• Sun 29 Jan 2023 19:18
    2052 visningar
    8 svar
    8
    2052

    Bebis rör sig långt ner. Önskar svar från nån som är barnmorska.

    Har gått 26 fulla veckor och nåra dagar. Och jag har rätt länge upplevt att bebis rör sig rätt långt ner. Det är så långt ner som nedanför troskanten. Trycker jag med handen där så får jag buffar tillbaka. Det här är inte mitt första barn men det är 10 år sen min yngste föddes. Minns inte om det är vanligt att bebis rör sig så långt ner. 


    Nån som är utbildad barnmorska som kan svara på om det är som det ska vara eller är det nåt jag borde kolla upp? 

  • Svar på tråden Bebis rör sig långt ner. Önskar svar från nån som är barnmorska.
  • Sun 29 Jan 2023 20:59
    #1
    -1

    Jag tycker du ska kolla upp det så att dom kan säkerställa att allt är som det ska :)

    När jag hade öppnat mig i vecka 21 kände jag också sparkar och buffar långt nere. Det var pga babyn låg långt nere och hinnorna buktade ut. Det ledde till akut op och tyvärr dödfödsel. Obs det behöver absolut inte vara så för dig men kolla upp ändå så att det inte är något knasigt.

  • Sun 29 Jan 2023 21:00
    #2
    -1

    såg din förfrågan om barnmorska nu. Sorry, jag är inte bm!

  • Sun 29 Jan 2023 22:30
    #3

    xnfsm: Tack iaf för ditt svar. Om man öppnat sig, måste inte vattnet ha gått då? Eller är det att tappen öppnar sig? Jag har kunnat känna bebis långt ner i nåra veckor och han rör sig varje dag. 

  • Sun 29 Jan 2023 22:32
    #4

    Puffar lite. Det är ok om nån som inte är barnmorska också skriver. Kanske nån som har erfarenhet eller känner igen sig och kan ge råd eller berätta hur dom gjort. 

  • Mon 30 Jan 2023 08:35
    #5

    I mitt fall gick vattnet till slut. Men innan dess var jag 3+ cm öppen och tappen cirka 2 cm lång, dvs kort. Och jag hade inga märkbara symptom. Att babyn buffade och sparkade långt nere tänkte Jag på när jag låg på sjukhuset och visste ju då varför. 


    tycker verkligen du ska ringa 1177 eller din bm idag och få råd. Istället för råd från familjeliv och mig Skrattande hehe

    Grattis till graviditeten förresten!

  • Torna
    Mon 30 Jan 2023 18:13
    #6

    Är inte bm, men vill bara dela med mig om att jag också kände rörelser långt ner i de veckorna. Hade visserligen en väldigt aktiv bebbe i magen som snurrade, sparkade och slog med armarna, så kanske är mer naturligt då 🙂

  • Tue 31 Jan 2023 19:17
    #7

    Jag kände också rörelser väldigt långt ner, hade en helt normal graviditet och förlossning.Glad

  • Tue 31 Jan 2023 19:52
    #8

    Jag är gravid, ungefär lika långt som du, och min baby har alltid legat där nere och gottat sig... Så pass att de kommenterade det på ultraljudet, att det var svårt att få vinkel. Nu när den är större känner jag ju i hela magen liksom men det är fortfarande liv och sparkar som du skriver, nedanför troskanten. 

Svar på tråden Bebis rör sig långt ner. Önskar svar från nån som är barnmorska.