• Anonym (Mamma)

    Er inställning till värnplikt

    Jag läste följande artikel där man konstaterar attd et kan bli svårt att få fylla upp dom platser som ska finnas senare när fler ska göra värnplikt.

    www.expressen.se/ledare/ar-tva-av-tre-unga-verkligen-kronvrak/

    Min pappa gjorde värnplikt på 60-talet och det må ha varit rätt tufft men det gjorde män av pojkar och jag har aldrig fått intrycket av att det är nåt han skulle vilja ha ogjort. 

    Var aldrig tal om allmän värnplikt för mig som kvinna, men jag tror inte jag hade haft några problem att göra det som 18-åring så länge jag hade fått någon form av dispans några dagar vid mens då jag alltid haft rätt stora problem med den. 

    Min man däremot kallades så klart MEN han ljög sig fri via ett fejkat intyg. Och här har man hyckleriet som jag misstänker fler ägnar sig åt. Han har ingenting emot att ungdomar Nu ska bli mer tvingade till det men att han själv fuskade sig ur det vill han inte nämna och han skulle knappast vara den första än idag som tänker på att försvara landet vid behov utan snarare gömma sig eller fly.

    Jag är därför nyfiken på er egen inställning samt er partners till värnplikt både för era barn och för egen del i en tid då vi ser ökande hot utifrån.

  • Svar på tråden Er inställning till värnplikt
  • Anonym (Alice)
    AdolfHektor skrev 2024-03-27 11:39:23 följande:

    värnplikt är bra (lumpen) det gör killar till män och tjejer till kvinnor. Man lär sig otroligt mycket om eget ansvar, att bete sig och räkna med att alltid bli serverad. Speciellt med 90-3010 talets generationer som blir vaggade till 25 års åldern. 


    ångrar inte en dag av min värnplikt 1999-2000, P10, Leopard PB. 


    På vilket sätt blir tjejer kvinnor av att t.ex. stöta en bajonett i en uppstoppad docka, och låtsas att det är en människa? Eller peppra en människoliknande måltavla med en AK4:a?

    Nä. Då blir flickorna mycket mer kvinnor av att arbeta som au pair i en familj i ett främmande land ett år. Som min dotter gjorde. Språkkunskaperna kommer på köpet!
  • Sunflora
    Arcnice skrev 2024-03-27 12:56:00 följande:
    Som föredetta yrkesofficer kan jag direkt säga att de inte skulle fungera att ha någon med autism. Möjligen att de är så högfungerande att man knappt kan säga att de har autism.
    Får man utbildning om autism som yrkesofficer? Jag vet flera autister som gjort lumpen och fått diagnos senare det har gått bra för dem. Försvarets sätt att jobba passar många autister de flesta autister sitter inte i ett hörn och gungar som vissa tycks tro. 
  • Anonym (Alice)
    OlgaElvira skrev 2024-03-27 09:35:16 följande:

    Vi har inte fler kronvrak idag än vi hade på 90-talet. Krav och förutsättningar har förändrats sedan förra gången vi hade allmän värnplikt. När ett enigt försvarsutskotts maj 2010 beslutade att värnplikten skulle vara frivillig så skärptes kraven i rätt hög grad. Man utbildade då i första hand för att vi skulle ha soldater som med kort varsel kunde skickas på utlandsuppdrag. Främst i FN-tjänst. 


    Det är fortfarande dessa krav som dagens värnpliktiga möts mot. Kanske kommer kraven att förändras för att få in fler i Försvarsmakten. 


    Fast jag tror att vi har fler kronvrak på riktigt, faktiskt. Det fanns varken så många feta eller så många anorektiska ungdomar då. Nästan alla utövade någon sport, eller i alla fall något fritidsintresse som tog dem ut bland andra människor, utanför hemmet. I dag sitter ungdomarna framför sina skärmar och äter pizza och dricker läsk... i enorma portioner, för många har också förlorat begreppet om vad som är en normal portion. 

    Dessutom har många ADHD vilket jag misstänker i alla fall delvis beror på, att så många av de som är tonåringar nu har tillbringat småbarnsåldern på röriga, stökiga dagis med höga ljudnivåer. De som föddes på 1970-talet började på dagis senare eller inte alls, grupperna var mindre och ambitionsnivåerna högre. Idag är i alla fall de kommunala daghemmen bara ren förvaring - oavsett vad det står i styrdokumenten.
  • PH76
    AdolfHektor skrev 2024-03-27 11:39:23 följande:

    värnplikt är bra (lumpen) det gör killar till män och tjejer till kvinnor. Man lär sig otroligt mycket om eget ansvar, att bete sig och räkna med att alltid bli serverad. Speciellt med 90-3010 talets generationer som blir vaggade till 25 års åldern. 


    ångrar inte en dag av min värnplikt 1999-2000, P10, Leopard PB. 


    Jag hade precis samma tjänst som du (på samma ställe), endast 4 år tidigare. Jag kan i all ärlighet säga att jag inte lärde mig någonting användbart. Utom möjligtvis att man klarar sig på mindre sömn än man tror, men det var dyrt att köpa den kunskapen för 12 månader.
  • Anonym (Alice)
    Sunflora skrev 2024-03-27 13:41:32 följande:
    Får man utbildning om autism som yrkesofficer? Jag vet flera autister som gjort lumpen och fått diagnos senare det har gått bra för dem. Försvarets sätt att jobba passar många autister de flesta autister sitter inte i ett hörn och gungar som vissa tycks tro. 
    Jo. Det finns mycket fördomar. I själva verket kan just högfungerande autister passa in bra, eftersom det ofta är viktigt för dem att ha en strukturerad tillvaro, vara ärliga, lyda order, följa regler.

    Det enda raka skulle vara att testa alla killar förutsättningslöst. Klarar de testen så ÄR de lämpliga - sedan ska det inte spela någon roll vad de fick för diagnoser som barn. Speciellt som diagnoserna inte ens behöver stämma - det sker massa överdiagnosticerande, där det egentligen inte är barnet det är "fel" på, utan hem- eller skolmiljön (eller både ock). Men det går lättast att sätta en stämpel på barnet. 

    (Sedan har jag också träffat autister som absolut inte skulle platsa - det fattar jag också att sådana finns.)
  • Tow2Mater
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 13:38:12 följande:
    På vilket sätt blir tjejer kvinnor av att t.ex. stöta en bajonett i en uppstoppad docka, och låtsas att det är en människa? Eller peppra en människoliknande måltavla med en AK4:a?

    Nä. Då blir flickorna mycket mer kvinnor av att arbeta som au pair i en familj i ett främmande land ett år. Som min dotter gjorde. Språkkunskaperna kommer på köpet!
    Då kanske de får lära sig ryska snart, på hemmaplan t o m.
  • Arcnice
    Sunflora skrev 2024-03-27 13:41:32 följande:
    Får man utbildning om autism som yrkesofficer? Jag vet flera autister som gjort lumpen och fått diagnos senare det har gått bra för dem. Försvarets sätt att jobba passar många autister de flesta autister sitter inte i ett hörn och gungar som vissa tycks tro. 

    Inte på tiden jag var verksam. Men jag sa också att det kan fungera om man har högfungerande autism. Sen kan ju såklart befattningen spela in, men min uppfattning är fortfarande att väldigt få med autism stjälper verksamheten mer än de hjälper den.


    Men jag kan köpa att det vore bäst att testa alla fullt ut och bedöma på individnivå.

  • Anonym (Kaffedraken)
    PH76 skrev 2024-03-27 13:45:19 följande:
    Jag hade precis samma tjänst som du (på samma ställe), endast 4 år tidigare. Jag kan i all ärlighet säga att jag inte lärde mig någonting användbart. Utom möjligtvis att man klarar sig på mindre sömn än man tror, men det var dyrt att köpa den kunskapen för 12 månader.
    Vet inte heller vad jag lärde mig där, som jag har nytta av nu. Att ta hänsyn till andra? Det fick jag lära mig redan i skolan, att umgås med kompisarna, syskon, och kusiner. Att hålla ordning på mina saker? Det började min mamma tjata om redan som barn, och i skolan fick jag också lära mig det. Jobbade lite innan lumpen också, så då fick jag lära mig att ta ansvar.

    Springa och ta skydd? Det gör man nog om man hamnar i en sån situation. Tror överlevnadsinstinkten är stor. Att lära sig skjuta på rörliga mål kan nog vara bra att ha lärt sig. Men tror man bör hålla på med det regelbundet, så att man inte tappar det. Jag var nog bättre på att skjuta då, än jag är nu.
  • Anonym (A)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 13:38:12 följande:
    På vilket sätt blir tjejer kvinnor av att t.ex. stöta en bajonett i en uppstoppad docka, och låtsas att det är en människa? Eller peppra en människoliknande måltavla med en AK4:a?

    Nä. Då blir flickorna mycket mer kvinnor av att arbeta som au pair i en familj i ett främmande land ett år. Som min dotter gjorde. Språkkunskaperna kommer på köpet!
    Så gammeldags tänk
  • Anonym (Alice)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 14:20:26 följande:
    Då kanske de får lära sig ryska snart, på hemmaplan t o m.
    Fast det är MÄNNEN som ska försvara kvinnorna i händelse av krig. Kvinnorna får hoppa in på de arbetsplatser som blir lediga under tiden, t.ex. inom jordbruk, skogsbruk, räddningstjänst, transport, industri... Vapen- och ammunitionsindustrin kommer att behöva många flinka fingrar! Kvinnor kan också arbeta med luftbevakning och bevakning av mörkläggning. Vidare brukar det alltid ordnas snabbkurser till sjuksköterska för unga kvinnor under krigstid, då många av de utbildade sjuksköterskorna skickas till fältsjukhus vid fronten. 
Svar på tråden Er inställning till värnplikt