• Wed 18 Jan 2023 19:50
    2002 visningar
    7 svar
    7
    2002

    Varför kliar det på huden med enstaka utslag som dyker upp?

    Nu håller vi på att bli tokiga. De senaste veckorna har jag och ena dottern upplevt att det kliar som sjutton på huden, oftast utan något utslag men med en närmast brännande känsla. Med jämna mellanrum dyker även enskilda utslag upp, inte flera stycken på samma ställe, utan ett här och ett där, oftast på helt olika delar av kroppen. Utslagen lugnar sig avsevärt till följande dag och försvinner helt efter ett par dagar.

    Ber om ursäkt för bilder men undrar så vad det beror på. Är det nässelutslag? Något annat?

    Snöade in mig på vägglöss ett tag vilket gjorde mig vettskrämd, men tycker inte att det stämmer överens med vägglöss då de inte dyker upp på morgonen och då själva utslagen bara är ensamma utslag, ej i kluster och ej på rad. Dessutom skall väl vägglöss inte göra att det rent allmänt kliar på hela kroppen och att kliandet flyttar sig hit och dit. Dessutom ser jag inte tecken på några vägglöss runt någon säng eller soffa.



    Något utslag har blivit väldigt rött runt omkring på huden också, ett större område....men de flesta ser ut som ovan.

    VAD är detta??? Försöker bestämma mig för vad nästa steg bör vara.....

  • Svar på tråden Varför kliar det på huden med enstaka utslag som dyker upp?
  • Wed 18 Jan 2023 19:53
    #1


    Exempel på något utslag som blivit mer irriterat i huden runt om....har också brännande känsla under fotsulorna men inga utslag där alls, bara kliande/brännande och rött...
  • Wed 18 Jan 2023 19:55
    #2

    Bytt tvättmedel? Sköljmedel? Ätit något nytt?

  • Wed 18 Jan 2023 19:59
    #3
    Cusoon skrev 2023-01-18 19:55:32 följande:

    Bytt tvättmedel? Sköljmedel? Ätit något nytt?


    Ja min första tanke var det....tänker att det kanske är något tvättmedel eller liknande i kombination med vintertorr hud men jag tycker inte att jag bytt...

    Men inte ser det ut som bett tycker jag som sagt...utan utslag....? Och tycker som sagt att om det var bett så borde ju inte hela huden klia utan bara utslagen.....och huden runt om...men så är ju inte fallet. Hela huden kliar på olika ställen på oss två men inte på min man och inte på mitt andra barn...
  • Wed 18 Jan 2023 20:09
    #4

    Ingen annan som har någon tanke baserat på vad jag skriver/bilderna? Familjeliv är ju inte vårdcentralen direkt men man får trots allt en del vettiga svar här och där på denna sajt tycker jag....

  • Wed 18 Jan 2023 21:39
    #5

    Antar att svaret är nej och att ingen har någon input?

    Verkar som sagt ligga på en stabil nivå med utslagen och kliandet så något gott är väl att det inte verkar bli värre i alla fall....

    Men som sagt, om någon har input får de gärna komma med den! 

  • Wed 18 Jan 2023 22:12
    #6

    Har ni testat att smörja er med mjukgörande morgon och kväll för att se om det känns bättre? Läst på om skabb? Det är mina spontana tankar :) 

  • Wed 18 Jan 2023 23:18
    #7

    Har ni husdjur? De kan isf dra med sig snöloppor, fågelloppor om de vistas utomhus.

Svar på tråden Varför kliar det på huden med enstaka utslag som dyker upp?