• Anonym (Mamma)

    Er inställning till värnplikt

    Jag läste följande artikel där man konstaterar attd et kan bli svårt att få fylla upp dom platser som ska finnas senare när fler ska göra värnplikt.

    www.expressen.se/ledare/ar-tva-av-tre-unga-verkligen-kronvrak/

    Min pappa gjorde värnplikt på 60-talet och det må ha varit rätt tufft men det gjorde män av pojkar och jag har aldrig fått intrycket av att det är nåt han skulle vilja ha ogjort. 

    Var aldrig tal om allmän värnplikt för mig som kvinna, men jag tror inte jag hade haft några problem att göra det som 18-åring så länge jag hade fått någon form av dispans några dagar vid mens då jag alltid haft rätt stora problem med den. 

    Min man däremot kallades så klart MEN han ljög sig fri via ett fejkat intyg. Och här har man hyckleriet som jag misstänker fler ägnar sig åt. Han har ingenting emot att ungdomar Nu ska bli mer tvingade till det men att han själv fuskade sig ur det vill han inte nämna och han skulle knappast vara den första än idag som tänker på att försvara landet vid behov utan snarare gömma sig eller fly.

    Jag är därför nyfiken på er egen inställning samt er partners till värnplikt både för era barn och för egen del i en tid då vi ser ökande hot utifrån.

  • Svar på tråden Er inställning till värnplikt
  • Anonym (Kn)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 16:16:51 följande:
    Att du var matstörd var ju en rätt typisk kvinnlig grej, eller..?  // Tomte Och idag är det fler unga kvinnor än någonsin, som krånglar med maten och bantar, de ska leka veganer och jag vet inte allt. Hur sjutton tror du att de skulle kunna klara av värnplikten? Och ännu mer - verklig krigstjänstgöring? Då får man vara tacksam om man får någon mat, det finns inget utrymme för att fråga efter fläskfri ärtsoppa...

    Eller alla dessa bruttor med ankläppar, silikonbröst och -bak, fillers, botox, ögonfrans- och hårförlängningar, antirynkkrämer redan i tonåren, stilettklackar och ett ton med smink. Kan du se dem i en skyttegrav?

    Jag skulle vilja säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater, så har de heller aldrig någonsin varit så illa lämpade som de är just nu. 
    sv.m.wikipedia.org/wiki/588:e_nattbombregementet
    en.m.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military

  • Anonym (Fk som fött barn.)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 16:16:51 följande:
    Att du var matstörd var ju en rätt typisk kvinnlig grej, eller..? Tomte Och idag är det fler unga kvinnor än någonsin, som krånglar med maten och bantar, de ska leka veganer och jag vet inte allt. Hur sjutton tror du att de skulle kunna klara av värnplikten? Och ännu mer - verklig krigstjänstgöring? Då får man vara tacksam om man får någon mat, det finns inget utrymme för att fråga efter fläskfri ärtsoppa...

    Eller alla dessa bruttor med ankläppar, silikonbröst och -bak, fillers, botox, ögonfrans- och hårförlängningar, antirynkkrämer redan i tonåren, stilettklackar och ett ton med smink. Kan du se dem i en skyttegrav?

    Jag skulle vilja säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater, så har de heller aldrig någonsin varit så illa lämpade som de är just nu. 
    I mitt sätt att tänka är den ätstörda tjejen med anknäbb en perfekt krypskytt.
    Tänk bara efter 8 timmar känner fortfarande ingen hunger, är fokuserad på små detaljer i utseendet så hon lär träffa rätt fiende. Stadig på handen efter all övning med sminket och som bonus får hon gratis smink.
    Kan det bli bättre.?
  • Anonym (Alice)
    ...och Ryssland är ett föredöme sedan NÄR..? Dessutom var det inte många där heller. 

    Läste du din andra länk själv?
    "As of 2022, only three countries conscripted women and men on the same formal conditions: Norway, Sweden,[5] and the Netherlands.[7][8] Denmark has plans to start conscripting women in 2026.[6]" 
  • Anonym (Alice)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 17:49:59 följande:
    Men pumpa ut ungar och uppfostra dem till dugliga medborgare tycker du tydligen de ska klara av? ha ha.
    Nej många av dem borde inte göra det heller, såklart.

    Det står väldigt illa till med den unga generationen. Pojkarna är sojapojkar, fjollor eller dataspelande fetton, flickorna är psyksjuka, vänsterpack eller horor. Samtliga kön är självcentrerade och ansvarslösa och utan offervilja. Gud hjälpe Sverige - och hela Västerlandet - om det skulle komma till krig på riktigt... Död
  • Anonym (Kn)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 18:31:42 följande:
    ...och Ryssland är ett föredöme sedan NÄR..? Dessutom var det inte många där heller. 

    Läste du din andra länk själv?
    "As of 2022, only three countries conscripted women and men on the same formal conditions: Norway, Sweden,[5] and the Netherlands.[7][8] Denmark has plans to start conscripting women in 2026.[6]
    "säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater"

    Stämmer det?
  • Pelkonen
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 18:37:14 följande:
    Nej många av dem borde inte göra det heller, såklart.

    Det står väldigt illa till med den unga generationen. Pojkarna är sojapojkar, fjollor eller dataspelande fetton, flickorna är psyksjuka, vänsterpack eller horor. Samtliga kön är självcentrerade och ansvarslösa och utan offervilja. Gud hjälpe Sverige - och hela Västerlandet - om det skulle komma till krig på riktigt... Död
    Förutom att du andas in en politisk dimension i ditt påstående så tycker jag att det var rätt träffande (faktiskt förbannat vasst formulerat). Faktum är att den psykiska ohälsan blad de unga typ fördubblats de senaste decenniet. Vilket i sin tur försätter oss föräldrar i en ganska så dålig dager,

    Och nu börjar vi rusta för kring också, "förbered er för krig". Jösses!  
  • Anonym (Haha)
    Arcnice skrev 2024-03-27 12:56:00 följande:
    Som föredetta yrkesofficer kan jag direkt säga att de inte skulle fungera att ha någon med autism. Möjligen att de är så högfungerande att man knappt kan säga att de har autism.

    Vilket bull. Det visar bara på att du antingen inte har någon insyn i vad autism kan vara, eller så ljuger du om din erfarenhet inom försvaret. 


    Min man har diagnos inom autismspektrat, som han fått nyligen. 


    Han har gjort lumpen, utbildat sig till civilingenjör och sedan jobbat inom försvaret i 20 år, och just för att det är så tydliga regler och riktlinjer så fungerar försvaret ypperligt för honom.

  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 16:16:51 följande:
    Att du var matstörd var ju en rätt typisk kvinnlig grej, eller..? Tomte Och idag är det fler unga kvinnor än någonsin, som krånglar med maten och bantar, de ska leka veganer och jag vet inte allt. Hur sjutton tror du att de skulle kunna klara av värnplikten? Och ännu mer - verklig krigstjänstgöring? Då får man vara tacksam om man får någon mat, det finns inget utrymme för att fråga efter fläskfri ärtsoppa...

    Eller alla dessa bruttor med ankläppar, silikonbröst och -bak, fillers, botox, ögonfrans- och hårförlängningar, antirynkkrämer redan i tonåren, stilettklackar och ett ton med smink. Kan du se dem i en skyttegrav?

    Jag skulle vilja säga, att trots att det är så att kvinnor aldrig någonsin i världshistorien före 60-70-talet varit soldater, så har de heller aldrig någonsin varit så illa lämpade som de är just nu. 
    Du är bra fräck som drar alla kvinnor över en kam. De flesta jag känner har varken fillers, ankläppar eller silikontuttar. Det är tjejer och kvinnor som är aktiva, tar väl vara på sig själv och inte är rädda för att hugga i där det behövs. Vi sminkar oss och klär oss feminint men inte sjutton är vi gjorda av porslin!
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-27 18:37:14 följande:
    Nej många av dem borde inte göra det heller, såklart.

    Det står väldigt illa till med den unga generationen. Pojkarna är sojapojkar, fjollor eller dataspelande fetton, flickorna är psyksjuka, vänsterpack eller horor. Samtliga kön är självcentrerade och ansvarslösa och utan offervilja. Gud hjälpe Sverige - och hela Västerlandet - om det skulle komma till krig på riktigt... Död
    Hur gammal är du egentligen?
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-27 07:15:06 följande:
    Er inställning till värnplikt

    Jag läste följande artikel där man konstaterar attd et kan bli svårt att få fylla upp dom platser som ska finnas senare när fler ska göra värnplikt.

    www.expressen.se/ledare/ar-tva-av-tre-unga-verkligen-kronvrak/

    Min pappa gjorde värnplikt på 60-talet och det må ha varit rätt tufft men det gjorde män av pojkar och jag har aldrig fått intrycket av att det är nåt han skulle vilja ha ogjort. 

    Var aldrig tal om allmän värnplikt för mig som kvinna, men jag tror inte jag hade haft några problem att göra det som 18-åring så länge jag hade fått någon form av dispans några dagar vid mens då jag alltid haft rätt stora problem med den. 

    Min man däremot kallades så klart MEN han ljög sig fri via ett fejkat intyg. Och här har man hyckleriet som jag misstänker fler ägnar sig åt. Han har ingenting emot att ungdomar Nu ska bli mer tvingade till det men att han själv fuskade sig ur det vill han inte nämna och han skulle knappast vara den första än idag som tänker på att försvara landet vid behov utan snarare gömma sig eller fly.

    Jag är därför nyfiken på er egen inställning samt er partners till värnplikt både för era barn och för egen del i en tid då vi ser ökande hot utifrån.


    Det är ju lite orättvist att jämföra hur han gjorde som 18-åring och vad han nu tycker flera år senare i vuxen ålder. Är man en hycklare om man ändrar åsikt om något?
Svar på tråden Er inställning till värnplikt