• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-08-12 19:35:06 följande:
    Man får naturligtvis använda vilka begrepp man vill, men går ens hemmasnickrade definitipn mot den vedertagna bör man inte bli förvånad när man inte gör de poänger man tror man gör.
    en.wikipedia.org/wiki/Incel

The first website to use the term "incel" was founded sometime between 1993 and 1997. The website was created by a university student living in Toronto and known only by her first name, Alana, to discuss her sexual inactivity with others. During 1997, she started a mailing list on the topic that used the abbreviation INVCEL, later shortened to "incel", for "anybody of any gender who was lonely, had never had sex or who hadn't had a relationship in a long time".
  • Anonym (....)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-12 20:00:58 följande:

Spelar det någon roll. Tydligen så är incels misogyna. Misogyniteten kan då länkas med sexlöshet. Sambandet är självklart.

Incelen själv måste bryta det för att ha möjlighet att attrahera en kvinna. Sen så är det säkert incels som hellre vill ha kvar sin misogynitet och offerkänsla. 

Där har incels ett val. Arbeta med dina åsikter om kvinnor, eller välj en nästan garanterad sexlöshet.

Sen så är det säkert incels som hellre vill ha kvar sin misogynitet och offerkänsla.

Du försöker påstå nu att inga andra saker är inblandade. 
    Som att det bara skulle handla om det som du påstår är kvinnohat som ligger bakom. 
  • Anonym (....)

Spelar det någon roll. Tydligen så är incels misogyna. Misogyniteten kan då länkas med sexlöshet. Sambandet är självklart.

Incelen själv måste bryta det för att ha möjlighet att attrahera en kvinna. Sen så är det säkert incels som hellre vill ha kvar sin misogynitet och offerkänsla. 

Där har incels ett val. Arbeta med dina åsikter om kvinnor, eller välj en nästan garanterad sexlöshet.

Finns inte någon självklarhet om du saknar källa
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (....) skrev 2023-08-12 20:03:23 följande:
    Du har inte riktigt koll på vad det handlar om. 
    Enligt vilken statistisk så ligger misogyniteten bakom sexlösa tillståndet och det inte istället handlar om man utvecklat det efter hur ens situation ser ut bland annat? 
    Återigen, det spelar ingen roll egentligen. Misogynitet=incel.

Vad ska en incel göra då för att inte vara incel?
  • Anonym (....)

I så fall så ska det inte finnas fler skillnader mellan incel och andra människor. 
    Har du källa på det?
    Jag vet att det finns källor där de påstår tvärtom. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-12 19:38:58 följande:
    Men det är det ingen som gör, ni ylar bara om att samhället borde göra NÅGOT så allt blir bra, utan att ens försöka förklara hur.
    Vilka ni?

Människor är en del av samhället och den demokratiska processen. Det är en del i agera själv att faktiskt vara med och bestämma hur vi ska styra upp vårt samhälle.

Jag hoppas att få tid att mer i detalj skriva några konkreta exempel ikväll.

Min fru nämnde förresten idag att det där programmet där folk träffas i SVT ofta tar med människor med olika funktionshinder. Det är ett konkret exempel på hur samhället kan hjälpa till. Bra där SVT!
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 20:04:18 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Incel

The first website to use the term "incel" was founded sometime between 1993 and 1997. The website was created by a university student living in Toronto and known only by her first name, Alana, to discuss her sexual inactivity with others. During 1997, she started a mailing list on the topic that used the abbreviation INVCEL, later shortened to "incel", for "anybody of any gender who was lonely, had never had sex or who hadn't had a relationship in a long time".
    The incel (/??ns?l/ IN-sel, a portmanteau of "involuntary celibate")[1] subculture is an online subculture of people who define themselves as unable to get a romantic or sexual partner despite desiring one.[2][3][4]Discussions in incel forums are often characterized by resentment, misogynymisanthropy, self-pity and self-loathing, racism, a sense of entitlement to sex, and the endorsement of violence against women and sexually active people.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-12 19:47:44 följande:

Män som inte är misogyna har större möjligheter till att ha sex med kvinnor (såklart) men vad tidigare länk visar är att misogyna män har färre möjligheter till sex med kvinnor (såklart)

men det borde det inte ens finnas forskning på. Sånt är ju självklarheter. Jag finner det som en självklarhet att du är incel exempelvis på grund av dina åsikter. Du förstår inte det, varför? Du tror att det handlar om andra saker, antagligen på grund av att du gör ditt bästa att dölja dina åsikter när du träffar kvinnor. Jag kan med all säkerhet säga att kvinnor snappar upp sånt och är allmänt artiga, men avvisande. 

Du är säkert en sån som beskriver sig som "snäll kille" på dejtingappar. Jag kan sätta en slant på det. Du har inga möjligheter att ändra din situation om du inte förstår att det är du som behöver utföra förändringen på dig själv. Och då handlar det inte om ytliga saker.

Jag har inga problem med att ha kvinnor som vänner och de ser inte mig som en misogyn kvinnofientlig man som du gör. Dina fördomar mot mig stämmer inte.

Nu pratade vi om sexlösa män som inte är misogyna. 3 personer i tråden har träffat män som var sexlösa innan deras förhållande. Vad var anledningen till att dessa helylle-män (enligt deras egna beskrivningar) levde som sexlösa tror du?

Finns det män som är sexlösa utan att vara misogyna enligt ditt synsätt?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?