• Anonym (Mamma)

    Er inställning till värnplikt

    Jag läste följande artikel där man konstaterar attd et kan bli svårt att få fylla upp dom platser som ska finnas senare när fler ska göra värnplikt.

    www.expressen.se/ledare/ar-tva-av-tre-unga-verkligen-kronvrak/

    Min pappa gjorde värnplikt på 60-talet och det må ha varit rätt tufft men det gjorde män av pojkar och jag har aldrig fått intrycket av att det är nåt han skulle vilja ha ogjort. 

    Var aldrig tal om allmän värnplikt för mig som kvinna, men jag tror inte jag hade haft några problem att göra det som 18-åring så länge jag hade fått någon form av dispans några dagar vid mens då jag alltid haft rätt stora problem med den. 

    Min man däremot kallades så klart MEN han ljög sig fri via ett fejkat intyg. Och här har man hyckleriet som jag misstänker fler ägnar sig åt. Han har ingenting emot att ungdomar Nu ska bli mer tvingade till det men att han själv fuskade sig ur det vill han inte nämna och han skulle knappast vara den första än idag som tänker på att försvara landet vid behov utan snarare gömma sig eller fly.

    Jag är därför nyfiken på er egen inställning samt er partners till värnplikt både för era barn och för egen del i en tid då vi ser ökande hot utifrån.

  • Svar på tråden Er inställning till värnplikt
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 14:59:19 följande:
    Fast det är MÄNNEN som ska försvara kvinnorna i händelse av krig. Kvinnorna får hoppa in på de arbetsplatser som blir lediga under tiden, t.ex. inom jordbruk, skogsbruk, räddningstjänst, transport, industri... Vapen- och ammunitionsindustrin kommer att behöva många flinka fingrar! Kvinnor kan också arbeta med luftbevakning och bevakning av mörkläggning. Vidare brukar det alltid ordnas snabbkurser till sjuksköterska för unga kvinnor under krigstid, då många av de utbildade sjuksköterskorna skickas till fältsjukhus vid fronten. 
    Tror det är bra om männen försvarar sig själva också, då ökar nog chansen att det finns män kvar sen.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-27 15:03:08 följande:
    Tror det är bra om männen försvarar sig själva också, då ökar nog chansen att det finns män kvar sen.
    Ska människosläktet överleva behövs det fler kvinnor än män. 
  • Alessia

    Min inställning är att värnplikt ska vara obligatorisk för såväl män som kvinnor. Värnplikt behöver inte betyda vapentjänstgöring för alla; det kan innebära sjukvårdsuppgifter, transport, djurhållning etc, men alla ska kunna göra något. Inom totalförsvaret finns många olika uppgifter. Vi har totalförsvarsplikt och det betyder att alla mellan 16 och 70 kan kallas in för att fullgöra uppgifter. Om man då gjort värnplikt inom ett område förenklar det placering något alldeles enormt.

    Dessutom har jag aldrig förstått varför tjejer så länge undantagits från värnplikt. Min äldsta dotter kommer snart att göra värnplikt på Sjöstridsskolan i Karlskrona,
    Att lära sig att fungera i ett samhälle i kris och krig och under press är dessvärre något vi alla bör lära oss, man som kvinna, gammal som ung.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Nej tack) skrev 2024-03-27 15:19:00 följande:
    Ska människosläktet överleva behövs det fler kvinnor än män. 
    Ok. Lär gå åt en del män, men kanske blir kvar ett par hundra i alla fall.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alessia skrev 2024-03-27 15:25:23 följande:

    Min inställning är att värnplikt ska vara obligatorisk för såväl män som kvinnor. Värnplikt behöver inte betyda vapentjänstgöring för alla; det kan innebära sjukvårdsuppgifter, transport, djurhållning etc, men alla ska kunna göra något. Inom totalförsvaret finns många olika uppgifter. Vi har totalförsvarsplikt och det betyder att alla mellan 16 och 70 kan kallas in för att fullgöra uppgifter. Om man då gjort värnplikt inom ett område förenklar det placering något alldeles enormt.

    Dessutom har jag aldrig förstått varför tjejer så länge undantagits från värnplikt. Min äldsta dotter kommer snart att göra värnplikt på Sjöstridsskolan i Karlskrona,
    Att lära sig att fungera i ett samhälle i kris och krig och under press är dessvärre något vi alla bör lära oss, man som kvinna, gammal som ung.


    Här tror jag det är fråga om att vi har jämlikt när det passar. Kvinnor tycker ju det är bra att män tar risken att få nej, att det är han som tar första steget. Så hon slipper.
  • LFF
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 14:59:19 följande:
    Fast det är MÄNNEN som ska försvara kvinnorna i händelse av krig. Kvinnorna får hoppa in på de arbetsplatser som blir lediga under tiden, t.ex. inom jordbruk, skogsbruk, räddningstjänst, transport, industri... Vapen- och ammunitionsindustrin kommer att behöva många flinka fingrar! Kvinnor kan också arbeta med luftbevakning och bevakning av mörkläggning. Vidare brukar det alltid ordnas snabbkurser till sjuksköterska för unga kvinnor under krigstid, då många av de utbildade sjuksköterskorna skickas till fältsjukhus vid fronten. 
    Varför ska bara männen kriga? Varför inbillar du dig att kvinnor i te är lika duktiga på det hela som männen? Vilket jäkla trams du kör med, att kvinnor inte kan/ska göra ditten eller datten. 

    Hade jag inte varit matstörd och att lumpen inte var öppen för tjejer när jag var ung hade jag velat göra den. Av det jag hört från de manliga vänner som gjort den så hade det varit en bra och nyttig sak att göra. 
  • Pelkonen

    I fredstid monterar vi ned vård, skola och omsorg, säljer ut allmänning till vrakpriser. Privatiserar bäst vi kan. Men då det blir oroligt i omvärlden, och då någon stoppar någon en krona i öb, så skall jag helt glömma bort vår tidigare neutrala hållning. Plötsligt är det vi, USA och Nato mot ryssen.

    Då skall jag ställa upp? Då finns det helt plötsligt en värnplikt. Plikten framför allt!

  • Anonym (Alice)
    Alessia skrev 2024-03-27 15:25:23 följande:

    Min inställning är att värnplikt ska vara obligatorisk för såväl män som kvinnor. Värnplikt behöver inte betyda vapentjänstgöring för alla; det kan innebära sjukvårdsuppgifter, transport, djurhållning etc, men alla ska kunna göra något. Inom totalförsvaret finns många olika uppgifter. Vi har totalförsvarsplikt och det betyder att alla mellan 16 och 70 kan kallas in för att fullgöra uppgifter. Om man då gjort värnplikt inom ett område förenklar det placering något alldeles enormt.

    Dessutom har jag aldrig förstått varför tjejer så länge undantagits från värnplikt. Min äldsta dotter kommer snart att göra värnplikt på Sjöstridsskolan i Karlskrona,
    Att lära sig att fungera i ett samhälle i kris och krig och under press är dessvärre något vi alla bör lära oss, man som kvinna, gammal som ung.


    Du säger ju själv att alla inte behöver göra vapentjänstgöring - så är det såklart - och då tycker jag att det är lämpligt att man i första hand delar upp det så, att männen gör med vapen och kvinnorna något annat. Så har det varit i hela världshistorien, överallt på hela jorden (om man inte räknar med vissa sagofolk som man inte ens kunnat belägga att de existerat, som amazonerna). Detta är förmodligen av en anledning, tror du inte det..?

    Om man börjar tvinga in kvinnor, tror jag tyvärr att det kommer att bli som i USA - där de inte har värnplikt, men där unga kvinnor luras att skriva på femåriga kontrakt, utan någon provperiod. D.v.s. de vet inte vad det innebär, vid det tillfället då de skriver under för fem år. 

    De ser till att bli gravida, för att det är det enda sättet att ta sig ur det, utom att typ vådaskjuta sig själv...

    Hur har du för övrigt tänkt att det ska funka med graviditet, amning och omhändertagande av bebisar och småbarn, ifall det verkligen blir så att en stor del av alla kvinnor i fertil ålder blir inkallade till krigstjänstgöring? I och för sig är det vettigt att inte skaffa barn under krigstid, hur eller hur, men så kommer det inte att bli. Folk har t.ex. fler utomäktenskapliga förbindelser och otrohetsrelationer under krigstid, för att frun/mannen/pojkvännen/flickvännen är långt borta, och de tänker "jag vet inte om jag kommer att leva i morgon, bäst att passa på idag". 
  • Anonym (Alice)
    LFF skrev 2024-03-27 15:38:48 följande:
    Varför ska bara männen kriga? Varför inbillar du dig att kvinnor i te är lika duktiga på det hela som männen? Vilket jäkla trams du kör med, att kvinnor inte kan/ska göra ditten eller datten. 

    Hade jag inte varit matstörd och att lumpen inte var öppen för tjejer när jag var ung hade jag velat göra den. Av det jag hört från de manliga vänner som gjort den så hade det varit en bra och nyttig sak att göra. 
    Att du var matstörd var ju en rätt typisk kvinnlig grej, eller..? Tomte Och idag är det fler unga kvinnor än någonsin, som krånglar med maten och bantar, de ska leka veganer och jag vet inte allt. Hur sjutton tror du att de skulle kunna klara av värnplikten? Och ännu mer - verklig krigstjänstgöring? Då får man vara tacksam om man får någon mat, det finns inget utrymme för att fråga efter fläskfri ärtsoppa...

    Eller alla dessa bruttor med ankläppar, silikonbröst och -bak, fillers, botox, ögonfrans- och hårförlängningar, antirynkkrämer redan i tonåren, stilettklackar och ett ton med smink. Kan du se dem i en skyttegrav?

    Jag skulle vilja säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater, så har de heller aldrig någonsin varit så illa lämpade som de är just nu. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 16:16:51 följande:
    Att du var matstörd var ju en rätt typisk kvinnlig grej, eller..? Tomte Och idag är det fler unga kvinnor än någonsin, som krånglar med maten och bantar, de ska leka veganer och jag vet inte allt. Hur sjutton tror du att de skulle kunna klara av värnplikten? Och ännu mer - verklig krigstjänstgöring? Då får man vara tacksam om man får någon mat, det finns inget utrymme för att fråga efter fläskfri ärtsoppa...

    Eller alla dessa bruttor med ankläppar, silikonbröst och -bak, fillers, botox, ögonfrans- och hårförlängningar, antirynkkrämer redan i tonåren, stilettklackar och ett ton med smink. Kan du se dem i en skyttegrav?

    Jag skulle vilja säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater, så har de heller aldrig någonsin varit så illa lämpade som de är just nu. 
    Men pumpa ut ungar och uppfostra dem till dugliga medborgare tycker du tydligen de ska klara av? ha ha.
Svar på tråden Er inställning till värnplikt