• Fri 10 Mar 2023 23:55
    2495 visningar
    13 svar
    13
    2495

    Dålig luft i hyresbostad. Kan man mäta luftkvaliten?

    Vi hyr en 3 r.o.k som dom nu höjt hyran igen på så vi betalar 12477:- Lägenheten är ytligt renoverad invändig. Men sedan vi flyttat in har vi ofta ont i huvudet, är väldigt trötta, ena dottern hostar mycket sedan höstas. (vi flyttade in i Juli). 

    Vi får en helt annan energi så fort vi går ut men när vi kommer hem känner man att luften känns tung, ofta varm. Så då blir vi lika trötta igen. 

    Vad gör man? kontaktar hyresvärden? Hyresgästföreningen eller fixar något mätinstrument själv? 

  • Svar på tråden Dålig luft i hyresbostad. Kan man mäta luftkvaliten?
  • Anonym (C)
    Sat 11 Mar 2023 08:40
    #1

    Jag tror att det man behöver göra är att mäta koldioxidhalten och kontrollera om det finns mögel.

    Är du med i Hyresgästföreningen kan de förmodligen hjälpa till på något vis. Åtminstone ge dig goda råd om hur man går tillväga. 

    Men allra först bör du kolla så att alla friskluftsintag är öppna (brukar sitta under eller ovanför fönstren). I bästa fall är det så enkelt som att du missat dem.

  • Sat 11 Mar 2023 10:11
    #2

    Vi har dom där ovanför fönstren men det blir bara svinkallt av att öppna dom inte bättre luft av någon märklig anledning. ska kontakta hyresgästföreningen och se om dom kan hjälpa till. Det enda som får en att kvickna till i skallen är att öppna fönster och dörrar. 

  • Anonym (B)
    Sat 11 Mar 2023 10:25
    #3

    Man vädrar. Men be hyresvärden kolla mögel också.

  • Anonym (S)
    Sat 11 Mar 2023 15:36
    #4

    125000 per månad för 3 rum?? Det är helt galet. Varför köper ni inte något istället? Det var visserligen inte det som var frågan, men herregud vad dyrt att hyra. 

  • Anonym (S)
    Sat 11 Mar 2023 15:36
    #5

    12500 skulle det stå såklart.

  • Anonym (C)
    Sat 11 Mar 2023 16:27
    #6
    Anonym (S) skrev 2023-03-11 15:36:02 följande:

    125000 per månad för 3 rum?? Det är helt galet. Varför köper ni inte något istället? Det var visserligen inte det som var frågan, men herregud vad dyrt att hyra. 


    Jag vet inte TS skäl, men generellt behöver man ha många köpoäng och/eller acceptera att bo i en sliten betongförort för att få en billig bostad. Och för att kunna köpa behöver man en kontantinsats, vilket inte är helt lätt att spara ihop till när man har hög hyra. 

    Har man haft otur, i något skede i livet, kan det vara väldigt svårt att komma ikapp.
  • Anonym
    Sat 11 Mar 2023 16:35
    #7
    joffan skrev 2023-03-11 10:11:38 följande:

    Vi har dom där ovanför fönstren men det blir bara svinkallt av att öppna dom inte bättre luft av någon märklig anledning. ska kontakta hyresgästföreningen och se om dom kan hjälpa till. Det enda som får en att kvickna till i skallen är att öppna fönster och dörrar. 


    "Av att öppna dem"? NI har alltså spaltventiler stängda?
    Öppna dem för jese namn ... Det är liksom inget man bara gör lite som man vill med, av någon sorts bekvämlighetsskäl.
  • Anonym
    Sat 11 Mar 2023 16:36
    #8

    Självdrag eller central mekanisk frånluft?

  • Sat 11 Mar 2023 16:48
    #9
    joffan skrev 2023-03-11 10:11:38 följande:

    Vi har dom där ovanför fönstren men det blir bara svinkallt av att öppna dom inte bättre luft av någon märklig anledning. ska kontakta hyresgästföreningen och se om dom kan hjälpa till. Det enda som får en att kvickna till i skallen är att öppna fönster och dörrar. 


    men dom ska vöppna ju. Annars stänger ni ute luften.
  • Sat 11 Mar 2023 19:47
    #10

    Jo jag vet 12500 är alldeles för mycket. Dom höjde nyss hyran rejält. Hade jag inte haft min sambo hade jag lagt mig i fosterställning och gråtit. Bor i större stad, kan inte flytta härifrån pga. har barn med exet. Vi hyr men står i kö hos en annan hyresvärd som har billigare lägenheter i samma område. Kan få en fyra eller femma och betala 2000 kr mindre varje månad. Går väldigt långsamt att spara till kontantinsats för att köpa när s stor del av ens inkomst går till hyra :/ Blir en ond spiral. Hade jag inte haft barnen skulle jag bosätta mig i en billig etta leva extremt snålt några år och köpa ett hus. Men det blir svårt med barn. 

    Ja vi får testa öppna upp dom men det blir extremt kallt inomhus när dom står öppna. Så d får vi välja på att frysa eller må dåligt :/ 

  • Anonym (E)
    Sun 12 Mar 2023 10:37
    #11
    joffan skrev 2023-03-11 19:47:18 följande

    Ja vi får testa öppna upp dom men det blir extremt kallt inomhus när dom står öppna. Så d får vi välja på att frysa eller må dåligt :/ 


    Fast då är det ni själva som väljer att ha dålig luft i lägenheten genom att inte släppa in frisk luft. Ta på er en extra tröja och släpp in den friska luften. 
  • Sun 12 Mar 2023 11:36
    #12

    Jo men nu står det öppet. Är lite bättre luft. Får se om vi mår bättre på sikt. Men vi har öppet till och från och har inte mått helt bra ändå. Men får ge det en tid och se. 

  • Sun 12 Mar 2023 18:54
    #13
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 10:37:14 följande:
    Fast då är det ni själva som väljer att ha dålig luft i lägenheten genom att inte släppa in frisk luft. Ta på er en extra tröja och släpp in den friska luften. 
    Så lägenheter byggs inte bättre än så idag, så mycket som det kostar att bygga skulle man ju tro att de uppfunnit bättre ventilationslösningar än att dra in kall luft direkt utifrån så värmen måste ökas för att inte frysa till hutlös kostnad.
Svar på tråden Dålig luft i hyresbostad. Kan man mäta luftkvaliten?