• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-06-01 12:28:18 följande:
    Ingen har förespråkat fri framfart, det är något som du hela tiden påstår men som samtliga andra starkt fördömer.
    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter. Det heter tråden. Märk trådstartarens citationstecknen, hastigheten är den som på min bils hastighetsmätare är 110. Blinkande helljus för att den pågående omkörningen skulle avbrytas.

    "Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger"

    Men vi sitter inte i samma bil, så jag förstår att du inte kan "se" situationerna jag beskriver. För ifall du inte kör ekonomiskt, ekologiskt och trafiksäkert (inte den som kör på bakifrån) så hamnar du inte i situationerna där någon vill tvinga dig att köra snabbare eller byta fil till höger olagligt tidigt. Att tro att andra vill jävlas är barnsligt (eller paranoidt).

    Det där med Sveriges högertrafik. Trodde att du ville vara mer seriös. 
  • Oligopol
    John D skrev 2011-06-01 12:45:24 följande:
    Jo, givetvis är det så. Och jag har ideligen påpekat att jag inte förespråkar eller försvarar fortkörning.

    Dock anser jag att jag till viss del kan förstå varför man kör för fort. Moderna bilar och vägar har inga problem med att hantera högre hastigheter, och marginell fortkörning skapar inga som helst problem så länge det sker kontrollerat.
    Dock kan jag inte för mitt liv förstå varför man väljer att blockera en fil i onödan, och ingen har heller lyckats förklara det för mig.

    När man bedömer brott ser man ofta till anledningen att brottet begås när man bedömer dess allvarlighet.
    Det finns många anledningar att köra för fort, men det finns inte en enda anledning att blockera ett körfält i onödan.
    Om citatet i Johans ovanstående inlägg stämmer så genomförde han ju en långsam omkörning, och ansåg att han inte hade bråttom.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 12:45:33 följande:
    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter. Det heter tråden. Märk trådstartarens citationstecknen, hastigheten är den som på min bils hastighetsmätare är 110. Blinkande helljus för att den pågående omkörningen skulle avbrytas.
    Det där med hastighetsmätaren verkar du hela tiden haka upp dig på.
    TS säger klart och tydligt att hastigheten inte var 110km/h, hur kan du med sådan säkerhet säga att den hastighet som hölls motsvarar 110km/h på din hastighetsmätare?
    Majoriteten av alla hastighetsmätare är kalibrerade att visa ca 8% högre hastighet än verklig hastighet. Om TS hastighetsmätare följer den normen, hade den egentliga hastigheten alltså varit en bit under 100km/h, snarare närmare 90km/h. På en 110-väg.
    Vad är det som får dig att tro att din mätare hade visat 110km/h vid strax över 90km/h verklig fart?
    Är den verkligen så felkalibrerad så förstår jag äntligen varför du upplever "aggressiva påtryckningar" av bakomvarande när du väljer att blockera vänsterfilen.

    Dessutom kan man per definition inte kalla det en "pågående omkörning" om höger körfält är tomt. En omkörning kräver per definition att det finns ett fordon att köra om, annars är det inte en omkörning, utan enbart ett felaktigt filval.
    Fordon längre fram eller längre bak kan inte räknas då omkörning kräver ett fordon jämsides eller i direkt anslutning av omkörande fordon.
  • A von B

    Går det inte under "hindrande av trafik" eller något sådant? Sen om polisen skulle gjort något i just det här fallet när det ändå fanns ytterligare en lastbil lite längre fram att köra om är väl tveksamt.

    Men jag förstår TS, det är grymt irriterande med folk som inte kan visa hänsyn till andra i trafiken.

  • an0nym0u5
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 11:54:10 följande:
    Logiken stämmer vid lugn trafik. Filkörning betyder - ja, hur många omkörningar (eller meter) är tillåtet per gång, eller får man köra om flera fordon utan att byta fil varje gång? Jag påstår att "flera" är det som gäller trots att en mängd bilister byter fil ofta oberoende om någon kör bakom dem. Filkörning är alltså en tolkningsfråga.

    Ts handlar om att fortkörare skall få köra snabbare, och alla andra borde väja för dem. Med stöd av Polisen.
    Men.... 109 km/h är lagligt - 111 km/h är förbjudet. Fortkörning (det där med anse något om andras hastigheter) i sig är inte intressant om det inte leder till ökad kollisionsrisk.

    Farbror polis har rätt till fri framfart. Resten av oss skall helt enkelt vänta på sin egen tur. Det finns ingen som helst anledning att utöva påtryckningar.
    Nej! Filkörning är INTE en tolkningsfråga, den är reglerad av lagar och regler som du som bilist SKA känna till.

    Och nej, Ts handlar inte om fortkörare. Jag citerar TS: "hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda"
    Om TS bryter mot lagen och kör snabbare än den tillåtna är en helt annan femma. Nu handlade det om att bilen framför blockerade TS genom att köra överdrivet långsamt, trots att det var fritt i högerfilen.

    Man uttövar inte påtryckning genom att helljus-blinka man gör bara framförvarande uppmärksam på att man önskar köra om. Det tycker jag är ett bra sätt att signalera utan att irritera. 
  • Tommy från Alberga
    an0nym0u5 skrev 2011-06-01 12:58:16 följande:
    Och nej, Ts handlar inte om fortkörare. Jag citerar TS: "hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda"
    TS skrev: "Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h" (110 motorväg).

    Men nu orkar jag inte mera, sitter på jobbet och har viktigare att göra. Kör försiktigt!
  • an0nym0u5
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 13:03:09 följande:
    TS skrev: "Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h" (110 motorväg).

    Men nu orkar jag inte mera, sitter på jobbet och har viktigare att göra. Kör försiktigt!
    Ja, men bry dig inte om TS hastighet INNAN han kom ifatt den andra bilisten, den är irrelevant. Framförvarande höll 100-103 km/h och blockerade därför TS trots att det var fritt i högerfilen.

    Lämpligt att du ska "jobba" i samma veva som dina argument tryter Skrattande

    Jag kör alltid försiktigt, därför släpper jag fram "fartdårarna".

     
  • Tommy från Alberga
    an0nym0u5 skrev 2011-06-01 13:15:24 följande:
    Ja, men bry dig inte om TS hastighet INNAN han kom ifatt den andra bilisten, den är irrelevant. Framförvarande höll 100-103 km/h och blockerade därför TS trots att det var fritt i högerfilen.

    Lämpligt att du ska "jobba" i samma veva som dina argument tryter Skrattande

    Jag kör alltid försiktigt, därför släpper jag fram "fartdårarna".

     
    TS kom ifatt den andra bilisten pga fortkörningen. Enkel matematik, superenkel faktiskt. Lågstadiematematik.

    Jag har skrivit rätt många inlägg här och det tar sin tid. Du läste dem alla? (Fortsätter nu med annat)

    Släpp gärna förbi fartdårarna. Trevligt att du själv inte är sådan.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 13:39:36 följande:
    TS kom ifatt den andra bilisten pga fortkörningen. Enkel matematik, superenkel faktiskt. Lågstadiematematik.

    Jag har skrivit rätt många inlägg här och det tar sin tid. Du läste dem alla? (Fortsätter nu med annat)

    Släpp gärna förbi fartdårarna. Trevligt att du själv inte är sådan.
    TS hade kommit ifatt bilen även om han hade hållit lagstadgad hastighet, eftersom bilen höll en lägre hastighet än anvisat. Som sagt, enkel mattematik.

    Släpp det där med hastighet, det argumentet håller inte och är dessutom irrelevant vilket påvisats flertalet gånger i den här tråden. Även om alla håller lagstadgad hastighet så är det ändå inte ok att blockera en fil i onödan.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-06-01 13:45:21 följande:
    TS hade kommit ifatt bilen även om han hade hållit lagstadgad hastighet, eftersom bilen höll en lägre hastighet än anvisat. Som sagt, enkel mattematik.

    Menar du verkligen att 120-130 km/h mot 105 är samma som 110 mot 105? Du påstod att du kan räkna.
    Pröva gärna. Orkar som sagt inte tjata om allt jag redan prövat på i praktikenunder flera års tid.

    En sista fråga. Din kompis, vilken bil körde hon om konsumtionen är som lägst vid 130 km/h?

Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?