• Mon 13 Mar 2023 10:32
    2287 visningar
    5 svar
    5
    2287

    Mirtazapin mot ångest och depression till följd av illamående...hjälp!

    Hej 

    I somras råkade jag ut för en fruktansvärd händelse. Jag hade under våren börjat må illa och känns mig trött. Efter massor av prover (som var bra) så visar det sig att jag har en parasit i magen som jag antagligen fått under en resa i Afrika.


    Jag fick då antibiotika som jag absolut inte tålde, jag mådde så illa att jag trodde jag skulle gå under, kunde inte äta på en månad och klöktes från och till helt plötsligt. Läkarna skrev ut illamående medicin (den man ger cancerpatienter) men det hjälpte föga...


    Detta resulterade i att jag utvecklade panikångest som var närvarande i princip 24/, jag kunde vakna ca 10 gg per natt och klökas.


    Detta illamående har i princip fortsatt sedan dess och jag är helt slutkörd. (Dessutom går min pappa bort i november). Just nu vet jag inte vad som är hönan och vad som är ägget, är jag hungrig mår jag illa och då kommer ångesten och får jag ångest börjar jag må illa....ja ni förstår... 


    Jag har aldrig varit deprimerad och har eg aldrig haft ångest som hindrat mig från att leva ett normalt liv, men nu är jag på bristningsgränsen. Kan inte göra någonting, eftersom jag konstant mår illa.

    Till slut skrev läkarna ut Mirtazapin med förhoppning om att få igång aptiten men också mot depression som föranletts av grov ångest under många månader.

    Jag äter Mirtazapin 22,5 mg men ska höja till 30 mg är tanken. Är det någon som kan komma med lite pepp ang Mirta? Mådde ni sämre innan den fick effekt? Vilken dos tog ni när ni märkte att det vände? Jag har ätit den i ca 3 veckor nu men inledde med 15 mg de första 15 dagarna.

  • Svar på tråden Mirtazapin mot ångest och depression till följd av illamående...hjälp!
  • Anonym (Camil­la)
    Mon 13 Mar 2023 10:42
    #1

    Det kommer att gå bra! Helt riktigt att börja med Mirtazapin på 15 mg för att sedan öka till 30 mg dagligen. Tas med fördel till kvällen för att hjälpa sömnen. Är eg ett antidepressivt. Inga läkemedel ensamt kommer att hjälpa dig utan en kombination med samtalsterapi och läkemedel. Finns en del att välja på beroende på vilken effekt man vill ha. Din situation är komplex med magelände toppat med sorg. Men absolut inget som inte går att få ordning på. Förstår att det är guppigt just nu men det planar ut. Be och ta emot hjälp från vården. Du fixar det! 

  • Mon 13 Mar 2023 10:51
    #2
    +1

    Tack Camilla, vad fint av dig att svara. Har du provat Mirtazapin? Vilken dos låg du på?


    Just nu mår jag absolut inte bättre, snarare tvärt om med mycket ångest och oro. Jag kommer till nya läkare hela tiden på VC så inte så lätt med medicineringen. Jag går även till psykolog en gång i veckan

  • Anonym (Camil­la)
    Mon 13 Mar 2023 22:13
    #3

    Nej jag har inte provat Mirtazapin själv. Förstår att det inte är lätt med nya läkare. Man behöver ha kontinuitet. Så bra att du träffar en psykolog. Det kommer att göra dig gott även om det kan vara jättejobbigt att göra sina insikter. Men tänk på att den smärtan leder dig framåt till ett bättre mående. Jag gissar att händelsen har gjort att du sätter samman illamående och ångest. Det blir ett moment 22. Det kan psykologen hjälpa dig att nysta i. Det finns bra sk antiemetika dvs läkemedel mot illamående. Primperan och Ondansetron är vanliga vid illamående under cellgiftsbehandling. Finns några till men de går inte att gå på stadigt. Till natten använda ganska ofta både Saroten och Olanzapin. 


    Har du någon vid behovs medicinering för panikattackerna? Vill tipsa om Lergigan som inte har någon biverkningsprofil. Eftersom du inte säger dig vara egentligt deprimerad kan du ta diskussion med din doktor om Mirtazapin är den rätta vägen att gå. Propavan kan du med fördel ta för sömnen. Inte heller det har någon tillvänjning. Viktigast tror jag är kombinationen samtalsterapi och läkemedelsbehandling. Lova att vara rädd om dig! 

  • Anonym (Camil­la)
    Tue 14 Mar 2023 19:10
    #4

    Hur går det för dig? 

  • Fri 17 Mar 2023 08:53
    #5
    +1
    Anonym (Camilla) skrev 2023-03-14 19:10:17 följande:

    Hur går det för dig? 


    Jo men det går ok. Ganska trött och ångesten hänger kvar men tycker ändå det blir bättre
    Tar Lergigan vid behov och har gjort det ett tag. Ska träffa läkare nästa vecka och ev öka dosen till 45 mg för att se om ångesten lägger sig.
    Tack för omtanken 
Svar på tråden Mirtazapin mot ångest och depression till följd av illamående...hjälp!