• Anonym (Kaffedraken)

    Jag behöver prata med någon med kunskap om depression/psykisk ohälsa

    Hej! Jag önskar få höra åsikter om hur man kanske ska tänka i min situation. Jag själv har inga egna erfarenheter av beteenden som kan uppkomma vid psykisk ohälsa. 


    Min onlinedejt som jag kommit väldigt nära lider av depression i perioder. Vi har aldrig träffats än pga det inte riktigt gått ihop än, dels pga vi båda jobbar borta och dels pga hans mående, men vi båda känner att vi vill ses och att det känns som att vi redan känner varandra. 


    Oftast pratar vi varje dag men i perioder har det kunnat vara tyst från hans håll typ sådär 1 vecka, några dagar, över en vecka? och alla dessa gånger har det varit hans mående som är orsaken. 


    Nu till problemet, nu har det varit tyst från hans håll i två månader? Han öppnar mina meddelanden, men svarar ej. Så livstecken finns, men inte mer än så. 


    Jag vet (tror?) att han vill fortsätta, det var inte länge innan denna tystnad som jag fortfarande fick höra det, att han vill fortsätta, att han vill träffa mig, att han tycker om mig? Och så har han alltid varit, beskrivit att han har viljan. 


    Men nu behöver jag lite perspektiv från andra håll, hur ska jag tänka här? Det har varit tyst i två månader som sagt, ingen respons från hans håll, jag har försökt många ggr. 

    För mig är det väldigt blandade känslor, ibland vill jag skriva till honom att jag avbryter det vi har men säger inte farväl, ibland slås jag av sorgen att det är som det är, att det vi hade var fint, roligt. Sorgen av att om inget skall bli till något nu? Funderingar om och om igen. Tänker på honom varje dag. Ibland känns det som jag inte KAN gå, för vem är jag om jag går när han har det dåligt (om det är det som är orsaken), isåfall är jag väl inte värd att få honom då han börjar må bra igen heller? 

    Ja, jag vet inte? Skall jag lita på hans ord så tycker han om mig mycket och viljan finns att skapa något med mig. 


    Kan jag få lite perspektiv från andra..?

  • Svar på tråden Jag behöver prata med någon med kunskap om depression/psykisk ohälsa
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låter ju helt galet jobbigt att du väntat två månader utan att få svar! Det är ju hemskt om han mår så dåligt, men det blir ju inte bättre om du också ska må dåligt, och då har ni ändå inte ens träffats!
    Och förlåt, men är det säkert att han är den han säger att han är? Att han är så sjuk, eller han kanske har dig lite när han känner för det och inte är sjuk?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu har jag bara slarvläst men vill ge mina tankar. Jag undrar om han har någon kontinuerlig kontakt med t.ex. en psykolog? Vet han varför han är deprimerad? Behöver/får han den medicin han kanske behöver? 

    Jag hoppas ju att ni kan prata, inte bara skriva. Undrar också om hans tidigare erfarenheter, förväntas du göra något som någon tidigare gjort eller backar han för att det blir för mycket känslor nu? 

    Jag har fler frågor men tror du kanske förstår vad jag menar, jag hade frågat honom om allt jag undrar. Fråga om han inte vill svara t.ex, om du inte ska skriva kanske? Och ta samtidigt och känn efter vad du vill, känner du att det blir för mycket tycker jag du bör backa, vill du vara vänlig mot honom är du så tydlig du kan, jag tror han behöver det så konkret som möjligt.

    Tror han kan ha varit mer öppen med sitt mående med dig än vad han varit med sina vänner, då blir du svårare att möta, de andra kan han fortsätta låtsas inför. En gissning, jag kan absolut ha fel. 

    Jag hade blivit knäpp om någon inte svarade på två månader, tycker det är tyket. Jag svarar inte en jag inte vill ha kontakt med, två nu då men det inser jag är dålig stil av mig. Är dock inte djupt deprimerad. Men jag tycker han bör kunna både förstå och göra bättre än vad jag får ut av din text.

    Glöm nu inte bort dig själv i detta!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (E) skrev 2023-01-23 18:18:51 följande:

    Nu har jag bara slarvläst men vill ge mina tankar. Jag undrar om han har någon kontinuerlig kontakt med t.ex. en psykolog? Vet han varför han är deprimerad? Behöver/får han den medicin han kanske behöver? 

    Jag hoppas ju att ni kan prata, inte bara skriva. Undrar också om hans tidigare erfarenheter, förväntas du göra något som någon tidigare gjort eller backar han för att det blir för mycket känslor nu? 

    Jag har fler frågor men tror du kanske förstår vad jag menar, jag hade frågat honom om allt jag undrar. Fråga om han inte vill svara t.ex, om du inte ska skriva kanske? Och ta samtidigt och känn efter vad du vill, känner du att det blir för mycket tycker jag du bör backa, vill du vara vänlig mot honom är du så tydlig du kan, jag tror han behöver det så konkret som möjligt.

    Tror han kan ha varit mer öppen med sitt mående med dig än vad han varit med sina vänner, då blir du svårare att möta, de andra kan han fortsätta låtsas inför. En gissning, jag kan absolut ha fel. 

    Jag hade blivit knäpp om någon inte svarade på två månader, tycker det är tyket. Jag svarar inte en jag inte vill ha kontakt med, två nu då men det inser jag är dålig stil av mig. Är dock inte djupt deprimerad. Men jag tycker han bör kunna både förstå och göra bättre än vad jag får ut av din text.

    Glöm nu inte bort dig själv i detta!


    Jag förstår vart du vill komma. Det är ju väldigt sorgligt om han backar pga något han tror eller så, och jag inte vet om det? :(

    Jag tror inte hade blivit för mycket för mig, inte med tanke på hur det känns just nu iallafall. Men att inte få svar är jobbigt, jag skrev till honom igår igen efter att inte gjort det på nästan två veckor. Samma sak hände, han öppnade men gav mig inget svar.


    Och jag vet ju att det kan vara som att bestiga ett berg att svara någon när man mår dåligt, men det är en jobbig situation för mig då jag inte kan veta till 100% att det är mående som är orsaken, eller om han inte vill längre liksom. Och ifall jag lämnar det vi har, gör jag honom en tjänst för att det var det han ville eller sårar jag honom djupt som går när det är dåligt. :( 

    Så, snälla du, svara de som du skrev att du undvikit, tänk om dom går och funderar som jag.. :) 

    Jag tror också att han varit mer öppen med mig än med andra, det känns så. Hur kommer det sig att jag är svårare att möta då? Om du orkar förklara. 


     

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Men...) skrev 2023-01-23 18:02:56 följande:

    Det låter ju helt galet jobbigt att du väntat två månader utan att få svar! Det är ju hemskt om han mår så dåligt, men det blir ju inte bättre om du också ska må dåligt, och då har ni ändå inte ens träffats!
    Och förlåt, men är det säkert att han är den han säger att han är? Att han är så sjuk, eller han kanske har dig lite när han känner för det och inte är sjuk?


    Är två månader lång tid, även om man mår dåligt? Jag blir liksom blind känner jag, ibland när jag räknar veckor så tänker jag att ?nej men det är ju bara några veckor?.. 

    Jag är säker på att han är den han säger att han är. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-01-23 17:10:09 följande:
    Egoism är möjligen fel ord. Men många med psykisk ohälsa blir mer eller mindre ego. De har fullt upp mig så själva och tar därför ringa hänsyn till omgivningen. Behöver mycket vila och egentid, mäktar inte med att ta ansvar och hantera krav, behöver ha det anpassat på sitt sätt och har svårt att ?gilla läget? och bara ta saker som de kommer. Sen är människor givetvis olika, det gäller såklart inte alla. 
    Låter riktigt, även om den sk egoismen inte är för att de aktivt väljer och vill vara det, tror jag. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-01-23 15:13:34 följande:
    Vi är alla, och bör alla vara lite egoistiska i perioder och det är en del i att vara människa. Att ha och bygga en relation med någon bör för mig handla om att båda får ut något, att båda stöttar varandra och att båda får utrymma att både ge och ta.

    Du är inte elak för att du avbryter något som inte fungerar, med en människa som faktiskt inte mår bra. Du skyddar dig själv och du sätter upp en gräns för hur dålig kontakt/relation du vill ha. Om han senare tar kontakt och vill bygga något igen, så har du där och då möjlighet att prata om vart din gräns går, om hur ni ska göra om han mår dåligt igen och om du då VILL.

    I ett akut psykiskt tillstånd kan man som medmänniska behöva köra till psykakut, ta hand om något så den andre får sova, acceptera att det inte finns energi till annat... Men då är det väldigt troligt så att man hunnit bygga en relation INNAN, eller att det är en plötslig oväntad sak som behöver hanteras.

    Att friskriva psykiskt sjuka ansvar blir knasigt. Det blir just sådant där medberoende. En process där du tappar fokus på vad som är rimligt. Han var en person som "frisk" men ev. var det också en sjukdomsgrej. Det kan du inte veta. Det du vet är att ni inte har tillräckligt med kontakt, att du "redan" ursäktar honom p.g.a. hans sjukdom och att du sätter honom för högt upp. För att du tycker synd om honom.

    Fullständigt mänskligt, men ack så "farligt". Det blir ingen sund relation, utan en haltande hjälpare/behövare-relation. Där du behöver vara den starka, och han tilllåts vara den hjälplösa. Inte sunt för någon av er och med stor risk så förstärker ni varandras roller. Du blir bekväm och nästa man är också ett hjälplöst mähä, och han tar inte tag i sitt mående, för det fungera ändå.

    Så, nä. Du är ingen dålig människa för att du tycker att två månaders tystnad inte är okej, och att du faktiskt släpper denna människa p.g.a. det.

    Vettigt inlägg, förutom att du i princip kallade honom ett hjälplöst mähä, vilket jag inte gillar och han inte är, men?

    Hur menar du med att hans beteende innan det blev sämre skulle kunna vara relaterat till depressionen det också? 


    Jag känner att jag ursäktar honom, eller ska vi säga sänker förväntningarna, men, är det inte så man ska göra då, sänka förväntningarna på den som mår dåligt? Jag har läst en del kring depression och en grej var detta.

    Jag känner även detdär att man vill rädda honom.. Livrädd för att något hemskt skulle hända honom. :( Vill han ska få ha det bra. 


     

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 08:44:58 följande:
    Är två månader lång tid, även om man mår dåligt? Jag blir liksom blind känner jag, ibland när jag räknar veckor så tänker jag att ?nej men det är ju bara några veckor?.. 

    Jag är säker på att han är den han säger att han är. 
    Ja, två månader är långt för OMGIVNINGEN även när man mår dåligt. För en person mitt uppe i en depression behöver det absolut inte upplevas så, men det är en del av problemet.

    Du gör som du vill och det finns absolut tillfällen då det är okej att saker inte blir som "ett vanligt förhållande", men risken är också att du tappar fokus på vad som är rimligt. Du blir inte psykiskt sjuk, men du hamnar i en relation där det hela haltar.

    Vill du kanske ha barn i framtiden? Ha ett hem och leva ihop med någon? Om en person må såpass dåligt att hen inte klarar meddela dig lite små ledtrådar under 2 månader, tror du verkligen att samma person kommer hjälpa dig när du är magsjuk. Betala sina räkningar? Vara lämplig medförälder? Ens jobba?

    Jag ser det som att du är i en fas nu, då du rimligtvis hade backat OM det inte vore för ohälsan/sjukdomen. Du har dåligt samvete och vill rädda denna man... Men det handlar inte om kärlek, eller en framtid, utan om att du redan nu tappat lite distans till förhållandet och vad som är rimligt. Du har ditt fokus på honom, snarare än på vilken relation som faktiskt är möjlig.

    Ni har ju inte ens en relation än. Släpp taget och se vad som händer. Nu ligger faktiskt bollen hos honom. Blir han mirakulöst bättre, så ta det då. Sitt inte och vänta
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 09:03:20 följande:

    Vettigt inlägg, förutom att du i princip kallade honom ett hjälplöst mähä, vilket jag inte gillar och han inte är, men?

    Hur menar du med att hans beteende innan det blev sämre skulle kunna vara relaterat till depressionen det också? 


    Jag känner att jag ursäktar honom, eller ska vi säga sänker förväntningarna, men, är det inte så man ska göra då, sänka förväntningarna på den som mår dåligt? Jag har läst en del kring depression och en grej var detta.

    Jag känner även det där att man vill rädda honom.. Livrädd för att något hemskt skulle hända honom. :( Vill han ska få ha det bra. 


    Nä, han är inte ett hjälplöst mähä, utan en människa som antingen klarar att prioritera att ha en flirt eller inte. Låt vanliga spelregler gälla.

    En vanlig form av depression är bipolär sjukdom. Då har man toppar och dalar. I en topp kan man dra igång saker och ha ett fokus, som OCKSÅ är osunt. Det är ingenting man själv upplever att man lider av, men en del av problematiken. Man kan bli intensiv och orka mer än vad som är rimligt. Man kan ha orealistiska tankar/känslor och uppfattas som lycklig. Hr du mött honom i mani, har du mött en person som faktiskt inte heller är sund och lätt att ha att göra med. Storartade planer... 

    Man kan inte ha höga förväntningar på någon som mår dåligt, men man kan heller inte ha inga som helst förväntningar. Det är att undervärdera sig själv. 

    Problemet när du försöker rädda någon, är att du lägger för mycket makt på dig själv och för lite på saker runtomkring. Exempelvis behöver kanske din vän/flirt vård. Och hur illa det är VET du inte. Det kan vara en människa som faktiskt aldrig blir frisk, och som kommer att ha väldigt djupa depressioner. Och manier... Det du beskriver är ingen bra grund för ett förhållande. Och som anhörig så tänker jag att det är väldigt mycket bättre för den deprimerade att ha en partner som kan stötta, utan att sätta varesig för låga eller för höga krav. Då kommer den sjuka att söka vård i rimlig tid.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 08:48:35 följande:
    Låter riktigt, även om den sk egoismen inte är för att de aktivt väljer och vill vara det, tror jag. 
    Det är nog inget val nej. Utan mer att de behöver fokusera på sig själva och vila från sociala intryck.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Helt krasst så är det inte läge att inleda en relation när han mår så pass dåligt.
    Ni kan fortsätta lära känna varandra som vänner under tiden han försöker hitta strategier för att må bättre, men det låter som om du vill mer, och känner skuld redan nu, innan ni ens inlett ngt, om du "överger" honom. Du kan inte få honom att må bättre, inte rädda honom.
    Kanske hade ni funkat om ni mötts vid en annan tidpunkt, men inte nu.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-24 08:43:07 följande:

    Jag förstår vart du vill komma. Det är ju väldigt sorgligt om han backar pga något han tror eller så, och jag inte vet om det? :(

    Jag tror inte hade blivit för mycket för mig, inte med tanke på hur det känns just nu iallafall. Men att inte få svar är jobbigt, jag skrev till honom igår igen efter att inte gjort det på nästan två veckor. Samma sak hände, han öppnade men gav mig inget svar.


    Och jag vet ju att det kan vara som att bestiga ett berg att svara någon när man mår dåligt, men det är en jobbig situation för mig då jag inte kan veta till 100% att det är mående som är orsaken, eller om han inte vill längre liksom. Och ifall jag lämnar det vi har, gör jag honom en tjänst för att det var det han ville eller sårar jag honom djupt som går när det är dåligt. :( 

    Så, snälla du, svara de som du skrev att du undvikit, tänk om dom går och funderar som jag.. :) 

    Jag tror också att han varit mer öppen med mig än med andra, det känns så. Hur kommer det sig att jag är svårare att möta då? Om du orkar förklara. 


     


    När de två som skrev till mig nu skrivit igen har jag svarat, är dock en viss skillnad då vi inte har en relation. Men det blev för mycket för mig bara. Den ena var så intensiv och den andra har gjort mig så fullständigt rädd.

    Jag tycker du har gjort/gör precis allt du kan, sorgligt att han inte svarar men han måste ju vara något drivande också om er relation ska fungera. Så jag återupprepar att jag tycker du ska tänka på dig själv, du kan inte göra mer än att vara tydlig och sedan backa, låta honom ta initiativ, tycker jag.
Svar på tråden Jag behöver prata med någon med kunskap om depression/psykisk ohälsa