de gjort hittills. 


    Jag tänkte skriva typ

    ?Hej och gott nytt år!
    Hoppas allt är bra och att ni haft en trevlig jul och nyår.

    Nu är det ett nytt år och jag ser fram emot att komma tillbaka efter föräldraledigheten och få vara en del av verksamheten igen. 


    Som det ser ut nu blir det i början av ? Jag återkommer med exakt datum när det är bestämt.

    Ha det bra!

    Hälsningar? 

    Låter det okej? 

  • Anonym (Hejho­pp)
    Wed 4 Jan 2023 18:49
    #4

    Jag slutade jobba två månader innan förlossning och berättade att jag skulle vara borta minst ett år från från och med förlossningsdatum. Har dock flaggat för att jag kommer vara hemma 1,5 år, efter detta tar min man över och går på föräldraledighet.

    För att vara schysst så kommer jag höra av mig såfort vi är 100% säkra på att det kommer funka rent ekonomiskt :) 

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 4 Jan 2023 20:40
    #5

    Enligt lag ska man söka f-ledighet minst 2 mån i förväg. Beroende på om det finns kollektivavtal där man arbetar så kan reglerna säga 3 mån. Det finns också reglerat i lag vad som gäller när man önskar bryta sin ledighet (om det skulle bli så), så du bör absolut se till att få lämna in en formell ledighetsansökan. Där anger du hur länge du har för avsikt att vara ledig, dels för din skull men såklart också för att arbetsgivaren ska kunna ordna en mer långsiktig lösning än temporära vikarier.. om det finns ett sånt behov?

    När jag fick mitt andra barn sökte jag 100% ledighet i 14 mån. Han är född på våren så tanken var att täcka första året och den sommaren då han var fyllda ett år, så att jag inte skulle behöva strula med semesteransökningar osv. Efter 14 mån kom jag tillbaka och jobbade deltid ungefär ett år till, innan han skolades in på dagis efter den följande sommaren. 
    Eftersom jag sökte i tid enligt konstens alla regler kunde inte arbetsgivaren säga så mycket om det utan alla var insatta med vad som gällde. 

  • LFF
    Thu 5 Jan 2023 10:11
    #6

    Jobbade för ett bemanningsföretag. Blev sjukskriven i v30 typ pga risk för förtidsbörd (väntade tvillingar). Hade en kontinuerlig kommunikation med min konsultchef från start om ungefär när jag tänkte vara tillbaka i tjänst och sen hördes vi av lite då och då under föräldraledigheten så hon visste hur det såg ut helt enkelt. 

Svar på tråden Hur såg det ut när ni blev föräldralediga?