• Fröken Allvar

    Vänskap och borderline/EIPS

    Jag har haft kortare och längre relationer till många mycket intensiva människor och har genom livet haft lite för hög tolerans för saker som jag egentligen inte har mått väl av. Försökt reda ut, förväntat mig svar från någon som kanske själv inte vet svaret på sin fixering vid mig, någon som tar kontakt efter flera år efter att ha försvunnit. Denna tolerans har jag utvecklat för att jag såklart, som de flesta andra människor, har velat ha nära relationer.
     
    Jag har även sökt nya relationer här via forumet och har fått lite olika respons på det, men landar i att just vänskap är ett känsligt ämne för många och något som är svårt att bygga upp och att få. Jag är egentligen inte ensam, men kan ofta känna mig ensam i de relationer jag har eftersom jag inte får vad jag behöver i dem. 
     
    I nya relationer har jag inte ställt krav, jag ser oss som bekanta vilka trevar oss fram, men visst har jag märkt av vissa mönster hos mig. Jag pratar mycket om mig själv med den som är intresserad, och lyssnar gärna på den jag är intresserad av, vilket är de flesta, fram till att den sårar mig, då blir jag som en försvarsmekanism direkt rätt ointresserad och avstängd. Kanske kan detta uppfattas som krävande och svartvitt av en människa som utgår ifrån att jag ska vara likadan hela tiden? Själv har jag gått igenom så pass många relationer nu att jag inte blir förvånad om en relation snabbt ändras, men sårad kan jag fortfarande bli. 
     
    Jag ville dela med mig av några länkar om borderline och vänskap, då jag tror att jag har känt en del människor med odiagnostiserad borderline och jag har känt några med diagnosticerad. Deras starka känslor har aldrig skrämt mig då jag själv haft och har sådana, men nu tänker jag att jag kanske måste vara mera rädd om mig runt människor som vill skapa drama. 
     
     
    Det kanske är för mycket att hoppas på att be er inte skapa drama eller berätta om vad ni tycker om mig på ett pikigt eller på andra vis triggande sätt,eftersom jag förstår att inlägget kan vara triggande i sig. Men i så fall kan ni istället läsa de här länkarna, som var väldigt bra. 
     
    I övrigt undrar jag om det är någon som kan känna igen sig eller har andra erfarenheter av drama i vänskaper? 
     
  • Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 14:40:56 följande:

    Jag går kanske lite OT nu, men ibland känner jag mig lite som en hycklare när jag inte är mitt vanliga jag, så att säga. Visst, det ska mycket till innan jag brusar upp, men när jag väl gör det så tar det hus i h*lvete. Är det någon mer som känner igen sig, eller är det bara jag? Skäms


    Jag tycker inte att det är OT, det är sådant tråden handlar om. Jag blir lätt irriterad, arg, eller fly förbannad. För mig har det med mina gränser att göra. Jag upplever att människor inte visar mig respekt. Det gör mig arg och i vissa fall har jag tagit avstånd på grund av upprepad ej visad respekt, oftast för min tid, t ex genom att inte svara på mail/sms när det behövs för att komma vidare i ett beslut, eller ändra gjorda överenskommelser i sista stund. Personer med borderline/EIPS brukar hänvisa till mående, vilket ju kan vara en förmildrande omständighet, men om det pågår i åratal så kan jag ha tagit avstånd istället för att brusa upp, då jag inser att det inte tjänar något till. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 14:46:37 följande:
    Jag tycker inte att det är OT, det är sådant tråden handlar om. Jag blir lätt irriterad, arg, eller fly förbannad. För mig har det med mina gränser att göra. Jag upplever att människor inte visar mig respekt. Det gör mig arg och i vissa fall har jag tagit avstånd på grund av upprepad ej visad respekt, oftast för min tid, t ex genom att inte svara på mail/sms när det behövs för att komma vidare i ett beslut, eller ändra gjorda överenskommelser i sista stund. Personer med borderline/EIPS brukar hänvisa till mående, vilket ju kan vara en förmildrande omständighet, men om det pågår i åratal så kan jag ha tagit avstånd istället för att brusa upp, då jag inser att det inte tjänar något till. 
    Det är väl en bra strategi tycker jag, för ibland med vissa personer tjänar det inget till att gång på gång brusa upp och bli arg och då är det bästa att släppa det och gå vidare.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

    Jag kan också ibland tänka att förtjänar personen att jag blir arg på den. Inte så att den har varit dum och förtjänar det på det sättet, men blir jag arg då är det bara för att jag bryr mig och ibland måste jag väga det. Antingen så bryr jag mig och blir arg, eller så bryr jag mig inte och släpper det bara.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 14:51:47 följande:

    Jag kan också ibland tänka att förtjänar personen att jag blir arg på den. Inte så att den har varit dum och förtjänar det på det sättet, men blir jag arg då är det bara för att jag bryr mig och ibland måste jag väga det. Antingen så bryr jag mig och blir arg, eller så bryr jag mig inte och släpper det bara.


    Det där är ett annat sätt att säga det jag var inne på i trådstarten. Jag har mer och mer bara börjat stänga av och se någon som ointressant för mig. Visst kan jag bli arg ändå om en person beter sig som en idiot utan att förklara varför (ofta ligger det väl något gammalt groll bakom tänker jag, som personen håller emot en i sitt huvud). Jag har varit på vippen att lämna en grej på grund av två års pikar men det löste sig av sig självt, fråga mig inte hur. Troligen för att jag slutade ta åt mig och att mitt kroppsspråk istället för att vara sårad visade avståndstagande. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 14:57:52 följande:
    Det där är ett annat sätt att säga det jag var inne på i trådstarten. Jag har mer och mer bara börjat stänga av och se någon som ointressant för mig. Visst kan jag bli arg ändå om en person beter sig som en idiot utan att förklara varför (ofta ligger det väl något gammalt groll bakom tänker jag, som personen håller emot en i sitt huvud). Jag har varit på vippen att lämna en grej på grund av två års pikar men det löste sig av sig självt, fråga mig inte hur. Troligen för att jag slutade ta åt mig och att mitt kroppsspråk istället för att vara sårad visade avståndstagande. 
    Jag tror att man måste välja sina strider lite grann. När det är lönt att bli arg och inte. Tack och lov hamnar jag inte ofta i såna situationer där jag behöver bli arg för att markera.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 14:59:51 följande:
    Jag tror att man måste välja sina strider lite grann. När det är lönt att bli arg och inte. Tack och lov hamnar jag inte ofta i såna situationer där jag behöver bli arg för att markera.
    Det gör jag. Ofta! Haha. Många dråpliga situationer uppstår att skratta åt i efterhand. Jag är envis som få, men egentligen önskar jag att bli mer respekterad generellt. Det vore skönt. Tills vidare kör jag på att hålla distans. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 15:03:41 följande:
    Det gör jag. Ofta! Haha. Många dråpliga situationer uppstår att skratta åt i efterhand. Jag är envis som få, men egentligen önskar jag att bli mer respekterad generellt. Det vore skönt. Tills vidare kör jag på att hålla distans. 
    Jag tror ändå på något sätt att det är bra att hålla lite distans. Det tyder på självdistans med och det är ju bra med måtta i alla fall. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 15:06:37 följande:
    Jag tror ändå på något sätt att det är bra att hålla lite distans. Det tyder på självdistans med och det är ju bra med måtta i alla fall. Glad
    Jag tror att jag har mer distans till mig själv än till andra? Alltså självdistansen är större, förmågan att se mig själv utifrån är starkare hos mig än förmågan att se andra inifrån. Jag ser ofta saker  utifrån. Det är därför det är så bra när man får input utifrån för då kan jag ta in det som sägs in i mig själv - utifrån och in. Det är för mig svårare att lita på mina egna känslor och det är nog just för att jag varit i alla de här inte för mig helt friska relationerna där andra nästan har kunnat använda mig och styra mig mot saker de vill ska hända, för att jag inte varit tillräckligt misstänksam och observant, vilket det är lättare att vara om man håller lite distans än om man tar någon direkt till sitt hjärta. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 15:41:31 följande:
    Jag tror att jag har mer distans till mig själv än till andra? Alltså självdistansen är större, förmågan att se mig själv utifrån är starkare hos mig än förmågan att se andra inifrån. Jag ser ofta saker  utifrån. Det är därför det är så bra när man får input utifrån för då kan jag ta in det som sägs in i mig själv - utifrån och in. Det är för mig svårare att lita på mina egna känslor och det är nog just för att jag varit i alla de här inte för mig helt friska relationerna där andra nästan har kunnat använda mig och styra mig mot saker de vill ska hända, för att jag inte varit tillräckligt misstänksam och observant, vilket det är lättare att vara om man håller lite distans än om man tar någon direkt till sitt hjärta. 
    Jo, men det är alltid bra att ha lite självdistans. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

    Jag vill gärna fortsätta den här diskussionen, men jag får återkomma imorgon. Glad


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS