• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • skriva

    läste endast trådstarten.

    jag är gravid av egen fri vilja men det gör ju inte att jag mår bättre för det.

    i början av grav. hade jag blodtrycksfall och illamående och det blev värre om jag stod upp.

    Nu i v.32 har jag ont över allt - i höfter, rygg, etc. Då är det inte heller skönt att stå upp.

    En frisk människa klarar att stå en halvtimme men jag skulle falla ihop. Därför har jag behov av att sitta.

    Det hör väl till vanlig hyfs att friska människor ger plats åt gamla, handikappade och gravida.

    hur du har det med ditt knä har jag ingen aning om, men klarar du inte att stå ska du givetvis inte göra det.

  • AW76

    Jamen sonica: snowflake menar väl att barnet skadas om kvinnan ramlar hårt eller får nåt i magen pga tvärbromsningen. Så tolkar jag det iaf.

  • skriva

    sonica: Det kan du väl förstå själv, att våld mot magen är ohälsosamt för barnet. Och dessutom gör det skitont. Jag får ont i bebismagen när bilen kör över ett farthinder, till exempel.

  • Leos och Vincents mamma
    sonica skrev 2006-04-21 19:44:49 följande:
    på fullaste allvar menar ni att barnet skadas av tvärbromsande bussar??? vars kommer den informationen ifrån?
    Nej,barnet tar inte skada av att bussen tvärbrommsar.
    Däremot så kan barnet skadas om bussen tvärbrommsar o den gravida kvinnan ramlar..det är det vi menar!
    //Världens stoltaste o lyckligaste mamma till Leo 1 år!!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
  • MrsBoa

    Nämen haha...vilken fråga!!! Detta var det dummaste inlägg jag läst,måste jag säga. Som att fråga " Varför ska man vara trevlig?"
    Uppenbarligen så har inte TS varit gravid. Det är så löjligt att hävda att man inte är sjuk när man är gravid. Har ni nånsin hört någon gravid påstå att hon är sjuk??
    Att man valt att vara gravid (vilket inte alla gjort) är knappast en fullgod orsak till att en medmänniska inte skulle kunna ge sin plats på bussen.

    Som tidigare sagt, det sunda förnuftet säger dig vem du skulle kunna ge din plats på bussen till. Men sitt du för all del kvar, som man själv vill bli bemött bör man bemöta andra.

    *skakar på huvudet och småler åt småaktigheten*

  • sonica

    vad jag vet ligger det väl skyddat där inne, finns ju flera exempel på våld mot magen, elelr bilolyckor som inte skadat barnet(möjligen satt i gång värkarbetet) men ni kan ju inte bara säga saker på det där sättet, tänk om någon som jusst nu är jätteorolig för en stark och tvär inbromsning ska skada barnet, att oroa gravida sådär är ju jättehemskt.

  • sonica

    detta påstående om att hård inbromsningar skadade barnet gjorde mig illa berörd, så jag lämnar denna oseriösa tråd.

  • Katten Ceasar

    MrsBoa:

    Åhh änligen en som tycker som jag... eller det är väl många som tycker som jag men jag fick så mycket skit av ts av mina inlägg så jag la ner alltihop. Men det du skrev var exakt det jag menade...

    TACK!!

  • Apif la deuxième

    MrsBoa du får gärna kommentera min tråd utan att förlöjliga mig.

  • MrsBoa

    Katten Ceasar: Ja, hon ville ju veta så... Stå på dig när du har en åsikt. Låt inte nån trycka ner dig bara för att du säger det du tycker.
    You go girl..hihi.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?