• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-07-17 23:24:02 följande:
    Jag tycker inte att det är attraktivt att vara för självsäker.
    Det kan bli för mycket.
    Sen ska man så klart inte heler vara för osäker.
    Det finns en gräns däremellan. 

Det räcker med att läsa inceltrådar här i forumet för att förstå hur vissa incels beter sig. Så det är inte min nidbild.
    Och i många trådar som handlar om relationsproblem eller sex så kommer det in en incel som beklagar sig över att kvinnor har sagt att sex inte är en rättighet.
    Och de tror då genast att det bara gäller män och inte kvinnor. 
    Jag har full förståelse för att man känner sig ensam och mår dåligt om man aldrig lyckas träffa någon.
    Men man måste kunna ta till sig av de råd man får om att t ex jobba med sig själv istället för att skylla sina problem på alla kvinnor. 
    Vad är det incels ska förändra hos sig själva och vilka egenskaper ska de sträva efter att ha för att inte behöva vara incels?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 23:40:59 följande:
    Vad är det incels ska förändra hos sig själva och vilka egenskaper ska de sträva efter att ha för att inte behöva vara incels?
    Till att bärja med sluta skylla sina problem på kvinnor som grupp.
    Och kanske jobba på att bli lite trevligare.

Vad är det du anser vara så ouppnåeligt som kvinnor vill ha,som Anonym (Jadu) skrev?
    Du svarade aldrig på det. 
    Visst är självkänslan något man kan jobba på.
    Men att vara trevlig,ha humor och kunna föra sig bland folk,att vara sig själv och sköta sin hygien kan faktiskt räcka långt.
    Varför uttalar du dig som att du tror att du vet att alla kvinnor vill ha självsäkra män med status,när så inte är fallet?
    Jag har en man som är snäll och ger mig trygghet,kan föra sig bland folk är trevlig och sköter sin hygien.
    Det räcker gott för mig. 
    Jag vill inte att han ska ändra sig till någon annan än den han är.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-07-17 22:52:43 följande:

Det allra viktigaste för dig Jakob är du inte går på myten som odlas härinne, nämligen att det alltid är den enskilda mannens fel att han ratas av kvinnor, att om han bara hade ändrat sig så hade han haft kvinnor.

Det var detta jag menade när jag tidigare skrev om att det finns strukturella orsaker samt att kvinnors agerande och egenskaper är en delförklaring till att det finns ensamma män.

Jag ser ut som jag gör. Jag får väl skylla på naturen.....

I mitt fall är det solkart varför jag är ensam. Hade jag lagt ut ett ansiktsfoto av mig här hade du hållit med..
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:05:57 följande:
    Det var du som blandade in kvinnor i ekvationen och tog upp kvinnors problem som en motsats. 

Varför tror du att man måste hata kvinnor om man pratar om incels? Du tillskriver mig uppfattningar som jag inte har.
    jag har aldrig sagt att du hatar kvinnor eller tagit upp kvinnors problem. Jag har däremot sagt att kvinnor är individer, och att säga att alla har det så lätt stämmer inte. Det är dock vanligt bland incel att gruppera kvinnor som en homogen massa.

Du menar att kvinnor har det så lätt, pratar om infkuenstjejer och att dom minsann skulle tycka synd om sig själva om de inte hade sex. Du kallar dig sämre än kvinnor, vilket innebär att du tillskriver kvinnor vissa saker. Skulle alla kvinnor försvinna från jordens yta så skulle du inte känna dig sämre.

Vilket då innebär att kvinnor är orsaken till att du känner dig värdelös.

under tiden du arbetar med ett sånt förakt så håller kvinnorna på med vardagssysslor, går till jobbet, träffar sina barn, knypplar eller whatever. Blanda inte in kvinnor i ditt mående. Det är ganska orättvist. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 23:40:59 följande:

Steg ett är att sluta med självömkan. Lyssna på vad kvinnor faktiskt skriver i stället för (vissa här) som menar att det är på grund av att dom är "fula" det är väl klart att fulhet inte hjälper, men en man kan kompensera för detta på olika sätt. 

sluta sätt dig i förhållande till kvinnor och tycka synd om dig dig själv. Det är ganska orättvist mot kvinnor och kvinnor undviker en sån individ eftersom denne faktiskt riskerar att bli farlig för henne.

jag postade tidigare att misogyna män blir incel. Så har någon sunkiga åsikter om kvinnor, grupperar kvinnor till en homogen grupp så måste han arbeta med att förbättra dessa åsikter. Skaffa kvinnliga vänner som han inte försöker ha sex med exempelvis.

• Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:54:49 följande:
    Det jag vill komma till är förväntningarna på män när det kommer till att ha rätt personlighetsdrag har blivit orimliga. Förmodligen har detta förvärrats i samband med att valmöjligheterna i onliine-datingen har ökat.

Jag lägger inte skulden på någon, men uppmanar kvinnor att tänka igenom hur det känns för män att bli dömda för saker som de inte kan påverka. Ungefär som kvinnor är rädda för att bli dömda för deras utseenden och drabbas av anorexia osv. Granska inte män och deras liv i detalj innan ni ger de chansen, utan låt de bevisa att de duger. Leta inte efter den perfekta mannen.

Man kan väl ha en åsikt om andra incels också. De finns och de påverkar samhället.
    Har man orimliga förväntningar som kvinna så får man väl vara själv då. Det är helt OK.

Vill man inte bli dömd eller bedömd så får man väl hålla sig borta från de så man inte riskerar det. Det är männen själva som utlämnar sig till bedömning. Det är inte kvinnors fel att män raggar på dem så de tvingas tacka nej. Du pratar precis som att kvinnorna är skyldiga männen någonting. Som att de skulle ha ett ansvar i männens partnerletande. Men sådana saker är faktiskt var och ens personliga problem.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Jakob) skrev 2023-07-18 00:16:09 följande:
    Jag ser ut som jag gör. Jag får väl skylla på naturen.....

I mitt fall är det solkart varför jag är ensam. Hade jag lagt ut ett ansiktsfoto av mig här hade du hållit med..
    Det finns dock riktigt fula män som har kvinnliga partners, så hur kan du se det som så solklart?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 01:17:21 följande:
    jag har aldrig sagt att du hatar kvinnor eller tagit upp kvinnors problem. Jag har däremot sagt att kvinnor är individer, och att säga att alla har det så lätt stämmer inte. Det är dock vanligt bland incel att gruppera kvinnor som en homogen massa.

Du menar att kvinnor har det så lätt, pratar om infkuenstjejer och att dom minsann skulle tycka synd om sig själva om de inte hade sex. Du kallar dig sämre än kvinnor, vilket innebär att du tillskriver kvinnor vissa saker. Skulle alla kvinnor försvinna från jordens yta så skulle du inte känna dig sämre.

Vilket då innebär att kvinnor är orsaken till att du känner dig värdelös.

under tiden du arbetar med ett sånt förakt så håller kvinnorna på med vardagssysslor, går till jobbet, träffar sina barn, knypplar eller whatever. Blanda inte in kvinnor i ditt mående. Det är ganska orättvist. 
    Varför hittar du på saker som jag inte har sagt?

Helt sjuka påståenden som att kvinnor ska försvinna från jordens yta och att jag skulle må bättre då. Nej, det finns ingen som har sagt det.

Jag har inte heller sagt att alla kvinnor lever som influencers utan problem i livet. Det stämmer inte.

Den enda av oss som bär på ett förakt är du och det riktar du mot ensamma män / incels. Ditt förakt för den gruppen har inga gränser.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 01:24:18 följande:

Steg ett är att sluta med självömkan. Lyssna på vad kvinnor faktiskt skriver i stället för (vissa här) som menar att det är på grund av att dom är "fula" det är väl klart att fulhet inte hjälper, men en man kan kompensera för detta på olika sätt. 

sluta sätt dig i förhållande till kvinnor och tycka synd om dig dig själv. Det är ganska orättvist mot kvinnor och kvinnor undviker en sån individ eftersom denne faktiskt riskerar att bli farlig för henne.

jag postade tidigare att misogyna män blir incel. Så har någon sunkiga åsikter om kvinnor, grupperar kvinnor till en homogen grupp så måste han arbeta med att förbättra dessa åsikter. Skaffa kvinnliga vänner som han inte försöker ha sex med exempelvis.

En massa dravel. Det är mer ovanligt att incels är farliga för kvinnor än att gifta män är det. Incels misshandlar inte kvinnor, incels köper i regel inte sex utan det är oftast gifta män som gör det.

Bara för att man har kvinnliga vänner slutar man inte att vara incel. Risken ökar snarare för att man mår sämre över att man bara duger som vän, men inte som en partner.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 01:38:30 följande:
    Har man orimliga förväntningar som kvinna så får man väl vara själv då. Det är helt OK.

Vill man inte bli dömd eller bedömd så får man väl hålla sig borta från de så man inte riskerar det. Det är männen själva som utlämnar sig till bedömning. Det är inte kvinnors fel att män raggar på dem så de tvingas tacka nej. Du pratar precis som att kvinnorna är skyldiga männen någonting. Som att de skulle ha ett ansvar i männens partnerletande. Men sådana saker är faktiskt var och ens personliga problem.
    Det kan inte bara vara var och ens personliga problem längre när det har uppstått en sån situation med många incels. Det är som att säga att cancer eller psykisk ohälsa är var och ens problem och inte en fråga för samhället.

Förut innan datingappar var det så att man fick vara själv om man hade orimliga förväntningar. Nu finns det attraktiva män som erbjuder obegränsat med sex till alla sorters kvinnor (dock inte förhållanden). Ingen kvinna behöver alltså vara helt själv. Därför finns det incels för kvinnor kan ha orimliga förväntningar.

Att säga att man inte har något ansvar för andra, när man själv har fått en förbättrad situation, är ungefär som att säga att man inte vill betala skatt fast man tjänar 100 000 kr i månaden. Ingen har dock ett personligt ansvar, men tillsammans har vi alla det.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?