• Anonym (Vahän­der)
    Tue 24 Jan 2023 10:56
    2980 visningar
    33 svar
    33
    2980

    Är min sambo svartsjuk?

    Jag, min sambo och 4 andra vänner brukar träffas och spela brädspel och ha lite skoj. På sistone har jag märkt att min sambo blir oerhört irriterad för det minsta lilla på sin vän. Han i princip små-mobbar killen, på ett smidigt sätt, men ändå inte obemärkt. Jag och den här vännen brukar snacka om saker för vi har lite gemensamma intressen som jag och min sambo inte delar. Jag är inte ett dugg attraherad av honom så det är högst vänskapligt, jag stöttar honom eftersom han e singel och är inte så nära med sin familj.

    När jag försöker ta upp med sambon att han behandlar honom dåligt så kommer han med en massa ursäkter. Typ "det är så vi snackar" och "jag ska inte lägga mig i" osv osv. Jag förstår inte riktigt varför han beter sig så mot just honom, tror ni att det kan vara svartsjuka för att vi kommer överens rätt bra och har intressanta diskussioner?

  • Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?
  • Anonym (Sväns­ka)
    Wed 25 Jan 2023 09:48
    #21
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-24 12:14:22 följande:
    Tror inte att ingen är bekant med svartsjuka

    Dubbla negationer. Menar du alltså "Tror att någon är bekant med svartsjuka"?

    Bekant? Bekant med själva svartsjukan, eller bekant med någon som är svartsjuk?


     

  • Anonym (Läget­)
    Wed 25 Jan 2023 09:57
    #22
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-25 09:42:01 följande:

    Nej, jag har inte blivit bedragen. 


    Jag vet precis vilket slags beteende du innehar ts då många har betett sig liknande för att få umgås / prata med mig framför sin partner när vi väl ses.
    Och det har inte imponerat på mig överhuvudtaget.

    Snarare så har jag fått be om ursäkt till deras killar för att situationen blir så uppenbart pinsam och kränkande mot dom att jag istället då har valt att stötta killen i plural istället för att faktiskt uppskatta tjejernas samtal med mig.


    Jag tolkade TS som att hon ofta pratar med en gemensam vän till henne och sambon på deras spelkvällar, vilket gör sambon svartsjuk. Sambon har svårt att säga att han blir svartsjuk rätt ut, och blir smått taskig och mobbande  mot denna vän framför de andra gemensamma vännerna, troligen för att hävda sig. De andra vännerna tycker att situationen är så pinsam att de "stirrar ner i tallriken".

    Du har tankar kring att du vet vilken sorts beteende som TS har, utifrån, tolkar jag det som, att du är så pass attraktiv att kvinnliga vänner ignorerar sina partners för att istället fokusera på att umgås med dig. Då har du blivit obekväm och stöttat deras manliga partners. 

    Din historia är inte oviktig, utan skulle kunna vara en väckarklocka för kvinnor som män vilka flirtar med andra inför sin partner. Men just här antar du lite för mycket som du inte vet.

    En fråga jag därför har till TS: har du och vännen fler gemensamma intressen än vännens dejting, som alltså din sambo inte är intresserad av? Eller finns det fler ämnen där din sambo känner sig utanför? Det verkar ju inte heller som om de andra deltar i samtalen mellan er, utan tycker att det hela är pinsamt. Har du några tankar om varför de andra tycker att situationen är så pinsam att de stirrar ner i sina tallrikar? 
  • Anonym (Hmm)
    Wed 25 Jan 2023 10:34
    #23
    Anonym (.) skrev 2023-01-25 09:43:59 följande:
    Sluta klistra på dina erfarenheter på TS. Det är ju bara pinsamt. 

    Du kanske skulle lära dig hur det fungerar i ett samtalsforum? 


    Man bidrar till diskussionen och man förhåller sig till trådens ämne. Man gör inte som du enstaka påhopp sprunget ifrån luften utan att komma med någonting mer.


    I detta forum så går dina inlägg mot mig som under trams och off topic.

  • Anonym (.)
    Wed 25 Jan 2023 10:46
    #24
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-25 10:34:55 följande:

    Du kanske skulle lära dig hur det fungerar i ett samtalsforum? 


    Man bidrar till diskussionen och man förhåller sig till trådens ämne. Man gör inte som du enstaka påhopp sprunget ifrån luften utan att komma med någonting mer.


    I detta forum så går dina inlägg mot mig som under trams och off topic.


    Fast du ska kanske förhålla dig till det som TS skriver innan du klagar på andra. Men du har kanske andra regler?
  • Anonym (Hmm)
    Wed 25 Jan 2023 10:46
    #25
    Anonym (Läget) skrev 2023-01-25 09:57:23 följande:
    Jag tolkade TS som att hon ofta pratar med en gemensam vän till henne och sambon på deras spelkvällar, vilket gör sambon svartsjuk. Sambon har svårt att säga att han blir svartsjuk rätt ut, och blir smått taskig och mobbande  mot denna vän framför de andra gemensamma vännerna, troligen för att hävda sig. De andra vännerna tycker att situationen är så pinsam att de "stirrar ner i tallriken".

    Du har tankar kring att du vet vilken sorts beteende som TS har, utifrån, tolkar jag det som, att du är så pass attraktiv att kvinnliga vänner ignorerar sina partners för att istället fokusera på att umgås med dig. Då har du blivit obekväm och stöttat deras manliga partners. 

    Din historia är inte oviktig, utan skulle kunna vara en väckarklocka för kvinnor som män vilka flirtar med andra inför sin partner. Men just här antar du lite för mycket som du inte vet.

    En fråga jag därför har till TS: har du och vännen fler gemensamma intressen än vännens dejting, som alltså din sambo inte är intresserad av? Eller finns det fler ämnen där din sambo känner sig utanför? Det verkar ju inte heller som om de andra deltar i samtalen mellan er, utan tycker att det hela är pinsamt. Har du några tankar om varför de andra tycker att situationen är så pinsam att de stirrar ner i sina tallrikar? 

    Bra sammanfattning. 


    Har varit med om det så många gånger att jag blir lite smått irriterad och kanske lite fartblind tydligen då ni är några som säger att jag antar lite för mycket.


    Har varit den där killen som får otrevliga nervärderande kommentarer utav andra partners män och det är tråkigt. Men tycker att män som beter sig så är otroligt korkade också. O framför allt fega som inte vågar prata ut med sin kvinna om hans oroväckande känslor som i många fall enbart har varit en inbillning. Iallafall ifrån mitt håll. Tjejernas håll  kan jag inte svara för, men har uppfattat det som att det inte hade varit svårt att få dom i säng om jag hade varit ett as o utnyttjat situationerna.


    Men jag hatar otrohet så har aldrig gjort det.

  • Anonym (.)
    Wed 25 Jan 2023 10:48
    #26
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-25 10:34:55 följande:

    Du kanske skulle lära dig hur det fungerar i ett samtalsforum? 


    Man bidrar till diskussionen och man förhåller sig till trådens ämne. Man gör inte som du enstaka påhopp sprunget ifrån luften utan att komma med någonting mer.


    I detta forum så går dina inlägg mot mig som under trams och off topic.


    Detta är ett exempel på hur du beter dig, rent hitte-på: 

    Sluta behandla han som skit och involvera honom och låt han få komma med samtalsämne istället för att enbart behöva sitta utanför och lyssna o se på er som sitter o fnittrar ihop. 
  • Anonym (Hmm)
    Wed 25 Jan 2023 10:49
    #27
    Anonym (.) skrev 2023-01-25 10:46:06 följande:
    Fast du ska kanske förhålla dig till det som TS skriver innan du klagar på andra. Men du har kanske andra regler?
    Jag för en diskussion med ts samt andra. Du för en monotalk med mig. Jag har svarat till dig nu 2 gånger. O nu är det slut med det. Antingen förstår du vad jag försöker få fram eller så förstår du inte det. Problemet ligger hos dig oavsett då denna anti diskussion är nu avslutad. 
  • Anonym (Läget­)
    Wed 25 Jan 2023 10:52
    #28
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-25 10:46:07 följande:

    Bra sammanfattning. 


    Har varit med om det så många gånger att jag blir lite smått irriterad och kanske lite fartblind tydligen då ni är några som säger att jag antar lite för mycket.


    Har varit den där killen som får otrevliga nervärderande kommentarer utav andra partners män och det är tråkigt. Men tycker att män som beter sig så är otroligt korkade också. O framför allt fega som inte vågar prata ut med sin kvinna om hans oroväckande känslor som i många fall enbart har varit en inbillning. Iallafall ifrån mitt håll. Tjejernas håll  kan jag inte svara för, men har uppfattat det som att det inte hade varit svårt att få dom i säng om jag hade varit ett as o utnyttjat situationerna.


    Men jag hatar otrohet så har aldrig gjort det.


    Jag såg det som att du läste situationen utifrån dina erfarenheter, och på så sätt fick jag frågor i mig som inte fanns där när jag först läste trådstarten. 
    Tråkigt att höra att du varit med om detta flera gånger, särskilt som du inte själv vill utnyttja situationen. Jag har inte tänkt på denna aspekt av att vara attraktiv tidigare. Nu förstår jag mer om varför man kan bli utanför som singel och attraktiv, i och med att uttråkade människor i parrelationer ser på en som lovligt byte då. Du kanske kan säga att du redan träffar någon nästa gång, och vara lite tråkig och kortfattad i kontakten med tjejerna?
    Vi får avvakta TS klargörande av sin situation. 
  • LFF
    Wed 25 Jan 2023 10:57
    #29
    +1
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 12:04:05 följande:

    Dom som inte förstår vad svartsjuka är eller anser det vara en dålig sak har aldrig varit riktigt, på riktigt förälskade. 


    Lägg ägg! Det går hur bra som helst att ha varit riktigt förälskad utan att ha ha varit svartsjuk. Svartsjuka är inte ett tecken på kärlek. 
  • Anonym (Sväns­ka)
    Wed 25 Jan 2023 12:41
    #30
    LFF skrev 2023-01-25 10:57:55 följande:
    Lägg ägg! Det går hur bra som helst att ha varit riktigt förälskad utan att ha ha varit svartsjuk. Svartsjuka är inte ett tecken på kärlek.
    Att vara svartsjuk betydet att man känner sig sviken kärleksmässigt. Av någon anledning jag inte förstår anses sådant vara oacceptabelt.

    Det går hur bra som helst att vara lite svartsjuk utan att tjafsa, kontrollera eller mobba brädspelsdeltagare.
  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 22:57
    #31

    Ojoj.

    Låt mig förtydliga en gång för alla. Det är inte som på någon komediserie där jag och sambons kompis börjar prata intensivt och ignorerar alla runtomkring oss ens i 10 minuter. Han pratar mycket om incel fenomenet, feminism, kändisar som är involverade i diskussionen osv


    Jag hänger en del på forum och kollar en del youtube om sånt. + En annan grej gemensamt som vi kan dra mycket referenser till men det händer typ aldrig.

    Om vi sitter tillsammans så bekräftar jag min sambo hela tiden. Jag sitter nära honom, kan pussa honom, vara kärleksfull mot honom. Inget av detta är jag mot hans vän (obviously). Om jag och hans vän börjar diskutera sånt skit som vi tycker är intressant så borde han inte bry sig ett dugg. Om han t o m är kärleksfull mot vår tjejpolare så bryr jag mig inte! Jag e trygg i vår relation. Att jag och hans vän kan hamna i hetsiga diskussioner är underhållande för oss eftersom vi är "debatt" typen. Min sambo är inte det, vilket jag tror är sunt i vårt förhållande på grund av balansen. Dessutom är jag attraherad av min sambo och vill ha barn med honom. Han ska inte behöva känna sig osäker.

    Hur som haver är jag orolig att min sambo förstör våra trevliga kvällar tillsammans..något som en socialperson som jag behöver för att må bra! Jag har inte så många vänner i staden vi bor i.
  • Anonym (stött­ande?)
    Thu 26 Jan 2023 21:14
    #32
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-25 22:57:07 följande:

     Att jag och hans vän kan hamna i hetsiga diskussioner är underhållande för oss eftersom vi är "debatt" typen. Min sambo är inte det, vilket jag tror är sunt i vårt förhållande på grund av balansen. 


    Är det inte mer sannolikt att sambon bara känner sig lite utkonkurrerad pga. bristande verbal förmåga att föra underhållande diskussioner med kvinnor?

    Inte sunt om han känner att han kommer till korta på det området och måste använda andra metoder för att kompensera för det. Speciellt om dessa metoder innebär att han måste använda lite primitiva tekniker för att dominera andra och därefter bara blåneka att han alls gör det. 

    Kanske dags att se lite kritisk på din sambo och överväga om balansen mellan er är så sund egentligen.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Thu 26 Jan 2023 21:44
    #33
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-25 22:57:07 följande:

    Ojoj.

    Låt mig förtydliga en gång för alla. Det är inte som på någon komediserie där jag och sambons kompis börjar prata intensivt och ignorerar alla runtomkring oss ens i 10 minuter. Han pratar mycket om incel fenomenet, feminism, kändisar som är involverade i diskussionen osv


    Jag hänger en del på forum och kollar en del youtube om sånt. + En annan grej gemensamt som vi kan dra mycket referenser till men det händer typ aldrig.

    Om vi sitter tillsammans så bekräftar jag min sambo hela tiden. Jag sitter nära honom, kan pussa honom, vara kärleksfull mot honom. Inget av detta är jag mot hans vän (obviously). Om jag och hans vän börjar diskutera sånt skit som vi tycker är intressant så borde han inte bry sig ett dugg. Om han t o m är kärleksfull mot vår tjejpolare så bryr jag mig inte! Jag e trygg i vår relation. Att jag och hans vän kan hamna i hetsiga diskussioner är underhållande för oss eftersom vi är "debatt" typen. Min sambo är inte det, vilket jag tror är sunt i vårt förhållande på grund av balansen. Dessutom är jag attraherad av min sambo och vill ha barn med honom. Han ska inte behöva känna sig osäker.

    Hur som haver är jag orolig att min sambo förstör våra trevliga kvällar tillsammans..något som en socialperson som jag behöver för att må bra! Jag har inte så många vänner i staden vi bor i.
    Verkar som att problemet ligger hos din sambo, troligtvis osäkerhet och kan säkert bero på att denne man är så annorlunda än vad din sambo är, han ser kanske denne som någon form av hot. Absolut inte någon ursäkt för hans beteende, bara en fundering. 

    Du ska inte behöva ändra dig eller anpassa dig efter din sambos osäkerhet.

    Hur har ni diskuterat detta, tänker spontant att det kan vara skillnad på att ta det strax efter det har skett och man kastar ur sig "varför så spydig mot Jonas, du har ju verkligen lyckats förstöra denna kvällen, igen?!" eller något tillfälle senare när man inte känner den direkta irritationen så att säga och istället berättar utifrån hur man uppfattat och känner i den situationen, frågar hur han ser på det och att man vill inte behöva känna så. 
Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?