• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Okänd gäst

    TS

    Din mamma kanske mådde bra under sin graviditet och inte behövde sitta

  • Apif la deuxième

    Junija, förtjänar jag arga blickar när jag sitter i bussen helt glad...?

  • tilde61

    jag jobbade sammadag som jag åkte in första gången på bb åkte även buss till jobbet, i 40 minuter stod jag, men det gjorde inte mig nått att jag var tvungen att stå, okej att jag hade ont i ryggen men man kan ju sitta en stund när man har kommit fram.
    man ska inte behöva känna sig tvingad till att ställa sig upp för nån annan, fast gör man det så blir säker den människan jättegla..

  • Sailor

    Skitsnack att alla gamla behöver platsen mer än gravida! Du har ju uppenbarligen själv aldrig varit gravid så jag fattar inte varför du inte bara skiter i varför gravida behöver sitta och väntar tills du själv blir gravid..med ditt ben lär du ju behöva be folk resa sig för din skull. Det kan vara pisstungt att på morgonen med illamående, foglossning, yrsel och en åttamånadersmage (10-40 kg extra) behöva stå på ett knökfullt pendeltåg klockan halv åtta på morgonen. Jag kunde inte, och de flesta gånger så blev jag erbjuden plats att sitta. Annars hade jag inte kunnat ta mig till mina plikter utan fått vara sjukskriven.

  • Junija

    TS:

    Hur kan du veta att de är arga då? De kanske tror att de ser glada ut.

    Du kanske misstolkar suckar och minspel från gravida orsakade av andningsbesvär och smärta, precis som gravida misstolkar din min av smärta - för jag antar att du har ont när du sitter ner och inte vill erbjuda din plats åt "bättre behövande"?

  • Heli77

    Hur höggravid jag än har varit så har jag också alltid erbjudit min plats åt äldre, sjuka och handikappade. Sedan får de avgöra om de tycker de behöver platsen eller inte.

    Men om du, TS, har så ont i ditt knä som du säger, så är det klart att du ska behålla din sittplats. Känner du att du behöver den mer än någon annan så är det ju så.
    Jag förstår då inte varför du startade denna tråd? Varför är du upprörd?
    Är det för att du upplever att du får sura blickar av folk?
    Då måste du lära dig att skaka av dig sådana känslor.
    Du vet ju med dig själv att du behöver sittplatsen själv.
    Varför bry sig om vad okända människor tycker om dig?
    Är det någon som kommenterar el frågar dig så är det bara att förklara! Folk är mer förstående än vad du tror.

    Jag får faktiskt mest känslan av att du har startat denna tråd, dessutom i ett forum för gravida och föräldrar, för att provocera en aning...

    Lycka till med livet!

  • Apif la deuxième

    Junija som jag förklarade tidigare så märker man nog om man får en hatisk blick, och det inte är bara grimaser av smärta..

  • Katten Ceasar

    Nu när det är så många som har motiverat till varför du ska lämna din plats till gravida så kanske du ska tänka på det nästa gång du åker buss och se en gravid kvinna i bussen som kanske måste tvingas till att stå. Erbjud dig din plats och mår hon så pass bra så att hon inte behöver sitta då kan ju du sitta kvar. Eller så kanske du har gjort en människa väldigt glad.
    Har du ont i benet just den dan så erbjud dig inte då men annars så kanske man kan vara hygglig att göra det.

  • Apif la deuxième

    Heli, jag startade denna tråden under "allmäna diskussioner" INTE "gravid".

    Tror du jag vill provocera så får du väl tro vad du vill, jag startade tråden för att jag på torsdag hade gått genom regnet i 20 minuter, och tillslut hittade en buss hem till mig men möttes av mordiska blickar för att jag satt.

    Skulle lägga tråden under rubriken Irriterande, men den hamnade fel.

  • niiina

    Apif la deuxième: Blir lite nyfiken på vad det är för bussar/vagnar/tunnelbanor du åker på. Jag har aldrig märkt av att gravida skulle stirra arg på folk som inte lämnar plats åt dom. Fast å andra sidan kanske det beror på att de flesta, lämnar dom plats omedelbart Jag åker mest bil denna graviditeten men förra gången var det mycker spårvagn, och jag kommer ihåg hur fruktansvärt rörd jag blev över den hänsyn jag fick. Folk håll upp dörrar, plockade upp sånt man tappat och lämnade plats direkt de fick syn på min mage. Blev nästan lite tårögd ibland och det var även lite pinsamt vissa gånger så att man trots trötthet och värk, tackade nej.

    Sen ska en "ogravid" med värk inte BEHÖVA lämna sin plats för en gravid. Den gravida borde fråga om ingen erbjuder, och den tillfrågade kan då förklara varför den eventuellt inte vill överge sin sittplats.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?