• Anonym (Undra­r)
    Mon 23 Jan 2023 17:31
    11028 visningar
    24 svar
    24
    11028

    Magvärk och blod i avföringen

    Är en man. 

    Fick brännande känsla i magen vid lunch idag. Gasig. Tänkte inte mer på det.

    Gick sen på toa hemma efter arbetet. Det var blod överallt. Färskt rött "fint blod".

    Har varit sjuk med världens huvudvärk för 2 veckor sen. Även värk vid kindbenen o i tandköttet. Tror det var influensa. Fast var inte snorig alls? 

    Fick problem med magen, med förstoppning. Men "höll ut" och tyckte att det blev något bättre i torsdags. Men märkt att det inte var helt bra under helgen.

    Ris kommer inte ut så har ätit makaroner för att få fart på magen igen. 

    Nu ligger jag har med molande värk i högra sidan av magen.

    Tror inte att det är hemorrojder eller fissur. Men tänkte rådfråga här vad ni tänker om detta? 

    Har även fått en fläck som blivit större mellan halsen o axeln senaste månaden.  Fläcken dök upp för ca 2 månader sen. 

    Jag vet inte mer än så. 

    Ligger på vänster sidan nu då höger sidan gör lite ont. 

    Är det värt att oroa sig eller ska man vänta en vecka innan man besvärar sjukvården? 

  • Svar på tråden Magvärk och blod i avföringen
  • Fja
    Tue 24 Jan 2023 13:37
    #11

    Läkarstudent: Som tidigare nämnt i tråden, kontakt sjukvården! 


    Ont i höger nedre mage, och sova på vänstersida är något vi typiskt ser med Appendicitis (blindtarmsinflammation), även divertikulit som tidigare nämnts, där tarmfickor blir inflammerade och kan spricka är möjligt. Tarmflickorna bildas oftast på grund av att tarmen utsatts för stress, såsom den gör om man har en långvarig förstoppning där tarminnehållet trycker på tarmen. 
    Både tillhör akutbuk, alltså problem med magen där du behöver omedelbar sjukvård och oftast operation. 


    Vid förstoppning drick mycket vätska, och rör på dig, du vill få igång tarmarna. Det finns receptfria läkemedel på apoteket att använda med gott resultat. Jag tycker personligen att te hjälper mig vid förstoppning. ?Härda? inte ut en förstoppning utan ta hjälp! 


    Som också nämnt i tråden är färskt rött blod ett tecken på problem i nedre tarm, medans svart mörkare blod beror på problem högre upp i tarmsystemet. Detta blod har hunnit spjälkas av matspjälkningen och därför blivit mörkare. Blod i avföring ska utredas, då det kan bero på ofarliga saker som hemorrojder men även cancer, inre blödning osv.


    Tillsist, sök hjälp vid besvär, skriv inte på internetforum, och kom ihåg att man alltid kan ringa 1177 om man inte vet ifall man ska åka in eller ej. 

  • Fja
    Tue 24 Jan 2023 13:43
    #12

    Och kolla upp fläcken på halsen. Jag är verkligen ingen expert i ämnet, och du ger inte så mycket mer info förutom att fläcken växer och att den sitter på halsen, så svårt att ha några teorier, så kolla upp fläcken snälla! 

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 19:49
    #13
    Anonym (Emmy) skrev 2023-01-23 21:39:57 följande:

    Blod från tarmen? Sök vård. Dock är mörkt blod ofta ett allvarligare tecken än ljust, då mörkt ofta kommer längre upp från tarmen. Ljust är blödningskällan längre ned. Det är vad jag fått lära mig iaf. 


    Fja skrev 2023-01-24 13:37:19 följande:

    Läkarstudent: Som tidigare nämnt i tråden, kontakt sjukvården! 


    Ont i höger nedre mage, och sova på vänstersida är något vi typiskt ser med Appendicitis (blindtarmsinflammation), även divertikulit som tidigare nämnts, där tarmfickor blir inflammerade och kan spricka är möjligt. Tarmflickorna bildas oftast på grund av att tarmen utsatts för stress, såsom den gör om man har en långvarig förstoppning där tarminnehållet trycker på tarmen. 
    Både tillhör akutbuk, alltså problem med magen där du behöver omedelbar sjukvård och oftast operation. 


    Vid förstoppning drick mycket vätska, och rör på dig, du vill få igång tarmarna. Det finns receptfria läkemedel på apoteket att använda med gott resultat. Jag tycker personligen att te hjälper mig vid förstoppning. ?Härda? inte ut en förstoppning utan ta hjälp! 


    Som också nämnt i tråden är färskt rött blod ett tecken på problem i nedre tarm, medans svart mörkare blod beror på problem högre upp i tarmsystemet. Detta blod har hunnit spjälkas av matspjälkningen och därför blivit mörkare. Blod i avföring ska utredas, då det kan bero på ofarliga saker som hemorrojder men även cancer, inre blödning osv.


    Tillsist, sök hjälp vid besvär, skriv inte på internetforum, och kom ihåg att man alltid kan ringa 1177 om man inte vet ifall man ska åka in eller ej. 


    Fja skrev 2023-01-24 13:43:06 följande:

    Och kolla upp fläcken på halsen. Jag är verkligen ingen expert i ämnet, och du ger inte så mycket mer info förutom att fläcken växer och att den sitter på halsen, så svårt att ha några teorier, så kolla upp fläcken snälla! 


    Tack till alla som har svarat.

    Valde att citera ut 3 av er.


    Jag är inte direkt den som springer till vården. 


    Men blev hemma idag ifrån jobbet. 


    Har konstigt nog inte haft något blod alls idag vad jag har kunnat se?


    Däremot fortfarande lite smärta i magen.


    Tänkte se om det blir bättre tills imorgon. Men nu när det verkar ha slutat blöda så borde jag ju gå tillbaka till jobbet. Får bara arbeta lite saktare p ga magsmärtan. Smärtan är ju inte jättestark men det känns.


    Tack för inputen ang föda. Har känt mig osäker på om jag ska äta på eller minska på maten. ätit makaroner o pasta men åt ris senast (kanske därför som det gör ondare nu igen? Har skippat alla kryddor o salt.


    Då det har slutat blöda så kanske jag inte behöver vara så orolig eller ?


    Har funderat på att jag kanske bör kolla upp fläcken med.


     


    Tack för eran omtanke alla.

  • Anonym (Teddy­)
    Tue 24 Jan 2023 20:10
    #14
    Anonym (Undrar) skrev 2023-01-24 19:49:37 följande:
    Fja skrev 2023-01-24 13:37:19 följande:

    Läkarstudent: Som tidigare nämnt i tråden, kontakt sjukvården! 


    Ont i höger nedre mage, och sova på vänstersida är något vi typiskt ser med Appendicitis (blindtarmsinflammation), även divertikulit som tidigare nämnts, där tarmfickor blir inflammerade och kan spricka är möjligt. Tarmflickorna bildas oftast på grund av att tarmen utsatts för stress, såsom den gör om man har en långvarig förstoppning där tarminnehållet trycker på tarmen. 
    Både tillhör akutbuk, alltså problem med magen där du behöver omedelbar sjukvård och oftast operation. 


    Vid förstoppning drick mycket vätska, och rör på dig, du vill få igång tarmarna. Det finns receptfria läkemedel på apoteket att använda med gott resultat. Jag tycker personligen att te hjälper mig vid förstoppning. ?Härda? inte ut en förstoppning utan ta hjälp! 


    Som också nämnt i tråden är färskt rött blod ett tecken på problem i nedre tarm, medans svart mörkare blod beror på problem högre upp i tarmsystemet. Detta blod har hunnit spjälkas av matspjälkningen och därför blivit mörkare. Blod i avföring ska utredas, då det kan bero på ofarliga saker som hemorrojder men även cancer, inre blödning osv.


    Tillsist, sök hjälp vid besvär, skriv inte på internetforum, och kom ihåg att man alltid kan ringa 1177 om man inte vet ifall man ska åka in eller ej. 


    Tack till alla som har svarat.

    Valde att citera ut 3 av er.


    Jag är inte direkt den som springer till vården. 


    Men blev hemma idag ifrån jobbet. 


    Har konstigt nog inte haft något blod alls idag vad jag har kunnat se?


    Däremot fortfarande lite smärta i magen.


    Tänkte se om det blir bättre tills imorgon. Men nu när det verkar ha slutat blöda så borde jag ju gå tillbaka till jobbet. Får bara arbeta lite saktare p ga magsmärtan. Smärtan är ju inte jättestark men det känns.


    Tack för inputen ang föda. Har känt mig osäker på om jag ska äta på eller minska på maten. ätit makaroner o pasta men åt ris senast (kanske därför som det gör ondare nu igen? Har skippat alla kryddor o salt.


    Då det har slutat blöda så kanske jag inte behöver vara så orolig eller ?


    Har funderat på att jag kanske bör kolla upp fläcken med.


     


    Tack för eran omtanke alla.


    Man får ju faktiskt vara hemma ifrån jobbet vid smärta också. Bara så att du vet Skrattande
  • Anonym (Vård)
    Tue 24 Jan 2023 23:24
    #15

    Du måste ju kolla upp trots att det har slutat blöda. Har haft magsår och för mig slutade det också blöda, så jag skippade att söka vård. För jag trodde att jag var ok och brist på kunskap. Tills jag fick åka in till akuten och opereras. 

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 23:34
    #16
    Anonym (Vård) skrev 2023-01-24 23:24:13 följande:

    Du måste ju kolla upp trots att det har slutat blöda. Har haft magsår och för mig slutade det också blöda, så jag skippade att söka vård. För jag trodde att jag var ok och brist på kunskap. Tills jag fick åka in till akuten och opereras. 


    Blev det så allvarligt alltså?


    Hur lång tid tog operationen? Eller hur lång tid tills du fick komma hem igen ?


    Fick du äta medicin?


    Har ett föreläggande ang körkortet. (Vårdkontrroll, ej missbruk eller något sådant)


    Men vill inte behöva käka några mediciner inför det.


    Kanske skulle kolla mig då. Tänkte nog avvakta med jobbet imorgon ändå då det är ett fysiskt arbete o sätndigt jäktande hela dagarna.

  • Anonym (Vård)
    Tue 24 Jan 2023 23:57
    #17
    Anonym (Undrar) skrev 2023-01-24 23:34:29 följande:

    Blev det så allvarligt alltså?


    Hur lång tid tog operationen? Eller hur lång tid tills du fick komma hem igen ?


    Fick du äta medicin?


    Har ett föreläggande ang körkortet. (Vårdkontrroll, ej missbruk eller något sådant)


    Men vill inte behöva käka några mediciner inför det.


    Kanske skulle kolla mig då. Tänkte nog avvakta med jobbet imorgon ändå då det är ett fysiskt arbete o sätndigt jäktande hela dagarna.


    Ja, det var väldigt allvarligt. Har för mig att operationen tog 2-3 timmar, kommer inte ihåg den exakta tiden. Jag fick komma hem efter en vecka, blev sjukskriven i en månad. Fick äta olika antibiotika, protonpumpshämmare, morfin för smärtan. 
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 10:25
    #18
    +1

    Ringde vårdcentralen idag.


    Man tyckte att jag skulle avvakta 1 vecka o käka Omeprazol? Tror jag det var. Halsbrännetablett iallafall.


    Har bokat tid för fotografering av fläcken iallafall. 

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 16:28
    #19

    Undrar om man ens tog mig på allvar? 

    Alla säger ju att det verkar allvarligt. Men sedan ska man enbart äta halsbränna tabletter?? 

  • Anonym (Anna)
    Wed 25 Jan 2023 19:14
    #20
    Anonym (Undrar) skrev 2023-01-25 16:28:25 följande:

    Undrar om man ens tog mig på allvar? 

    Alla säger ju att det verkar allvarligt. Men sedan ska man enbart äta halsbränna tabletter?? 


    Mina magbesvär började på liknande sätt som dina. Fick tips att i samband med penicillinkur ta Omeprazol som skulle skydda tarmen. Tarmen blev iaf inte sämre av  det.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sat 28 Jan 2023 23:49
    #21

    Har fortfarande ganska så ont i magen. Smärta ovanför till höger om navel (ganska nära naveln), någon dov tryckande känsla ännu mer till höger vid njuren typ. (Ej ont men obehaglig)

    Ibland små stickande smärta i mitten av magen under naveln.


    Har inte blödigt mera iallafall. .

  • Sun 29 Jan 2023 10:00
    #22

    Tycker att du ska gå till vårdcentralen och få det utrett. Då kan du ju få behandlig och slippa problem.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sun 29 Jan 2023 11:10
    #23
    Lynx123 skrev 2023-01-29 10:00:56 följande:

    Tycker att du ska gå till vårdcentralen och få det utrett. Då kan du ju få behandlig och slippa problem.


    Har ju varit i kontakt med dom. Men de tänkte inte kolla upp det om jag inte fick mer problem med blod. Vilket jag inte har haft. 
  • Sun 29 Jan 2023 11:24
    #24

    Jovisst, men du får propsa på hjälp. Magsmärtor ska man inte leka med.

Svar på tråden Magvärk och blod i avföringen