• Sat 18 Mar 2023 18:16
    773 visningar
    4 svar
    4
    773

    Varför har jag ont/mensvärk? Gravid?

    Jag hade mens 17 januari och ungefär 26 februari började jag få lite pms (skriver ner allt som har med menscykeln att göra för att hålla koll). 5 mars började jag få mensvärk och må illa på morgonen. Jag kan må illa ibland då jag förr hade bulimi men är i princip frisk nu. 11 mars fick jag enorma smärtor i magen, asså den värsta mensvärken jag någonsin haft, den höll i sig två dagar. Sen 13 mars fick jag min mens. Men nu är mensen över sen 3 dagar tillbaka men jag har fortfarande mensvärk. Inte lika ont, men det molar i magen och strålar ut i ryggen. Och jag mår illa på morgonen. Jag och min kille ha varit noga med kondom. 

    Jag ringde min mamma imorse och klagade på illamåendet och hon sa mest på skoj "du är väl inte gravid?" och jag tänkte ju då att nej det är ingen chans att jag är det, jag hade ju precis mens. Men så googlade jag på blödningar under graviditet och det står att man kan ha blödningar trotts att man är gravid...

    Ska jag bara vänta och se, och gå till läkaren om magontet håller i sig eller ska jag ta ett test imorgon? Är det någon chans att jag är gravid trotts att jag hade vad jag tror var mens?  

  • Svar på tråden Varför har jag ont/mensvärk? Gravid?
  • Anonym (B)
    Sat 18 Mar 2023 19:04
    #1
    +1

    Det är klart du ska ta ett test. Är det positivt kan extrem smärta och blödning tyda på utomkvedshavandeskap som ofta kräver undersökning och åtgärd. Om det är negativt borde du söka för oregelbundna blödningar och smärta  som kan vara en indikation på en rad problem som behöver behandlas.

  • Sat 18 Mar 2023 19:31
    #2
    Anonym (B) skrev 2023-03-18 19:04:44 följande:

    Det är klart du ska ta ett test. Är det positivt kan extrem smärta och blödning tyda på utomkvedshavandeskap som ofta kräver undersökning och åtgärd. Om det är negativt borde du söka för oregelbundna blödningar och smärta  som kan vara en indikation på en rad problem som behöver behandlas.


    Okej tack för svar! Har ett test hemma så tar det imorgon bitti då. 
  • Sat 18 Mar 2023 20:14
    #3

    Jag kunde inte vänta tills imorgon bitti så jag tog ett test nu ikväll, det var negativt. Men jag märkte då samtidigt när jag kissade att det kom lite blod på pappret, nästan lite brunt men väldigt lite...

  • Anonym (B)
    Sat 18 Mar 2023 22:09
    #4

    Det låter inge vidare! Det bästa är ju att få gynekologisk hjälp, det kan t.ex. vara endometrios eller något annat. Blödningar utöver mens borde alltid utredas, kan vara pga cellförändringar och det vill man ju verkligen utesluta. 

Svar på tråden Varför har jag ont/mensvärk? Gravid?