• SilviaPenniman

    Gummistövlar 14åring

    Hej på er alla! Är det löjligt att komma med gummistövlar när man går i högstadiet? Våran 14åring vägrar iallafall att ta på sig stövlar när han ska till skolan nästan oavsätt hur slaskigt det än är.. Däremot tar han ofta på sig gummistövlar självmant (?) när han är utomhus här hemma eller när han ska till nån kompis efter skolan

  • Svar på tråden Gummistövlar 14åring
  • nnnnnnnn

    Finns ju jättebra skor som är både fodrade och vattentåliga eller vattentäta. 
    Låt barnet välja skor själv, så de används. 

  • Anonym ((minns hur det var))

    Jag är snart 19 så det är inte jättelänge sedan jag var lika gammal som din son. Jag minns den åldern som vääldigt känslig, där allt handlar om att passa in. Och det var ändå fem år sedan. Nu med tiktok och alla andra sociala medier har barnen i den åldern utvecklats ännu mer, och inte sällan ser man ju 13-åringar sminkade som vuxna kvinnor. Summa sumarum: 14 år och gå i gummistövlar en hel dag nu för tiden = töntstämpel. På er tid - förmodligen ingen big deal. Nu för tiden gäller, precis som ovan skrivet, sneakers i alla väder. Det är det som är snyggt och mode nu helt enkelt.

    Låt honom gå i de skor han vill. Han får skylla sig själv om han får frysa, han är ju i alla fall medveten om vad ni tycker vid det här laget och att det bara är för att ni är måna om honom.

  • Anonym (Stina)

    Båda våra döttrar 11 och 13 använder gummistövlar i skolan. Det skiljer sig ju garanterat från skola till skola och stad till stad. Men båda klär på sig regnkläder och gummistövlar om det behövs. 

  • Anonym (Anna)

    Att jämföra med 11 åringar och 13 åringar går inte, stor skillnad till 14 år vet ni! Jag säger det med glimten i ögat men för 14 åringen är det så. Ingen av mina barn hade haft gummistövlar till högstadiet. Möjligtvis i sjuan innan de förstått alla oskrivna regler (eller ett av mina fyra barn hade kunnat de i sjuan för han förstod inte riktigt det sociala spelet) Hemma och skolan är skilda världar även fast vi vuxna tycker de hänger med samma människor. Jag brukar satsa på lite högre skin sneakers till mina tonåringar där vätan inte går rakt igen som vanliga gympadojor. Men sen är det gympadojor de använder majoriteten av dagarna ändå.

  • Anonym (Anna)

    De som går i gummistövlar varje dag gör det förmodligen för att det ibland (främst bland tjejer) är inne att ha gummistövlar. Alltså inte för funktionen.

  • Anonym (Leila)

    Köp vattentäta skor bara. stövlar i skolan hade jag nog inte ens på mig i lågstadiet. Bara om det var utflykt till skogen en regnig dag. vilken 14åring vill ha på sig gummistövlar i skolan?!

  • Anonym (Malin)

    Min 14-åring har inte haft stövlar till skolan sedan 5:an. Däremot inga problem att använda dem på fritiden. Då får man liksom leva med att man själv använder skor som typ sneakers/gympaskor oavsett väder och blir dyngsur om fötterna. (14-åringen går till och från skolan varje dag någon kilometer drygt). 

    Alternativet är ju om det går att avvara ett par skor som går att byta om till i skolan vid dåligt väder. Typ stoppa ner sneakers i väskan och ha stövlarna i skåpet under dagen, det hade ev min 14-åring kunnat acceptera om det var längre väg och lerigare. 

  • Anonym (Annika)

    Antar det är ganska individueltl. Våran 14 åring har aldrig klagat på att gå i gummistövlar så länge han har haft med andra skor i väskan att byta om till när han kommit fram. Däremot totalvägrar 12 åringen.

  • Anonym (babben)

    Så länge de är av märket hunter går det. Inte annars

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-20 08:47:06 följande:

    Att jämföra med 11 åringar och 13 åringar går inte, stor skillnad till 14 år vet ni! Jag säger det med glimten i ögat men för 14 åringen är det så. Ingen av mina barn hade haft gummistövlar till högstadiet. Möjligtvis i sjuan innan de förstått alla oskrivna regler (eller ett av mina fyra barn hade kunnat de i sjuan för han förstod inte riktigt det sociala spelet) Hemma och skolan är skilda världar även fast vi vuxna tycker de hänger med samma människor. Jag brukar satsa på lite högre skin sneakers till mina tonåringar där vätan inte går rakt igen som vanliga gympadojor. Men sen är det gympadojor de använder majoriteten av dagarna ändå.


    jo så är det ju såklart. 11 åringen leker ju fortfarande ute på rasterna och drar sig inte för att hoppa i vattenpölar, så där är det inte så mycket val än att ha gummistövlar och galonställ. Den äldsta däremot leker inte
    på samma sätt men att ha en par gummistövlar när man promenerar till skolan om det regnar har aldrig varit några problem och känner jag henne rätt så kommer det inte vara det nästa år heller.
  • SilviaPenniman
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-20 10:06:30 följande:

    Alternativet är ju om det går att avvara ett par skor som går att byta om till i skolan vid dåligt väder. Typ stoppa ner sneakers i väskan och ha stövlarna i skåpet under dagen, det hade ev min 14-åring kunnat acceptera om det var längre väg och lerigare. 


    Tack för tipset! :)
  • Um Hamza

    Alltså nej. I högstadiet tar man ju inte av sig skorna på de skolor jag och mina barn gått i alla fall.. En tonåring leker ju inte i pölar. Vilken vuxen på bank eller liknande hade suttit med ett par gummistövlar på sig en hel arbetsdag? 

  • Anonym (Annika)

    Precis. Viktigt att isåfall ha med andra skor att byta till då gummistövlar inte andas

  • Anonym (hej)

    Hos oss är det tvärt om. Både 15 och 16 åringen föredrar stövlar framför skor / kängor, åtminstone för moped / skoteråkning

  • Anonym (Gummiga stöveln)

    Ja det är töntigt och framförallt "bonnigt" för killar på högstadiet i skolan. Man är inte snygg för tjejerna i gummistövlar. På tjejer är det en annan sak med gummistövlar eftersom stövlar generellt är okej på tjejer, stövel är en kvinnosko, vilken stövel som helst och har tjejerna gummistövlar av märket Hunter kan de vara lika snygga som andra stövlar. En kille i stövlar däremot... ja, töntstämpel i skolan. Och även på jobb i framtiden t ex på kontor. 

    Privat är en annan sak och hem till kompisen. Skolan är ju mer officiellt och hemma är privat.

  • Anonym (hej)
    Anonym (Gummiga stöveln) skrev 2023-03-24 21:59:30 följande:

    Ja det är töntigt och framförallt "bonnigt" för killar på högstadiet i skolan. Man är inte snygg för tjejerna i gummistövlar. På tjejer är det en annan sak med gummistövlar eftersom stövlar generellt är okej på tjejer, stövel är en kvinnosko, vilken stövel som helst och har tjejerna gummistövlar av märket Hunter kan de vara lika snygga som andra stövlar. En kille i stövlar däremot... ja, töntstämpel i skolan. Och även på jobb i framtiden t ex på kontor. 

    Privat är en annan sak och hem till kompisen. Skolan är ju mer officiellt och hemma är privat.


    Båda våra pojkar har hunter stövlar och gillar dom starkt
  • Anonym (hej)
    Anonym (hej) skrev 2023-03-24 22:12:55 följande:
    Båda våra pojkar har hunter stövlar och gillar dom starkt
    Fast vi bor på ute på landet, så är väll kanske annat här
  • Um Hamza
    SilviaPenniman skrev 2023-03-24 22:45:58 följande:

    Har försökt föreslå att han ska ta med ett till par skor så han kan byta om när han kommer fram och det har han accepterat


    Varför envisas du med att han ska gå i gummistövlar?
Svar på tråden Gummistövlar 14åring