• Sun 15 Jan 2023 14:09
    2179 visningar
    3 svar
    3
    2179

    Är PCOS och endometrios släkt?

    Hej!
    Jag har sökt efter svar men inte funnit några, så då ställer jag frågan här istället.

    Om man har endometrios i släkten, kan man istället drabbas av pcos? Är alltså endometrios och PCOS besläktade med varandra?

    Bara en fundering jag fick.

  • Svar på tråden Är PCOS och endometrios släkt?
  • Sun 15 Jan 2023 14:31
    #1

    Nej. Endometrios innebär livmoderslemhinna där den inte ska vara och PCO är en kombination av hormonfel och för många äggblåsor på äggstockarna som inte släpper ägg.

  • Sun 15 Jan 2023 14:40
    #2

    Jag är bara jag; tack för svar!

  • Tue 24 Jan 2023 10:39
    #3
    PCOS (Polycystiskt ovariesyndrom) och endometrios är två olika sjukdomar, men de kan ha några likheter och även samvariera.
    PCOS är en hormonell sjukdom som orsakas av en överproduktion av manliga könshormoner, som kan leda till cystiska formationer på äggstockarna, oregelbundna menstruationer, och svårigheter att bli gravid.
    Endometrios är en sjukdom där det vävnad som normalt täcker insidan av livmodern (endometrium) växer utanför livmodern, det kan leda till smärta, svårigheter att bli gravid och oregelbundna menstruationer.
    Det finns en del forskning som tyder på att det kan finnas en samband mellan PCOS och endometrios, då kvinnor med PCOS har en högre risk för att utveckla endometrios samt en underliggande orsak kan bero på inflammation. Dessa sjukdomar kan också ha några gemensamma symtom, såsom smärta och oregelbundna menstruationer, men det är viktigt att påpeka att de är två olika sjukdomar med olika orsaker och behandlingar. 

    Om du/ni har PCOS kan jag rekommendera Ovulai PCOS-app (och deras instagram) för bra information om PCOS och hjälp med livsstilsförändring som har hjälpt mig!
Svar på tråden Är PCOS och endometrios släkt?