• humlan00

    Vilken cykel är bäst när man ska lära sig cykla???

    mitt barn blir 4.5 i vår och kommer då vilja ha en cykel och lära sig cykla.

    behöver alla tips jag kan få?
    ska man ha stödhjul eller bara en pinne man kan hålla i därbak??
    vilken tum på cykeln?? 12??

    vilken är den bästa cykeln??

  • Svar på tråden Vilken cykel är bäst när man ska lära sig cykla???
  • Ellie

    För oss har det allra bästa varit att börja med en springcykel. Bägge barn har på så vis fått till bra balans, och när vi bytte till trampor kunde de redan cykla. På så vis slapp vi springa bakom, och vi slapp att stödhjul ofta gör så man lär in fel teknik (lutar sig åt fel håll i svängar).
    Vi har använt märket Puky, men det finns säkert många bra varianter.

  • LFF

    Inte stödhjul eftersom de då inte lär sig balansen ordentligt. Hellre pinne då i så fall. 

    Åldern spelar ingen roll vad gäller storlek på cykeln utan det är barnets längd som är det primära. Mina killar fick varsin 16-tum av denna sort (utan stödhjul) när de var 3,5 år:

    www.tcmcykel.se/barncykel-16-tum/specialized-riprock-16-svart-barncykel-16

    Innan dess hade de kört ett år med springcykel så det tog ett par timmar så hade de lärt sig hantera pedalerna. 

    Frog är ett annat bra märke där du kan anpassa ramen efter barnets storlek:

    www.cykelkraft.se/cykel/frog-bikes

  • conand

    Börja med springcykel tills balansen sitter. Gå därefter över till vanlig cykel med stödhjul för att få in trampet. När det sitter plockar du bort stödhjulen. Obs! Skippa pinnen!! Det flyttar upp tyngdpunkten och gör ekipaget mycket vingligare. Håll under sadeln istället. Har barnet fått in balansen och trampet enligt ovan går det fort sen. Säg att du håller hela tiden fast du inte gör det för lite trygghet.

  • Anonym (Butiksanställd)

    Jobbar själv i en butik som säljer cyklar bland annat. Och skulle rekomendera en springcykel först för att barnet ska kunna hitta balansen. Sen när det är gjort skulle jag säga skippa stödhjulen utan försök att lära barnet att cykla riktigt på en gång. :) Bästa är att uppsöka och få hjälp av en handlare för att prova ut en cykel.


    Sen något att ha i åtanke är att det är inte bara hur ramens mittpinne sitter som skiljer dam från herrcyklar utan på damcyklar (tror även barncyklar) är det kortare avstånd mellan styre och sadel eftersom tjejer ofta har kortare armar än killar. :)

Svar på tråden Vilken cykel är bäst när man ska lära sig cykla???