• Luella

    BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

    Vad skönt att det gick bra Neam! Det måste ha varit jättejobbigt, skönt att det är över nu.

    Jag har lite dålig koll på mattiderna om jag ska vara ärlig men det blir ung var 3:e timme förutom på natten. Han brukar somna för natten mellan 23-24. Sen vaknar han till runt 5-snåret och får amma medan jag sover lite till.

    Jag återkommer med längd och vikt för imorgon ska vill till BVC för första gången på en månad och då ska han vaccineras.

  • Luella

    Min son blir 3 månader om 4 dagar och idag vägde han drygt 5 kilo och är 60 cm lång. Han har studsat upp från normalkurvan på vikt och lagt sig på kurvan ovanför :-O

    A sover i våran säng och det funkar bäst för mig så jag slipper gå upp när han ska äta. Sen sover han som bäst när han ligger precis intill mig och det är så himla mysigt också. Våran dotter som fyller 3 år i mars har sin växasäng precis brevid vår säng och hon växlar mellan att sova i sin eller i vår säng. Så på morgonkvisten är jag jätteglad att vi har en stor säng. Men på sikt när barnen är äldre vill jag att dom sover i en egen säng i sitt rum men det får bli om 2-3 år.

  • Luella

    Neam, vi använder Medelas flaska. Dom har även någon specialpip som är i tre delar som gör att det bara kommer något om bebisen suger.

  • Luella

    Hej!

    Vad roligt att höra av er! Här är det också full rulle verkligen. A är ny 7 månader och några dagar. Han älskar att ligga på mage och är en hejjare på att ta sig runt i lägenheten. Han vill verkligen ligga ¨på mage även vid blöjbyte och det är lite jobbigt så nu har vi börjat med byxblöja istället. Men sitter det gör han inte, han kan sitta om han har armarna i golvet som stöd men annars faller han som en kägla. Mat gillar han och äter vad vi än ställer framför honom. Men vi har inte börjat med bitar ännu men det är mest för att jag tycker det verkar läskigt

    Hur sover era små på nätterna? Här har jag slutat amma vilket var ett misstag för nu vaknar hela familjen 1-3 gånger varje natt för att A protesterar och vill ha mjölkersättning istället. Två små tänder har dykt upp i underkäken också och han har fortfarande i princip inget hår.

    Angående byte till bilbarnstol så har vi redan gjort det. Med vårt första barn (som nu är dryga 3 år) fick vi också höra att de skulle sitta länge i babyskyddet vilket har visat sig vara helt fel. I en annan tråd som jag hänger med är en av tjejerna polis och hon hävdade att man ska byta så fort barnen kan sitta med stöd och är tillräckligt stor för säkerhetsbältet. Så jag kollade upp det och hon har rätt, man ska byta. Jag frågade Robert Bell på Säkerhetsbutiken som gjort sig känd som expert på barn och säkerhet i bilen så jag klipper in hans svar här nedan. Så A har fått ta över syrrans BeSafe och han älskar att få komma upp och till syrran har vi köpt en Axkid som även A kommer kunna sitta i så fort han växt 3 cm till. Båda är smidiga och bra och man ställer in höjden på säkerhetsbältet superenkelt så det blir lätt att byta barn om man tex vill ha A fram.  Men däremot ska de sitta bakvända helst tills dom fyller 4-5 år eftersom huvudet är så tungt i förhållande till kroppen.

    Saken är att babyskydd är till för att transportera små sovande spädbarn. Om
    barnet börja sitta börjar babyskyddet kännas för liggande och de visar detta
    genom att protestera. Du märker också försök till sittups! Men om din pojke är
    nöjd kan du gott fortsätta.

    Orsaken till att vi flyttar barnen "tidigt" är att 13 kilo är bara ett
    kvitto på att babyskyddet testats med en större docka, det är ingen
    rekommendation. Bilbarnstolen är en stadigare och mera beständig
    skyddsanordning, och vi flyttar över ungarna till bilbarnstolen tidigt
    därför att de är i många stycken bättre skydd.

    Sedan är det många stolar som har godkännande 9-25 kilo, men sitter ungen
    stadigt och fyller upp selen (har axlarna vid selens sprundhöjd) då är det
    helt OK att börja innan.

  • Luella

    Ladycocos: Ja, många säger olika men varken Trafikverket eller NTF rekommenderar en senare flytt. Man påpekar bara när babyskyddet är urvuxet.

    Sen vad gäller framåtvänt eller bakåtvänt så är det bara att titta på krocktester. Fysikens lagar gäller i alla länder men inte alla har kommit på det ännu, tråkigt nog för många barn som dör eller skadas allvarligt i bilolyckor i onödan.




    Men om folk vill ha sina barn i babyskydd och sedan framåtvänt så ha det om det känns bättre .

  • Luella

    Jag uppfattar att det är Folksam.

    Om du bli påkörd bakifrån har du gissningsvis inte backat i 50 km/tim.

  • Luella

    Ja det är så härligt att ha barn, jag håller verkligen med. Jag är trött och sliten men lycklig. Det händer alltid något roligt.

    Här har vi en till som gillar att kasta saker i golvet . Och idag firade han in nationaldagen med att sitta utan stöd. Men nu börjar jag längta tills han sover hela nätter. Jag minns nästan inte när jag sov en hel natt senast. Fast nu är han inne i någon form av fas där han drömmer mycket mardrömmar men när den är över ska jag försöka att gå honom att sova hela natten utan mat. Jag minns att vi med stora tjejen började att ge vatten på natten istället och det tog bara några dagar så slutade hon vakna för att få mat på natten.

  • Luella

    Vad skönt att ni kan turas om Pållan. När jag började jobba på deltid (3 dagar i veckan) när han var 6 månader kom vi överens om att den som ska vara föräldraledig nästa dag får ta honom på natten. Problemet är att min man inte vaknar när A gråter trots att han ligger precis bredvid. Vi bor tyvärr inte så stort heller (lägenhet på 83 kvm) så det finns ingenstans att komma undan barnskrik. Och eftersom jag måste väcka min man så vill jag inte sova med öronproppar heller. Min dotter som är tre år sover som en stock som tur är men jag märker att till och med hon blir störd vissa nätter.

  • Luella

    Hej i tråden! Kul att läsa om framstegen!

    Här är det också full fart. Anton kryper snabbare än blixten känns det som. Hans huvudintresse är att leka med storasyster och hennes leksaker och det är mer eller mindre populärt. Det är mycket "kan du flytta på Anton" just nu. Anton vill helst stå mot saker och har börjat förflytta sig i sidled när han står och håller i någon. Han låter mycket men jag har inte lyckats urskilja några mer ord än baba = pappa. Han är en liten pappagris men jag duger också bra men något mamma är han inte ens i närheten av att säga. Han vet vad han heter och han förstår när vi säger nej men han bryr sig bara om att sluta med det han gör ungefär hälften av gångerna.

    Nu sover han två gånger om dagen och jag gjort kanske en månad eller två (nu är han 9,5 månad). Allt som oftast är det svårt att få honom att sova antingen på förmiddagen eller eftermiddagen och dom gånger han inte lyckas somna då somnar han nästan vid middagsbordet runt 17:00-tiden.

    Pållan, en hotellnatt låter inte helt fel faktiskt.

    Har era små börjat äta själva? Jag märker att Anton gärna vill äta små bitar själv men jag är så dålig på att komma på saker att ge honom. Vad brukar era små klara att äta själva? Nu har jag köpt en tallrik med sugpropp under och funderar på att ge honom en sked så han får börja försöka äta sina puréer sjäv för jag är så manisk för att bitarna ska fastna i halsen.

  • Luella
    Coerulea: Med min första tjej började jag jobba när hon var 9 månader och jag grät när jag gick till jobbet. Men det blev bättre efter bara första veckan och sen tyckte jag att et var kalas att ha en hemmaman som städade, fixade och lagade all mat. Nu med lillebror började jag jobba 1 maj på deltid 3 dagar i veckan och ska fortsätta så hela det här året till dagisstart hösten 2013.

    Idag vågade vi oss på att ge Anton en paprikastav att mumsa på. Det gick riktigt bra, han hostade lite på slutet och såg chockad ut men det gick bra.
  • Luella
    Bonzo; Jag glömde ju att gratulera! Vad fantastiskt!

    Åh, tack Ladycocos! Precis vad jag behövde. Lite (eller mycket) inspiration till "riktig" mat. Jag gillar inte riktigt att ge dom där puréerna även om vi lagar själva. Men nu känns det kul igen med bebismat. Härligt också att läsa om dina tvillingar och att dom leker tillsammans. Vad tycker storebror om sina syskon? Här har vi en del incidenter på senare tid när storasyster (3,5 år) helt enkelt slår till sin lillebror när han kommer för nära leksakerna. Riktigt trist eftersom hon varit så gullig och fin mot honom tidigare.
  • Luella

    Det blev succé idag när Anton fick sin första portion att äta själv. Jag köpte en tallrik med sugpropp under och det var nog tur för han försökte få loss den några gånger.

    Köttbullar, pasta, broccoli, kidneybönor och paprika.

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF