• Sat 4 Feb 2023 21:02
    6354 visningar
    9 svar
    9
    6354

    Hjälp oss välja namn

    Vilket namn är finast och funkar bäst? Tänker att det ska passa bra genom hela livet och det ska inte ge dåliga associationer. Efternamnet är utländskt och har två stavelser. 

    Jag vet att det finns andra stavningar till namnen men dessa gillar vi bäst. 
    Lucas är ju med i topp 10- listan men vi känner ingen med det namnet däremot känner vi ca. 5 st Emanuel (vänner och bekanta, både vuxna och barn) men vi tycker att namnet är fint därav att det finns med på listan trots det. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss välja namn
  • Mon 6 Feb 2023 13:09
    #1
    +1

    Bägge namnen är fina och fungerar bra både som barn och vuxen.
    Lucas fick min röst just för att ni säger att ni inte har det i bekantskapskretsen. 

  • Mon 6 Feb 2023 18:31
    #2

    Emanuel kan ni ju förkorta till Manuel, så sticker namnet av lite från alla de Emanuel ni har i vänkretsen.

  • Mon 6 Feb 2023 21:53
    #3

    Båda är fina men säger Lucas

  • Tue 7 Feb 2023 07:56
    #4

    Ganska likvärdiga namn, dvs gångbart . Jag röstar för Lucas eftersom att jag inte riktigt gillar Emanuel, samt att det sistnämnda har större sannolikhet att resultera i diverse smeknamn. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Thu 2 Mar 2023 09:07
    #5
    fluu skrev 2023-02-07 07:56:00 följande:

    Ganska likvärdiga namn, dvs gångbart . Jag röstar för Lucas eftersom att jag inte riktigt gillar Emanuel, samt att det sistnämnda har större sannolikhet att resultera i diverse smeknamn. 


    Tack för svar. Vill välja ett klassiskt/tidlöst namn. Tycker du att namnet kvalar in där? 
  • Fri 17 Mar 2023 16:38
    #6
    Mimi93 skrev 2023-03-02 09:07:56 följande:
    Tack för svar. Vill välja ett klassiskt/tidlöst namn. Tycker du att namnet kvalar in där? 
    Det man generellt så är båda nämn en att betrakta som klassiska namn, men i Sverige har de gått i trender,så på så vis är de ju inte tidlösa.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sat 18 Mar 2023 14:45
    #7
    fluu skrev 2023-03-17 16:38:40 följande:
    Det man generellt så är båda nämn en att betrakta som klassiska namn, men i Sverige har de gått i trender,så på så vis är de ju inte tidlösa.
    Kan du ge tips på tidlösa namn? :) 
  • Anonym (Hjärt­a)
    Sat 18 Mar 2023 14:52
    #8

    Jag upplever båda namnen som lite trendnamn, men Lukas mer klassiskt.

    "Riktigt" klassiska namn skulle jag säga är Erik (funkade på 1500-talet och funkar idag), Jakob, Gustav, Rikard.

  • Sun 19 Mar 2023 14:37
    #9
    +1
    Mimi93 skrev 2023-03-18 14:45:23 följande:
    Kan du ge tips på tidlösa namn? :) 
    Egentligen finns det väldigt få helt tidlösa namn. De flesta namn går i trender. Det enda verkligen helt tidlösa namn vi har i Sverige är egentligen Erik. Det har alltid varit rätt. Namn som kommer nära och oftast varit  okej kan vara namn som Johan, Carl, Anna, Eva, Ingrid, Karin, Sara.
    Sedan kan man titta utanför trenderna. Namn som funnits länge i Sverige, är bekanta, ganska neutrala och enkla, men som aldrig varit vanliga nog för att vara tidsbundna. Det kan vara namn som Bernard, Beata, Diana, Didrik, Bruno,Leonard.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp oss välja namn