• blåblomma

    Han är sugen på barn, men jag har aldrig viljat ha

    Hej! 


    Jag har aldrig skrivit här förut, men har en svår fråga som jag tänker att det kan finnas tankar kring här? 

    Jag (kvinna på 47år) har aldrig viljat ha barn, och var lättade och nöjd när jag steriliserade mig vid 42 och tänkte att nu är jag klar med detta. Men jag träffade mitt livs kärlek, en man 10 år yngre, som var i början ok med tanken på en barnfri framtid. Nu har vi varit sambos i 5 år och han har börjat tänka på detta med familj o barn och vet inte om han vill vara utan till min förtvivlan. Han vill inte lämna förhållandet,..än?, men vet inte riktigt vad han vill framöver. Och jag vill inte lämna heller, men vill inte stå i vägen för hans lycka, och blir helt krossade av en ?vänta o se? känsla.  Vi har bokat tid till parterapi så hoppas på lite klarhet där eventuellt. Vad tror ni, finns det hopp i ett sånt här fall, eller är det bara att dra ut på det oundvikliga uppbrottet att vara kvar i relationen? Det är typ det enda jag tänker på och det drar ned mig oerhört, och fyller mig med en känsla av otillräcklighet😞

  • Svar på tråden Han är sugen på barn, men jag har aldrig viljat ha
  • Anonym (S)

    Jag tror ni drar ut på det hela i onödan. Om han vill ha barn så är det bättre att ni gör slut. Han ska inte behöva backa på sin dröm för att ni vill olika. Just nu känns det som att du är enda anledningen till att han måste tänka över saken, så egentligen vill han faktiskt ha barn. Du kommer aldrig förlåta dig själv om du står i vägen för det där och han kanske blir bitter, ledsen eller till o med deprimerad i framtiden.

    Det är inte ditt fel att ni har olika mål, du behöver inte känna dig otillräcklig för det.

  • blåblomma
    Anonym (S) skrev 2023-03-11 23:18:52 följande:

    Jag tror ni drar ut på det hela i onödan. Om han vill ha barn så är det bättre att ni gör slut. Han ska inte behöva backa på sin dröm för att ni vill olika. Just nu känns det som att du är enda anledningen till att han måste tänka över saken, så egentligen vill han faktiskt ha barn. Du kommer aldrig förlåta dig själv om du står i vägen för det där och han kanske blir bitter, ledsen eller till o med deprimerad i framtiden.

    Det är inte ditt fel att ni har olika mål, du behöver inte känna dig otillräcklig för det.


    Det låter så lätt, jag älskar honom så oerhört mkt? bara tanken på att lämna knäcker mig
  • Anonym (S)
    blåblomma skrev 2023-03-11 23:35:33 följande:
    Det låter så lätt, jag älskar honom så oerhört mkt? bara tanken på att lämna knäcker mig
    Ja det är klart det låter lätt, det är ju bara ord, men verkligheten är så klart mer komplicerad. Det är mycket känslor inblandat och dessutom det rent praktiska också. Men samtidigt vet du nog att det är det rätta, även om det är tungt.
Svar på tråden Han är sugen på barn, men jag har aldrig viljat ha