• Anonym (Ragge­)
    Tue 24 Jan 2023 21:03
    11354 visningar
    82 svar
    82
    11354

    Mitt ex skriver om mig

    Nån mer som varit med om det fenomenet? Dvs att ens ex skriver om en på forum men en helt annan version av vad som hände, för att framstå som bättre på låt vis. Dessutom ett forum där hon vet att jag läser.

    Varför gör man så?

  • Svar på tråden Mitt ex skriver om mig
  • Anonym
    Wed 25 Jan 2023 09:43
    #31
    -2 +1
    Anonym (Ragge) skrev 2023-01-24 22:08:06 följande:
    Vi var ihop, hon var otrogen/hade sex med en annan.  Finns inte så många tolkningar av det. Men nu var inte frågan det och jag tänker inte gå OT mer
    Det kanske du inte tänker göra men då du är helt poänglös spelar ju ditt agerande ingen roll och jag tänker göra det.

    Vi har aldrig skrivit om dina tolkningar. DU har själv skrivit att hon har en version och sedan upprepade gånger att nej minsann, det kan hon inte ha. Hon har inte alls en version. Hon bara skriver om den. Det finns inga versioner eller uppfattningar, har du varit mycket noga med.
    Följaktligen har hon inte skrivit något alls om dig, utan du har fabulerat ihop hela trådens ämne. Eller så har hon en egen version och uppfattning. Fast näe ...
  • Anonym (Ja)
    Wed 25 Jan 2023 10:28
    #32
    Anonym skrev 2023-01-25 09:43:30 följande:
    Det kanske du inte tänker göra men då du är helt poänglös spelar ju ditt agerande ingen roll och jag tänker göra det.

    Vi har aldrig skrivit om dina tolkningar. DU har själv skrivit att hon har en version och sedan upprepade gånger att nej minsann, det kan hon inte ha. Hon har inte alls en version. Hon bara skriver om den. Det finns inga versioner eller uppfattningar, har du varit mycket noga med.
    Följaktligen har hon inte skrivit något alls om dig, utan du har fabulerat ihop hela trådens ämne. Eller så har hon en egen version och uppfattning. Fast näe ...
    Fast nu är du lite poänglös, och faktiskt onödigt aggressiv. Ta några djupa andetag och kanske en promenad om ämnet av någon anledning är för personligt triggande för dig.

    Jag förstår vart du vill komma med att det finns flera versioner, visst finns det det. Jag tolkar det på TS som att hans ex spridit uppenbara lögner om honom och deras relation, och jo visst är det tekniskt sett hennes "version", även om hon mycket väl kan vara fullt medveten om att hennes version är falsk och att syftet är att svärta ner honom, vilket jag tolkar som att TS hävdar. Är det defakto otrohet som TS också hävdar så finns det väl inte så mycket mer för dem att diskutera, där tycker jag personligen att han gör bäst i att gå vidare. Men hela storyn vet såklart bara de två. 


  • Anonym (enkle­t)
    Wed 25 Jan 2023 10:52
    #33
    Anonym (Ragge) skrev 2023-01-24 22:08:06 följande:
    Vi var ihop, hon var otrogen/hade sex med en annan.  Finns inte så många tolkningar av det. Men nu var inte frågan det och jag tänker inte gå OT mer

    Om det är så enkelt som du skriver här har hon skrivit i sin version något eller flera av följande detaljer som inte stämmer:
    - Ni var ihop (har hon förnekat det?)
    - Hon var otrogen (har hon förnekat det?)
    - Hon hade sex med en annan (har hon förnekat det?)

    Det är inte ovanligt att man förnekar sin egen otrohet.
    Om hon väljer att göra det anonymt i ett anonymt forum är det väl hennes problem?

    Eller bryr du dig verkligen om att hon anonymt ljuger för anonyma människor som varken du eller hon känner?


    Det du läser här, som hon skriver, är vad ALLA går igenom vid otrohetsaffärer.
    Man beskriver händelsen olika, förskönar sina egna övertramp, skarvar och försöker få sympati från sina närmaste.

    Skillnaden här är att du råkar läsa.
    Varför bryr du dig?


    Er relation är uppenbarligen över.
    Gå vidare.

  • Anonym (enkle­t)
    Wed 25 Jan 2023 10:58
    #34

    ok, svarar på din fråga.
    Varför gör någon så?

    För att skydda sig själv från känslan av att vara otillräcklig. Sanningen är mer än en objektiv beskrivning av det som hände. Vi alla förnekar saker, hittar alternativa beskrivningar.
    Ingen gillar att se sig själv i spegeln och upptäcka att man inte tycker om vad man ser. Så man försöker skriva om 'manuset' och intala sig själv att man inte är så dålig som man är.

    Självförnekelse är en gren som människan är fantastiskt bra på.

    När man gör det skadar man bara sig själv och hindrar sig själv från att lära och bli en bättre person i framtiden. Ofta är det kopplat till att man mår riktigt dåligt.

    Kanske lär man sig när man mognar och blir mer trygg med sig själv. Då kan man backa bandet och inse sin egen skuld, misstag man gjorde.

    Varför?
    Det är djupt mänskligt.

  • Anonym (Hon behöve­r väl det)
    Wed 25 Jan 2023 11:12
    #35
    Anonym (Ragge) skrev 2023-01-24 21:03:48 följande:
    Mitt ex skriver om mig

    Nån mer som varit med om det fenomenet? Dvs att ens ex skriver om en på forum men en helt annan version av vad som hände, för att framstå som bättre på låt vis. Dessutom ett forum där hon vet att jag läser.

    Varför gör man så?


    Jag tror att hon bearbetar sina känslor på detta vis.

    Det är lättare för många att våga titta på situationen EFTER man har fått mycket stöd sympati.
  • Anonym (Ragge­) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 11:24
    #36
    Anonym (Ja) skrev 2023-01-25 09:37:38 följande:
    Det var ca 3 månader sedan. Jag har inte sett något skrivet av henne på ett tag nu, men jag har å andra sidan inte letat. Men förhoppningsvis så har hon släppt och gått vidare vid det här laget. I detta fallet hade vi väl båda skuld i det, även om jag betvivlar att hon tycker det.

    Så fick du och exet inte pratat om det som hände? Hon typ drog och blockade? Det är jobbigt isåfall, det förstår jag. Så vad hoppas du få ut av att prata med henne? Någon form av okej avslut? 

    Jag söker på henne så att jag ser ju. Hon är heller inte  anonym och det är inget sådant forum som Familjeliv. Som du skriver så hade jag velat prata om det. Kanske så hade jag gjort något som bidrog till det? Jag har också haft behov att skriva av mig men valt forum hon inte är på såklart-härinne som anonym bla. Ja, hon bara blockade mig. Jag fick nåt kort dra åt skogen sen gick hon inte att nå. Det gjorde mig ledsen och fick mig ännu mer att känna mig ratad och värdelös. Hade bara velat förklara. 
    Fick ni ett bra avslut och pratat genom allt och hörs ni idag på ett civiliserat vis? Man vill liksom inte avsluta som ovänner.


    Känns orimligt att bara bryta såhär. 
    Jag,försöker tänka att det inte var mitt fel men det är svårt jag saknar henne så mycket. Som att våra månader ihop inte betydde något.  Hur gick du vidare om du gjorde det? Känns som vi män tar sånt här hårdare medan de bara går vidare som man inte betydde nåt.

  • Anonym (Ragge­) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 11:32
    #37
    Anonym (enklet) skrev 2023-01-25 10:58:01 följande:

    ok, svarar på din fråga.
    Varför gör någon så?

    För att skydda sig själv från känslan av att vara otillräcklig. Sanningen är mer än en objektiv beskrivning av det som hände. Vi alla förnekar saker, hittar alternativa beskrivningar.
    Ingen gillar att se sig själv i spegeln och upptäcka att man inte tycker om vad man ser. Så man försöker skriva om 'manuset' och intala sig själv att man inte är så dålig som man är.

    Självförnekelse är en gren som människan är fantastiskt bra på.

    När man gör det skadar man bara sig själv och hindrar sig själv från att lära och bli en bättre person i framtiden. Ofta är det kopplat till att man mår riktigt dåligt.

    Kanske lär man sig när man mognar och blir mer trygg med sig själv. Då kan man backa bandet och inse sin egen skuld, misstag man gjorde.

    Varför?
    Det är djupt mänskligt.


    Vad är då skillnaden mellan att skriva av sig vilket man ibland vill och rättfärdiga sig själv? Detta får mig att vackla nämligen. Hon skriver ju vissa saker som de är, andra inte. Tiden är en sån grej hon skjuter på.
    Betvivlar att hon mår dåligt för hon fick som hon ville. En ny man, nytt finare boende och hon har makten att avgöra om vi skall höras eller inte. Det är jag som blockad som mår dåligt.
    Jag kan inte ens få en förklaring och sitter ensam utan att orka göra något.
  • Anonym (Ragge­) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 11:38
    #38
    Anonym (Hon behöver väl det) skrev 2023-01-25 11:12:11 följande:
    Jag tror att hon bearbetar sina känslor på detta vis.

    Det är lättare för många att våga titta på situationen EFTER man har fått mycket stöd sympati.
    Tycker inte hon fått det riktigt heller. Någon gång nämnde hon otroheten men fick skit. Kanske därför hon vänder om historien lite 
  • Anonym (enkle­t)
    Wed 25 Jan 2023 14:40
    #39
    Anonym (Ragge) skrev 2023-01-25 11:38:50 följande:
    Tycker inte hon fått det riktigt heller. Någon gång nämnde hon otroheten men fick skit. Kanske därför hon vänder om historien lite 

    Där har du förklaringen.
    Jag tror egentligen att du förstår, du har bara svårt att acceptera det.
    Det väcker känslor som gör att du inte kan släppa taget.

    Allt du skriver om er relation, sammanbrottet och att hon blockerat dig är något du måste kunna acceptera, komma tillrätta med och kunna släppa.

    Hon har ingen skyldighet att lösa det åt dig, du är ansvarig för dig själv och ditt mående. Du frågar varför hon gör si eller så, du lägger värderingar i om hon mår bra eller dåligt.. Släpp det. Släpp taget.
    Det finns inget där för dig, inget som kan få dig att må bättre, inget som kan lösa dina problem

    Lösningen finns hos dig, inte hos henne eller nån annan.
    Du behöver troligen ta hjälp av en psykolog, det verkar inte som att du kommer vidare själv från detta.

  • Wed 25 Jan 2023 14:58
    #40
    +1
    Anonym (Ragge) skrev 2023-01-25 11:24:13 följande:

    Jag söker på henne så att jag ser ju. Hon är heller inte  anonym och det är inget sådant forum som Familjeliv. Som du skriver så hade jag velat prata om det. Kanske så hade jag gjort något som bidrog till det? Jag har också haft behov att skriva av mig men valt forum hon inte är på såklart-härinne som anonym bla. Ja, hon bara blockade mig. Jag fick nåt kort dra åt skogen sen gick hon inte att nå. Det gjorde mig ledsen och fick mig ännu mer att känna mig ratad och värdelös. Hade bara velat förklara. 
    Fick ni ett bra avslut och pratat genom allt och hörs ni idag på ett civiliserat vis? Man vill liksom inte avsluta som ovänner.


    Känns orimligt att bara bryta såhär. 
    Jag,försöker tänka att det inte var mitt fel men det är svårt jag saknar henne så mycket. Som att våra månader ihop inte betydde något.  Hur gick du vidare om du gjorde det? Känns som vi män tar sånt här hårdare medan de bara går vidare som man inte betydde nåt.


    Men vad ar du egentligen att förklara?
    Om hon är den som sitter och smutskastar dig på diskussionsforum och får dig att framstå som den som har betett sig illa så är det väl hon som har ett och annat att förklara?
    Hon har kanske svårt att se att hon själv har gjort fel och väljer att lägga över skulden på dig för att slippa se sig själv i spegeln.
    Men försök då att se det för vad det är.
    Att hon inte kan stå för det hon har gjort och försöker skriva av sig skulden på dig.
    Jag förstår att det är svårt. Men jag tycker du ska försöka glömma och gå vidare.
    Ta hjälp och stöd om du känner att du inte orkar själv.
    Hon verkar inte vara värd att slösa någon energi på.
Svar på tråden Mitt ex skriver om mig